#citeșteDobrogea Rapoarte adresate Ministerului Cultelor și Artelor cu privire la situația școlară a elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în anii 1923 și 1924
17 May, 2023 00:00
17 May, 2023 00:00
17 May, 2023 00:00
ZIUA de Constanta
5591
Marime text
- Periodic, directorii Seminarului musulman din Medgidia adresau rapoarte de activitate Ministerului Cultelor și Artelor, pentru o mai bună cunoaștere la nivel central a activității unei instituții de învățământ vocațional religios, de o mare însemnătate pentru comunitățile turo-tătare din Dobrogea.
Raportarea făcută de directorul Cătălin Arsenescu, ministrului Constantin Banu, aducea în discuție situația înregistrată de elevii seminarului islamic în anul școlar 2022-2023. Au fost organizate concursuri de absolvire pentru elevii de clasa a VIII-a, precum și un concurs pentru acordarea burselor școlare, fiind admiși un număr de 29 de candidați, majoritatea fiind clasa a I-a. În clasa a I-a erau înscriși 26 elevi, în clasa a II-a -37 elevi, în clasa a III-a- 22 elevi, în clasa a IV-a -15 elevi, în clasa a V-a -9 elevi, în clasa aVI-a – 8 elevi; în clasa a VII-a -5 elevi, iar în clasa a VIII-a erau înscriși 5 elevi. În total erau școlarizați 127 elevi, dintre aceștia 109 fiind interni, iar 18 dintre aceștia având calitatea de cursanți externi.
Rigorile profesionale impuse de dascălii Seminarului erau cunoscute. Promovați au fost declarați 81 elevi, 26 elevi au fost declarați corigenți, iar 6 elevi au fost declarați repetenți. Pe lângă aceștia, 8 au fost exmatriculați pentru faptul că nu au frecventat cursurile, 4 s-au retras, un elev a fost bolnav și nu a mai frecventat cursurile, iar un elev a decedat în timpul anului școlar.
Absolvenții clasei a VIII-a au fost testați la sfârșitul cursurilor. Din cei 15 absolvenți au promovat 12 elevi, în timp ce 3 au fost declarați respins.
Datorită evenimentelor din timpul Marelui Război, a plecării locuitorilor în bejenie, a pierderilor de vieți omenești, s-a înregistrat un număr redus de elevi la clasele terminale.
De educația elevilor se ocupau 7 cadre didactice titulare , unul dintre aceștia fiind detașat în funcția de muftiu, în Cadrilater, la Caliacra, precum și 6 profesori suplinitori. Nu au fost înregistrate inspecții ale cadrelor didactice, dar nici inspecții ale instituției. Seminarul înregistra la momentul redactării raportului, o lipsă a inventarului școlar, în mare parte distrus sau dispărut în timpul conflictului mondial.
Internatul nu a putut funcționa din aceleași motive, lipsa bazei materiale fiind cel mai important aspect. Personalul administrativ nu a fost remunerat, în ceea ce privește alocația de hrană sub formă bănească, lucru ce a creat o reală nemulțumire a acestuia. Directorul a înaintat mai multe sesizări către minister pentru a rezolva acestă problemă, dar nu a obținut un rezultat pozitiv în demersurile sale.
Elevii trebuiau să recurgă la gazde pentru perioada anului școlar, la musulmani sau la români, dar condițiile nu erau de fiecare dată foarte bune. De aceea, cazarea la internat era imperios necesară pentru a asigura condiții civilizate de cazare și masă pentru elevii seminarului, dar și pentru a scuti părinții de grija plății unor sume importante pentru cazarea copiilor lor.
Acest neajuns contribuie și la selecția candidaților, aceasta fiind una redusă, iar cei selectați nu se ridicau de fiecare dată la pretențiile seminarului, înregistrând uneori rezultate scăzute.
În acest sens se solicita elaborarea unui nou regulament și a unui nou program analitic pentru a pune seminarul pe alt făgaș al existenței sale.
Peste un an de zile același director, trimitea un raport de activitate, la același minister, unui ministru nou, Alexandru Lapedatu.
A fost organizat un concurs de burse pentru elevi, reușind să obțină 22 de elevi, din clasa a I-a. La seminar au fost înmatriculați 128 elevi dintre care 115 erau interni, iar 13 externi. Au promovat 80 dintre aceștia, 27 au fost înregistrați corigenți, iar 12 repetenți, 6 fiind exmatriculați. Își desfășurau activitatea aceiași 7 profesori titulari și șase suplinitori. Seminarul nu a fost inspectat nici în anul școlar 1923-1924. Nici în anul 1923 nu a fost utilizat internatul pentru elevi, aceștia nu au beneficiat de alocația de hrană, situație asemănătoare înregistrând și personalul administrativ.
Față de anul precedent nu s-au înregistrat progrese în privința selecției elevilor, a cazării acestora sau a modificărilor legislative care erau imperios necesare modului de organizare și funcționare al seminarului islamic.
Cu toate acestea, activitatea seminarului a continuat și au fost școlarizați copii care urmau să devină învățători și preoți în comunitățile islamice din Dobrogea.
Bibliografie:
ANR, Fond MCA, dosar 174/1923
ANR, Fond MCA, dosar 177/1924
Rigorile profesionale impuse de dascălii Seminarului erau cunoscute. Promovați au fost declarați 81 elevi, 26 elevi au fost declarați corigenți, iar 6 elevi au fost declarați repetenți. Pe lângă aceștia, 8 au fost exmatriculați pentru faptul că nu au frecventat cursurile, 4 s-au retras, un elev a fost bolnav și nu a mai frecventat cursurile, iar un elev a decedat în timpul anului școlar.
Absolvenții clasei a VIII-a au fost testați la sfârșitul cursurilor. Din cei 15 absolvenți au promovat 12 elevi, în timp ce 3 au fost declarați respins.
Datorită evenimentelor din timpul Marelui Război, a plecării locuitorilor în bejenie, a pierderilor de vieți omenești, s-a înregistrat un număr redus de elevi la clasele terminale.
De educația elevilor se ocupau 7 cadre didactice titulare , unul dintre aceștia fiind detașat în funcția de muftiu, în Cadrilater, la Caliacra, precum și 6 profesori suplinitori. Nu au fost înregistrate inspecții ale cadrelor didactice, dar nici inspecții ale instituției. Seminarul înregistra la momentul redactării raportului, o lipsă a inventarului școlar, în mare parte distrus sau dispărut în timpul conflictului mondial.
Internatul nu a putut funcționa din aceleași motive, lipsa bazei materiale fiind cel mai important aspect. Personalul administrativ nu a fost remunerat, în ceea ce privește alocația de hrană sub formă bănească, lucru ce a creat o reală nemulțumire a acestuia. Directorul a înaintat mai multe sesizări către minister pentru a rezolva acestă problemă, dar nu a obținut un rezultat pozitiv în demersurile sale.
Elevii trebuiau să recurgă la gazde pentru perioada anului școlar, la musulmani sau la români, dar condițiile nu erau de fiecare dată foarte bune. De aceea, cazarea la internat era imperios necesară pentru a asigura condiții civilizate de cazare și masă pentru elevii seminarului, dar și pentru a scuti părinții de grija plății unor sume importante pentru cazarea copiilor lor.
Acest neajuns contribuie și la selecția candidaților, aceasta fiind una redusă, iar cei selectați nu se ridicau de fiecare dată la pretențiile seminarului, înregistrând uneori rezultate scăzute.
În acest sens se solicita elaborarea unui nou regulament și a unui nou program analitic pentru a pune seminarul pe alt făgaș al existenței sale.
Peste un an de zile același director, trimitea un raport de activitate, la același minister, unui ministru nou, Alexandru Lapedatu.
A fost organizat un concurs de burse pentru elevi, reușind să obțină 22 de elevi, din clasa a I-a. La seminar au fost înmatriculați 128 elevi dintre care 115 erau interni, iar 13 externi. Au promovat 80 dintre aceștia, 27 au fost înregistrați corigenți, iar 12 repetenți, 6 fiind exmatriculați. Își desfășurau activitatea aceiași 7 profesori titulari și șase suplinitori. Seminarul nu a fost inspectat nici în anul școlar 1923-1924. Nici în anul 1923 nu a fost utilizat internatul pentru elevi, aceștia nu au beneficiat de alocația de hrană, situație asemănătoare înregistrând și personalul administrativ.
Față de anul precedent nu s-au înregistrat progrese în privința selecției elevilor, a cazării acestora sau a modificărilor legislative care erau imperios necesare modului de organizare și funcționare al seminarului islamic.
Cu toate acestea, activitatea seminarului a continuat și au fost școlarizați copii care urmau să devină învățători și preoți în comunitățile islamice din Dobrogea.
Bibliografie:
ANR, Fond MCA, dosar 174/1923
ANR, Fond MCA, dosar 177/1924
Despre Adrian Ilie:
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „ Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
Citește și:
#citeșteDobrogea - Ziua independenței de stat a României
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
Citește și:
#citeșteDobrogea - Ziua independenței de stat a României
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii