Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
17:02 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu cu rectorul Universitatii "Ovidius", profesor universitar doctor, Victor Ciupina

ro

27 Oct, 2004 00:00 1341 Marime text

.Universitatea "Ovidius" reprezinta o imbinare armonioasa intre traditie si modernitate

Reporter: Care sunt prioritatile si noutatile pe care le aduce in acest nou an universitar, institutia pe care o conduceti?Prof. univ. dr. Victor Ciupina: Vremurile pe care le parcurgem sunt marcate de profunde semnificatii deopotriva pentru studenti si cadre didactice. Universitatea romaneasca, de altfel universitatea de pretutindeni, este supusa unor numeroase provocari, rezultand din constructia de acum unanim recunoscuta a societatii mondializate a cunoasterii. In nici o alta categorie de institutii o astfel de provocare nu se face simtita la un grad de intensitate atat de ridicat ca in universitati, acolo unde productia de cunostinte decurge din insasi ratiunea de a fi. Este universitatea noastra capabila sa faca fata unor asemenea provocari? Credem ca raspunsul este unul afirmativ. Universitatea "Ovidius" reprezinta la ora actuala o imbinare armonioasa intre traditie si modernitate, fiecare an parcurs in existenta ei aducand la un loc intelepciunea inaintasilor si entuziasmul iscoditor al tineretii. Acest fapt o face tot mai bogata in competenta si inovare, tot mai respectata pentru modul in care raspunde unor nevoi reale ale vietii social-economice, ale zonei geografice in care traim. Punerea in practica in perioada care urmeaza a Legii privind organizarea studiilor universitare va insemna, desigur, o majora incercare vizand maturitatea comunitatii noastre academice, necesitand restructurarea planurilor si programelor de invatamant precum si un considerabil efort in domeniul cercetarii stiintifice si al calitatii procesului de invatamant. Va fi un prilej de a demonstra capacitatea noastra de a plasa definitiv institutia in care muncim in randul universitatilor romanesti puternice, capabile sa asigure functionarea in conditii optime a celor trei cicluri de invatamant, adica a studiilor universitare de licenta, a studiilor universitare de masterat si a studiilor doctorale.Reporter: Avand in vedere ca din anul 2007, Romania va avea drepturi totale in privinta statutului de membru al Uniunii Europene, cu ce se poate lauda Universitatea "Ovidius" in aceasta privinta?Prof. univ. dr. Victor Ciupina: In anul universitar trecut, a fost adoptat Planul Strategic de dezvoltare al Universitatii "Ovidius" pe perioada 2004-2008 si Planul Operational pe anul 2004. Evolutia privind structura Universitatii si a numarului de studenti ne da astazi posibilitatea sa putem face cunoscut faptul ca in cele 15 facultati si doua colegii universitare, invata la Universitatea noastra un numar de aproximativ 19.000 de studenti la cursuri de zi, ID si IFR, la formele de studii de lunga si respectiv scurta durata, intr-un numar de 74 specializari, acoperind practic toate directiile de specializare cerute de mediul socio-economic. Admiterea din acest an a avut drept rezultat o crestere cu aproximativ 1500 a numarului total de studenti. De mentionat faptul important ca in structura actuala a Universitatii consemnam functionarea unui numar de 46 de masterate cuprinzand un numar de aproape 1500 de studenti, dovada elocventa a importantei sporite pe care noi o acordam acestei importante forme de studii universitare. Important este de asemenea si numarul doctoranzilor(aproximativ 80) aflati sub indrumarea celor 31 de conducatori de doctorat. Constientizam faptul ca astazi, mai mult ca oricand, la nivel mondial, un numar de factori social economici si chiar politici au readus in prim plan conceptul de serviciu universitar. Se considera pe buna dreptate ca, in ultimii 50-60 de ani, progresul societatii este datorat educatiei si inovatiei tehnologice, acestea fiind deopotriva rezultatul dezvoltarii si diversificarii serviciilor universitare. In majoritatea tarilor a fost institutionalizata pregatirea permanenta in cadrul careia, pe baza unor programe specifice, sunt cuprinse populatia activa, tineretul, precum si segmente ale varstei mai inaintate. Din aceasta perspectiva, Universitatea "Ovidius" a cautat sa-si perfectioneze departamentul de Invatamant Deschis la Distanta si Invatamant cu Frecventa Redusa, in primul rand prin modernizarea mijloacelor de predare si examinare pentru cei aproximativ 3000 de studenti cuprinsi in aceasta forma de invatamant. Perfectionarea organizarii unei structuri adecvate in vederea producerii si livrarii de servicii universitare in afara incintei clasice a institutiei ramane, in continuare, un deziderat de cea mai mare importanta. Dinamica cifrei de scolarizare la Universitatea noastra a fost insotita, se intelege, de o evolutie corespunzatoare sub raport cantitativ si calitativ a corpului didactic. La ora actuala putem consemna un numar de 1406 posturi didactice, din care 720 sunt ocupate cu titulari, gradul de ocupare depasind cu putin 50%. Numarul de posturi de profesori universitari si conferentiari este de 434, ocupate fiind 162, adica intr-un procent de 37%. Fara indoiala ca imbunatatirea procentului de ocupare cu titulari a posturilor, pe de o parte, precum si grija pentru indeplinirea normativelor privind structurarea optima dupa functii didactice a corpului sunt obiective de prima importanta pentru Senatul Universitatii. Ne preocupa in mod special, de asemenea, aducerea raportului numar de cadre didactice fata de numar de studenti (in prezent un procent de 1/14) la o valoare comparabila cu acela atins in Universitati performante. Ne face o deosebita placere sa remarcam faptul ca rezultatele remarcabile ale studentilor si absolventilor nostri reprezinta dovezi ale profesionalismului si tinutei morale de exceptie ce caracterizeaza corpul didactic de la Universitatea "Ovidius".Reporter: Stim ca Universitatea are un fel de manual de asigurare a calitatii la care si-a adus aportul si conf. univ. Eden Mamut. Care este rostul acestuia si cu ce va ajuta in activitatea stiintifica si educationala?Prof. univ. dr. Victor Ciupina: Este unanim recunoscut faptul ca, in momentul de fata, calitatea actului educational reprezinta o prioritate pentru Universitatea moderna, rezultat firesc al menirii dascalului de a satisface setea de cunoastere stiintifica, dar si cerintele de natura educativa ale studentului la cel mai inalt nivel. Din aceasta perspectiva, calitatea a fost intotdeauna considerata ca fiind o caracteristica intrinseca a actului de predare. Abordarea manageriala a activitatilor din invatamantul superior, precum si necesitatea controlului asupra modului in care fondurile publice sunt utilizate de Universitati au determinat aparitia conceptului de management al calitatii in invatamantul superior. Intr-o astfel de abordare, Universitatea trebuie sa fie centrata pe cerintele de educatie ale studentului, intregul sistem organizational incluzand cadrele didactice si personalul administrativ conjugandu-si eforturile pentru desavarsirea in conditii optime a actului educational pentru formarea viitorului specialist. Implementarea sistemului de asigurare a calitatii la Universitatea "Ovidius" a fost conceputa pe doua planuri implicand, pe de o parte continuarea activitatii in cadrul Proiectului EUA, Qualitz Culture II tintindu-se cunoasterea celor mai avansate sisteme de asigurare a calitatii pe plan european si a transferului de expertiza de la Universitatile partenere din Germania, Spania, Olanda, Austria, Polonia, Ungaria si Iugoslavia si pe de alta parte prin constituirea unui Consiliu largit al calitatii cuprinzand reprezentanti ai tuturor facultatilor din Universitate. Prin manualul Calitatii perfectionat, elaborat la nivel de facultati si respectiv la nivel de universitate dublat de pagina web specializata pe probleme de asigurare a calitatii urmeaza sa fie asigurat schimbul permanent de substanta in acest domeniu in interiorul Universitatii, precum si intre Universitate si mediul socio-economic. In asigurarea calitatii procesului de invatamant, schimbul de informatie prin intermediul cartii, acceptata in continuare ca principal depozitar al informatiei, ramane esential. Din acest punct de vedere, existenta unei Biblioteci moderne intr-o universitate devine o conditie sine qua non. Biblioteca Centrala a Universitatii "Ovidius" cu aproape un milion de volume, aflata in plina modernizare privind informatizarea si in acelasi timp in perioada urmatoare in extindere, reprezinta un adevarat pilon pentru un invatamant de inalt nivel calitativ.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii