Premieră la Teatrul de Stat Constanţa „Testosteron“, trufie masculină sau „adevărul“ lor despre ele?
Premieră la Teatrul de Stat Constanţa: „Testosteron“, trufie masculină sau „adevărul“ lor despre ele?
05 Mar, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2973
Marime text
Se pare că percepţiile pe care le au bărbaţii despre femei nu ţin cont de graniţe, dacă ne gândim că un polonez, şi nu un român, a scris o piesă de teatru care abundă în prejudecăţi de genul „toate femeile sunt c...“. Dacă vreţi să auziţi bine ştiuta replică necenzurată, repetată iar şi iar, pe mai multe voci, ca un laitmotiv, dar şi alte stereotipii legate de femei, mergeţi să vedeţi „Testosteron“, la Teatrul de Stat Constanţa.
Piesa polonezului Andrzej Saramonowicz a fost pusă în scenă de regizorul timişorean Traian Şoimu, iar spectacolul, cu şapte actori în distribuţie, a avut premiera pe 3 martie. Însă nu limbajul trivial în sine este deranjant (publicul care a ales să vină la acest spectacol ştia la ce să se aştepte, menţiunea de pe afiş este explicită), ci mai degrabă „metaforele“ folosite pentru a deghiza vulgaritatea şi „tablourile“ care sunt construite din cuvinte aparent simple, dar care creează imagini inconfortabile pentru publicul feminin.
Dar personajele au o scuză. Sunt supărate, se simt trădate şi îşi îneacă necazul în alcool. Vrând-nevrând, sunt protagonistele unei nunţi eşuate în faţă altarului, o nuntă al cărei punct de plecare îl constituie un talk-show televizat. Mirele Cornel (Marian Adochiţei), un cunoscut şi apreciat ornitolog, ajunge să fie părăsit în faţa altarului de către o vedetă rock, care transformă acest mariaj nefinalizat într-o strategie de marketing pentru a-şi scoate trupa din impas, lansând un nou single, şi a vinde un nou album. Dar informaţia aceasta iese la iveală mai târziu, fiind povestită de Fistic (Adrian Dumitrescu), instrumentist al trupei, care mai are şi alte... poveşti detaliate.
Învăluiţi în aburii alcoolului, savurat ca medicament, sub formă de shoturi dese, „eroii“ acestei piese scapă de inhibiţii şi aruncă vorbe pline de năduf peste marile absente din viaţa lor, pe care cei mai mulţi dintre ei le văd doar ca obiecte de unică folosinţă. „Îndulcesc“ apoi amarul, prezentând într-o notă înduioşătoare (?) eşecurile amoroase care par să le justifice apucăturile, limbajul şi percepţiile mustind de... testosteron.
Doar cei care îndrăznesc să creadă în Ele, să le vadă „altfel“, precum Ionel (Remus Archip), căruia tatăl, Stavros, (Bogdan Caragea), mare... crai, se încăpăţânează să-i zică Yannis, sau gazetarul Sebastian Tretin (Alexandru Medveghi) ori pedantul „Goangă“ Mişchievici (Andrei Cantaragiu), care nu ştie cum să „cucerească“ o femeie şi îl roagă pe dezinhibatul şi turmentatul chelner Titus (Andu Axente) să-l înveţe, sunt prezentaţi într-o notă caricaturală, ca rotiţele slabe ale unui angrenaj. Unul, proaspăt tată, grijuliu cu familia, s-ar afla sub papucul nevestei, altul, şi el tată, ar fi soţul încornorat al unei femei de moravuri uşoare, iar celălalt, doar un naiv care crede că ar putea să cucerească o femeie cu texte ştiinţifice. Aiurea! Femeilor le plac brutele şi gesturile... îndrăzneţe, este de părere Titus, care pare că a moştenit toate trăsăturile hormonale ale tatălui său biologic neştiut.
Este greu să pui şapte personaje să umple scena, dar soluţia găsită de regizor, cea de a muta acţiunea în mijlocul sau în spatele sălii, nu a fost una fericită, având în vedere faptul că, şi răsuciţi în scaun, spectatorii nu au văzut mare lucru, iar unii nici nu prea au auzit replicile rostite prea încet sau prea repede (în sală, dar mai ales pe scenă) şi neinteligibil, pe alocuri acest fapt putând fi pus şi pe seama emoţiilor premierei. Ar fi bine să fie aşa!
În rest... Se spune că prin râs îndreptăm moravurile, iar rolul unei comedii acesta ar fi. Zic unii, pentru că „Testosteron“ pare doar să confirme, o dată în plus, ca pe nişte adevăruri, prejudecăţile de gen.
Sursă foto: Teatrul de Stat Constanţa
Citeşte şi:
Premieră la Teatrul de Stat Constanţa. Martie cu „Testosteron“ sau despre „poezia bărbatului în singurătate“ (galerie foto)
Premieră. „Testosteron“, pe scena Teatrului de Stat Constanţa
Piesa polonezului Andrzej Saramonowicz a fost pusă în scenă de regizorul timişorean Traian Şoimu, iar spectacolul, cu şapte actori în distribuţie, a avut premiera pe 3 martie. Însă nu limbajul trivial în sine este deranjant (publicul care a ales să vină la acest spectacol ştia la ce să se aştepte, menţiunea de pe afiş este explicită), ci mai degrabă „metaforele“ folosite pentru a deghiza vulgaritatea şi „tablourile“ care sunt construite din cuvinte aparent simple, dar care creează imagini inconfortabile pentru publicul feminin.
Dar personajele au o scuză. Sunt supărate, se simt trădate şi îşi îneacă necazul în alcool. Vrând-nevrând, sunt protagonistele unei nunţi eşuate în faţă altarului, o nuntă al cărei punct de plecare îl constituie un talk-show televizat. Mirele Cornel (Marian Adochiţei), un cunoscut şi apreciat ornitolog, ajunge să fie părăsit în faţa altarului de către o vedetă rock, care transformă acest mariaj nefinalizat într-o strategie de marketing pentru a-şi scoate trupa din impas, lansând un nou single, şi a vinde un nou album. Dar informaţia aceasta iese la iveală mai târziu, fiind povestită de Fistic (Adrian Dumitrescu), instrumentist al trupei, care mai are şi alte... poveşti detaliate.
Învăluiţi în aburii alcoolului, savurat ca medicament, sub formă de shoturi dese, „eroii“ acestei piese scapă de inhibiţii şi aruncă vorbe pline de năduf peste marile absente din viaţa lor, pe care cei mai mulţi dintre ei le văd doar ca obiecte de unică folosinţă. „Îndulcesc“ apoi amarul, prezentând într-o notă înduioşătoare (?) eşecurile amoroase care par să le justifice apucăturile, limbajul şi percepţiile mustind de... testosteron.
Doar cei care îndrăznesc să creadă în Ele, să le vadă „altfel“, precum Ionel (Remus Archip), căruia tatăl, Stavros, (Bogdan Caragea), mare... crai, se încăpăţânează să-i zică Yannis, sau gazetarul Sebastian Tretin (Alexandru Medveghi) ori pedantul „Goangă“ Mişchievici (Andrei Cantaragiu), care nu ştie cum să „cucerească“ o femeie şi îl roagă pe dezinhibatul şi turmentatul chelner Titus (Andu Axente) să-l înveţe, sunt prezentaţi într-o notă caricaturală, ca rotiţele slabe ale unui angrenaj. Unul, proaspăt tată, grijuliu cu familia, s-ar afla sub papucul nevestei, altul, şi el tată, ar fi soţul încornorat al unei femei de moravuri uşoare, iar celălalt, doar un naiv care crede că ar putea să cucerească o femeie cu texte ştiinţifice. Aiurea! Femeilor le plac brutele şi gesturile... îndrăzneţe, este de părere Titus, care pare că a moştenit toate trăsăturile hormonale ale tatălui său biologic neştiut.
Este greu să pui şapte personaje să umple scena, dar soluţia găsită de regizor, cea de a muta acţiunea în mijlocul sau în spatele sălii, nu a fost una fericită, având în vedere faptul că, şi răsuciţi în scaun, spectatorii nu au văzut mare lucru, iar unii nici nu prea au auzit replicile rostite prea încet sau prea repede (în sală, dar mai ales pe scenă) şi neinteligibil, pe alocuri acest fapt putând fi pus şi pe seama emoţiilor premierei. Ar fi bine să fie aşa!
În rest... Se spune că prin râs îndreptăm moravurile, iar rolul unei comedii acesta ar fi. Zic unii, pentru că „Testosteron“ pare doar să confirme, o dată în plus, ca pe nişte adevăruri, prejudecăţile de gen.
Sursă foto: Teatrul de Stat Constanţa
Citeşte şi:
Premieră la Teatrul de Stat Constanţa. Martie cu „Testosteron“ sau despre „poezia bărbatului în singurătate“ (galerie foto)
Premieră. „Testosteron“, pe scena Teatrului de Stat Constanţa
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii