Universitatea "Ovidius", lider in ceea ce priveste sistemele de implementare a calitatii
Universitatea "Ovidius", lider in ceea ce priveste sistemele de implementare a calitatii
01 Jul, 2004 00:00
ZIUA de Constanta
1057
Marime text
Interviu cu Rectorul institutiei, Prof. Dr. Victor Ciupina
Reporter: Stimate domnule rector, educatia, in general, si invatamantul superior, in special, sunt considerate a fi motoarele dezvoltarii in societatea moderna. Care este contextul pe plan mondial si european in domeniul invatamantului superior?
Rector Victor Ciupina: Intr-adevar, ultimul secol a demonstrat importanta cercetarii stiintifice si a inovarii in dezvoltarea unei comunitati sau a unei natiuni. Exista cateva exemple, cum ar fi: Statele Unite ale Americii, Japonia sau Israelul, state care, punand un accent deosebit pe cercetarea stiintifica de performanta si pe invatamantul superior, au cucerit pozitiile de lideri mondiali in dezvoltarea economica. Astfel, specialistii in dezvoltarea macro-economica au constatat ca reteta succesului consta in investitia masiva in factorul uman, in promovarea atitudinii care tinteste cunoasterea, inovarea si antreprenoriatul.Peste acesti factori ce constituie o constanta s-au suprapus o serie de dezvoltari specifice pe segmente restranse, cu impact deosebit asupra societatii. Ma refer in special la progresul fara precedent in domeniul tehnologiei informatiei si telecomunicatiilor, care au condus la efecte globale, inlaturand bariere si frontiere. Acestia fiind factorii pozitivi, remarcam si alt tip de factori proprii ultimului secol, cum sunt cresterea fara precedent a populatiei, impactul ecologic al dezvoltarii, limitele resurselor materiale si energetice si, nu in ultimul rand, distributia neuniforma a bunastarii si polarizarile de tip est-vest, nord-sud. Intr-un asemenea context, evident, si procesul de educatie, in general, si mai ales invatamantul superior nu puteau ramane in tiparele anilor 1900. Referindu-ma in special la mutatiile din invatamantul superior, voi remarca, in primul rand, problematicile administrarii universitatilor din perspectiva manageriala a institutiilor academice, integrarea tehnologiei informatiei si de comunicare in actul de predare si, nu in ultimul rand, tendinta de globalizare a institutiilor academice prin dezvoltarea de retele mondiale sau regionale cu un grad mai mic sau mai mare de integrare.Reporter: Cum se particularizeaza aceste tendinte la nivel european?Rector Victor Ciupina: Trebuie sa incepem prin a spune ca Europa este locul unde a aparut conceptul de universitate. Prin traditie, universitatea europeana a fost un spatiu de gandire si exprimare libera, care a permis cristalizarea unor concepte, teorii si modele pe care s-a sprijinit dezvoltarea ulterioara a societatii. Dintr-o astfel de samanta s-au dezvoltat si germenii institutiilor similare din America sau Japonia; acestea s-au dovedit ulterior mult mai performante. Daca pentru mai multe decenii universitatile europene s-au dovedit a fi conservatoare, respingand pragmatismul american si spiritul inovator japonez, in ultimul deceniu se constata o trezire la realitate si in cadrul politicii continentale, urmarindu-se atingerea in 2010 a unui nivel competitiv de varf, restructurarea invatamantului superior european considerandu-se a fi motorul principal in acest sens. Acest deziderat este concretizat in trei obiective strategice, si anume: compatibilizarea in forma si continut a pregatirii universitare europene prin asa-numitul Proces Bologna, implementarea de sisteme de asigurare a calitatii in universitati si orientarea activitatii de cercetare stiintifica universitara catre performante.Reporter: In presa s-a vehiculat mult despre acest asa-zis Proces Bologna. Ce este de fapt si care sunt implicatiile acestui proces?Rector Victor Ciupina: Procesul Bologna pleaca de la doua deziderate foarte pragmatice: pe de o parte, se accepta ideea ca intr-o Europa unita calificarile academice trebuie sa fie echivalente si, pe de alta parte, ca intr-o Europa unita trebuie sa existe o libera circulatie a studentilor si a cadrelor didactice.Din punct de vedere istoric, procesul a inceput cu Magna Carta Universitatum, conceputa la Bologna in anul 1988, continuandu-se cu Conventia pentru Recunoasterea Diplomelor din Invatamantul Superior European, de la Lisabona, din 1997, cu Reuniunea pentru Armonizarea Sistemului de Invatamant Superior European, de la Sorbona, din 1998, culminand cu Declaratia de la Bologna, din 1999, care, pentru prima oara intr-o forma sintetica, a definit caile de abordare pentru realizarea unui spatiu comun european al invatamantului superior. Este important de subliniat faptul ca intre cele 31 de tari semnatare ale acestei declaratii se numara si Romania. Procesul a continuat cu Conferintele Ministrilor Educatiei de la Praga in 2001 si Berlin in 2003, numarul de state care au aderat crescand la 44, decizia Conferintei de la Berlin fiind ca, incepand cu anul universitar 2005, toate tarile semnatare sa treaca la un sistem de structurare pe trei cicluri. Ciclul intai, de trei sau patru ani, avand ca obiectiv o pregatire pe domenii mai largi, in care sa se poata pune bazele pregatirii corespunzatoare pentru viitoarea profesie, pregatirea incheindu-se cu o diploma de licenta. Ciclul al doilea, definit ca un ciclu de masterat, cu o durata de unul sau doi ani, este destinat realizarii unei specializari la un nivel competitiv pe plan mondial. Si in sfarsit, ciclul al treilea, ciclul de doctorat, in care studentii dezvolta o activitate de cercetare stiintifica materializata prin contributii personale la dezvoltarea cunoasterii.Reporter: Cum se materializeaza aceste tendinte constatate in invatamantul superior european la Universitatea "Ovidius" Constanta?Rector Victor Ciupina: Universitatea "Ovidius" este, intr-un fel, o implinire a nazuintelor comunitatii constantene de a intra definitiv in randul celorlalte zone universitare ale Romaniei. Din punct de vedere geo-strategic, Constanta este una dintre cele mai importante zone ale Romaniei si ale Europei in acelasi timp si, din acest motiv, este pe deplin indreptatita sa beneficieze de o universitate de elita. Astfel, corpului profesoral al acestei universitati ii revine o imensa responsabilitate de a cladi la Constanta o universitate de elita europeana, care sa contribuie in mod activ la dezvoltarea durabila in zona Marii Negre, oferind studentilor o pregatire in concordanta cu exigentele ce se impun la nivel mondial la ora actuala. Astazi, Universitatea "Ovidius", cu cei 18.000 de studenti si 800 de cadre didactice, reprezinta o comunitate socio-economica de cea mai mare importanta a Dobrogei. In cele 15 facultati si doua colegii a fost deja initiata analiza ofertei educationale din perspectiva Procesului Bologna si ne-am propus ca pana la inceputul anului universitar 2005 sa organizam studiile universitare la toate specializarile, pe structura in cicluri. In acest sens, fiind o universitate de stat, vor fi respectate cadrul legislativ referitor la acest demers, precum si normele metodologice din partea Consiliului National pentru Evaluarea si Acreditarea Academica si, de asemenea, procedurile de finantare din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii si a Ministerului Finantelor. In paralel, activitatea noastra este directionata in special pe ajustarea continutului, pe definirea unui parteneriat institutionalizat cu mediul socio-economic si cu liceele care ne furnizeaza candidatii la admitere. Exista deja o buna experienta acumulata prin cooperarea cu alte universitati europene, in cadrul unor programe bilaterale si in cadrul Programului Socrates-Erasmus. Prin acordurile existente, sunt prevazute locuri pentru studenti si, respectiv, cadre didactice, in vederea efectuarii de stagii la diverse universitati europene.Reporter: Cum se traduce concret asigurarea calitatii pentru invatamantul superior?Rector Victor Ciupina: Este evident ca, prin vocatie, un dascal trebuie sa satisfaca setea de cunoastere stiintifica, precum si cerintele de natura educativa ale studentilor sai la cel mai inalt nivel. Din acest motiv, calitatea a fost intotdeauna considerata ca una din caracteristicile intrinseci ale actului de predare. Abordarea manageriala a activitatilor din invatamantul superior, precum si necesitatea controlului asupra modului in care fondurile publice sunt utilizate in universitati au determinat aparitia conceptelor de management al calitatii si de asigurare a calitatii in invatamantul superior. Astfel, in noua abordare, universitatea urmeaza sa fie centrata pe nevoile si cerintele de educatie ale studentului. Intregul sistem organizational, incluzand profesorii, secretarele, tehnicienii si personalul auxiliar, trebuie sa se puna la dispozitia studentilor, manifestand o preocupare totala in vederea satisfacerii cerintelor acestora. Managementul calitatii nu se refera numai la managementul activitatilor didactice, intreg sistemul universitar incluzand servicii functionale precum: caminele, cantina, biblioteca, terenurile de sport, trebuie sa rezulte ca un sistem unitar in vederea satisfacerii in mod optim a cerintelor impuse de formarea plenara a viitorului specialist. In prezent, la Universitatea "Ovidius" Constanta se afla in derulare un program-pilot cu termene si un plan precis de implementare a unui sistem de asigurare a calitatii. Facultatile de Istorie, Stiintele Naturii si Matematica-Informatica sunt in faza de completare a documentatiei in domeniu. De asemenea, aceste facultati au parcurs o procedura de analiza SWOT. Experienta acestor facultati urmeaza sa fie extinsa la toate celelalte facultati si colegii din universitate.Am considerat ca prioritate a mandatului actualei conduceri a universitatii problema calitatii si, in acest sens, a fost constituit un grup de lucru, responsabil in fata Senatului universitatii. Implicarea corpului profesoral si a studentilor in acest proces este asigurata de un forum de discutii care raspunde la adresa: www.univ-ovidius.ro/calitate si o adresa de e-mail: calitate@univ-ovidius.ro. Orice persoana din universitate sau din afara acesteia poate transmite personal orice sugestie cu privire la imbunatatirea calitatii in Universitatea "Ovidius". Se poate afirma ca universitatea noastra are, la ora actuala, o pozitie de lider in randul universitatilor romanesti in privinta sistemelor de implementare a calitatii si, din acest motiv, ea a fost selectata in programul Asociatiei Universitatilor Europene (EUA) "Quality Culture II".Reporter: Din cauza fondurilor reduse in universitatile romanesti, exista mari probleme in derularea in conditii decente a activitatii didactice. In aceste conditii precare, cum reusiti totusi sa faceti si cercetare stiintifica?Rector Victor Ciupina: Intr-adevar, situatia finantarii invatamantului superior a ajuns intr-o situatie delicata. In anul acesta am fost informati din partea ministerului ca bugetul alocat la capitolul investitii este nul, pentru toate universitatile. Pentru noi, ca universitate aflata in plina dezvoltare, aceasta situatie este dificila. Avem cateva obiective in derulare, cum ar fi: corpul destinat pentru laboratoarele preclinice ale Facultatii de Medicina, un camin pentru studenti, dar si o serie de laboratoare care trebuie modernizate. Cu toate acestea, incercam sa gasim solutii pe baza veniturilor proprii si, mai mult, cautam solutii alternative de finantare. In domeniul cercetarii stiintifice, pe baza unor investitii sistematice facute in ultimii zece ani, am reusit sa definim cateva directii de cercetare care indeplinesc rigorile activitatii stiintifice competitive pe plan international. As enumera in acest sens: colectivul si laboratoarele Centrului de cercetare in domeniul microscopiei electronice, care beneficiaza de un microscop electronic deosebit de performant, oferind posibilitatea realizarii de varf in caracterizarea de nanostructuri; colectivul de cercetare in domeniul impactului ecologic al echipamentelor din industria petrochimica sau colectivul de cercetare in domeniul tehnologiei pilelor de combustie, care coopereaza cu centre de cercetare europene la proiecte finantate de Programul Cadru 6 al Uniunii Europene. De curand, am depus dosarul de acreditare a unui Centru de Transfer Tehnologic, care va deveni interfata dintre colectivele de cercetare din universitate cu intreprinderile din tara si strainatate. Pe structura acestui centru se va realiza viitorul Parc Tehnologic si Stiintific, aducand in campusul universitatii intreprinderile interesate in dezvoltarea de proiecte inovatoare. Speram in acest fel ca universitatea sa se apropie mai mult de companiile si societatile din Constanta, contribuind in acest fel la eforturile acestora de a se alinia la cerintele Uniunii Europene.Reporter: Ati afirmat ca zona Marii Negre reprezinta o zona strategica pentru Universitatea "Ovidius". Cum implementati aceasta strategie?Rector Victor Ciupina: In viziunea mea, in noul context al globalizarii, Universitatea "Ovidius" trebuie sa se integreze intr-o serie de retele regionale si transregionale, care sa-i permita sa-si afirme avantajele sale competitive. Astfel, o prima familie din care facem parte si in care jucam un rol activ este Asociatia Universitatilor Francofone. Recent, a avut loc o sedinta de lucru cu dl. Olivie Peroux, directorul pentru Europa Centrala si de Sud-Est al AUF, prilej cu care au fost stabilite coordonatele unui parteneriat strategic pentru implicarea in programele de mobilitati si in proiectele de cooperare sub egida Francofoniei. Revin asupra ideii ca Universitatea "Ovidius" Constanta, prin numele sau si prin vocatia sa, trebuie sa fie un promotor al valorilor latine in aceasta parte a lumii. In al doilea rand, Universitatea "Ovidius" Constanta joaca un rol activ in Asociatia Universitatilor Europene (EUA). Asa cum afirmam mai devreme, am fost selectati in randul celor 24 de universitati din Europa pentru a participa la Proiectul "Quality Culture II" si continuam sa largim implicarea noastra in acest cadru. Nu in ultimul rand, Universitatea "Ovidius" Constanta este o universitate situata la Marea Neagra si, din acest motiv, ne-am implicat direct in dezvoltarea Retelei Universitatilor de la Marea Neagra (RUMN). In universitatea noastra functioneaza Secretariatul Roman si Secretariatul International Permanent al acestei Retele, care in prezent cuprinde un numar de peste 100 de universitati membre din cele 11 tari ale Cooperarii Economice la Marea Neagra. O simpla enumerare a activitatilor care se afla pe rol va poate sugera dimensiunea implicarii noastre in acest cadru:# SEDINTA CONSORTIULUI UNIVERSITATILOR ECONOMICE, 9-10 iunie 2004, Kiev, Ucraina;# Workshopul organizat impreuna cu Comitetul Stiintific NATO: CERCETAREA STIINTIFICA SI PROVOCARILE IN DOMENIUL SECURITATII IN NOUL SECOL, 15 iunie 2004, Baku, Azerbaidjan;# Workshopul organizat impreuna cu Asociatia Europeana a Universitatilor cu tema: MANAGEMENTUL CALITATII IN CONTEXTUL PROCESULUI BOLOGNA, 24-25 iunie 2004, Constanta;# SEDINTA CONSILIULUI R.U.M.N. AL RECTORILOR SI AL OAMENILOR DE AFACERI, iulie 2004, Adapazari, Turcia;# Forumul NANOMATERIALE SI NANOTEHNOLOGII PENTRU DEZVOLTARE DURABILA, 3-4 septembrie 2004, Constanta;# Congresul Retelei Universitatilor de la Marea Neagra cu tema: EDUCATIE SI TRANSFER DE TEHNOLOGIE CA CERINTE ALE DEZVOLTARII DURABILE IN ZONA MARII NEGRE, 6-9 octombrie 2004, Chisinau, Moldova. Recomand cu caldura celor interesati sa acceseze adresa web: www.bsun.org, care este un portal cu resurse educationale pentru aceasta zona.Reporter: In incheiere, stimate domnule rector, care sunt gandurile pe care ati dori sa le transmiteti cititorilor nostri si viitorilor candidati la admitere?Rector Victor Ciupina: In primul rand, as dori sa va multumesc pentru acest interviu in care am incercat sa fac o mica sinteza a preocuparilor noastre. Evident ca ea nu poate cuprinde toate fatetele activitatii celor 15 facultati si doua colegii din Universitatea "Ovidius". Institutia noastra are avantajul ca s-a cladit in noile conditii dupa 1990, cu un corp profesoral tanar si ambitios, ce si-a propus sa consolideze la Constanta o universitate de care constantenii sa fie mandri. Oferta noastra educationala acopera o plaja cuprinzatoare de profesii si clasificari, oferind studentilor nostri posibilitatea de a se forma la cel mai inalt standard al cerintelor pe plan national si european.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii