Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:20 21 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Despre Oleg Danovski - „A îmbinat severa geometrie a baletului clasic cu vocabularul fulgurant al dansului modern“

ro

09 Feb, 2022 00:00 2943 Marime text
  • În urmă cu 105 ani se năștea Oleg Danovski, geniul creator al baletului modern din România. 

Pe 9 februarie 1917 se năștea în localitatea Vosnesensk, Ucraina, Oleg Danovski, cel care se va dovedi a fi o legendă vie a baletului românesc. Descoperă arta dansului de la o vârstă fragedă, pe când lua lecţii de dans, de la mama sa, dansatoarea şi maestra de balet Malvina Danovski, la Teatrul Tranulius din Constanta  cu Compania Pasărea albastră condusă de Ivan Dubrovin. Ani mai târziu va punele bazele primului Teatru de Balet din România chiar aici, în Constanța.
 
1932 - 1933 - Figurant, balerin, coregraf la Compania de Revistă Cărăbuş din Bucureşti  
 
1933 - 1943 - Prim dansator, maestru de balet la Compania de revistă Alhambra din Bucureşti
 
1943- 1971 -  ocupă diferite funcții la Opera Română din Bucureşti  
 
1967 - 1971 - Director artistic al baletului Operei Române din Bucureşti  
 
1974 - 1976 - Maestru de balet la Opera Română din Bucureşti, reangajat  
 
1978 - 1990 - Maestru de balet, director artistic al Ansamblului de balet clasic şi contemporan Fantasia din Constanţa. Ansamblul  devine din 1990 Teatrul De Balet Oleg Danovski, prima filă din istoria bogată a baletului modern, născut la Constanța
 
1990 - 1996 - Maestru de balet, regizor şi director al Teatrul De Balet Oleg Danovski  
 
1995 - Director interimar, Opera din Constanţa
 
21 octombrie 1996 - Se stinge din viață, la 79 de ani, în Bucureşti
 
2012 - scriitoarea Doina Jela a publicat monografia „Oleg Danovski – omul, artistul, legenda“, o carte-document care realizează portretul complex al coregrafului și omului Oleg Danovski
 
De-a lungul timpului a pus în scenă zeci, sute de spectacole, a colaborat cu numeroase instituții internaționale: Opera din Monte Carlo, Teatrul de Operă şi Balet din Liubliana, Opera din Klagenfurt (Austria), Opera Populară din Sofia, Opera din Zagreb, Opera din Novisad, Opera din Hamburg, Opera din Maceratta (Italia).
 
A dus faima peste hotare, implicându-se într-o mulțime de turnee: Maceratta (cu Baletul Operei Române din Cluj Napoca), Liubliana, Atena, Catania,Veneţia, Pisa, Florenţa, Paris, Moscova, Havana, Alicante, Lisabona, Klagenfurt, Berlin, Erfurt (cu Baletul Operei Române din Bucureşti), Siria, Italia, SUA, Germania,Canada,Olanda, Belgia, Luxemburg,Austria,URSS, Turcia, Israel, Cehoslovacia, China (cu Ansamblul de balet clasic şi contemporan Fantasio / TBOD din Constanţa).
 
Creațiile sale de excepție au fost onorate cu o serie de distincții, printre care: Premiul B. Bartok, pentru spectacolul „Mandarinul miraculos“, pus în scenă la Opera din Klagenfurt, Austria; Premiul ATM, 1986, pentru întreaga activitate de creaţie artistică desfăşurată în domeniul artei coregrafice şi valoroasa contribuţie la afirmarea baletului românesc contemporan; Artist emerit; Ordinul Muncii; Meritul Cultural; Cetăţean de onoare al municipiului Constanţa; Premiul Academiei Române - Aristizza Romanescu - pe anul 1997, acordat post - mortem, pentru libretul şi coregrafia spectacolului Şeherezada de Rimski-Korsakov.
 
În volumul lui Jean Badea „Dicţionar. Lumea artistică a Constanţei. Teatrul de balet Oleg Danovski”, (publicat în 2001, din iniţiativa directorului de atunci al TBOD, dr. Ana Maria Munteanu) regăsim mai multe pagini dedicate maestrului coregrafiei românești, cu fragmente de comentarii și cronici apărute în presa vremii:

„O.D. a îmbinat severa geometrie a baletului clasic cu vocabularul fulgurant al dansului modern. El prezintă nu doar rezolvarea excelentă a unor probleme de estetică coregrafică, dar şi un caz pasionat de izbândă în domeniul atât de dificil al înnoirii. ( ... ) Iar gama largă a acestui ansamblu se datorează pe de o parte tinereţii şi însufleţirii elementelor ce-/ alcătuiesc, pe de altă parte maestrului de balet Oleg Danovski, care reia totul de la capăt atunci când totul părea încheiat, ca şi cum şi-ar arunca beţe între roate pentru ca ideea să se afirme cât mai repede, cât mai convingător“. (George SBÂRCEA, România liberă, 15 iulie 1980).


Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari