#citeşteDobrogea Umilinţa artistului în slujba obedienţei comuniste. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa
#citeşteDobrogea: Umilinţa artistului în slujba obedienţei comuniste. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA
16 Apr, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
1808
Marime text
Dacă în articolele anterioare am vorbit despre importanţa acordată, în regimul comunist, actului cultural în sezonul estival, în antiteză cu ceea ce astăzi nu se mai întâmplă, de data aceasta ne oprim asupra unui aspect mai delicat. Şi anume cel al umilinţei artistului în faţa obedienţei comuniste.
În revista „Teatrul” nr. 1 din ianuarie 1976 este redată istoria „comenzilor” la care era mobilizată să răspundă mişcarea artistică în preajma campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare de la 9 martie 1976.
„Axată pe această direcţie, fapta de artă a tuturor teatrelor cunoaşte în aceste zile o intensitate şi o amploare rar întâlnite. Forţele artistice sunt mobilizate în realizarea unor manifestări de o mare diversitate, aspirând să constituie un factor stimulator, mobilizator, de mare forţă de convingere. Totodată, regizorii şi actorii teatrelor noastre sprijină intens mişcarea artistică de amatori. Turnee cu piese având o tematică adecvată, deplasări cu formaţii restrânse de interpreţi, al căror repertoriu de scenete, montaje literare şi versuri va fi prezentat alegătorilor în întâlnirile lor cu deputaţii, alcătuiesc, aşa cum ne informează teatrele, unele din principalele mărturii concrete şi vii ale adeziunii şi participării artiştilor noştri la viaţa cetăţii, contribuţia lor sinceră şi entuziastă, mobilizatoare şi însufleţitoare, la marcarea importanţei şi semnificaţiei profunde a evenimentului de la 9 martie”.
În articolul intitulat „Cu răspundere şi dăruire”, Romeo Profit, secretar literar la teatrul de Dramă şi Comedie din Constanţa, declara: „Întreg colectivul teatrului a fost împărţit în două echipe care s-au angajat cu răspundere şi dăruire să realizeze un spectacol militant pe un scenariu alcătuit din lirica noastră contemporană, dedicată Patriei, Partidului, Congresului al XI-lea, Programului, muncii întregului popor, semnificaţiei actului votării de la 9 martie. Versuri semnate de Eugen Jebeleanu, Virgil Teodorescu, Zaharia Stancu, Adrian Păunescu, Ion Bănuţă, Ion Crînguleanu, Cezar Baltag şi alţii, vor alterna în spectacolul constănţean cu unele momente menite să ilustreze alegerile de altă dată, evocate de: Negruzzi, Macedonski, Caragiale, Tudor Arghezi.
Cu această amplă montare în care se vor manifesta absolut toţi actorii teatrului, vom face deplasări pe perioada în care se desfăşoară campania de alegeri în întreprinderi şi instituţii din oraş şi judeţ, la case de cultură şi cămine culturale, în unităţi militare, şcoli etc. Între 1 şi 9 martie, repertoriul teatrului nostru va cuprinde în exclusivitate lucrări din dramaturgia originală. Împreună cu «Misterioasa convorbire telefonică», de Virgil Stoenescu, «Răsplata», de Ghiţă Barbu, recitalul «Descoperirea României», de Adrian Păunescu, vor fi programate şi «Viforul», de Barbu Șt. Delavrancea, şi «Take, Ianke şi Cadîr», de Victor Ion Popa”.
În revista „Teatrul” nr. 1 din ianuarie 1976 este redată istoria „comenzilor” la care era mobilizată să răspundă mişcarea artistică în preajma campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare de la 9 martie 1976.
„Axată pe această direcţie, fapta de artă a tuturor teatrelor cunoaşte în aceste zile o intensitate şi o amploare rar întâlnite. Forţele artistice sunt mobilizate în realizarea unor manifestări de o mare diversitate, aspirând să constituie un factor stimulator, mobilizator, de mare forţă de convingere. Totodată, regizorii şi actorii teatrelor noastre sprijină intens mişcarea artistică de amatori. Turnee cu piese având o tematică adecvată, deplasări cu formaţii restrânse de interpreţi, al căror repertoriu de scenete, montaje literare şi versuri va fi prezentat alegătorilor în întâlnirile lor cu deputaţii, alcătuiesc, aşa cum ne informează teatrele, unele din principalele mărturii concrete şi vii ale adeziunii şi participării artiştilor noştri la viaţa cetăţii, contribuţia lor sinceră şi entuziastă, mobilizatoare şi însufleţitoare, la marcarea importanţei şi semnificaţiei profunde a evenimentului de la 9 martie”.
În articolul intitulat „Cu răspundere şi dăruire”, Romeo Profit, secretar literar la teatrul de Dramă şi Comedie din Constanţa, declara: „Întreg colectivul teatrului a fost împărţit în două echipe care s-au angajat cu răspundere şi dăruire să realizeze un spectacol militant pe un scenariu alcătuit din lirica noastră contemporană, dedicată Patriei, Partidului, Congresului al XI-lea, Programului, muncii întregului popor, semnificaţiei actului votării de la 9 martie. Versuri semnate de Eugen Jebeleanu, Virgil Teodorescu, Zaharia Stancu, Adrian Păunescu, Ion Bănuţă, Ion Crînguleanu, Cezar Baltag şi alţii, vor alterna în spectacolul constănţean cu unele momente menite să ilustreze alegerile de altă dată, evocate de: Negruzzi, Macedonski, Caragiale, Tudor Arghezi.
Cu această amplă montare în care se vor manifesta absolut toţi actorii teatrului, vom face deplasări pe perioada în care se desfăşoară campania de alegeri în întreprinderi şi instituţii din oraş şi judeţ, la case de cultură şi cămine culturale, în unităţi militare, şcoli etc. Între 1 şi 9 martie, repertoriul teatrului nostru va cuprinde în exclusivitate lucrări din dramaturgia originală. Împreună cu «Misterioasa convorbire telefonică», de Virgil Stoenescu, «Răsplata», de Ghiţă Barbu, recitalul «Descoperirea României», de Adrian Păunescu, vor fi programate şi «Viforul», de Barbu Șt. Delavrancea, şi «Take, Ianke şi Cadîr», de Victor Ion Popa”.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii