Găselniţă marca RAJDP Regia lui Gâmbuţeanu a găsit o nouă formă de a atribui contracte firmei administrate de Titi Giurcă
Găselniţă marca RAJDP: Regia lui Gâmbuţeanu a găsit o nouă formă de a atribui contracte firmei administrate
12 Mar, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
4287
Marime text
În urmă cu aproape zece ani, prin Hotărârea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 251/23.11.2005, lua fiinţă Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa. La primul articol al hotărârii, se precizează că aceasta s-a înfiinţat „prin reorganizarea Corpului Gardienilor Publici“. Printre obiectivele la care trebuia să vegheze direcţia de pază se număra şi Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa, condusă de Adrian George Gâmbuţeanu. Este de prisos să mai amintim că, la regia subordonată CJC şi condusă de Gâmbuţeanu, Curtea de Conturi a României (CCR) a avut „interdicţie“ de a face auditul financiar vreme de trei ani, însă anul trecut, după ce au pătruns în „păienjenişul“ sumelor şi al cifrelor coordonate de RAJDP, auditorii CCR au descoperit o serie de nereguli şi în ceea ce priveşte atribuirea şi contractarea serviciilor de pază. Despre acest lucru vom vorbi pe larg în cele ce urmează.
În 2014, din luna mai şi până la jumătatea lunii iulie, auditorii Curţii de Conturi au efectuat la RAJDP Constanţa acţiunea de control şi verificare cu privire la modul de gestionare şi utilizare a mijloacelor materiale și bănești, fiind urmărită în acelaşi timp şi asigurarea integrității patrimoniului public şi privat al Unităţii Administrativ-Teritoriale pentru perioada 2011 - 2013. În urma acţiunii, s-a constatat că serviciile de pază aferente obiectivelor proprii ale RAJDP Constanta sunt prestate de SC Divizia de Pază SRL, societate înființată de către Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, care deține calitatea de ordonator terțiar de credite în subordinea Consiliul Județean Constanța, ca efect al novării contractului de prestări servicii încheiat încă din anul 2006 între Direcţia de Pază şi CJC. Aşadar, o entitate subordonată CJC trebuia să fie păzită de o altă entitate subordonată CJC, care însă a preferat să lase această misiune în seama unui privat.
„Prin acceptarea novării contractului, în anul 2010, către SC Divizia de Pază SRL, RAJDP Constanţa nu a făcut altceva decât să contribuie la eludarea cadrului legal aferent achizițiilor publice şi la finanţarea pe criterii discreţionare a unei entităţi private, respectiv SC Divizia de Pază SRL, pentru serviciile căreia a plătit, în perioada 2010-2013, suma de 4.094 de lei. De menționat că SC Divizia de Pază SRL a fost înființată de un ordonator terţiar de credite al Consiliului Judeţean Constanţa, contrar prevederilor legale“, se arată în raportul de control al Curţii de Conturi.
În perioada supusă controlului, s-a constatat că serviciile de pază aferente obiectivelor proprii ale RAJDP sunt asigurate de SC Divizia de Pază SRL, în baza unui contract de prestări servicii şi a mai multor acte adiţionale, încheiate între Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa şi RAJDP Constanţa. „În luna noiembrie 2010, între părţile contractante - Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, instituţie de interes judeţean, prestatoare de servicii, reprezentată prin director Giurcă Lucian Titi - în calitate de prestator vechi, SC Divizia De Pază SRL, reprezentată prin administrator Giurcă Lucian Titi - în calitate de prestator nou şi RAJDP Constanţa, reprezentată prin director general ing. Adrian George Gămbuţeanu - în calitate de beneficiar, a intervenit un contract de novaţie la contractul de prestări servicii nr. 4424/30.06.2006. Prin încheierea acestui act, părţile convin să noveze contractul de prestări încheiat între Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa şi RAJDP Constanţa prin schimbarea prestatorului, începând cu data de 5.11.2010. În aceste condiţii, părţile convin ca prestatorul să devină SC Divizia de Pază SRL“, se arată în raportul de control al Curţii de Conturi. Prin acest contract, SC Divizia de Pază SRL, în calitate de prestator, preia toate drepturile şi obligaţiile născute din contractul de prestări servicii nr. 4424/30.06.2006.
Ce au de reproşat însă auditorii Curţii de Conturi regiei de drumuri? „În primul rând, constatăm că motivul încheierii respectivului contract de novare nu aparţine RAJDP Constanţa, în calitate de beneficiar al serviciilor de pază, şi nu are nicio legătură cu activitatea regiei, ci doar cu activitatea Consiliului Judeţean Constanţa şi a Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa; în al doilea rând, se cunoaşte că, până la intrarea în vigoare a noului Cod Civil, în legislaţia noastră era statuat un principiu clar, conform căruia «cesiunea de datorie este interzisă». Acest principiu se traducea în fapt şi prin imposibilitatea cesionarii unui contract, motiv pentru care, în practică, se foloseau tot felul de artificii juridice (spre exemplu: novaţia) care duceau de fapt la acelaşi rezultat, respectiv preluarea contractului de o altă persoană“, se explică în raportul auditorilor Curţii de Conturi. Practic, prin novaţie, s-a început un nou raport juridic.
Conform Registrului Comerţului, atât Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, cât şi SC Divizia de Pază SRL desfăşoară „activităţi de protecţie şi gardă“ şi au sediul social declarat la aceeaşi adresă, blocul de pe aleea Magnoliei, acolo unde îşi au cartierul general mai multe instituţii ale CJC-ului, printre care şi „răposata“ societate a Consiliului Judeţean, DPPJ.
După mai multe verificări şi constatări, auditorii Curţii de Conturi au stabilit că, deşi în anul 2010 administrator al SC Divizia de Pază SRL a fost numită Livia Arsene, „în fapt s-a constatat că semnarea contractului de novaţie a fost făcută de administratorul SC Divizia de Pază SRL, în persoana lui Giurcă Lucian Titi, care este una şi aceeaşi persoană cu Directorul Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa. Ulterior, în toate actele adiţionale încheiate, din partea prestatorului SC Divizia de Pază SRL, este menţionat Giurcă Lucian Titi în calitate de director“. În plus faţă de cele prezentate anterior, auditorii au mai constatat că SC Divizia de Pază SRL, pe lângă faptul că nu a fost înfiinţată, conform legii, de către autoritatea deliberativă a judeţului Constanţa, ci de un ordonator terţiar al CJC, a procedat, în cursul anului 2011, la înfiinţarea unei alte societăţi comerciale, respectiv SC Divizia Logistic SRL.
Fondată în 2011, aceasta are ca obiect principal de activitate „comerţul cu ridicata al îmbrăcămintei şi încălţămintei“, asociaţii firmei fiind SC Divizia de Pază SRL, cu 70% din beneficii şi pierderi, şi Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, cu 30%. Sună cunoscut? Aşa cum aflam din Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, nr. 310/28.01.2011, SC Divizia de Pază SRL şi Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa au fondat SC Divizia Resurse Umane SRL şi SC Divizia Logistic SRL. Administratorul ambelor firme este acelaşi Lucian Titi Giurcă, tocmai directorul Direcţiei de Pază a Judeţului şi al Diviziei de Pază SRL. De altfel, început în forţă, anul 2011 a fost unul prolific pentru firmele coordonate de Titi Giurcă. Începând cu 1.03.2011, SC Divizia Logistic SRL şi-a înfiinţat un punct de lucru cu sediul în Constanţa, pe strada Celulozei nr. 2. De asemenea, Direcţia de Pază a Judeţului şi Divizia de Pază SRL, prin administratorul Lucian Titi Giurcă, au hotărât că obiectul de activitate pentru punctul de lucru nou-înfiinţat va fi „întreţinerea şi repararea autovehiculelor“. Cu alte cuvinte, SRL-ul Direcţiei de Pază a Judeţului, înfiinţat pentru a vinde haine şi încălţăminte, s-a reprofilat pe reparaţii de maşini. Începând cu 1 iulie 2011, SC Direcţia de Pază SRL îşi creează un punct de lucru în judeţul Tulcea pentru o perioadă de cinci ani, în localitatea Teliţa.
Valoarea estimată a acestei abateri constatate de Curtea de Conturi se ridică la suma de 4.093.673,05 lei, reprezentând cheltuieli cu servicii de pază înregistrate în perioada 2010 - 2013, contractate de RAJDP Constanţa.
Conform fişei furnizorului la care se face referire în raportul de control al Curţii de Conturi, din anul 2010, de la momentul iniţierii relaţiilor contractuale cu entitatea, SC Divizia de Pază SRL a facturat către RAJDP servicii de pază în valoare totală de 4.093.673,05 lei, iar RAJDP a efectuat plăţi, în perioada 30.11.2010 - 10.12.2013, de 3.636.506,04 lei, la 31.12.2013 existând un sold de 457.167,01 lei. Auditorii Curţii de Conturi au recomandat „dispunerea de către RAJDP Constanţa, în calitate de entitate publică, a tuturor măsurilor legale, necesare în vederea contractării şi stabilirii unor relaţii contractuale pentru prestări servicii pază, conform cadrului legal aplicabil achiziţiilor publice.
Mai multe detalii despre neregulile constatate de Curtea de Conturi la RAJDP Constanţa puteţi iti şi în materialul: Detalii surprinzătoare scoase la iveală de Curtea de Conturi. RAJDP Constanţa a rămas fără banii Consiliului Judeţean
Societatea Consiliului Judeţean şi-a făcut SRL
În 2014, din luna mai şi până la jumătatea lunii iulie, auditorii Curţii de Conturi au efectuat la RAJDP Constanţa acţiunea de control şi verificare cu privire la modul de gestionare şi utilizare a mijloacelor materiale și bănești, fiind urmărită în acelaşi timp şi asigurarea integrității patrimoniului public şi privat al Unităţii Administrativ-Teritoriale pentru perioada 2011 - 2013. În urma acţiunii, s-a constatat că serviciile de pază aferente obiectivelor proprii ale RAJDP Constanta sunt prestate de SC Divizia de Pază SRL, societate înființată de către Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, care deține calitatea de ordonator terțiar de credite în subordinea Consiliul Județean Constanța, ca efect al novării contractului de prestări servicii încheiat încă din anul 2006 între Direcţia de Pază şi CJC. Aşadar, o entitate subordonată CJC trebuia să fie păzită de o altă entitate subordonată CJC, care însă a preferat să lase această misiune în seama unui privat.
„Prin acceptarea novării contractului, în anul 2010, către SC Divizia de Pază SRL, RAJDP Constanţa nu a făcut altceva decât să contribuie la eludarea cadrului legal aferent achizițiilor publice şi la finanţarea pe criterii discreţionare a unei entităţi private, respectiv SC Divizia de Pază SRL, pentru serviciile căreia a plătit, în perioada 2010-2013, suma de 4.094 de lei. De menționat că SC Divizia de Pază SRL a fost înființată de un ordonator terţiar de credite al Consiliului Judeţean Constanţa, contrar prevederilor legale“, se arată în raportul de control al Curţii de Conturi.
Directorul Direcţiei de Pază, administrator de firmă
În perioada supusă controlului, s-a constatat că serviciile de pază aferente obiectivelor proprii ale RAJDP sunt asigurate de SC Divizia de Pază SRL, în baza unui contract de prestări servicii şi a mai multor acte adiţionale, încheiate între Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa şi RAJDP Constanţa. „În luna noiembrie 2010, între părţile contractante - Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, instituţie de interes judeţean, prestatoare de servicii, reprezentată prin director Giurcă Lucian Titi - în calitate de prestator vechi, SC Divizia De Pază SRL, reprezentată prin administrator Giurcă Lucian Titi - în calitate de prestator nou şi RAJDP Constanţa, reprezentată prin director general ing. Adrian George Gămbuţeanu - în calitate de beneficiar, a intervenit un contract de novaţie la contractul de prestări servicii nr. 4424/30.06.2006. Prin încheierea acestui act, părţile convin să noveze contractul de prestări încheiat între Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa şi RAJDP Constanţa prin schimbarea prestatorului, începând cu data de 5.11.2010. În aceste condiţii, părţile convin ca prestatorul să devină SC Divizia de Pază SRL“, se arată în raportul de control al Curţii de Conturi. Prin acest contract, SC Divizia de Pază SRL, în calitate de prestator, preia toate drepturile şi obligaţiile născute din contractul de prestări servicii nr. 4424/30.06.2006.
Ce au de reproşat însă auditorii Curţii de Conturi regiei de drumuri? „În primul rând, constatăm că motivul încheierii respectivului contract de novare nu aparţine RAJDP Constanţa, în calitate de beneficiar al serviciilor de pază, şi nu are nicio legătură cu activitatea regiei, ci doar cu activitatea Consiliului Judeţean Constanţa şi a Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa; în al doilea rând, se cunoaşte că, până la intrarea în vigoare a noului Cod Civil, în legislaţia noastră era statuat un principiu clar, conform căruia «cesiunea de datorie este interzisă». Acest principiu se traducea în fapt şi prin imposibilitatea cesionarii unui contract, motiv pentru care, în practică, se foloseau tot felul de artificii juridice (spre exemplu: novaţia) care duceau de fapt la acelaşi rezultat, respectiv preluarea contractului de o altă persoană“, se explică în raportul auditorilor Curţii de Conturi. Practic, prin novaţie, s-a început un nou raport juridic.
Curtea de Conturi - „Se eludează cadrul legal“
Având în vedere cele de mai sus, auditorii publici au constatat că, prin novarea contractului de achiziţie publică, „se eludează cadrul legal ce reglementează achiziţiile publice, deoarece, în acest caz, pe Iângă faptul că a fost iniţiat un nou raport juridic, pentru care nu s-a aplicat nicio procedură de achiziţie publică, se constată că devine contractant un nou operator economic care nu a participat la procedura de achiziţie publică, nu a făcut dovada îndeplinirii cerinţelor de calificare şi nici a prezentării celei mai bune oferte din punct de vedere al criteriului de atribuire aplicat, conform legii“. „Menţionăm că, în perioada supusă controlului, ultimul act adiţional încheiat între RAJDP şi SC Divizia de Pază SRL la acelaşi contract nr. 4424/30.06.2006 încheiat cu Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa a fost încheiat în decembrie 2013. Precizăm că, inclusiv la data prezentului control, funcţionează ambele entităţi prestatoare de servicii de pază, aşa încât se nasc suspiciuni cu privire la motivul real pentru care a fost înfiinţată SC Divizia de Pază SRL“, precizează auditorii.Conform Registrului Comerţului, atât Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, cât şi SC Divizia de Pază SRL desfăşoară „activităţi de protecţie şi gardă“ şi au sediul social declarat la aceeaşi adresă, blocul de pe aleea Magnoliei, acolo unde îşi au cartierul general mai multe instituţii ale CJC-ului, printre care şi „răposata“ societate a Consiliului Judeţean, DPPJ.
Divizia de pază - vânzător de haine
După mai multe verificări şi constatări, auditorii Curţii de Conturi au stabilit că, deşi în anul 2010 administrator al SC Divizia de Pază SRL a fost numită Livia Arsene, „în fapt s-a constatat că semnarea contractului de novaţie a fost făcută de administratorul SC Divizia de Pază SRL, în persoana lui Giurcă Lucian Titi, care este una şi aceeaşi persoană cu Directorul Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa. Ulterior, în toate actele adiţionale încheiate, din partea prestatorului SC Divizia de Pază SRL, este menţionat Giurcă Lucian Titi în calitate de director“. În plus faţă de cele prezentate anterior, auditorii au mai constatat că SC Divizia de Pază SRL, pe lângă faptul că nu a fost înfiinţată, conform legii, de către autoritatea deliberativă a judeţului Constanţa, ci de un ordonator terţiar al CJC, a procedat, în cursul anului 2011, la înfiinţarea unei alte societăţi comerciale, respectiv SC Divizia Logistic SRL.
Fondată în 2011, aceasta are ca obiect principal de activitate „comerţul cu ridicata al îmbrăcămintei şi încălţămintei“, asociaţii firmei fiind SC Divizia de Pază SRL, cu 70% din beneficii şi pierderi, şi Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, cu 30%. Sună cunoscut? Aşa cum aflam din Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, nr. 310/28.01.2011, SC Divizia de Pază SRL şi Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa au fondat SC Divizia Resurse Umane SRL şi SC Divizia Logistic SRL. Administratorul ambelor firme este acelaşi Lucian Titi Giurcă, tocmai directorul Direcţiei de Pază a Judeţului şi al Diviziei de Pază SRL. De altfel, început în forţă, anul 2011 a fost unul prolific pentru firmele coordonate de Titi Giurcă. Începând cu 1.03.2011, SC Divizia Logistic SRL şi-a înfiinţat un punct de lucru cu sediul în Constanţa, pe strada Celulozei nr. 2. De asemenea, Direcţia de Pază a Judeţului şi Divizia de Pază SRL, prin administratorul Lucian Titi Giurcă, au hotărât că obiectul de activitate pentru punctul de lucru nou-înfiinţat va fi „întreţinerea şi repararea autovehiculelor“. Cu alte cuvinte, SRL-ul Direcţiei de Pază a Judeţului, înfiinţat pentru a vinde haine şi încălţăminte, s-a reprofilat pe reparaţii de maşini. Începând cu 1 iulie 2011, SC Direcţia de Pază SRL îşi creează un punct de lucru în judeţul Tulcea pentru o perioadă de cinci ani, în localitatea Teliţa.
Contract dat pe ochi frumoşi
Revenind însă la controlul auditoriilor Curţii de Conturi, aceştia au ajuns la concluzia că, „prin acceptarea novării contractului iniţial încheiat cu Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, RAJDP Constanţa, în calitate de autoritate contractantă, nu a respectat scopul principal al OUG nr. 34/2006, precum şi principiile care stau la baza atribuirii contractului, după cum sunt menţionate la art. 2 din actul normativ invocat, şi a procedat la încredinţarea directă a contractului de prestări servicii pază unui operator economic asupra căruia planează suspiciuni cu privire la modul în care acesta a fost constituit“. Astfel auditorii au concluzionat că au fost încălcate mai multe prevederi din Legea 273/2006, dar şi din Legea 215/2001 a Administraţiei Publice Locale, precum şi prevederi ale OUG 34 din 19 aprilie 2006, OG 119/1999 şi Ordinul nr. 3.055 din 2009 pentru aprobarea reglementărilor contabile.Valoarea estimată a acestei abateri constatate de Curtea de Conturi se ridică la suma de 4.093.673,05 lei, reprezentând cheltuieli cu servicii de pază înregistrate în perioada 2010 - 2013, contractate de RAJDP Constanţa.
Conform fişei furnizorului la care se face referire în raportul de control al Curţii de Conturi, din anul 2010, de la momentul iniţierii relaţiilor contractuale cu entitatea, SC Divizia de Pază SRL a facturat către RAJDP servicii de pază în valoare totală de 4.093.673,05 lei, iar RAJDP a efectuat plăţi, în perioada 30.11.2010 - 10.12.2013, de 3.636.506,04 lei, la 31.12.2013 existând un sold de 457.167,01 lei. Auditorii Curţii de Conturi au recomandat „dispunerea de către RAJDP Constanţa, în calitate de entitate publică, a tuturor măsurilor legale, necesare în vederea contractării şi stabilirii unor relaţii contractuale pentru prestări servicii pază, conform cadrului legal aplicabil achiziţiilor publice.
„RAJDP contribuie la finanţarea pe criterii discreţionare“
Mai mult, arată auditorii Curţii de Conturi, „SC Divizia de Pază SRL nu a fost înfiinţată «în urma reorganizării Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa», aşa încât să existe o oarecare motivaţie plauzibilă cu privire la schimbarea prestatorului de servicii, ci societatea în cauză s-a înfiinţat pentru promovarea unui grup privat de interese, cu atât mai mult cu cât, la rândul ei, s-a extins ulterior, în anul 2011, prin crearea SC Divizia Logistic SRL“. „Prin încredinţarea directă a contractului de prestări servicii pază către SC Divizia de Pază SRL, RAJDP Constanţa nu a făcut altceva decât să contribuie la finanţarea pe criterii discreţionare a unei entităţi private, fondată în afara cadrului legal, de către un ordonator terţiar de credite al CJC. Având în vedere că o mare parte dintre sursele de finanţare ale RADJP Constanţa sunt asigurate din bugetul public judeţean, rezultă că o parte semnificativă din cheltuielile operaţionale ce asigură funcţionalitatea şi îndeplinirea obiectului de activitate al SC Divizia de Pază SRL au fost susţinute implicit şi din aceste resurse financiare, cu efecte directe asupra profitului aflat la dispoziţia asociatului unic“, precizează auditorii Curţii de Conturi, în raportul de control.Mai multe detalii despre neregulile constatate de Curtea de Conturi la RAJDP Constanţa puteţi iti şi în materialul: Detalii surprinzătoare scoase la iveală de Curtea de Conturi. RAJDP Constanţa a rămas fără banii Consiliului Judeţean
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii