"Noul nomenclator reprezinta trecerea de la un sistem invechit la unul nou si modern, in conformitat
"Noul nomenclator reprezinta trecerea de la un sistem invechit la unul nou si modern, in conformitat
26 Feb, 2005 00:00
ZIUA de Constanta
1165
Marime text
Interviu cu rectorul Universitatii "Ovidius", profesor universitar doctor Victor Ciupina
Reporter: Reorganizarea si reformarea invatamantului superior au facut in ultima vreme obiectul unor noi norme legislative. A aparut de curand si un nou nomenclator al domeniilor de licente. Tinand cont de aceste aspecte, ce noutati vor aduce aceste norme in activitatea institutiei pe care o conduceti ?Victor Ciupina: Intr-adevar, activitatea noastra a celor de la "Ovidius" si in general, cea a universitatilor romanesti, este legata de reformarea sau reorganizarea acestor studii universitare. Dupa cum se stie, este vorba de trecerea de la un sistem vechi, clasic, la un sistem nou, creat in conformitate cu prevederile Declaratiei de la Bologna, la care si Romania este semnatara. In principiu, este vorba despre organizarea invatamantului universitar pe trei cicluri, ciclul I de licenta, care se incheie cu obtinerea diplomei de licenta, ciclul II, cel de masterat, incheiat cu obtinerea unei diplome de master si ciclul III, cel de studii doctorale. Vreau sa mentionez de asemenea, ca acest ultim ciclu se va desfasura la forma frecventa si nu fara frecventa, cum era pana acum, iar acest lucru se va face in cadrul unor scoli doctoriale organizate in cadrul fiecarei universitati. Avem in prezent o lege privind reorganizarea studiilor universitare si acesta este un fapt pozitiv, mai ales ca nu toate tarile din Europa beneficiaza de o asemenea norma si putem spune asadar ca la noi exista deja o baza legala de reorganizare a studiilor universitare. Mai trebuie de asemenea evidentiat faptul ca avem deja in momentul de fata o hotarare de guvern privind organizarea primului ciclu (cel de licenta) hotarare care contine un nomenclator al domeniilor de licenta.Reporter: De ce era atat de necesara aparitia acest nou nomenclator ?Victor Ciupina: Dupa cum se stie, pana la aparitia acestuia exista deja un nomenclator cu un numar foarte mare de specializari si de asemenea, foarte multe domenii. Toate acestea consfinteau faramitarea invatamantului universitar romanesc, uneori cu unele specializari chiar "exotice", care nu ofereau studentului posibilitatea sa se dezvolte ulterior in piata muncii si sa se adapteze cu usurinta transformarilor care se produc in viata socio-economica. Noul nomenclator, care deocamdata se refera numai la studiile de licenta vorbeste de una sau mai multe specializari. In cazul de fata, la universitatea noastra, toate specializarile care au functionat pana acum si care sunt autorizate sau acreditate, isi regasesc locul in limitele domeniilor de licenta prevazute de acest nomenclator. In urma sedintei de birou largit a Senatului de pe data de 16 februarie, examinarea noastra a ajuns la concluzia ca specializarile care in momentul de fata sunt acreditate sau au autorizatie la "Ovidius" se regasesc si in domeniile de licenta prevazute in nomenclator pentru ca altfel, ar fi trebuit sa facem eforturi suplimentare pentru a readapta denumirea specializarilor care sunt in functiune.Reporter: Ce schimbari aduce efectiv acest nou regulament?Victor Ciupina: Reformeaza planurile de invatamant, pentru ca, dupa cum se stie, ciclul I dureaza trei ani (in cazul celor mai multe specializari) sau patru ani, mai ales in domeniile ingineresti. Aici este vorba in primul rand, de trecerea de la patru ani la trei ani sau de la cinci la patru, pentru ca sa functioneze primul ciclu de invatamant, de licenta, de studii de baza. Este bine de mentionat faptul ca studentii care in primul ciclu vor frecventa cursurile pentru a se scolariza trei ani, in al doilea ciclu, in masterat, vor studia doi ani. Cei care in primul ciclu au programa intinsa pe patru ani vor accede intr-un masterat care va dura un singur an. Pentru prima categorie, in primul ciclu va fi nevoie sa castige 180 de credite si in al doilea 120, iar pentru cei din a doua categorie, 240 de credite in primul ciclu si 60 in cel de al doilea ciclu (masterat). Iata deci, ca aceasta reducere cu un an a studiilor de baza pentru a constitui primul ciclu de invatamant, necesita o revedere a planurilor, astfel incat in planurile noi sa figureze in special, disciplinele fundamentale care sa asigure celui care parcurge si absolva primul ciclu cu diplome de licenta sa ii asigure o baza foarte solida pentru dezvoltarea in diverse directii la masterat si mai departe, pentru cel de excelenta, la doctorat.Reporter: Exista mentiuni speciale in cazul in care unii absolventi doresc sa ramana in aria pedagogica? De asemenea, ne puteti spune daca studentii pot fi ajutati in vreun fel la alegerea unui domeniu pe viitor?Victor Ciupina: In primul ciclu (de licenta), studentii trebuie sa parcurga, in cazul in care vor sa lucreze in invatamant, si 30 de credite obligatorii in cadrul departamentului pentru pregatirea personalului didactic, iar dupa aceea, profesorii fiind in invatamantul liceal, sa mai parcurga inca 30 de credite in trei ani de zile, pana la sustinerea definitivatului in cadrul aceluiasi departament. In prezent, se pune mare accent pe dezvoltarea acestei activitati pentru ca invatamantul pre-universitar si cel universitar sa beneficieze de cadre didactice cu o pregatire psiho-pedagogica foarte solida. Referitor la a doua intrebare, hotararea de guvern recent emisa si din care face parte si nomenclatorul sus-mentionat prevede ca in universitate trebuie sa functioneze si un centru de consiliere si orientare profesionala, un centru care are menirea de a consilia studentii pentru alegerea rutei de pregatire in cadrul universitatii. Asa cum spuneam, dupa terminarea primul ciclu, aproximativ 50% sau maxim 50 % din absolventi primul ciclu vor accede la diverse directii de masterat. Stabilirea rutei nu este o chestiune chiar asa de simpla, de aceea un astfel de centru de consiliere isi pune inainte de toate drept obiectiv, consilierea studentilor pentru alegerea rutei cele mai potrivite pentru insusirile intelectuale si psiho-pedagogice ale tanarului care urmeaza cel de al doilea ciclu de masterat.Reporter: Pana in prezent, studentii nu au beneficiat de un astfel de sprijin?Victor Ciupina: Vreau sa mentionez ca in momentul de fata in universitate exista un astfel de centru de consiliere cu o istorie destul de bogata este un centru care a fost infiintat in urma cu 11 ani si care are si o pagina de vizitare web si care are la origine un birou de informare pentru studentii care doreau sa studieze in cadrul burselor Fullbright. Astazi acest centru este largit, are valente multiple, pe langa posibilitatile de orientare pe ruta profesionala ale studentilor si-a propus sa consilieze si elevii din anii terminali de liceu pentru orientarea lor spre universitate, pe diferite directii, dar in acelasi timp, centrul isi propune consilierea tinerilor dupa terminarea ciclului I si II si care merg in productie. Centrul se intereseaza de modul in care ei se adapteaza situatiilor in care sunt pusi ca tineri absolventi, face constatari in legatura cu rezultatele pe care ei le produc la locul de munca si trage concluzii pentru a imbunatati, a optimiza din acest punct de vedere, sub acest aspect, activitatea studentilor din universitate.Reporter: In ce interval de timp preconizati ca se va face trecerea la noul sistem si ce alte noutati va mai aduce acest nomenclator?Victor Ciupina: Vreau sa mentionez ca punerea in aplicare a prevederilor hotararii de guvern privind nomenclatorul domeniilor de licenta este o chestiune imediata pentru ca intre momentul aparitiei acestei hotarari si momentul sustinerii examenului din iunie trebuie sa se scurga o perioada de sase luni, cred ca suntem in acest termen. In acest interval, opinia publica trebuie sa fie informata asupra noii situatii in care se gaseste universitatea din punctul de vedere al accesului tinerilor spre studiile universitare din cadrul institutiei de invatamant superior. De aceea, va fi un program incarcat, un orar incarcat pana la admitere, orar care inainte de toate se refera ca prioritati, la planurile de invatamant asa cum spuneam, la popularizarea situatiilor in care se gasesc domeniile de licenta si specializarile din universitate si evident, la consilierea tinerilor care urmeaza sa devina studenti in urma concursului de admitere. De mentionat faptul ca exista o prevedere foarte importanta in actuala hotarare de guvern, in sensul ca cifra de scolarizare, precum si finantarea din partea statului se face pe domenii de licenta si nu pe specializari. Asta inseamna ca in interiorul domeniului, specializarile sunt cu atat mai viabile cu cat accesul studentilor sau apetitul candidatilor pentru aceste specializari este mai mare. Pot exista situatii in care in interiorul unui domeniu, o specializare care nu are trecere, sa nu functioneze un an de zile si sa functioneze celelalte specializari din domeniul respectiv pentru ca interesul pentru una sau alta din specializari este mai mare sau mai mic. In al doilea rand, vreau sa mentionez faptul ca diploma de licenta se elibereaza pe domeniu, adica se vorbeste de licentiat in domeniul respectiv, diploma de licenta fiind insotita de un supliment de diploma in care este mentionata specializarea din interiorul domeniului.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii