Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:21 28 08 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Constanța acum 100 de ani Anul falimentelor în Dobrogea -„foarte mulți s-au dedat la munca speculativă“

ro

28 Aug, 2024 17:00 256 Marime text
Capturi din numărul opt al ziarului „Dacia”. Foto: Arcanum
  • Editorialul - în Dobrogea „falimentele curg cu duiumul“.
  • „Cronica zilei“ - despre Om și Dumnezeu
  • „Crima din port“ - un marinar aflat în stare de ebrietate „a sărit la gâtul“ unei grănicer
  • „Crimă din nebăgare de seamă“ - împușcat la vântăroare.
  • Ciocnire de trenuri, șapte decedați.
  • „Alt naufragiu pe Marea-Neagră. Vaporul Colibri» incidiat și scufundat la punctul Sinope“.
  • Inventarul farmaciilor de serviciu.
  • „Din Sulina“ - s-au format „ghețuri“ pe Dunăre.
  • Rezultatele alegerilor interne din Partidul Poporului
  • Arestarea comuniștilor.
  • Au fost aduse din Grecia trei automobile aparținând familiei regale elene.
  • Programul spectacolelor din Constanța.
Numărul opt al ziarului dobrogean „Dacia“, semnat de colectivul redacațional al acestuia, vede lumina tiparului pe 11 ianuarie 1924. După cum și-a obișnuit cititorii, ziarului își deschide ediția cu o parabolă ce vrea să transmită constănțenilor subtilități despre tragicul incendiu al vaporului „Dacia“, anunțat în ediția trecută (LINK ACTIV):
 
„Au ars depozite vârtos.
Și nimeni n’a intrat la «gros»
Ardeau doar numai magazii.
Deci nu-i nimic suspect e’acum
Un vas e prefăcut în scrum.
Și-a ars și-un intendent!“
 
Editorialul dă startul, după cum este firesc într-o publicație periodică, numărului curent. Intitulat sugestiv „În anul falimentelor“, articolul, semnat de Constantin Irimescu, fondatorul ziarului, transmite că „în urma războiului și din pricina goanei după cîștig ușor, foarte mulți, prea mulți chiar, părăsind munca productivă, s’au dedat la munca speculativă, înmulțind în proporții uimitoare, numărul comercianților“. Astfel că, spune autorul, falimentul și inflația stau pe un butoi de pulbere, în multe părți ale țării izbuncnind proteste. În ceea ce privește Dobrogea „falimentele curg cu duiumul“.
 
Citește și: Guvern, politică și administrație în România anului 1924 puteți citi AICI
 


 
În prelegera sa din rubrica „Cronica zilei“, celebrul Ax. Poni, deschide un subiect interesant, de această dată, păstrându-și, din păcate, nota extremistă, destre Om și Dumnezeu. Intitulat „Creatorul“, articolul se încheie cu un notoriu dicton: „Dumnezeu a plămădit pe om după chipul și asemănarea Sa. Omul este un Dumnezeu. Dumnnzeul omului este Omul, adică un Dumnezeu perfecționat. Să ne închinăm lui!“.
 
Împușcat din greșeală la vânătoare
 
Nici în această ediție nu lipsesc, din nefericire, tragediile. Din știrea „Crima din port“, aflăm că marinarul Cosma Ion, aflat în stare de ebrietate, a sărit la gâtul unui grănicerul Petcu Solomon, în ajutorul căruia a venit și colegul său grănicerul Parcul Ion. Toți trei s-au ales cu răni grave. O altă „Crimă din nebăgare de seamă“ anunță că la spitalul din localitate, a fost adus Sandu Ion din comuna Derinchioi, astăzi, Dropia, sat din comuna Tortoman, din județul Constanța, cu o rană de armă de foc. Acesta a fost împușcat din greșeală la vânătoare, de unde și „nebăgarea de seamă“.
 
Mai aflăm că o nouă ciocnire de trenuri a avut în stația Urseasca, sat din comuna Traian, din județul Brăila. Din păcate, șapte persoane au decedat și mai multe victime au fost transportate la spital.
 
Știri calde din Port
 
O serie de evenimente maritime sunt relatate în mai multe știri:
 
  • Vaporul „Carpați“ al S.M.R a fost lovit în portul Rotedam de vapor american care l-a lovit în coastă.
  • Situația incendiului vaporului „Dacia“, anunțată în ediția trecută, este acum actualizată, privind găsirea cadavrelor.
  • „Alt naufragiu pe Marea-Neagră. Vaporul Colibri» incidiat și scufundat la punctul Sinope“. Din telegrama primită din Constantinopol, astăzi Istanbul, de D. Alexandru Filipechis, agent de vapoare din Constanța, aflăm că vaporul s-a scufundat din pricina unui incendiu. Vasul s-a scufundat avțnd la bord: proprietarul său, N. Polachi, căpitanul Emnon Moscos precum și cu cei 15 oameni ai echipagiului, cu toții de cețățeni ai Greciei. Vasul făcea curse de la Constantinopol la Constanța și Baium.
 
Citește și: Atmosfera, politicienii și administrația orașului Constanța din anul 192 puteți citi AICI.
 
Situația Greciei este în continuă actualozare, fiind prezenattă în articolul „Venizelos nu consideră pe rege detronat“. Aflăm că acesta refuză să formeze guvernul, precum și diverse speculații privind aducerea unui pricipe englez pe tronul elen, dar și posibilitatea întoarcerii fostului rege.
 
La rubrica „Faptele zilei“, aflăm că „domnul T. Aizie i s’a furat eri în tren un portofel cu 300 lei. Furtul a fost reclamat poliției“.
 
În rubrica „Finanțe-Comerț-Economie“ sunt integrare și date despre piața cerealor, pielăriei, manufacturii, colonialelor, activitatea silozurilor. Tot aici, în subrubrica „Mișcarea portului“ sunt menționate vasule intrate în portul Constanța: „Salvo“, „Amazon“, „General Moulier“, „București“, „Maid of Athenes“, „Sanguise“, „Pendrecht“, dar și vasele ieșite din portul Constanța: „Durostor“, „Jeann P.“
 
Farmaciile de serviciu
 
Tot aici sunt menționate și farmaciile de serviciu, anume famacia „Centrală“, de pe strada Carol 79, astăzi bulevardul Tomia, și farmacia „Sf. Petru“ de pe strada Mircea, colț cu strada Tudor Vladimirescu, denumiri încă actuale.
 
Dunărea înghețată
 
Din secțiunea „Din Sulina“, aflăm că, din cauza gerului foarte puternic, numeroase „ghețuri“ s-au format și curg pe Dunare ceea ce împiedică navigarea vaselor în susul Dunărei. În plus, „Lalande Moulin“, vasul comisiunii europene, s-a scufundat în port la mal, în Tulcea.  De asemenea, cârciumarii Dumitru Mogearof, N. H. Camburof, Nehin Ruset și Garabet Chevurc au „fost condamnați de judecătoria locală la câte 20000 lei amendă pentru că vindeau vinuri cu prețuri de speculă“. Tot aici mai este anunțată circuația anevoiasă cu restul țări „din cauza sloinilor de ghiață printre cari se strecoară micile bărci în pericol de a fi strivite de blocările de ghiață purtate de curenți“. Din același motiv, „poșta sosește cu întârzieri mari, iar ziarele n’au sosit de două zile“.
 
Citește și: Proiectul „Constanța acum 100 de ani“. Cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol?
 
„Amânarea conferinței Micii Antante“ anunță amânarea conferinței de la Belgrad, din pricina întârzieirii ministrului de externe Ion Gh. Duca, din guvernul Ion. I.C. Brătinanu. Ministrul român s-a înzăpezit la Caransebeș.
 
Mai aflăm că surse din Viena spun că va avea loc o vizită a cancelarului austriac Sepel în București, pentru o întrevedere cu primul ministru Ion I.C. Brătianu.
 
Sunt anunțate rezultatele alegerilor interne din Partidul Poporului, fiind aleși Constantin Argetoianu, președinte, Ștefan Merant, vicepreședinte, Bucurescu, secretar general colonel Grințescu, casier.
 
Rubrica „Tribuna liberă“ prezintă textul lui D.G. Rizescu, celebru comerciant constănțean. Acesta critică înființarea unei Camere a Comerțului la Silistra, fiind o „greșeala națională“. Alături de el se află și Tașcu Pucerea, susțind cauza.
 
 
Comuniști arestați, automobile regale și matematică la Liceul Mircea
 
La „Informațiuni“ sunt expuse știri scurte de interes local și nu numai, după cum urmează:
 
  • Ancheta incendiului vaporului „Dacia“. Domnul Popovăț, directorul general a Serviciului Maritim, a sosit în Constanța, în vederea anchetei cu privire la dezastrul vasului „Dacia“.
  • Arestarea comuniștilor. Comuniștii arestați de brigada de siguranță au fost trimiși pentru o completare a cercetărilor Siguranței din București.
  • Birou de vămuiri și exepediție nou. Petre Gliinea a
  • obținut din partea Camerei de Comerț autorizațiunea de a înfiiința în localitate un birou de vămuiri și expediție
  • Automobile regale.Cu vaporul „Împăratul Traian“ au fost aduse din Grecia trei automobile aparținând familiei regale elene care au fost îmbarcate într-un vagon și expediate la București.
  • Curs de matematică. Toți elevii înscriși la liceul „Mircea cel Bătrân“ s-au prezentat la liceu pentru a lua cunoștință de cursul de îndrumare la matematică al profesorului N. Zagoicea.
 
Spectacole și „mica publicitate“
 
Rubrica „Spectacole“ a fost modificată. Astfel că la cinema „Bristol“, aflat în Piața Independenței nr. 6, astăzi Piața Ovidu, a rulat seria II-a din „cel mai frumos film american „Corsarul negru“ și o frumoasă comedie cu Zigoto.
 
Citește și: Povestea integrală a ziarului „Dacia“ poate fi citită AICI.
 
La Cinema Regal (probabil strada Carol 52, astăzi bulevardul Tomis) a rulat „marele film „Femeea și Dracu“ în rolul principal Franciscae Bertini. Intre pauze Teatru de păpuși. La Elita Cinema, bulevardul Ferdinand. a rulat „marele film senzațional „Ștrengarul Parisului“, operă complectă“. La teatrul cinema „Arena Grand“, bulevardul Ferdinand a fost prezentat celebrul film „Cartea Vieții“ sau „Secretul mortului pentru patrieׅ“. Între pauze, trupa de reviste, sub conducerea lui C. Fotache vor juca „Poate că ți se pare”.
 
Este integrată și Circulara Nr. 2600 din 6 ianuarie 1924 a Revizoratului Școlar, condus de Victor Stocescu prin care sunt convocați toți profesorii la o ședință de aducere la cunoștință a noilor prevederi legale din domeniul preuniversitar.
 
Tabloul reclamelor rămâne același ca în ediția trecută.
Haideți să reconstituim împreună povestea Constanței de acum 100 de ani!
Dacă aveți poze, scrisori, documente etc. din Constanța anului 1924, le așteptăm pe adresa redacției tomis@ziuact.ro.
 
Despre proiectul „Constanța acum 100 de ani“
 
Dintr-o curiozitate firească, nu de puține ori ne întrebăm cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol. Publicațiile locale ale vremii, ziare, gazete și reviste, stau mărturie să povestească, arc peste timp, despre întâmplările cotidiene de la malul mării. Inspirându-ne dictonul latin „verba volant, scripta manent“ considerăm necesar a reda din izvoarele scrise ale istoriei „cotidiene“ ale locuitorilor de la pontul Euxin.
 
Aceste surse bibliografice oferă mijlocul pentru a reconstitui imaginea Constanței din anul  1924, obiectiv pentru  care cotidianul ZIUA de Constanța demarează proiectul „Constanța acum 100 de ani“. Proiectul propune celor interesați „răsfoirea“ cotidianului „Dacia“ și redarea principalelor evenimente cotidiene ale anului 1924 în edițiile viitoare ale ziarului ZIUA de Constanța.
 
Despre Guvern, politică și administrație în România anului 1924 puteți citi AICI.
Despre atmosfera, politicienii și administrația orașului Constanța din anul 192 puteți citi AICI.
Povestea integrală a ziarului „Dacia“ poate fi citită AICI.
 
Citește și:
 
ZIUA de Constanța lansează proiectul „Constanța acum 100 de ani“.Cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol?
Constanța acum 100 de ani: Ziarul constănțean „Dacia“-început, influențe și sfârșit
Constanța acum 100 de ani: România, după Marele Război - începutul modernizării și al industrializării țării
Constanța acum 100 de ani: Virgil Andronescu  și Vergil Chițac, doi primari liberali la distanță de un secol 
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari