Ședință CLM Aleșii locali, chemați să aprobe studiul care va sta la baza concesionării pe 15 ani a cimitirelor publice din municipiul Constanța (DOCUMENT)
Ședință CLM: Aleșii locali, chemați să aprobe studiul care va sta la baza concesionării pe 15 ani a cimitirelor
22 Dec, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
278
Marime text
- Potrivit proiectului, se propune aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, inițiat de primarul Vergil Chițac, realizat de MAPPS Master Appraisal SRL
- Prezentul studiu a fost elaborat în scopul identificării celei mai avantajoase variante de administrare a cimitirelor în vederea asigurării către populație a unor servicii de calitate, în conformitate cu prevederile legale și care să satisfacă criteriile de performanță solicitate de cetățeni și de autoritatea publică
- În prezent, serviciul de administrare a cimitirelor publice din municipiul Constanța se desfășoară sub autoritatea administrației publice locale, care coordonează, reglementează și controlează serviciul de administrare a cimitirelor în baza unor contracte de prestație privind întreținerea și funcționarea cimitirului precum și printr-un contract de asociere încheiat de Municipiul Constanța și un operator economic
- Potrivit studiului, varianta optimă pentru desfășurarea serviciului o reprezintă gestiunea delegate iar perioada recomandată pentru contractul de delegare este de 15 ani
- În cadrul dezbaterii publice cu privire la proiectul de hotărâre supus votului aleșilor locali, din luna octombrie a.c., avocatul constănțean, Mirela Doicescu a atras atenția asupra importanței amendării acestui studiu, dar și a monopolului pe care delegarea în forma propusă îl va institui
Consiliul local al municipiului Constanţa se reunește în şedinţă extraordinară, luni, 23.12.2024, ora 14:00.
Ședința se va desfășura prin mijloace electronice, printr-o platformă online de videoconferință.
Pe ordinea de zi se află și proiectul de hotărâre nr. 523/2024 controversat privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, iniţiator primar Vergil Chiţac.
Potrivit proiectului, se propune aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, inițiat de primarul Vergil Chițac, realizat de MAPPS Master Appraisal SRL.
În baza dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Primăria municipiului Constanța a organizat în data de 02.10.2024, cu prezență fizică, dezbaterea publică cu privire la proiectul de hotărâre antemenționat, se mai precizează în proiectul de hotărâre.
În cadrul dezbaterii, avocatul constănțean, Mirela Doicescu a atras atenția asupra importanței amendării acestui studiu, dar și a monopolului pe care delegarea în forma propusă îl va institui.
Prezentul studiu a fost elaborat în scopul identificării celei mai avantajoase variante de administrare a cimitirelor în vederea asigurării către populație a unor servicii de calitate, în conformitate cu prevederile legale și care să satisfacă criteriile de performanță solicitate de cetățeni și de autoritatea publică.
În prezent, serviciul de administrare a cimitirelor publice din municipiul Constanța se desfășoară sub autoritatea administrației publice locale, care coordonează, reglementează și controlează serviciul de administrare a cimitirelor în baza unor contracte de prestație privind întreținerea și funcționarea cimitirului precum și printr-un contract de asociere încheiat de Municipiul Constanța și un operator economic.
Potrivit studiului, varianta optimă pentru desfășurarea serviciului o reprezintă gestiunea delegate iar perioada recomandată pentru contractul de delegare este de 15 ani.
Pe cale de consecință, studiul recomandă atribuirea contractelor de delegare, prin procedura de licitație deschisă organizată în/pentru șase loturi:
1 Central
2 Constantin Predescu
3 Viile Noi
4 Palazu Mare
5 Anadalchioi
6 Baba Novac”
În ceea ce privește cimitirul Baba Novac, pe ordinea de zi se află și proiectul de hotărâre nr. 553/2024 privind aprobarea prelungirii duratei contractului de aociere nr. 28916/22.06.1998 încheiat între Municipiul Constanța și societatea Progress Consulting SA.
Potrivit proiectului, se aprobă prelungirea duratei contractului de asociere nr. 28916/22.06.1998 încheiat între Municipiul Constanța și societatea Progress Consulting SA, având ca obiect realizarea, administrarea și exploatarea obiectivului de investiții „Cimitir uman Baba Novac" până la data de 31.12.2025, vezi Primăria prelungește contractul cu frma care administrează Cimitirul Municipal Constanța (DOCUMENT) .
Redevența fixă
În stabilirea redevenței fixe (redevenței minime) au fost analizate veniturile și cheltuielile istorice ale fiecărui cimitir, au fost analizate societățile care desfășoară acest tip de activitate la nivel național și alte contracte de delegare pentru servicii similare.
Redevența fixă va fi plătită în rate lunare egale (redevența anuală fixă/12), până pe data de 25 a lunii următoare pentru luna precedentă (similar obligațiilor fiscale care se plătesc lunar către ANAF).
Redevența variabilă
Redevența variabilă a fost calculată ținând cont de analizele situațiilor istorice și de informații identificate în piață.
Redevența variabilă se calculează cu formula Redevența variabilă = Venituri totale aferente contractului x 2,25% - Redevența minimă.
Operatorul va întocmi și transmite către autoritate un raport final cu privire la componenta variabilă a redevenței, până la data de 31 mai a anului următor celui de referință.
Raportul va conține total venituri obținute, total cheltuieli efectuate în anul de referință cu privire la activitatea desfășurată în baza contractului de delegare și calculul componentei variabile a redevenței.
Dacă valoarea componentei variabile este pozitivă, aceasta va fi achitată autorității în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii raportului anual (31 mai pentru anul precedent). În cazul în care diferența este negativă, nu se va plăti nici o componentă variabilă.
Concluzie studiului
Redevența este formată dintr-o componentă fixă (redevența minimă) la care se adaugă o componentă variabilă care se calculează ca diferența între : 2,25%*venituri aferente contractului – componenta (redevența) minimă.
Investițiile
Autoritatea va stabili prioritățile în ceea ce privește investițiile necesare pentru fiecare cimitir în parte, urmând ca operatorul să procedeze la realizarea acestora ca parte din obligațiile contractuale.
Pentru realizarea investițiilor, operatorul va avea în vedere achiziționarea serviciilor și lucrărilor necesare având ca reper prevederile din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, identificând cele mai bune oferte tehnico economice existente pe piață.
Investițiile realizate vor intra în patrimoniul primăriei.
Nivelul minim anual al investițiilor pentru fiecare cimitir în parte este:
Stabilirea valorii serviciilor prestate
Operatorul va asigura la cerere întreaga gamă de servicii, lucrări şi obiecte necesare ceremoniilor funerare, precum şi alte servicii astfel încât cerințele în cazul decesului unei persoane să poată fi satisfăcute într-un singur loc, cu operativitate și în condiții corespunzătoare.
Prestarea serviciilor funerare se va face în baza solicitărilor celor interesați adresată operatorului cu plata prețurilor și tarifelor anunțate prin afișare.
Tipul, numărul serviciilor și nivelul tarifelor va fi fundamentat anual sau ori de câte ori este nevoie pe baza costurilor de exploatare (costuri materiale, salariale, de întreținere și reparații, a obligațiilor ce derivă din contractul de delegare a gestiunii) la care se adaugă o cotă rezonabilă de regie și profit de către departamentul cimitire din cadrul autorității publice sau de un consultant privat.
Modalitatea de stabilire a tarifelor:
1. Operatorul va pune la dispoziția autorității un calcul al costurilor de exploatare pe categorii de servicii, la care se va adauga o marjă rezonabilă de profit.
2. La finalul anului, în urma auditului de costuri, se va face o analiză a taxelor și tarifelor practicate. Operatorii vor face propuneri de tarife pentru anul următor.
3. Serviciul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Constanța va analiza și propune spre aprobare Consiliului Local structura tarifelor și serviciilor în cimitire.
4. Tarifele serviciilor prestate de operatori vor fi aprobate de Consiliul Local conform prevederilor art. 35 alin.1 din Legea nr. 102/2014 actualizată, privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare.
În proiect, se stipulează că operatorul care va prelua contractul de delegare pentru prestarea serviciilor și desfășurarea activităților necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice din municipiul Constanța va trebui să implementeze un management performant, care să asigure eficiență operațională și standarde ridicate de calitate, fără a beneficia de compensații financiare din partea Primăriei Municipiului Constanța sau a Consiliului Local al Municipiului.
În plus, operatorul va avea obligația de a contribui la bugetul local prin plata unei redevențe anuale, stabilită conform prevederilor contractuale, pe întreaga durată a contractului de prestări servicii. Această abordare asigură nu doar autosusținerea financiară a serviciului, ci și generarea unei surse constante de venit pentru municipalitate, contribuind astfel la dezvoltarea și susținerea altor proiecte de interes public.
Prin această formulă, se urmărește optimizarea gestiunii serviciului public, evitarea cheltuielilor suplimentare din fonduri publice și crearea unui model economic sustenabil.
Totodată, operatorul va întocmi și transmite către Primăria Municipiului Constanța un raport final cu privire la componenta variabilă a redevenței, până la data de 31 mai a anului următor celui de referință.
Raportul va conține total venituri obținute, total cheltuieli efectuate în anul de referință cu privire la activitatea desfășurată în baza contractului de delegare și calculul componentei variabile a redevenței.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
A fost publicată forma consolidată a proiectului de hotărâre Primăria Constanța nu renunță la gestiunea delegată a cimitirelor ce aparțin domeniului public al municipiului (DOCUMENTE)
Consiliul Local Municipal va adopta un nou Regulament de funcționare a cimitirelor publice de pe raza municipiului Constanța. Ce modificări au survenit? (DOCUMENTE)
Primăria propune administrarea cimitirelor de către privați. Urmează dezbaterea publică Avocat Mirela Doicescu avertizează - „Este imoral ca o autoritate locală să transforme decesul cetățenilor într-o sursă de profit”!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii