Copiii cu dizabilitati, marginalizati de scoala de masa
Copiii cu dizabilitati, marginalizati de scoala de masa# Integrarea copilului cu handicap fizic nu se poate realiza in scoala constanteana de masa * Unitatile de invatamant din orasul si din judetul nostru nu sunt accesibilizate, astfel incat sa poata primi un copil cu dizabilitati * Accesibilizarea este o problema general valabila in orasul nostru, insa scoala de masa ar trebui sa fie un mediu integrant, primitor, lipsit de prejudecati si de discriminare * De asemenea, prin ignorarea nevoilor elevilor cu handicap si prin neintegrarea lor in scoala, se incalca dreptul la educatie al copiilor, care este unul fundamental * Narciz Amza, inspectorul general scolar al judetului nostru ne-a declarat ca "lucrarile de accesibilizare in vederea integrarii copilului cu handicap fizic s-au realizat in toate unitatile de invatamant din municipiul Constanta, acolo unde constructia cladirii a permis acest lucru, si partial in mediul rural"
Integrarea copilului cu handicap fizic nu se poate realiza in scoala constanteana de masa. Cu toate ca procesul de incluziune a copiilor cu deficiente, care nu au probleme psihice severe, este foarte bine privit si aplicat in tarile dezvoltate ale Europei, Romania nu poate sa ofere acelasi tratament celor care au nevoie. Includerea in scoala de masa a acestor copii este benefica, pentru ca in acest fel au ocazia sa socializeze cu cei de aceeasi varsta cu ei. Pentru ca problemele pe care le au sunt numai de ordin fizic, integrarea lor in scoala de masa se poate realiza in cele mai bune conditii. Cu toate acestea, unitatea de invatamant care ii primeste nu este accesibilizata in asa fel incat elevul cu handicap fizic sa poata avea parte de educatia pe care o merita. Singura privinta in care s-au mai facut progrese este construirea de rampe de acces pentru cei care sunt in fotolii rulante. Rampele sunt obligatorii la toate institutiile publice, iar construirea lor este prevazuta prin lege. Cu toate acestea, chiar daca multe cladiri sunt prevazute cu astfel de rampe, multe dintre ele nu pot fi folosite, din cauza modului defectuos in care sunt construite. Scolile de masa ar trebui sa aiba, asa cum se intampla in tarile Uniunii Europene, bare pentru sprijin, dar si banci si toalete amenajate in asa fel incat sa poata fi folosite si de cei cu dizabilitati. Accesibilizarea este o problema general valabila in orasul nostru, insa scoala de masa ar trebui sa fie un mediu integrant, primitor, lipsit de prejudecati si de discriminare. De asemenea, prin ignorarea nevoilor elevilor cu handicap si prin neintegrarea lor in scoala, se incalca dreptul la educatie al copiilor, care este unul fundamental. In Conventia ONU cu privire la Drepturile Copilului, ratificata de tara noastra prin Legea nr. 18 din 1990, Romania isi asuma garantarea si promovarea drepturilor tuturor copiilor, asa cum sunt definite in act si in conformitate cu principiile si normele enuntate de acesta, inclusiv in privinta copiilor cu dizabilitati. In stransa legatura cu termenul de dizabilitate se afla principiul egalizarii sanselor.Se arunca vina pe cladiriConventia cu privire la drepturile copilului include un articol specific asupra drepturilor copiilor cu dizabilitati (art. 23), in care accentul este pus pe participarea activa la comunitate, precum si pe cea mai deplin posibila integrare sociala, ceea ce implica, evident, necesitatea evitarii si a reducerii institutionalizarii copiilor cu dizabilitati. Acest lucru se refera, evident, si la educatia copilului. Narciz Amza, inspectorul general scolar al judetului nostru ne-a declarat ca "lucrarile de accesibilizare in vederea integrarii copilului cu handicap fizic s-au realizat in toate unitatile de invatamant din municipiul Constanta, acolo unde constructia cladirii a permis acest lucru, si partial in mediul rural". Astfel, daca tinem cont ca majoritatea institutiilor de invatamant constantene au o varsta destul de inaintata, putem foarte usor sa ne dam seama ca in foarte putine cazuri copiii cu dizabilitati ar putea frecventa o scoala de masa. Referindu-se la aceeasi problema, Petre Dinica, directorul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Constanta, ne-a declarat ca exista lacune in strategia de invatamant, care nu ajuta in nici un fel copiii cu dizabilitati. "Daca s-ar incerca scoaterea acestor copii din scolile speciale si integrarea in cele de masa ar fi un lucru foarte benefic. In primul rand, copilul cu probleme s-ar dezvolta mai bine, insa ar scadea si costurile educatiei lui. Din pacate, in tara noastra, inca nu se pune problema unei bune integrari in scoala si in societate", a mai adaugat Dinica.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp