Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:32 13 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Regele Carol I, la inaugurarea lucrărilor de construire a Portului Constanța - „Am pus astăzi piatra de temelie a acestei însemnate lucrări“

ro

16 Oct, 2019 00:00 3228 Marime text

Astăzi sărbătorim 123 de ani de la așezarea pietrei de temelie a primului port al României. La 16 octombrie 1896, toată Constanța era în sărbătoare. Regele Carol I, sosit să inaugureze lucrările de construire a primului nostru port la Marea Neagră, era însoțit de regina Elisabetaprinţul moştenitor Ferdinand şi principesa Maria, Marele duce Vladimirovici şi suitele însoţitoare, preşedinţii şi vicepreşedinţii Corpurilor Legiuitoare, clerul, prim-ministrul Dimitrie Sturdza, membrii Guvernului, prefecţii judeţelor Constanţa, Ialomiţa, Ilfov, primarul Constanţei, Eugen Schina. De asemenea, era prezentă elita ingineriei româneşti - I. B. Cantacuzino, Gheorghe Duca, P. Teruşanu, Petre Poni, C. I. Stoicescu, G. Lahovary și, bineînțeles, Anghel Saligny, cel care avea să se ocupe de ridicarea digurilor (de larg, de intrare, de sud) şi a cheiurilor, de coordonarea lucrărilor de dragaj, construirea celor 6 bazine, a rezervoarelor de petrol şi a celebrelor silozuri (inaugurarea portului urma să aibă loc la 27 septembrie 1909).



După cum descria cu entuziasm reporterul ziarului „Constanța”, publicație pe care am găsit-o indexată în volumul istoricului Stoica Lascu Mărturii de epocă privind Istoria Dobrogei,orașul era decorat cu fast, în piaţa Independenţei erau montate arcuri de triumf și la toate balcoanele flutura tricolorul românesc.  

La sosirea în port a oficialităților, navele din larg aveau marele pavoaz ridicat, iar marinarii ovaţionau de pe punte. Crucişătorul „Elisabeta” trăgea 21 de salve de tun, iar clopotele de la noua Catedrală sunau de sărbătoare, urmate de un Te-Deum oficiat de ÎPS Partenie. În Actul de fundație, plasat în blocul de beton al digului dinspre larg al portului Constanța, suveranul României consfinţea naşterea unuia dintre cele mai mari obiective strategice ale României pentru următoarele sute de ani.
 
Actul regal de fundație
 

„Noi Carol I, prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa naţională Rege al României. În anul mîntuirei 1896, în a şease-spre-zecea zi a lunei Octombre, am pus piatra de temelie pentru construirea portului Constanţa pe ţărmurile Mărei Negre. Dumnezeu dăruindu-Ne, în Domnia Noastră asupra acestei ţări, nu numai ani de glorie, ca, împreună cu viteaza Mea oştire, să-i pot da independenţa şi o poziţiune statornică, dar şi ani de pacinică domnie, am lucrat cu rîvnă şi stăruinţă, pentru înflorirea şi prosperitatea României.


Înmulţind căile de comunicaţiune şi reţeaua căilor ferate, unind cele două ţărmuri ale Dunării prin podul de la Feteşti-Cemavoda, luat-am hotărîrea ca aceste temeinice şi nepieritoare lucrări să fie desăvîrşite prin întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont-Euxin, unde din veacurile cele mai depărtate comerțul a găsit un loc de adăpost, unde atîtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominaţiune a strămoşilor noştri Romani, şi unde şi-a sfârşit zilele marele poet Ovidiu.

DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF

În al trei-zecilea an al domniei Mele şi al cinci-spre-zecelea al fondărei Regatului am pus astăzi piatra de temelie a acestei însemnate lucrări, faţă fiind Maiestatea Sa Regina, Alteţele Lor Regale Principele şi Principesa României, Înaltul Cler, Miniştrii Mei, Preşedinţii şi vice-preşedinţii Corpurilor Legiuitoare, Înalţii demnitari ai Statului şi Corpul Tehnic. Nădejduim că Dumnezeu ne va ajuta să desăvîrşim în linişte şi fericire lucrarea începută astăzi, care va duce peste mări numele Românilor, şi va înlesni, în toate vremurile, transportul bogăţiilor acestei ţări. Spre amintire, am subscris acest document în îndoit exemplar, din care unul se va aşeza în piatra de temelie, iar altul se va păstra în archiva Statului. Acest act a fost iscălit de MM. LL. Regele şi Regina, AA.LL. Principele Ferdinand şi Principesa , Maria, Marele Duce Boris Vladimirovici, de d-nii miniştri: D. Sturza, E. Stătescu, A. Stolojan, P. Poni, general C. Budişteanu, C.I. Stoicescu şi de d-nii P. S. Aurelian, C. Schina, G. Lahovari, G. Filiti, P. Ţeruşianu, A. Saligny, I. B. Cantacuzino şi P.S. Sa Partenie al Dunăreii-de-jos.”


În zona Portului Constanţa, mai multe mărturii arată recunoştinţa urmașilor pentru ctitorii Dobrogei moderne. Statuia inginerului Anghel Saligny priveşte Portul Constanţa de pe înălţimea falezei de la Vraja Mării, iar bulevardul care face legătura Portului Constanţa cu Portul Tomis poartă numele Regina Elisabeta. În incinta Portului Constanţa, Farul „Carol I” este montat într-un turn de piatră ce are o înălţime de 21,75 metri deasupra nivelului mării. Pe faţada sa stă basorelieful Regelui Carol I şi o placă de bronz cu inscripţia „Portul Constanţa“.
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii