Consilierii locali din Constanța dezbat acordarea subvenției la energie termică populației (DOCUMENT)
Consilierii locali din Constanța dezbat acordarea subvenției la energie termică populației (DOCUMENT)
23 Oct, 2024 11:33
ZIUA de Constanta
522
Marime text
Vineri, 25 octombrie a.c., de la ora 10:00, are loc ultima ședință ordinară a Consiliului local Constanța din mandatul 2020-2024. Aceasta se va ține în sala „Remus Opreanu”, în format fizic.
Consilierii locali au pe masă mai multe proiecte de hotărâre, printre care și proiectul 477/18.10.2024 pentru modificarea HCL nr. 49/2021 privind aprobarea Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică – activitatea de transport, distribuție și furnizare a energiei termice nr. 116750/10.06.2021, cu modificările și completările ulterioare.
Amintim că Societatea Termoficare Constanța SRL și-a început activitatea de operator al serviciului public de transport, distribuție și furnizare a energiei termice în cadrul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) în municipiul Constanța la data de 01.09.2021.
La data delegării serviciului public de transport, distribuție și furnizare a energiei termice către Termoficare Constanța SRL, situația cea mai critică din întreaga infrastructură termică aflată în propietatea Unității administrativ teritoriale – municipiul Constanța se afla la nivelul rețelei de transport a agentului termic primar, care trebuie înlocuită, redimensionată și modernizată.
În acest sens, administrația publică locală a identificat și inițiat demersurile de finanțare a proiectului de reabilitare și modernizare a rețelelor de transport agent termic primar din municipiul Constanța în valoare 50.000.000 euro prin intermediul Programului Operațional Infrastructură Mare – Axa 7.1. Până la data prezentei, au fost contractete de către municipalitate și executate lucrări aferente proiectului de modernizare a rețelelor de transport agent termic primar, astfel:
- Etapa I – s-a finalizat integral și a cuprins modernizare și redimensionarea a 22 km de canal termic din magistrala de transport a agentului termic primar
- Etapa II – este în desfășurare și au fost executate până în prezent în proporție de 95%
- Etapa III – este în desfășurare și au fost executate în proporție de 75%
Pentru a nu intra sub incidența reglementărilor privind ajutorul de stat, încercând să se încadreze în limita plafonului anual de 15.000.000 euro, autoritatea publică locală:
- A majorat cu 80% prețul local al energiei termice plătit de populație (de la 250 lei/Gcal la 450 lei/Gcal inclusiv TVA) în perioada 01.01.2022 – 31.12.2023, diminuând astfel valoarea subvenției. Ca urmare a diminuării pierderilor înregistrate pe rețeaua de transport, începând cu data de 01.01.2024, prețul local al energiei termice plătit de populație este de 350 lei/Gcal inclusiv TVA 5%
- A majorat prețul local al energiei termice de la 1.589,95 lei/Gcal la 1.909,29 lei/Gcal în perioada 01.02.2023 – 31.12.2023, diminuând astfel valoarea pierderii induse. Ca urmare a diminuării pierderilor înregistrare pe rețeaua de transport, începând cu data de 01.01.2024, prețul local al energiei termice este de 1.300 lei/Gcal inclusiv TVA 5%, respectiv 1.473,34 lei/Gcal inclusiv TVA 19%
Cu toate acestea, valoarea totală a compensațiilor prevăzute în Anexa nr. 7 la Contractul de delegare a gestiunii necesită ajustări, întrucât proiectele de modernizare au avut întârzieri la atribuire din următoarele motive:
- Contextul geo-politic generat de situația din Ucraina a dereglat aprovizionarea cu materiale a producătorilor de țeavă preizolată
- Creșterea prețurilor la energie, materii prime și materiale în perioada respectivă a determinat operatorii economici să nu participe la licitațiile organizate, întrucât nu își acopereau costurile. Această situație s-a rezolvat după ce autoritatea publică locală a mărit substanțial cota de participare la finanțarea proiectelor
„În afara celor arătate mai sus, pierderile operatorului nu au scăzut conform celor prognozate inițial în Anexa nr. 7 din Contract și datorită faptului că în mod obiectiv, pe toată durata execuției lucrărilor de reabilitare și modernizare a rețelei de transport au fost și sunt necesare multe goliri tehnologice ale magistralelor pentru a permite atât realizarea de provizorate (by-pass) cât și conectarea tronsoanelor noi de conductă preizolată. Astfel, cantitățile de agent termic evacuat din instalații în timpul golirilor tehnologice au condus la menținerea unor costuri ridicate în exploatare, anulând în parte efectele generate ca urmare a diminuării pierderilor rezultate în urma lucrărilor de modernizare”, se menționează în proiectul de hotărâre.
Pentru a asigura un nivel suportabil al prețului energiei termice pentru locuitorii municipiului Constanța racordați la sistemul centralizat, în conformitate cu prevederile art. 3. alin (2) din Ordonanța de Guvern nr. 36/2006, autoritatea publică locală poate stabili prețuri locale ale energiei termice, asigurând din bugetele locale sumele necesare acoperirii diferenței de preț. Totodată, pierderile induse de prestarea serviciilor publice de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat, înregistrate de operatorii economici din subordinea autorităților administrației publice locale, pot fi acoperite din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale.
Legislația comunitară reglementează nivelul maxim al compensațiilor de care un operator de servicii de interes economic general poate beneficia la limita de 15.000.000 euro/an. Pentru a asigura un preț al energiei termice suportabil pentru populația municipiului Constanța și pentru a menține portofoliul de consumatori deserviți de operatorul Termoficare Constanța SRL, administrația publică locală dorește să acorde populației subvenție la energie termică până la finalizarea tuturor investițiilor pe care și le-a propus prin strategia de termoficare a municipiului Constanța.
Pe fondul celor prezentate mai sus, se constată că în perioada următoare valoarea compensărilor (subvenție și pierdere indusă) acordate operatorului de termoficare va depăși limita de 15.000.000 euro anual.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Ultima ședință a Consiliului Local Constanța în mandatul 2020-2024. Proiect privind societatea Termoficare Constanța, pe ordinea de zi (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii