Primarii stabilesc familiile care beneficiza de venitul minim garantat
Primarii stabilesc familiile care beneficiza de venitul minim garantatLegea 416/2001, pe intelesul tuturor
Primarii sunt cei care stabilesc conditiile de acordare a ajutorului social, dar si situatiile de suspendare a acestuia * Familiile si persoanele singure, cetateni romani, au dreptul la un venit minim garantat ca forma de asistenta sociala * Legea stabileste conditiile necesare obtinerii ajutorului
Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, modificata si completata, reprezinta cadrul juridic general prin care autoritatile administratiei publice locale intervin pentru asigurarea unui nivel minim al veniturilor persoanelor nevoiase. Aceasta interventie a autoritatilor s-a materializat prin crearea unei institutii noi, si anume a "venitului minim garantat" intemeiat pe principiul solidaritatii sociale. Familiile si persoanele singure, cetateni romani, au dreptul la un venit minim garantat ca forma de asistenta sociala. Venitul minim garantat se asigura prin acordarea ajutorului social lunar, in conditiile prevazute de lege. Legea defineste, in art. 2, notiunea de familie, notiune utilizata in tot cuprinsul actului normativ. In acest context, se intelege prin "familie" sotul si sotia sau sotul, sotia si copiii necasatoriti, care se gospodaresc impreuna. Totusi, trebuie facute anumite precizari. Aceasta notiune retine urmatoarele conditii care trebuie indeplinite de catre membrii familiei pentru ca aceasta sa poata beneficia de ajutorul social. Sotul si sotia trebuie sa locuiasca si sa se gospodareasca impreuna. Este asimilata termenului de familie si situatia persoanei necasatorite care locuieste impreuna cu copiii aflati in intretinerea sa. Legea retine termenul de copii aflati in intretinere. Consideram ca nespecificarea gradului de rudenie al persoanei care locuieste si are in intretinere copii inseamna ca persoana nu trebuie sa fie neaparat tatal sau mama copiilor. Asa cum aratam mai sus, beneficiarii legii pot fi si persoanele singure daca se incadreaza in prevederile legii. Persoana singura este definita de lege ca fiind persoana care a implinit varsta de 18 ani si se gospodareste singura. Trebuie retinute conditiile care sunt luate in considerare la acordarea ajutorului social acestor categorii de persoane. Daca pentru sotii despartiti in fapt este nevoie numai de existenta unei situatii deosebite retinute si justificate prin ancheta sociala, pentru persoanele fara domiciliu este necesara completarea unei declaratii pe proprie raspundere. Trebuie sa precizam faptul ca situatia de nevoie se apreciaza in concret de catre fiecare primar in parte in urma intocmirii, de asemenea, a unei anchete sociale. In ceea ce priveste sotii despartiti in fapt, primarii trebuie sa aiba in vedere daca acestia au domiciliul pe raza aceleiasi localitati sau in localitati diferite. De asemenea, trebuie sa aiba in vedere daca unul dintre soti are sau nu domiciliu.Valoarea venitului minim garantat se stabileste prin lege
Nivelul venitului minim garantat este stabilit de lege si se indexeaza anual prin hotarare a Guvernului. Valorile prevazute in lege reprezinta venitul care trebuie sa si-l asigure familia sau persoana singura sau trebuie sa-i fie asigurat de catre autoritati, in temeiul legii. Venitul minim garantat se asigura prin acordarea ajutorului social de catre autoritati si reprezinta diferenta intre nivelurile stabilite de lege si venitul net lunar al familiei sau al persoanei singure. De asemenea, legea prevede acordarea unei majorari de 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, in cazul in care cel putin un membru al familiei face dovada, la intocmirea dosarului sau in perioada acordarii ajutorului, ca lucreaza pe baza de contract individual de munca, indiferent ca este pe durata determinata sau nedeterminata. Pentru acordarea acestei majorari, legiuitorul pune o conditie. Aceasta se refera la existenta unui contract de munca al carui titular trebuie sa fie un membru al familiei. Exista si o alta conditie, si anume aceea ca venitul minim net al familiei sa fie mai mic decat venitul minim garantat.Conditii de acordare a ajutorului
Acordarea ajutorului social familiilor si persoanelor singure este conditionata, pe de o parte, de indeplinirea unor conditii la intocmirea dosarului, iar pe de alta parte, de obligatia efectuarii a cel mult 72 de ore lunar pentru actiuni sau lucrari de interes local, la solicitarea primarului. In aceste conditii, primarul are obligatia de identificare a categoriilor si volumului lucrarilor si al actiunilor de interes local si de a stabili numarul de persoane beneficiare ale ajutorului social necesar pentru fiecare activitate in parte. Aceste activitati trebuie desfasurate numai cu respectarea normelor de securitate si igiena a muncii. Mai mult decat atat, cele 72 de ore trebuie efectuate astfel incat sa nu se depaseasca regimul normal de lucru stabilit de Codul Muncii (Legea nr. 53/2003). Obligatia indeplinirii activitatilor stabilite in sarcina persoanelor beneficiare si in limita celor 72 de ore nu poate fi transferata altei persoane, indiferent daca aceasta este sau nu beneficiara ajutorului social. Pentru determinarea cuantumului ajutorului social in vederea asigurarii venitului minim garantat, trebuie analizati si luati in considerare toti membrii familiei. Persoanele apte de munca si care nu realizeaza venituri din salarii sau din alte activitati sunt luate in considerare la stabilirea numarului de membri din cadrul familiei numai daca indeplinesc anumite conditii. Legea impune obligatia acestora de a face dovada ca sunt in evidenta agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca pentru incadrare in munca si, o alta conditie, nu au refuzat nejustificat un loc de munca oferit sau nu au refuzat participarea la un program de pregatire profesionala. Legea stabileste si exceptiile de la aceasta obligatie. In acest sens, nu sunt obligati sa faca dovezile aratate mai sus: persoanele care au in ingrijire unul sau mai multi copii in varsta de pana la 7 ani, persoanele care urmeaza o forma de invatamant la cursuri de zi, persoanele care indeplinesc conditiile legale de pensionare, precum si adultii a caror incapacitate de munca este dovedita prin acte medicale. O componenta importanta pentru stabilirea venitului lunar net al familiei o reprezinta calcularea si luarea in considerare a tuturor veniturilor pe care membrii acesteia le realizeaza. Mentionam aici cateva categorii de venituri pe care legea le considera ca facand parte din veniturile familiei: indemnizatii cu caracter permanent, alocatii de stat pentru copii, alocatii suplimentare pentru familiile cu copii, alocatii de intretinere pentru copiii incredintati sau dati in plasament, burse pentru elevi si studenti, precum si ajutorul care se acorda sotiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu. Legiuitorul a mers si mai departe si a considerat ca trebuie luate in calcul si arenda, chiriile sau alte venituri care se pot obtine din valorificarea bunurilor detinute. Bunurile aflate in proprietatea familiei si retinute de lege sunt terenurile, cladirile, spatiile locative sau alte bunuri mobile sau imobile.Ajutorul se acorda la cerere
Ajutorul social se acorda pe baza de cerere si acte doveditoare privind veniturile membrilor de familie. Cererea se face numai de unul dintre membrii familiei pentru toata familia. Acesta trebuie sa aiba capacitate deplina de exercitiu a drepturilor civile.In cadrul cererii privind acordarea ajutorului social pana la limita venitului minim garantat se mentioneaza toate veniturile membrilor familiei, iar veniturile care nu pot fi dovedite cu acte se mentioneaza in declaratia pe proprie raspundere a persoanei care solicita ajutorul social. Legea permite ca cererea sa poata fi facuta si de curatorul sau tutorele persoanei singure indreptatite. Cererea, impreuna cu declaratia privind veniturile realizate de membrii familiei, precum si celelalte acte doveditoare se depun si se inregistreaza la primarul localitatii in a carei raza teritoriala locuieste titularul. Pentru cetatenii straini sau apatrizi cererea se depune la primarul localitatii unde isi au resedinta sau domiciliul si se inregistreaza de catre primarul localitatii resedinta de judet. Cererea se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrare, in urma efectuarii, din dispozitia primarului, a unei anchete sociale. Ancheta sociala reprezinta proba legala in legatura cu deschiderea sau respingerea dreptului de a beneficia de ajutorul social. Raspunderea pentru continutul anchetei sociale apartine persoanelor care au efectuat ancheta. Stabilirea dreptului de ajutor social, a cuantumului, precum si plata acestuia se fac prin dispozitia primarului. Aceasta dispozitie se comunica titularului in termen de cinci zile de la data emiterii. Plata ajutorului social se face incepand cu luna urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea. Titularul ajutorului social se poate schimba, la cerere sau din oficiu, prin dispozitie a primarului si se comunica atat noului titular, cat si celui inlocuit si membrilor familiei, daca solicitarea apartine acesteia. Titularul autorului social este obligat sa comunice primarului, in scris, orice modificare a veniturilor si a numarului membrilor familiei, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea.Primarul poate suspenda plata ajutorului
Suspendarea platii ajutorului social si, dupa caz, modificarea cuantumului se fac prin dispozitia scrisa a primarului si se comunica titularului in termen de 15 zile de la data emiterii acesteia. Suspendarea platii sau modificarea cuantumului ajutorului social se face incepand cu luna urmatoare celei in care nu mai sunt indeplinite obligatiile efectuarii celor 72 de ore si ale celor referitoare la luarea in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca a dovezii ca nu a refuzat un loc de munca si a faptului ca nu a refuzat participarea la un program de pregatire profesionala. Titularul ajutorului social va primi drepturile corespunzatoare perioadei in care plata a fost suspendata sau modificata. De asemenea, modificarea cuantumului isi produce efectele din prima zi a lunii urmatoare depunerii cererii pentru modificare sau a emiterii dispozitiei in cazul in care decizia s-a luat la initiativa primarului. In plus, plata ajutorului social inceteaza in cazul in care beneficiarii ajutorului social nu mai indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege, dar si atunci cand plata ajutorului a fost suspendata si, in termen de trei luni de la data suspendarii efective a platii, nu au fost depuse dovezi ca sunt intrunite cerintele de lege. Sumele incasate necuvenit, cu titlu de ajutor social, se recupereaza de la beneficiar in termen de cel mult trei ani de la efectuarea platii. Recuperarea sumelor platite cu titlu de ajutor social se face prin dispozitie a primarului, care se comunica in termen de 15 zile de la constatare. Dispozitia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicarii. Sumele incasate necuvenit ca urmare a savarsirii unei infractiuni se recupereaza integral de la persoanele vinovate, in conditiile legii.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp