#RespectTeatru La mulţi ani, Anaid Tavitian!
#RespectTeatru: La mulţi ani, Anaid Tavitian!
12 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
3005
Marime text
Campania desfăşurată în ultimele săptămâni de ZIUA de Constanţa, premergătoare evenimentului care va avea loc în această zi, intitulat sugestiv „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, a avut-o în centrul atenţiei pe sărbătorita de astăzi, teatrologul Anaid Tavitian.
Născută într-o familie aleasă, ca unic copil la părinţi, Anaid a avut şansa unei educaţii care i-a permis peste ani să existe în sufletul tuturor drept un om pozitiv şi săritor. Ca dovadă, iată cum o descrie secretarul literar artistic Jean Badea în cea mai recentă carte a sa, „Dulcea povară“, pe care o puteţi citi în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
„În pofida unei făpturi firave, are o mare forţă de muncă şi o impresionantă iubire de teatru. Se pare că venirea sa pe lume a fost vegheată şi de zeiţa Thalia, care i-a însoţit trecerea prin IATC, specializarea Arta şi metodologia spectacolului, promoţia 1978. Din acel an este secretar literar al Teatrului de Stat din oraşul ei natal, exercitându-şi profesia cu un imperturbabil calm la schimbarea anotimpurilor şi a directorilor. Aceştia au venit şi au plecat, dar ea a rămas neclintită pe „corabie”, încercând să demonstreze curioşilor ignoranţi cât de necesară este în teatru funcţia îndeplinită într-o vreme de
Molière...
Meritele concludente ale lui Anaid au fost recunoscute de către Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, secţia română, UNITER şi UNIMA, care au primit-o în rândurile lor. Fără a pune un preţ prea mare pe măguliri de circumstanţă, secretarul literar al Teatrului de Păpuşi, chiar şi fără titlul de director executiv cu care a fost învestită pentru o vreme, a fost creatoarea „din umbră” a programelor Săptămânii Teatrelor de Păpuşi, lăsând cu un zâmbet ironic pe alţii să se împăuneze cu lauri iluzorii.
Când aceste personaje sărbătoreau cu şampanie succesul câte unui festival, Anaid se întorcea cu modestie la „armele” ei preferate - cercetarea istoriei teatrului constănţean şi redactarea (împreună cu permanenta sa
colegă Georgeta Mărtoiu) cărţii „Thalia Ex Ponto”, apărută în anul 2001. Tot ei i se datorează multe articole din „Dicţionarul teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România” (editura Ghepardul, 1999).
Nu poate fi omisă activitatea publicistică a lui Anaid din revista „Tomis” şi ziarele constănţene „Cuget Liber” şi „Observator”, comunicările de la diferite sesiuni de specialitate, emisiunile de la Radio Constanţa. Dacă n-ar fi „hărţuirea” zilnică din biroul secretarului literar, de la redactarea tuturor referatelor şi adreselor teatrului, până la dictarea unor ştiri sau informaţii, notate cu sârguinţă de tinerele jurnaliste, Anaid ar putea trece la împlinirea unor proiecte atât de dragi ei. Dar e tânără, mai are timp...
P.S. 1: Conştientă de faptul că timpul deseori nu mai are răbdare, Anaid şi-a împlinit visul de a scrie monografia Teatrului de Păpuşi din Constanţa, care a văzut lumina tiparului la Ex Ponto spre sfârşitul anului 2011.
P.S. 2: Și-ar fi imaginat cineva că acum, când citeşte aceste rânduri, Anaid Tavitian nu mai este secretar literar/consultant artistic, după o ireproşabilă muncă de aproape 40 de ani în aceeaşi instituţie (Teatrul Dramatic)? Puţină lume, oricum, eu nu!”.
Citeşte şi:
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Contemporani cu istoria culturală. Anaid Tavitian, inconfundabilul glas al sufletului artei teatrale de la malul Mării Negre
#citeşteDobrogea În premieră, Anaid Tavitian povesteşte despre tatăl său - „O amprentă dulce, care mă obligă să fiu într-un anume fel, pentru că aşa am fost educată!“ (galerie foto)
Născută într-o familie aleasă, ca unic copil la părinţi, Anaid a avut şansa unei educaţii care i-a permis peste ani să existe în sufletul tuturor drept un om pozitiv şi săritor. Ca dovadă, iată cum o descrie secretarul literar artistic Jean Badea în cea mai recentă carte a sa, „Dulcea povară“, pe care o puteţi citi în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
„În pofida unei făpturi firave, are o mare forţă de muncă şi o impresionantă iubire de teatru. Se pare că venirea sa pe lume a fost vegheată şi de zeiţa Thalia, care i-a însoţit trecerea prin IATC, specializarea Arta şi metodologia spectacolului, promoţia 1978. Din acel an este secretar literar al Teatrului de Stat din oraşul ei natal, exercitându-şi profesia cu un imperturbabil calm la schimbarea anotimpurilor şi a directorilor. Aceştia au venit şi au plecat, dar ea a rămas neclintită pe „corabie”, încercând să demonstreze curioşilor ignoranţi cât de necesară este în teatru funcţia îndeplinită într-o vreme de
Molière...
Meritele concludente ale lui Anaid au fost recunoscute de către Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, secţia română, UNITER şi UNIMA, care au primit-o în rândurile lor. Fără a pune un preţ prea mare pe măguliri de circumstanţă, secretarul literar al Teatrului de Păpuşi, chiar şi fără titlul de director executiv cu care a fost învestită pentru o vreme, a fost creatoarea „din umbră” a programelor Săptămânii Teatrelor de Păpuşi, lăsând cu un zâmbet ironic pe alţii să se împăuneze cu lauri iluzorii.
Când aceste personaje sărbătoreau cu şampanie succesul câte unui festival, Anaid se întorcea cu modestie la „armele” ei preferate - cercetarea istoriei teatrului constănţean şi redactarea (împreună cu permanenta sa
colegă Georgeta Mărtoiu) cărţii „Thalia Ex Ponto”, apărută în anul 2001. Tot ei i se datorează multe articole din „Dicţionarul teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România” (editura Ghepardul, 1999).
Nu poate fi omisă activitatea publicistică a lui Anaid din revista „Tomis” şi ziarele constănţene „Cuget Liber” şi „Observator”, comunicările de la diferite sesiuni de specialitate, emisiunile de la Radio Constanţa. Dacă n-ar fi „hărţuirea” zilnică din biroul secretarului literar, de la redactarea tuturor referatelor şi adreselor teatrului, până la dictarea unor ştiri sau informaţii, notate cu sârguinţă de tinerele jurnaliste, Anaid ar putea trece la împlinirea unor proiecte atât de dragi ei. Dar e tânără, mai are timp...
P.S. 1: Conştientă de faptul că timpul deseori nu mai are răbdare, Anaid şi-a împlinit visul de a scrie monografia Teatrului de Păpuşi din Constanţa, care a văzut lumina tiparului la Ex Ponto spre sfârşitul anului 2011.
P.S. 2: Și-ar fi imaginat cineva că acum, când citeşte aceste rânduri, Anaid Tavitian nu mai este secretar literar/consultant artistic, după o ireproşabilă muncă de aproape 40 de ani în aceeaşi instituţie (Teatrul Dramatic)? Puţină lume, oricum, eu nu!”.
Citeşte şi:
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Contemporani cu istoria culturală. Anaid Tavitian, inconfundabilul glas al sufletului artei teatrale de la malul Mării Negre
#citeşteDobrogea În premieră, Anaid Tavitian povesteşte despre tatăl său - „O amprentă dulce, care mă obligă să fiu într-un anume fel, pentru că aşa am fost educată!“ (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Iorga Magdalena 12 Jun, 2018 13:13 Anaid,colega mea de liceu,rândul din mijloc,prima banca,zâmbitoare,bonomă,modesta,bucuroasa sa fie utila,deținătoare de o fina ironie,dar mai ales ÎNDRĂGOSTITĂ de teatru încă de atunci și de actorii ei(de la ea atunci am auzit de Ica Cojocaru,sau Sandu Simionca,sau Virgil Andriescu). La mulți ani fericiti Anaid!