Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
10:13 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. Cariera distrugătoarelor tip R în Marina Română

ro

29 Sep, 2021 00:00 3105 Marime text
  • Capitolul II însumează următoarele titluri: „Intrarea distrugătoarelor tip R în serviciul Marinei Regale Române“, „Distrugătorul „Regina Maria“ la revista navală de la Spithead“, „Distrugătorul „R  egina Maria“ în furtuna din 1938“,. „Marele Voievod Mihai de Alba lulia, aspirant în echipajul distrugătorului „Regina Maria“.
După inspiratul album Odiseea navei-şcoală „CONSTANŢA“, dedicat evocării implicării active a acestei nave, în anii 2001 şi 2003, la finalizarea proiectului cultural internaţional „Odiseea“ iniţiat de Institutul Internaţional al Teatrului Mediteranean, care a prilejuit participarea cadeţilor Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“ la un experiment cultural itinerant fără precedent, căpitan-comandorul dr. Marian Moşneagu, directorul Muzeului Marinei Române, semnează prima monografie a celor două distrugătoare tip R, oferind membrilor echipajelor fregatelor „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ o autentică şi expresivă carte de vizită, care le va spori mândria de a sluji cu demnitate interesele naţionale la bordul celor mai moderne unităţi navale ale Forţelor Navale Române.

La 7 septembrie 1930, intrau în serviciu, în compunerea Diviziei de Mare, I distrugătoarele „Regele Ferdinand“ I şi „Regina Maria“, care au avut o contribuţie importantă la desfăşurarea războiului naval în Marea Neagră în timpul celei de-a doua conflagraţii mondiale.

Caracteristicile tehnico-tactice ale distrugătoarelor tip R este primul capitol din cartea „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. În aceste pagini, autorul aduce în atenția cititorului numele navelor care au cucerit marea și descrie cu lux de amănunte componentele acestora, modul în care funcționează, dar și cum se descurca echipajul să-și trăiască viața fiind în misiune.
Cariera distrugătoarelor tip R în marina română

Capitolul II însumează următoarele titluri: „Intrarea distrugătoarelor tip R în serviciul Marinei Regale Române“, „Distrugătorul „Regina Maria“ la revista navală de la Spithead“, „Distrugătorul „R egina Maria“ în furtuna din 1938“,. „Marele Voievod Mihai de Alba lulia, aspirant în echipajul distrugătorului „Regina Maria“.


Intrarea distrugătoarelor tip R în serviciul Marinei Regale Române

„Întâmpinate în larg de distrugătoarele „Mărăşti“ şi „Mărăşeşti“, la bordul cărora se ambarcaseră comandantul Marinei, viceamiralul Vasile Scodrea, comandantul Diviziei de Mare, contraamiralul Victor Pantazzi şi ofiţeri de marină cu familiile, la ora 13.00, după salutul pământului patriei, navele au acostat în portul Constanţa. Conform Ordinului de Zi nr. 35 al Comandamentului Marinei Militare, navele au intrat în serviciu în ziua de 7 septembrie 1930, înscriindu-se în ordinea de bătaie a Diviziei de Mare.

Astfel, în anul 1930, cele patru distrugătoare lip R şi M au constituit Escadrila de Distrugătoare, cea mai importaniâ unitate a Diviziei de Mare. În noaptea de 18/19 ianuarie 1931 s-a deslănţuit o furlună violentă asupra Dobrogei, care a produs ravagii atât la uscat cât şi în portul Constanţa.

Acoperişurile smulse de vânt au fost aruncate la mile distanţă, pomi desrădădnaţi, garduri, stâlpi de telegraf şi electrici etc. au fost culcaţi la pământ. Oraşul intrase definitiv în beznă.

În port, aproape toate navele au suferit avarii. Diri cauza vântului de o intensitate nemaiîntâlnită, s-au rupt antenele T.F.S. de Ia distrugătoarele „Regele Ferdinand“ și  „Regina Maria“. Distrugătorul „Regina Maria“ a suferit o spărtură în bordajul Td, sub teugă, iar în Bd tablele bordajului s-au deformat din cauza contactului dur cu cheul.“

   

La 27 mai 1931 în portul Constanţa au avut Ioc festivităţile prilejuite de botezul distrugătoarelor şi decorarea bricului „Mircea“ cu „Semnul onorific pentru 40 de ani de serviciu“, la care au participat Regele Carol al Il-lea, Marele Voievod Mihai, A.S.R. Principele Nicolae, Nicolae Iprga, preşedintele Consiliului de Miniştri, generalul Constantin Ştefanescu-Amza, ministrul armatei, Dimitrie Ghica, ministrul de Externe.

După cuvântărileP.S.S. Episcopului Gherontie şi viceamiralului Vasile Scodrea, comandantul Marinei Regale, M.S. Regele Carol al Il-lea a semnat actele de botez ale celor două distrugătoare:

 
„Noi, Carol al Il-lea, prin graţia lui Dumnezeu și voinţa naţională Rege al
României,
În a douăzecişişaptea zi a lunii mai şi a anului mântuirii 1931
şi întâiul an al Domniei Mele s-a desăvârşit în portul Constanţa
binecuvântarea a două nave de război (distrugătoare), pe care le-am botezat Eu însumi dându-le numele:
„REGELE FERDINAND“
pentru a aminti de Regele făuritor al României Mari şi a-l
. da de pildă generaţiunilor de marinari, pentru caracterul său şi
devotamentul nemărginit către ţară
„REGINA MARIA"
pentru a simboliza iubirea unei mândre fiice de marinar pentru
marină şi dorinţa pe care Regina Maria a arătat ca navele noastre
să folosească căt mai intensiv căile noastre maritime, stând cu
mândrie alături de navele ţărilor civilizate.
Încredinţez aceste două nave marinarilor Mei, pentru a veghea
și păzi hotarele maritime ale ţării, brăzdând mările pentru a purta
pavilionul românesc în ţările cele mai îndepărtate.“
 
 
 
 
 
Sursa foto: „Regele și regina Mării Negre”, de Marian Moșneagu.
 
Dacă, în urmă cu 123 de ani, pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, printr-o onorantă coincidență, pe 23 noiembrie 2017, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 
Citește și:

#DobrogeaDigitală: „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. Caracteristicile tehnico-tactice ale distrugătoarelor tip R
 
#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Viaţa cultural-ştiinţifică şi spiritualitatea marinărească


 
 
 
 
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari