AOR şi ACoR au spus „pas“ Prefectura Constanţa propune modificări la Legea 544/2001 (document)
AOR şi ACoR au spus „pas“: Prefectura Constanţa propune modificări la Legea 544/2001 (document)
29 Jun, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
4419
Marime text
Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public este în vigoare, dar tendinţa statului, prin instituţiile şi reprezentanţii săi, este de a îngreuna excesiv accesul la informaţii. Şi pentru ca tabloul să fie complet, se pare că se doreşte o „ajustare“ a normativului.
De ceva timp, Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social (MCPDS) are în desfăşurare o consultare publică cu privire la oportunitatea modificării Legii nr. 544/2001 „în sensul eficientizării şi uşurării accesului la informaţiile de interes public“. Numai că presa centrală a semnalat că scopul real al acestui demers ar fi acela de a modifica legea în sensul îngrădirii accesului la informaţii.
Replica ministerului nu a întârziat să apară. „Intenţia MCPDS nu este de a restrânge drepturi, ci de a simplifica atât munca cetăţenilor care solicită informaţii cu privire la activitatea şi modul de cheltuire a banului public, cât şi a funcţionarilor publici care sunt puşi să răspundă pe acelaşi subiect de mai multe ori“, a precizat ministrul Gabriel Petrea.
Emil Draghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, a declarat, pentru ZIUA în judeţ, că „nu au trimis nimic pentru că legea este suficient de bine redactată“. Totodată, preşedintele ACoR a afirmat: „Adesea, funcţionarii publici sunt suprasolicitaţi. Trebuie găsită o soluţie cu privire la excese, pentru că se cer documente nenumărate“.
Ionel Chiriţă, preşedintele executiv al Asociaţiei Oraşelor din România, ne-a trimis să discutăm cu Daniela Ionela Simion, omul din cadrul AOR care culege informaţiile şi se ocupă cu formularea adreselor finale. Iniţial, aceasta a lăsat să se înţeleagă că nu ar fi primit o adresă scrisă din partea MCPDS prin care să se ceară formularea unor propuneri pentru modificarea Legii 544. Ulterior, Simion a revenit şi ne-a declarat că a primit solicitarea, însă Asociaţia Oraşelor din România nu a avansat nicio propunere.
Situaţia a devenit cu atât mai interesantă cu cât de la minister ni s-a confirmat faptul că CJ Constanţa a şi răspuns adresei cu pricina… dar vicepreşedintele Learciu a uitat, probabil, fiind sub euforia zilelor de concediu.
La acelaşi articol, la alin. 2, s-a propus menţionarea unui termen de „cinci zile lucrătoare“ de la primirea petiţiilor. La art. 8, alin. 5, se propune adăugarea frazei: „În funcţie de dificultatea, complexitatea şi volumul lucrărilor documentare, răspunsul poate fi comunicat solicitantului în maximum zece zile lucrătoare“.
La art. 9, alin. 1, Prefectura Constanţa propune menţionarea sintagmei „realizarea de copii de pe documentele emise de autoritatea sau instituţia publică“ întrucât o instituţie poate deţine documente emise de alte instituţii. O ultimă propunere avansată ministerului se referă la art. 17, alin. 1 şi prevede organizarea de către autorităţile publice a unor conferinţe de presă „ori de câte ori se impune“, pentru aducerea la cunoştinţă a informaţiilor de interes public, vechea formulare stipulând obligativitatea lunară a acestora.
De ceva timp, Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social (MCPDS) are în desfăşurare o consultare publică cu privire la oportunitatea modificării Legii nr. 544/2001 „în sensul eficientizării şi uşurării accesului la informaţiile de interes public“. Numai că presa centrală a semnalat că scopul real al acestui demers ar fi acela de a modifica legea în sensul îngrădirii accesului la informaţii.
Replica ministerului nu a întârziat să apară. „Intenţia MCPDS nu este de a restrânge drepturi, ci de a simplifica atât munca cetăţenilor care solicită informaţii cu privire la activitatea şi modul de cheltuire a banului public, cât şi a funcţionarilor publici care sunt puşi să răspundă pe acelaşi subiect de mai multe ori“, a precizat ministrul Gabriel Petrea.
Replica ministerială
„În urma discuţiilor avute atât cu sectorul neguvernamental, cât şi cu asociaţiile instituţiilor administraţiei publice, Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social a primit semnale constatate cu privire la anumite deficienţe în aplicarea Legii nr. 544/2001. În acest sens, ministrul Gabriel Petrea a decis o consultare instituţională şi a transmis solicitări către toate ministerele, prefecturile, consiliile judeţene, primăriilor de municipiu, oraşe, precum şi structurilor asociative ale administraţiei publice locale, în vederea preluării disfuncţionalităţilor din practică. «Am dispus o consultare generală în privinţa oportunităţii modificării Legii nr. 544/2001 pentru eficientizarea procesului de furnizare a informaţiilor de interes public. După centralizarea tuturor răspunsurilor, vom comunica public dacă este oportună modificarea legii, precum şi propunerile primite în acest sens», a precizat ministrul Gabriel Petrea“, se menţionează într-un comunicat remis presei. Precizăm că această consultare avea ca termen-limită data de 6 iunie 2017.Consultare fără efect!
Printr-o adresă a ministrului Gabriel Petrea, datată 4 mai 2017, care îl avea ca destinatar pe ministrul Sănătăţii, Florian Dorel Bodog, se solicita ca Ministerul Sănătăţii să transmită un punct de vedere referitor la „oportunitatea modificării cadrului legislativ menţionat (n.r. referire la Legea 544/2001)“. În acelaşi document al MCPDS se menţionează că „această solicitare a fost transmisă tuturor ministerelor, prefecturilor, consiliilor judeţene, municipiilor, oraşelor, precum şi structurilor asociative ale administraţiilor publice locale“.Emil Draghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, a declarat, pentru ZIUA în judeţ, că „nu au trimis nimic pentru că legea este suficient de bine redactată“. Totodată, preşedintele ACoR a afirmat: „Adesea, funcţionarii publici sunt suprasolicitaţi. Trebuie găsită o soluţie cu privire la excese, pentru că se cer documente nenumărate“.
Ionel Chiriţă, preşedintele executiv al Asociaţiei Oraşelor din România, ne-a trimis să discutăm cu Daniela Ionela Simion, omul din cadrul AOR care culege informaţiile şi se ocupă cu formularea adreselor finale. Iniţial, aceasta a lăsat să se înţeleagă că nu ar fi primit o adresă scrisă din partea MCPDS prin care să se ceară formularea unor propuneri pentru modificarea Legii 544. Ulterior, Simion a revenit şi ne-a declarat că a primit solicitarea, însă Asociaţia Oraşelor din România nu a avansat nicio propunere.
Vicepreşedintele CJC Learciu, sub euforia concediului
Despre consultarea publică a MCPDS cu privire la oportunitatea modificării Legii nr. 544/2001 se pare că la Consiliul Judeţean Constanţa nu se ştia nimic până ce nu am pus noi întrebări pe această temă. Preşedintele CJC, Horia Marius Ţuţuianu, ne-a îndrumat către vicepreşedintele responsabil, în speţă Dumitru Daniel Learciu. Însă, ce să vezi, deşi adresa ministerului a fost transmisă încă din data de 5 mai, vicepreşedintele CJC nu ştia de ea, motivând că este în concediu de odihnă în afara ţării. „Eu am fost în concediu şi, în continuare, sunt în concediu (n.r. la data de 12 iunie). Am fost plecat din ţară. Nu ştiu ce să vă spun. Poate ar fi mai bine să vorbiţi cu domnul Palaz (n.r. Claudiu Palaz, celălalt vicepreşedinte al CJC) sau cu domnul preşedinte Ţuţuianu“, ne-a declarat vicepreşedintele CJC Dumitru Daniel Learciu.Situaţia a devenit cu atât mai interesantă cu cât de la minister ni s-a confirmat faptul că CJ Constanţa a şi răspuns adresei cu pricina… dar vicepreşedintele Learciu a uitat, probabil, fiind sub euforia zilelor de concediu.
Modificări propuse de Prefectura Constanţa
Totuşi, Instituţia Prefectului - Judeţul Constanţa a acordat atenţie adresei ministeriale şi a şi reacţionat. Astfel, la minister au fost transmise cinci propuneri de modificare a normativului. Trei dintre ele au ca motivare „volumul mare de muncă şi personalul insuficient“. Una dintre propunerile înaintate vizează art. 7, alin. 1 din Legea 544 şi sugerează eliminarea acestei fraze: „În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte zece zile, răspunsul va fi comunicat în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de zece zile“.La acelaşi articol, la alin. 2, s-a propus menţionarea unui termen de „cinci zile lucrătoare“ de la primirea petiţiilor. La art. 8, alin. 5, se propune adăugarea frazei: „În funcţie de dificultatea, complexitatea şi volumul lucrărilor documentare, răspunsul poate fi comunicat solicitantului în maximum zece zile lucrătoare“.
La art. 9, alin. 1, Prefectura Constanţa propune menţionarea sintagmei „realizarea de copii de pe documentele emise de autoritatea sau instituţia publică“ întrucât o instituţie poate deţine documente emise de alte instituţii. O ultimă propunere avansată ministerului se referă la art. 17, alin. 1 şi prevede organizarea de către autorităţile publice a unor conferinţe de presă „ori de câte ori se impune“, pentru aducerea la cunoştinţă a informaţiilor de interes public, vechea formulare stipulând obligativitatea lunară a acestora.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii