Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:28 26 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Analfabetismul juvenil- o realitate dramatica a Constantei

ro

04 Feb, 2005 00:00 603 Marime text

La nivelul judetului Constanta, s-a inregistrat pe primul semestru un numar de 587 de elevi nescolarizati * Cu situatia scolara neincheiata au ramas 3215 elevi, cei mai multi (1.069) provenind de la SAM * Din cei 98.884 elevi ramasi la sfarsitul semestrului I, au promovat 84.327, 14.557 fiind corigenti la diferite obiecte de studiu * In privinta notelor scazute la purtare, situatia nu este tocmai roz, astfel ca in Constanta au fost inregistrate 1789 de note de 7.00 si 596 de note sub 7.00

Romania se poate mandri cu inca o realitate cruda: olimpici, care fac fata cu brio testelor internationale si analfabeti al caror numar creste continuu. Prabusirea standardului de viata i-a pus pe multi parinti in situatia de a renunta sa-si mai trimita copiii la scoala, in ultimii ani scazand considerabil procentul copiilor care frecventeaza gradinitele, dar si cel al elevilor cuprinsi in invatamantul preuniversitar. Se pare ca abandonul scolar nu are tendinte de a fi stopat, dimpotriva sunt realitati care arata ca fenomenul creste si este mai mare, comparativ cu datele oficiale. Pentru un neavizat, abandonul scolar nu inseamna mare lucru. Adevarata dimensiune a fenomenului o putem, insa, descifra parcurgand datele statistice intocmite de catre reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean. Ultima statistica intocmita la nivelul judetului Constanta arata ca la sfarsitul semestrului I, aproape 600 de elevi au renuntat la scoala. Abandonul scolar s-a manifestat cu precadere in localitatile din mediul rural, unde elevii ajung cu greu de acasa pana la scoala, din cauza distantelor prea mari de parcurs si unde majoritatea cadrelor didactice sunt necalificate. In acelasi timp, mediul familial ostil invataturii, din cauza greutatilor materiale ale parintilor, i-a determinat pe acesti copii sa abandoneze scoala, pentru a se apuca de munca si sa-si ajute familiile sa supravietuiasca sau din alte considerente. Intr-o situatie intocmita recent de catre conducerea Inspectoratului Scolar Judetean se arata ca pe primul semestru s-a inregistrat un numar de 587 de elevi nescolarizati, un numar destul de mare, majoritatea dintre acestia provenind din ciclul gimnazial. Si in ceea ce priveste procentul de promovabilitate tot ciclul gimnazial sta cel mai prost, din randul elevilor din clasele V-VIII provenind si cei mai multi corigenti. In acelasi document de analiza pentru situatia de pe semestrul intai s-a constatat ca si numarul celor cu situatia neincheiata este relativ mare. "In spatele acestor cifre se ascund niste copii, deci se impune sa facem o analiza pe discipline de invatamant pentru a vedea la care dintre ele este numarul mai mare de elevi cazuti si apoi cauzele care le determina" au precizat reprezentantii ISJ. Analiza s-a facut pe urban si rural. Din totalul celor 587 de elevi, 166 provin din randul micutilor de clasele I- IV (108 din mediul urban si 58 din rural), 322 sunt cursantii gimnaziului, 80 elevii scolilor de arte si meserii. In ceea ce priveste numarul mare de nescolarizati, peste 500, " recunoastem ca este o mare problema, si chiar daca numai unul singur ar fi, tot trebuie sa tragem un semnal de alarma. Trebuie sa vedem cine sunt acesti copii, din ce mediu provin, respectiv rural sau urban, cauzele nescolarizarii, cum putem interveni pentru a evita astfel de situatii impreuna cu comunitatile locale, ONG-urile, biserica, politia pentru eradicarea acestui fenomen" au conchis inspectorii scolari. Datele centralizate in materialul de analiza vor fi dezvoltate mai amplu si prezentate la sedinta cu directorii de unitati scolare cand vor fi prezentate si masurile pentru eradicarea lor.

Aproape 600 de copii au nota la purtare sub 7.00

Unitatile de invatamant care se afla la loc de cinste la capitolul abandon sunt: Scoala nr. 5 Constanta, Negru- Voda, Medigidia, Baneasa, Harsova si Satu Nou. Situatia elevilor nescolarizati nu este mai buna decat cea inregistrata la finele semestrului I a anului trecut. din datele statistice ale ISJ reiese ca, in primul semestru, in invatamantul primar si gimnazial au abandonat scoala 488 de copii, in timp ce, la nivel liceal, numarul lor a scazut, ajungand la 19. La scolile de arte si meserii, 80 de copii au renuntat la cursuri, la scoala postliceala nefiind inregistrata nici o situatie de acest gen. Cu situatia scolara neincheiata au ramas 3215 elevi, cei mai multi (1.069) provenind de la SAM. Din cei 98.884 elevi ramasi la sfarsitul semestrului I, au promovat 84.327, 14.557 fiind corigenti la diferite obiecte de studiu. In privinta notelor scazute la purtare, situatia nu este tocmai roz. Astfel, la nivelul judetului Constanta au fost inregistrate 1789 de note de 7.00 si 596 de note sub 7.00.

ISJ va trece la identificarea tuturor copiilor de varsta scolara

Mai mult decat atat, ISJ va trece in perioada imediat urmatoare la identificarea tuturor copiilor de varsta scolara prin oferirea rechizitelor gratuite pentru familiile sarace si mobilizarea de fonduri pentru a ajuta si liceenii proveniti din familiile sarace in cumpararea manualelor. De asemenea, Inspectoratul Scolar Judetean va trece la extinderea activitatilor de oferire a unor servicii sociale si educationale secundare pentru copii cu risc ridicat de abandon si sprijinirea familiilor pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii bursei sociale si cresterea substantiala a cuantumului. De asemenea, prin intermediul Centrului "Educatia 2000+", se va incepe dezvoltarea unei retele de servicii integrate pentru diminuarea riscului de abandon scolar, proiect implementat deocamdata in doar patru judete pilot: Bihor, Ilfov, Mehedinti si Timis. Scopul programului, care va fi implementat si in Constanta va fi acela de prevenire si diminuare a riscului de abandon scolar prin oferirea de servicii educationale si sociale copiilor, dar si familiilor acestora. Unul dintre obiectivele urmarite va fi scaderea abandonului scolar in ciclul obligatoriu. In acest scop, vor fi derulate o serie de activitati, cum ar fi oferirea rechizitelor gratuite pentru familiile sarace, si mobilizarea de fonduri pentru a ajuta si liceenii proveniti din familiile sarace in cumpararea manualelor, lucru care se va realiza prin sprijinul ISJ si a conducerii scolilor. Se pare ca in contextul actual, Guvernul, organismele si organizatiile internationale considera educatia unul dintre cele mai eficiente mijloace de ridicare a standardelor de viata, de diminuare si prevenire a diferitor fenomene cu impact negativ asupra copiilor si tinerilor (abandon scolar, coruptie, infractionalitate juvenila, delincventa, munca ilegala,) si de a oferi alternative pentru solutionarea situatiilor de criza, ca: saracie, excluziune sociala, discriminare, acces limitat la informatie etc. Pana in prezent, demersurile initiate si realizate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii privind combaterea si eliminarea progresiva a fenomenului abandonului scolar au fost structurate si fundamentate pe urmatoarele directii: analiza fenomenului din perspectiva accesului la educatie, participarii si egalitatii de sanse; elaborarea unei strategii de programe si proiecte educative scolare si extrascolare destinate sa ridice rata participarii scolare si sa faciliteze integrarea copiilor care au abandonat scoala.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii