Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
Advertisement
20:46 27 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală „Noui orizonturi comerţului şi industriei ţării noastre”

ro

05 Oct, 2021 00:00 2296 Marime text
 
 
  • La 5 octombrie 1906, se inaugurează linia maritimă către Alexandria, prelungindu-se linia Constanța-Pireu

Serviciul Maritim Român (S.M.R.) a fost prima instituție românească de navigație civilă, înființată cu 126 de ani în urmă, după revenirea Dobrogei în granițele României şi câștigarea accesului la mare.
 
Din 1895, când s-a achiziționat primul vaporul, Meteor, şi s-a inaugurat linia Brăila-Constanţa-Constantinopol, Serviciul Maritim Român a cunoscut o evoluție constantă, îmbogățindu-se cu nave și diversificându-și destinațiile.

Într-o publicație din anul 1912, „Dobrogea ilustrată”, indexată în volumul „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“, regăsim un scurt istoric al Serviciului Maritim Român, care avea să ființeze până în 1945, după cel de-al Doilea Război Mondial.
 
Flota S.M.R. alcătuită din 16 nave, a fost preluată de sovietici, conform tratatului de armistiţiu, doar două dintre nave fiind returnate ulterior, pentru a intra în componența companiei româno-sovietice „Sovromtransport”, alcătuită pe ruinele vechiului Serviciu Maritim.
 
„Deşi resursele noastre bugetare nu ne-au fost tocmai favorabile, ba adesea ori am trecut chiar prin jene destul de simţitoare, totuşi serviciul nostru maritim nu a stat câtuşi de puţin pe loc şi astăzi, graţie unei chibzuite administraţii şi în această direcţiune, am ajuns la un stadiu de desvoltare cât se poate de înaintat; la o situaţiune cu adevărat de invidiat.

Că s'au făcut sacrificii materiale dese şi cât mai însemnate, acestea toate erau absolut reclamate de raporturile noastre comerciale cu alte state, sau cum s'ar zice de export în genere, şi datorită acestor sacrificii astăzi avem vase de comerţ din cele mai frumoase şi mai confortabile fiind bine apreciate atât prin modul cum îşi îndeplinesc serviciul lor, cât şi pentru rapiditatea cu care traversează întinsul mărilor în cursele pe cari le fac.

Acest important serviciu a fost înfiinţat în 1895, când s'a cumpărat vaporul Meteor, şi s'a început linia Brăila-Constanţa-Constantinopol, Serviciul M. R. a fost pus pe adevărate temelii sănătoase abia în 1896, când s'a creat o direcţie a S. M. R. pe lângă administraţia direcţiei căilor ferate şi s'a acordat ministerului lucrărilor publice un credit de 10 milioane pentru cumpărarea de vapoare şi întâmpinarea cheltuelilor necesare exploatărei serviciului de navigaţiune maritimă.
Din acest credit s'a cumpărat vaporul Principesa Maria şi s'a comandat vaporul Regele Carol I, precum şi cele 5 cargobote: Iaşi, T.-Severin, Constanţa, Dobrogea şi Bucureşti.

În anul 1897 s'a continuat regulat linia Brăila-Constantinopol cu Medea şi Constanţa şi Constantinopol de 2 ori pe săptămână cu vapoarele Meteor, Principesa Maria şi vaporul închiriat Cobra. Tot în acest an sosesc 3 din cele 5 cargobote comandate şi sânt puse îndată în serviciu pe linia Brăila Rotterdam.

În 1898 vaporul Meteor naufragiază şi e complectamente pierdut dar linia Constanţa-Constantinopol se menţine tot bisăptămânal, deservită de vapoarele Principesa Maria şi Regele Carol I. Tot în acest an intră în cursă şi celelalte două cargobote pe linia Brăila Rotterdam. Vaporul Medea mai face numai vre-o 20 curse Brăila-Constantinopol şi apoi această linie e suprimată spre marea pagubă a industriei morăritului nostru şi peste tot a schimbului de mărfuri între porturile dunărene şi Orient.
În 1899, 1900 şi 1901, în afară de cele două linii Constanţa-Constantinopol şi Dunăre-Rotterdam, se încearcă linia Constanţa-Constantinopol-Salonic, dar această linie nedând nici un rezultat, se suprimă.

Dela 1 Aprilie 1902 până la 1 Aprilie 1905 nimic nou în mersul serviciului maritim, doar atât că şi linia Dunăre-Rotterdam începe a da deficite, cari se adaugă la deficitele date dela început de linia orientală, care în 1905 îşi sporeşte parcul cu noul vapor de pasageri România.
În exerciţiul 1905-1906, Aprilie 23, se deschide linia Constantinopol-Pireu şi Constantinopol-Smirna. Prima însă încetează în luna Noembrie din cauza ruperei relaţiunilor diplomatice cu Grecia, menţinându-se până azi în mod regulat linia Constantinopol-Smirna.

La 1 Aprilie 1906 S. M. R. se desparte de direcţia C.F.R. formând o direcţie aparte. La 16 Septembrie acelaş an soseşte în ţară vaporul Împăratul Traian şi la 5 Octombrie S.M.R. face un mare pas înainte deschizând linia Alexandria, în Egipt, dând deci noui orizonturi comerţului şi industriei ţării noastre, purtând tot mai departe steagul şi puterea de viaţă a neamului românesc.

La 12 Ianuarie 1907, Vaporul Principesa Maria eşuiază pe stâncile insulei Tenedos şi e salvat, după mari greutăţi şi peripeţii, la 25 Martie în acelaş an.
În exerciţiul 1907-1908 intră în linie vaporul Dacia, care incontestabil este cea mai bună unitate a S. M. R. Ţinem să accentuăm aci că atât vaporul Dacia cât Împăratul Traian au fost plătite din fondul de asigurare al vapoarelor, înfiinţat prin legea din 21 Martie 1898 în scopul ca în fiecare an să se verse la Casa de depuneri 5 la sută din costul vapoarelor S.M.R., pentru ca din sumele vărsate să se poată acoperi cheltuielile de reparaţiune sau înlocuirea vapoarelor naufragiate.

Această lege s'a modificat la 24 Ianuarie 1902, adăugându-se la art. 1 dispoziţia că acest fond de asigurare va servi şi pentru construirea sau cumpărarea de noi vapoare, menite de a da o mai mare dezvoltare serviciului maritim.

Pe bazele solide sub care s'a alcătuit întreaga noastră organizaţie maritimă şi sub conducerea unor oameni competenţi, în asemenea materie, nu există îndoială că vom realiza progrese însemnate şi în curând ţara Românească va avea încă un mare rol, nu numai la gurile Dunărei, dar şi pe ţărmurile Pontului Euxin şi ale Mediteranei.”

#citeşte mai departe în „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei“ 
#„Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947) Vol. I (1878-1916)“
#Autor Stoica Lascu

 
Dacă în urmă cu 123 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“. 

DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.


Sursa foto: historia.ro
 
Citește și:
79 de ani de la scufundarea puitorului de mine Carol I

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari