Investiţii inutile şi exagerate RAJDP vrea să dea 1.250.000 de euro pentru o draglină
Investiţii inutile şi exagerate: RAJDP vrea să dea 1.250.000 de euro pentru o draglină


Când vine vorba de achiziţii, instituţiile publice sau regiile autonome ne uimesc de fiecare dată. A venit rândul Regiei Judeţene de Drumuri şi Poduri, instituţie subordonată Consiliului Judeţean Constanţa, să ne şocheze. Regia şi-a propus încă de anul trecut să achiziţioneze o draglină în leasing. Curioasă nu este numai achiziţia (la ce-i foloseşte RAJDP un astfel de utilaj?!), dar şi preţul oferit de reprezentanţii regiei pentru cumpărarea utilajului. Directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu, pune la bătaie suma de 5.358.000 lei (peste 53 de miliarde de lei vechi) pentru a intra în posesia draglinei. Un cost exagerat, având în vedere că preţul unui astfel de utilaj este de maxim 600.000 de euro. Un calcul arată că RAJDP şi-a propus să cumpere draglina la un preţ de cel puţin două ori mai mare decât cel regăsit pe piaţă. La convertirea celor 5.358.000 de lei în euro rezultă suma colosală şi aproximativă de 1.250.000 de euro! Interesant este de unde va avea RAJDP bani pentru o astfel de achiziţie, în condiţiile în care preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, s-a plâns public că bugetul RAJDP s-a redus din anul 2008 până în prezent de cinci ori, de la 50.000.000 de lei ajungând, în anul 2012, la valoarea de 10.000.000 de lei. Chiar şi directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu, s-a lamentat public la începutul anului că regia este nevoită să solicite angajaţilor să-şi ia o zi liberă pe săptămână fără plată din cauza datoriilor. Deşi este cu un picior în groapă, regia se gândeşte totuşi la achiziţii de milioane de lei.
Utilajul va fi ţinut de bibelou?!
Directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu, a declarat că intenţionează
achiziţia draglinei pentru „dragare şi decolmatări, pentru
dragarea şanţurilor şi rigolelor de pe marginea drumurilor pentru
crearea de canale pentru scurgerea apei". Întrebat ce astfel de lucrări
va derula în acest an cu acest utilaj, Adrian Gâmbuţeanu nu
a fost în măsură să ofere un răspuns. „Nu ştiu dacă vom avea anul acesta
lucrări în acest sens", a precizat Gâmbuţeanu. Dacă nu va avea lucrări
anul acesta, la ce e folositoare o astfel de achiziţie
(să ţii mastodontul într-un depozit să ruginească chiar nu este
soluţia). Totodată, dacă anul acesta nu sunt lucrări, ce garanţie există
că ele vor fi la anul?! În fapt, de ce şi-a mai propus RAJDP
să cumpere un astfel de utilaj dacă nu este în măsură măcar să indice
câteva dintre proiectele RADJP care nu se pot desfăşura în viitorul
apropriat sau îndepărtat în absenţa unei dragline?
Utilajul va fi folosit la dragarea şanţurilor şi rigolelor de pe
marginea drumurilor (?!), a declarat, la modul general, Gâmbuţeanu. Să
cumperi un ditamai utilajul pentru dragarea şanţurilor de pe margine
drumurilor
judeţene? Pare mai mult o glumă, nu de alta, dar drumurile judeţene sunt
prea înguste pentru intervenţia unui utilaj atât de mare, când un
astfel de şanţ poate prea bine fi săpat cu un excavator. Din
surse neoficiale am aflat totuşi că utilajul ar urma să fie folosit
pentru realizarea unor lucrări la Topalu. Ce fel de lucrări şi în
interesul cui vor fi ele făcute rămâne de văzut...
De unde bani pentru draglină?
De unde bani pentru o astfel de achiziţie, în condiţiile în care încă de la începutul acestui an RAJDP s-a plâns că se confruntă cu probleme financiare, acuzând că multe dintre primării nu au plătit lucrările de deszăpezire şi cele privind construirea de drumuri? Contrar tuturor aşteptărilor, directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu, susţine că din estimările făcute la acest început de an, există bani pentru o astfel de achiziţie. „Din estimările pe care le-am întreprins, putem să facem o astfel de investiţie. Utilajul va fi cumpărat din fondurile proprii ale regiei", a afirmat Gâmbuţeanu. Întrebat de costul exagerat al achiziţiei, acesta a mărturisit că angajaţii de la Departamentul de Achiziţii al RAJDP au prevăzut preţul maxim ce poate fi dat pe un asemenea utilaj. „Aşa ne cere legea, să trecem preţul maxim al achiziţiei, aceasta nu înseamnă că valoarea estimată va fi aceeaşi cu valoarea finală a achiziţiei", a explicat directorul RAJDP. Interesantă teorie, dar un singur lucru ştim, care contrazice o parte din afirmaţia lui Adrian Gâmbuţeanu, şi anume că în cazul majorităţii licitaţiilor preţul estimat este acelaşi cu preţul final de achiziţie!
Potrivit site-ului http://www.gayconstructions.com/projects/projects/infrastructure/gcproject.2006-08-13.4850839079, costul unei dragline este de 600.000 de euro. De asemenea, acelaşi utilaj costă 260.000 de euro potrivit site-ului
http://www.alibaba.com/product-free/111575743/T_A_T_Machine.html. Cum a ajuns RAJDP să găsească o draglină de aproximativ 1.200.000 de euro este greu de imaginat în condiţiile în care preţul de pe piaţă este cel puţin la jumătate din valoarea estimată de regie.
Mai puteţi citi în ZIUA satelor:
Editorial: Primăvara electorală de dinaintea scrutinului
Vanghele Dumitru, între Mija al CJC-ului şi Popovici al lui Tusac
La Peştera, iluminatul public a fost modernizat
Femeile din Mereni fac chef de ziua lor
Primarul din Tortoman invită doamnele şi domnişoarele la distracţie
Staţii de clorinare la Rasova şi la Cochirleni
Prima piaţă agroalimentară la Topraisar
Ostrov a primit 2.500.000 de euro pentru lucrări de investiţii
Primăria Oltina amenajează locuri de parcare la Căminul Cultural
Proiectul privind amenajarea unui parc la Coslugea a devenit o certitudine
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp