#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, autori Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian (2001). În curând, în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanţa
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, autori Georgeta
01 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
3122
Marime text
Cea de-a cincea carte dedicată teatrului constănţean şi care va putea fi lecturată, în varianta digitalizată, începând din 12 iunie, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa, este o lucrare-document, alcătuită de doi importanţi teatrologi ai Constanţei, care scoteau de sub tiparul editurilor Leda şi Muntenia, în urmă cu 17 ani, „o istorie sentimentală a Teatrului Dramatic constănţean. 2 mai 1951- 2 mai 2001“.
Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian, autoarele antologiei teatrale „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, recunosc în „Motivaţie“ că au avut la bază trei... motive atunci când au plecat la acest drum: „În primul rând pentru că - redactată exhaustiv şi în corsetul rigorilor cunoscute - ar fi ajuns să numere aproximativ 1.600 –1.700 de pagini, poate şi mai mult. Aceasta însemnând cinci volume a câte 350 de pagini sau trei a câte 550, adică un efort financiar pe care, cu oricâtă bunăvoinţă şi generozitate, nici un sponsor nu l-ar fi făcut, în condiţiile în care, pe cale oficială, de la autorităţi, în acest jubileu nu s-a investit nimic; sau aproape nimic.
Al doilea motiv, deloc lipsit de importanţă, este că am înţeles - una în 40, cealaltă în 23 de ani de teatru - că cea mai vie, mai adevărată şi mai rezistentă la eroziunea timpului, dintre istoriile teatrului, este cea transmisă oral, pe calea povestirii.
Al treilea motiv, şi el major, a fost indus de marii actori ai acestei scene, Virgil Andriescu şi Ileana Ploscaru, director şi director artistic ai teatrului la ora când s-a «comandat» lucrarea şi care ne-au rugat să scriem «o cărticică pentru suflet», pe care orice om când va pune mâna să o citească cu plăcere, fără efortul de a naviga printre cifre. Tonalitatea sentimentală a evocării de aici provine, dar am înţeles, scriind, că cei doi actori aveau mare dreptate cerându-ne-o“.
Într-o prefaţă intitulată sugestiv „De veghe la memoria teatrului constănţean“, conf. univ. dr. Aurelia Lăpuşan remarcă: „Monografia propusă de Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian panoramează evoluţia artei spectacolului pe o lungime nu doar de cinci decenii, ci cu adânci incursiuni în teatrul antic, accentuând marea disponibilitate a publicului local - special întreţinută - către grandoarea teatrului antichităţii, atât de bogat ilustrată la Tomis, Histria sau Callatis. Admiraţia lor este una nedisimulată, de resorturi, detectând particularităţi de caracter, de creaţie scenică, de carieră. Ceea ce scriu ele în această lucrare monografică trădează deopotrivă firi sentimentale şi ataşate cu devoţiune cauzei instituţiei teatrale constănţene. Ele vin să depună mărturie Cetăţii despre cum a fost slujit teatrul constănţean şi de către cine“.
Veţi putea regăsi în cele aproape 600 de pagini ale acestei „istorii sentimentale“ semnăturile unor „titani“ ai teatrului românesc, precum dr. Romeo Profit, prof. univ. dr. Ileana Berlogea sau prof. univ. dr. Ion Coja, Dominic Dembinski, dr. Dan Tărchilă, Carmen Chihaia, Vasile Cojocaru, dar şi distincţii, participări la festivaluri, turnee, fotografii ale actorilor sau din spectacole.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii