Imaginea stațiunii Mamaia în anul 1967 (I) Ce restaurante, hoteluri și alte locuri puteau vizita constănțenii (FOTO)
Imaginea stațiunii Mamaia în anul 1967 (I): Ce restaurante, hoteluri și alte locuri puteau vizita constănțenii
20 Sep, 2024 16:30
ZIUA de Constanta
580
Marime text
- Potrivit ghidului nostru, stațiunea Mamaia avea două artere principale, anume: prelungirea bulevardului Lenin, astăzi bulevardul Mamaia și „o largă esplanadă pe malul mării“.
Ghidurile turistice sunt, de cele mai multe ori, importante izvoare care captează, prin itinerarele propuse, imaginea și atmosfera unui oraș dintr-o perioadă. Eo ipso, considerăm că aceste ghiduri despre orașul Constanța din diferite perioade trebuie aduse în atenție.
Reamintim că în paginile virtuale ale cotidianului ZIUA de Constanța au fost prezentate mai multe astfel de lucrări în diferite serii, dintre care #GhidDobrogean1924, #StrăzidinConstanța - atunci și acum, #StrăzidinConstanța, #DunăreaCălăuzăTuristică etc. Menționăm, însă, că toate aceste articole prezintă, in genere, doar informațiile din lucrările citate în respectivele materiale. Pentru un tablou istoric mai cuprinzător sunt disponibile, spre pildă, în Biblioteca ZIUA de Constanța o serie de articole dedicate respectivelor perioade.
Spre exemplu, „Litoralul românesc al Mării Negre“, de I. Ionescu Dunăreanu, Mihai Cristescu, Dr. Gabriel Paraschivescu, Gh. Ionescu-Băicoi, cuprinde patru capitole după cum urmează: București-Constanța-Litoral, Litoralul românesc al Mării Negre, Itinerare turistice pe litoral, Alte Intinerare turistice pe litoral. Anexa cuprinde o serie de hărți.
Itinerare în Constanței anului 1967
Capitolul doi este structurat în mai multe itinerare, prezentate în edițiile trecute. Primul începe din Piața Independenței, astăzi piața Ovidiu, continuă cu bulevardul Tomis - denumire din 1965 -, apoi cu bulevardul Lenin - din 1990, bulevardul Mamaia - și în final, lacul Tăbăcăriei.
Un al doilea itinerariu pornește tot din Piața Independenței, astăzi piața Ovidiu și se continuă pe bulevardul Republicii, astăzi bulevardul Ferdinand, apoi Gara și în final strada Traian.
Ultimul itinerariu propus de autori este cel din centrul vechi al oraşului, în peninsula Tomis.
Stațiunea Mamaia în anul 1967
Potrivit ghidului nostru, stațiunea Mamaia avea două artere principale, anume: prelungirea bulevardului Lenin, astăzi bulevardul Mamaia și „o largă esplanadă pe malul mării“.
Primul obiectiv pe care îl observă autorul este Hotel Parc, un bloc turn cu 12 etaje, construit în 1961. Hotelul dispunea și de un restaurant într-o clădire separată. În continuare avem Hotelul Dacia, cu patru etaje, construit în anul 1962.
În dreapta hotelului Parc se afla un service auto, iar puțin mai departe un Parc Sportiv.
În latura din dreapta a arterei principale, se alinia un ansamblu de clădiri format din hotelurile Pescăruș, Delfin și Lotus.
Pe spațiul dintre cele două artere antemențioante se afla Hotelul Select, precum și hotelul Perla. În continuare remarcăm Clubul nautic. Complexul comercial Perla ocupa un mare spatiu între cele doua artere principale, la nord de hotelul Perla și Select.
La nord de acest complex, a fost construit între anii 1962 - 1963 Teatrul de Vară. În lungul esplanadei, la nord de Teatrul de Vară, se aflau cinci clădiri „identice“, după cum precizează lucrarea, anume: Aurora, Sirena, Doina, Flora, Victoria. Realizate tot între anii 1961-1962, aceste hoteluri au fost proiectate cu nouă etaje și cu o capacitate de cazare între 600-900 de persoane.
Între aceste clădiri, sunt intercalate alte cinci hoteluri de patru etaje, anume Dunărea, Neptun, Delta, Sulina și Ovidiu, cu o capacitate între 360 și 450 de locuri.
Va urma.
Sursă de documentare: „Litoralul românesc al Mării Negre“, de I. Ionescu Dunăreanu, Mihai Cristescu, Dr. Gabriel Paraschivescu, Gh. Ionescu-Băicoi
Sursă foto: ZIUA de Constanța
Citește și:
Imaginea bulevardului Tomis din Constanța în anul 1967 - șantiere de locuințe, stadion și spital
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii