Costuri mari cu forța de muncă și o parte din autobuze învechite, printre punctele slabe Planul de administrare al CT BUS SA Constanța, în atenția aleșilor locali (DOCUMENT)
Costuri mari cu forța de muncă și o parte din autobuze învechite, printre punctele slabe: Planul de administrare
24 Jun, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
2946
Marime text
- Proiectul de hotărâre nr. 272/2024 privind aprobarea planului de administrare în integralitate cu ambele componente (managerială și de administrare) al societății CT BUS SA Constanța se află pe ordinea de zi a ședinței CLM Constanța din data de 27 iunie.
- Iniţiatorul proiectului care are avizele Comisiilor de specialitate nr. 1, nr. 3 şi nr. 5 este primarul Vergil Chiţac.
- Organismele corporative ale societății CT BUS SA sunt: Adunarea Generală a Acționarilor, Consiliul de Administrație, Comitetele Consultative din cadrul Consiliului de Administrație și Directorii (Conducerea executivă).
- Conducerea administrativă a societății este asigurată de către Consiliul de Administrație.
- Componența Consiliul de Administrație este următoarea Adrian-Dan Dugăiașu; lorgu Paraschiv; Sorin-Petrică Țuțuianu; AdrianGorcea; Lavinia Anton.
Consiliul local al municipiului Constanţa este convocat în ședință ordinară, joi, 27.06.2024, ora 14.00. Ședința se va desfășura prin mijloace electronice, printr-o platformă online de videoconferință. Pe ordinea de zi se află mai multe proiecte printre care și Proiectul de hotărâre nr. 272/2024 privind aprobarea planului de administrare în integralitate cu ambele componente (managerială și de administrare) al societății CT BUS SA. Iniţiatorul proiectului care are avizele Comisiilor de specialitate nr. 1, nr. 3 şi nr. 5 este primarul Vergil Chiţac.
Organismele corporative ale societății CT BUS SA sunt: Adunarea Generală a Acționarilor, Consiliul de Administrație, Comitetele Consultative din cadrul Consiliului de Administrație și Directorii (Conducerea executivă). Reprezentantul acționarului unic în Adunarea Generală a Acționarilor este consilierul local Ochiuleț Mihai, conform HCL nr. 412/27.11.2020. Conducerea administrativă a societății este asigurată de către Consiliul de Administrație.
Din Consiliul de Administrație fac parte: Adrian-Dan Dugăiașu –mandat de 4 ani cu începere din 9.05.2023; lorgu Paraschiv - mandat de 4ani cu începere din 9.05.2023; Sorin-Petrică Țuțuianu - mandat de 4 ani cu începere din 9.05.2023; Adrian Gorcea – mandat de 4 anicu începere din 9.05.2023; Lavinia Anton - mandat de 4 ani cu începere din 2.11.2023. Funcția de președinte al Consiliului de Administrație este deținută de către Adrian - Dan Dugăiașu.
În urma procedurilor de selecție organizate de către Autoritatea Publică Tutelară au fost numiți administratori cu mandat de patru ani, astfel:
- conform H.C.L. nr, 185/27.04.2023 începând cu data de 09.05.2023: Adrian-Dan Dugăiașu, lorgu Paraschiv, Sorin-Petrică Țuțuianu, Adrian Gorcea;
- conform H.C.L. nr. 463/31.10.2023 începând cu 02.11.2023 - Lavinia Anton.
Consiliul de Administrație este organizat și își desfășoară activitatea potrivit prevederilor OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicate, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale Actului Constitutiv al societății.
În cadrul Consiliului funcționează următoarele comitete:
- Comitetul de nominalizare și remunerare. În baza H.C.A. nr, 66/14.07.2021, nr. 47/18.07.2022, nr. 44 /18.05.2023 și nr.108/24.11.2023, componența acestuia este Iorgu Paraschiv –președinte, Adrian Gorcea – membru de la data de 18.05.2023;
- Comitetul de audit. În baza HCA nr.106/24.11.2023 componența acestuia este: Adrian Dan Dugăiașu, Lavinia Anton.
- Comitetul de gestionare a riscurilor. În baza HCA nr. 107/24.11.2023, componența acestuia este: Adrian Gorcea, Lavinia Anton.
- Conducerea executivă a societății: În urma procedurilor de selecție organizate în baza legislației guvernanței corporative au fost numiți directorii cu mandat de patru ani astfel: Sorin Petrică Țuțuianu – director general cu contract de mandat de 4 ani, din 28.04.2024; Irina Mihaela Bela, director financiar-economic cu contract de mandat pentru 4 ani din 14.10.2023; Fănel Popa – director exploatare, Cătălin Dumitrache – director tehnic.
Parcul auto al CT Bus SA
- Flota MAZ este compusă din 79 de autobuze din care: 56 sunt autobuze operaționale, 23 de autobuze sunt retrase de la operare, cauzele fiind de natură tehnică.
- Flota Mercedes Benz este formată din 18 autobuze de capacitate mică M2, intrate în exploatare în anul 2021.
- Flota Ayats este formată din 10 autobuze care operează doar în sezonul estival, au durată de utilizare depășită și sunt la limită din punct de vedere al exigențelor de mediu.
- Flota BYD cuprinde 20 de autobuze de lungime 12,20 metri, intrate în exploatare pe 1 octombrie 2022. Pentru alimentare cu energie electrică a autobuzelor este utilizată o infrastructură formată din 5 stații de încărcare rapidă: 3 amplasate în proximitate Gară CFR, 2 amplasate în incinta CT BUS, precum și 20 de stații deîncîrcare lentă amplasate la sediul din strada Industrială nr.8.
- Flota EV Granton cuprinde 21 de autobuze de lungime 10,80 metri, intrate în exploatare în luna martie 2024.
Analiza activității CT BUS SA, potrivit proiectului de hotărâre
Printre punctele tari ale societății se numără:
- poziție dominantă regional în domeniul transportului public, cu o bună notorietate formată în peste 70 de ani de activitate;
- infrastructură, anexe, facilități organizatorice și operaționale;
- structură organizatorică reformată, personal cu experiență în activitate;
- parc auto disponibil format din vehicule proprii și bunuri de retur.
Printre punctele slabe enumerăm:
- Costuri mari cu forța de muncă;
- Partea de flotă învechită crează cheltuielide exploatare crescânde, disconfort, poluare, neatractivitate pentru transportul public;
- Dezvoltarea domeniului de activitate și creștereaveniturilor proprii sunt limitate legislativ și contractual;
- Profitabilitate scăzută a serviciilor prestate și posibilitatea scăzută de dezvoltare prin reinvestirea profituluirealizat. De fapt, rezultatul net pozitiv al unui exercițiu financiar nu poatedepăși marja de profit rezonabil stabilită prin contractul de servicii publice;
- Efect financiar nul, în sensul că, orice creștere a veniturilor proprii ar duce la o scădere a compensației serviciului public decontată de Primărie;
- Personal îmbătrânit, inerție la reconversie profesională, schimbare și renovare;
- Posibilități reduse de completare a posturilor vacante;
- Infrastructură imobilă (hale de reparații, depozite, birouri) fără lucrări de întreținere, reparare, modernizare necesare.
Oportunități de dezvoltare:
- Continuarea programului de înnoire a flotei;
- Construirea unui depou modern pentru flota de vehicule verzi cu sprijinul Autorității Publică Tutelare;
- Dezvoltare instituțională, de infrastructură mobilă și personal odată cu înființarea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară și extinderea transportului public în zona metropolitană;
- Realizarea unui sistem energetic fotovoltaiccu fonduri din PNRR.
Amenințări:
- Neîndreptarea programului de transport din cauza autobuzelor MAZ vechi pentru care nu se mai pot achiziționa piese de schimb, în cazul în care nu sunt înlocuite în totalitate în cel mai scurt timp;
- Forța de muncă specializată ineficient pe piața muncii;
- Prețuri mari de achiziție a autobuzelor, servicii și lucrări de construcției;
- Presiuni sindicale cu solicitări ce conduc la creșterea accelerată a cheltuielilor de personal.
În secțiunea Documente puteți consulta Proiectul de hotărâre nr. 272/2024 privind aprobarea planului de administrare în integralitate cu ambele componente (managerială și de administrare) al societății CT BUS SA.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru documentarea acestui articol s-au folosit informații și de pe platforma termene.ro.
Citește și:
Raportul Confort Urban SRL, pe masa consilierilor locali din Constanța. Iată ce decizii au luat și câți bani au încasat membrii Consiliului de Administrație și conducerea societății (DOCUMENT)
Gara din Constanța devine piață urbană și va fi tranzitată de zeci de mii de turiști. Proiectul de peste 183 de milioane de lei, pe ordinea de zi a ședinței CLM Constanța (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii