#scrieDobrogea Călătorii de altădată - Gara Constanța
#scrieDobrogea: Călătorii de altădată - Gara Constanța
27 Dec, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
7511
Marime text
În vacanțe și de sărbători, mai ales, distanțele se „topesc“ cu gândul la ce urmează să vedem și la cei cu care urmează să ne întâlnim. Cândva, pe când autoturismele personale nu umpleau, ca acum, străzile și parcările, distanțele se parcurgeau pe calea ferată, iar gara devenea poartă de intrare și de ieșire din oraș. Așa a fost odinioară Gara Constanța, chiar dacă nici acum nu și-a pierdut utilitatea, mai ales în sezonul estival, când trenurile... soarelui vin și pleacă de la Marea Neagră.
Actuala Gară Constanța a fost construită în anul 1960, edificarea ei fiind parte a unui amplu proiect edilitar în cadrul căruia au fost înălțate clădiri reprezentative ale orașului de la Marea Neagră, precum: Spitalul Județean, Sala Sportului, Palatul Administrativ, precum și Farul cel nou. Întreaga zonă a fost reconfigurată și tot atunci s-au pus și bazele spațiului verde din zonă, cunoscut drept Parcul Gării.
Gara Constanța a fost inaugurată pe 20 mai 1960, fiind o construcție modernă, în stilul funcțional al acelor vremuri. Până atunci, la Constanța funcționase o gară veche de 100 de ani, ale cărei baze fuseseră puse încă din 1860, în timpul Imperiului Otoman, când o societate engleză, Black Sea and Danube Company Ltd., condusă de inginerul John Trevor Barkley, a concesionat pentru 99 de ani construcția căii ferate Cernavodă - Constanţa şi a Portului. La câțiva ani după reintegrarea Dobrogei în granițele statului român, în 1882, statul a răscumpărat, la prețuri piperate, lucrările englezilor.
În anul 1860, Constanța avea aspectul unui sătuc turcesc cu bordeie și două geamii și chiar și după aceea, după 1878, când s-a transformat în stațiune balneară, când s-a inaugurat podul de pe Dunăre, finalizat de Saligny în anul 1895, când s-a construit primul, al doilea și apoi al treilea cazino, gara a rămas pe același loc, chiar dacă amplasamentul său devenise nepotrivit pentru un oraș aflat în continuă dezvoltare. Se afla pe locul în care se află acum Palatul Administrativ sau Casa Albă.
Între timp, la Constanța s-au mai înființat gara maritimă Constanța și gara Mamaia. Însă „gara veche“ a funcționat până în 1960, în anul 1957 începând operațiunea de dezafectare a căilor ferate. Pe terasamentul fostei gări, pe 1 aprilie 1962, la intersecția străzilor Traian și Mihai Viteazu, pe când se lucra la construcția unui bloc de locuințe, s-a descoperit faimosul tezaur de sculpturi de la Tomis, format din 24 de piese sculpturale cu caracter religios (10 statui, 13 basoreliefuri și un mic altar), din a doua jumătate a secolului al II-lea și prima jumătate a secolului următor, îngropate intenționat, pe fondul întăririi creștinismului în zonă. Printre acestea, și celebrul șarpe Glykon, unic în lume.
Reintegrarea Dobrogei în graniţele statului român a însemnat pentru provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră racordarea la ritmul de dezvoltare al ţării. Odată cu o administraţie nouă, a urmat o îndelungă perioadă de adaptare la modernitate, însoţită de entuziasm edilitar. Constanţa, ca parte importantă a Dobrogei, a început să se dezvolte. S-a construit mult, s-au făcut investiţii. În urma săpăturilor impuse de proiecte edilitare şi de noi construcţii, pământul anticului Tomis şi-a arătat generozitatea, lăsând să iasă la iveală adevărate comori. Şi astăzi, pământul pe care călcăm este înţesat de vestigii încă neştiute. Aici s-au înălţat edificii cu care trebuie să ne mândrim, cât încă le mai avem. Pământul acesta, binecuvântat cu deschidere la Marea Neagră, a fost călcat de oameni de valoare cărora li s-au înălţat busturi, a fost scăldat de sângele eroilor cărora li s-a înălţat monumente, spre veşnică neuitare.
De aceea, ne propunem, în cadrul proiectului #SărbătoreşteDobrogea, iniţiat de ZIUA de Constanţa, să readucem la lumină oamenii, întâmplările, legendele şi istoria oraşului. Să descoperim Constanţa aşa cum este: frumoasă, fascinantă, misterioasă. Să o scoatem din uitare, să o preţuim, să o iubim, să ne mândrim cu ea!
Proiectul #SărbătoreşteDobrogea este dedicat împlinirii a 139 de ani de la revenirea provinciei la România şi celor 17 ani de activitate jurnalistică pe care ZIUA de Constanţa îi sărbătoreşte anul acesta.
Sursă foto: ZIUA de Constanța
Pe 23 noiembrie, în cadrul proiectului jurnalistic #sărbătoreşteDobrogea, cotidianul ZIUA de Constanţa a lansat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“, pe care vă invităm să o exploraţi.
Actuala Gară Constanța a fost construită în anul 1960, edificarea ei fiind parte a unui amplu proiect edilitar în cadrul căruia au fost înălțate clădiri reprezentative ale orașului de la Marea Neagră, precum: Spitalul Județean, Sala Sportului, Palatul Administrativ, precum și Farul cel nou. Întreaga zonă a fost reconfigurată și tot atunci s-au pus și bazele spațiului verde din zonă, cunoscut drept Parcul Gării.
Gara Constanța a fost inaugurată pe 20 mai 1960, fiind o construcție modernă, în stilul funcțional al acelor vremuri. Până atunci, la Constanța funcționase o gară veche de 100 de ani, ale cărei baze fuseseră puse încă din 1860, în timpul Imperiului Otoman, când o societate engleză, Black Sea and Danube Company Ltd., condusă de inginerul John Trevor Barkley, a concesionat pentru 99 de ani construcția căii ferate Cernavodă - Constanţa şi a Portului. La câțiva ani după reintegrarea Dobrogei în granițele statului român, în 1882, statul a răscumpărat, la prețuri piperate, lucrările englezilor.
În anul 1860, Constanța avea aspectul unui sătuc turcesc cu bordeie și două geamii și chiar și după aceea, după 1878, când s-a transformat în stațiune balneară, când s-a inaugurat podul de pe Dunăre, finalizat de Saligny în anul 1895, când s-a construit primul, al doilea și apoi al treilea cazino, gara a rămas pe același loc, chiar dacă amplasamentul său devenise nepotrivit pentru un oraș aflat în continuă dezvoltare. Se afla pe locul în care se află acum Palatul Administrativ sau Casa Albă.
Între timp, la Constanța s-au mai înființat gara maritimă Constanța și gara Mamaia. Însă „gara veche“ a funcționat până în 1960, în anul 1957 începând operațiunea de dezafectare a căilor ferate. Pe terasamentul fostei gări, pe 1 aprilie 1962, la intersecția străzilor Traian și Mihai Viteazu, pe când se lucra la construcția unui bloc de locuințe, s-a descoperit faimosul tezaur de sculpturi de la Tomis, format din 24 de piese sculpturale cu caracter religios (10 statui, 13 basoreliefuri și un mic altar), din a doua jumătate a secolului al II-lea și prima jumătate a secolului următor, îngropate intenționat, pe fondul întăririi creștinismului în zonă. Printre acestea, și celebrul șarpe Glykon, unic în lume.
Reintegrarea Dobrogei în graniţele statului român a însemnat pentru provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră racordarea la ritmul de dezvoltare al ţării. Odată cu o administraţie nouă, a urmat o îndelungă perioadă de adaptare la modernitate, însoţită de entuziasm edilitar. Constanţa, ca parte importantă a Dobrogei, a început să se dezvolte. S-a construit mult, s-au făcut investiţii. În urma săpăturilor impuse de proiecte edilitare şi de noi construcţii, pământul anticului Tomis şi-a arătat generozitatea, lăsând să iasă la iveală adevărate comori. Şi astăzi, pământul pe care călcăm este înţesat de vestigii încă neştiute. Aici s-au înălţat edificii cu care trebuie să ne mândrim, cât încă le mai avem. Pământul acesta, binecuvântat cu deschidere la Marea Neagră, a fost călcat de oameni de valoare cărora li s-au înălţat busturi, a fost scăldat de sângele eroilor cărora li s-a înălţat monumente, spre veşnică neuitare.
De aceea, ne propunem, în cadrul proiectului #SărbătoreşteDobrogea, iniţiat de ZIUA de Constanţa, să readucem la lumină oamenii, întâmplările, legendele şi istoria oraşului. Să descoperim Constanţa aşa cum este: frumoasă, fascinantă, misterioasă. Să o scoatem din uitare, să o preţuim, să o iubim, să ne mândrim cu ea!
Proiectul #SărbătoreşteDobrogea este dedicat împlinirii a 139 de ani de la revenirea provinciei la România şi celor 17 ani de activitate jurnalistică pe care ZIUA de Constanţa îi sărbătoreşte anul acesta.
Sursă foto: ZIUA de Constanța
Pe 23 noiembrie, în cadrul proiectului jurnalistic #sărbătoreşteDobrogea, cotidianul ZIUA de Constanţa a lansat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“, pe care vă invităm să o exploraţi.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii