#DunăreaCălăuzăTuristică Defileul Dunării - Orșova, „acest orăşel industrial cu o origine veche“
21 Aug, 2023 18:00
21 Aug, 2023 18:00
21 Aug, 2023 18:00
ZIUA de Constanta
1701
Marime text
- Al doilea capitol ne introduce în Dunărea românească, fiind structurat la rândul său în trei subcapitole: Defileul Dunării, Dunărea de la Turnu-Severin la Brăila, Dunărea maritimă (de la Brăila la Mare).
În anul 1935, după ce vizitează Dunărea, R.I. Călinescu publică în colaborare cu Administraţia Comercială a Porturilor şi Căilor de Comunicaţie pe Apă lucrarea „Dunărea. Călăuză turistică“.
Autorul este deja cunoscut pentru o altă operă, asemănătoare acesteia, „Cutreerând Dobrogea Meridională“, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța. Lucrarea de față prezintă, asemenea unui ghid turistic, detalii despre Dunăre, ilustrând informația cu o mulțime de fotografii.
Autorul precizează încă de la început că volumul de față vine în sprijinul turismului intern, grav afectat de criza de la acea vreme. R.I. Călinescu notează că lucrarea este „un îndemn pentru vizitarea locurilor descriese“ ca urmare a „lipsei de întreprinderi turistice, de importanţa celor streine, care a făcut ca şi în această ramură de activitate să nu fim la înălţimea streinâtăţei“.
Pe parcursul celor 142 de pagini sunt notate informații prețioase necesare unui turist care dorește să exploreze tainele dunărere, stilul narativ folosit fiind accesibil, iar datele științifice prezentate într-o maniera abordabilă tuturor. Cartea este structurată în două mari capitole cu patru anexe.
Primul capitol este dedicat prezentării generale a Dunării „de la izvor până la frontiera României“ în care regăsim informații de cultură generale despre fluviu. Al doilea capitol ne introduce în Dunărea românească, fiind structurat la rândul său în trei subcapitole: Defileul Dunării, Dunărea de la Turnu-Severin la Brăila, Dunărea maritimă (de la Brăila la Mare).
Anexele necesită o atenție sporită, fiind importante pentru turiștii vremii prin prisma utilității turistice a acestora. Acestea prezintă: Mersul vapoarelor de pasageri N.F.R, Călătoriile cu vapoarele N.F.R. Informaţiuni, Tarife N. F. R.
Continuăm cu expunerea lucrării antemenționate cu cel de-al doilea capitol intitulat sugestiv „Dunărea românească“. Capitolul debutează cu un preambul dedicat „Generalităților“. Autorul ne introduce, astfel, în Dunărea românească prezentând pe mai multe pagini Dunărea, trecând în revistă detalii geografie, economie, etimologice etc. Acesta realizează întregul traseu al fluviului de pe teritoriul României, adăugând și informații istorice relevante și captivante.
Primul subcapitol este intitulat „Defileul Dunării“, descris pe mai multe pagini. Autorul noteaza detalii despre atracțiile zonei vizibile în timpul excursiei sale cu vaporul în Defileu. Detaliile creeaza verosimil o panoramă impresionantă. Astfel, autorul face o scurtă prezentare a localităților Orșova și Tekia.
Textul integrat în lucrarea antemenționată ne introduce în atmosfera acelor ani prin detaliile oferite și contrucția narativă spefică, cititorul parcurgând ușor rândurile redate mai jos. Redăm în cele ce urmează cea de-a cincea parte a acestui subcapitol, restul urmând a fi prezentat într-o ediție viitoare:
„Orăşelul Orşova este aşezat la vărsarea Cernei în Dunăre. Situat într’o poziţie foarte pitorească, acest orăşel industrial are o origine veche, fiind clădit chiar pe ruinele cetăţii romane Tierna.
A jucat un important rol în luptele dintre turci şi austriaci (sec. al XVIII-lea şi al XlX-lea), în războiul pentru independenţa Ungariei faţă de Austria (1848 - 1849) şi în războiul nostru pentru întregirea neamului, când armata română s’a bătut cu armata austro-ungară pe muntele Alion din dreptul gării.
Portul Orşova este deservit în 2 părţi: 1. Orşova-oraş cu 730 m. lungime de cheu, cu dane, lipsit de cale ferată. Totuşi, în această porţiune a portului îşi au reşedinţa mai toate autorităţile portului şi societăţile de navigaţie; 2. Orşova - Coroana, cu 670 m. lungime de cheu, cu dane, având însă cale ferată dealungul cheuhii.
Această parte a portului se găseşte la o depărtare de oraş de circa 3 km., cu care comunică printr’o şosea. La capătul din aval al portului se află şi 2 rezervoare de produse petrolifere.
Cât priveşte Tekia, din faţa Orşovei, ea este un mic târguşor sârbesc, cu uliţe înguste, pline de soare, cu case spoite în culori vii, multe ar vând etaje.“
Va urma.
Sursă foto: „Dunărea. Călăuză turistică“, de R.I. Călinescu
Citește și:
#DunăreaCălăuzăTuristică: Defileul Dunării - „Acum fluviul a ieşit dintre munţi şi s-a angajat într-o regiune blândă de dealuri“
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii