Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:53 21 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Aspecte neconforme provenite din subvenții din PNDL Raportul auditului efectuat de Curtea de Conturi la Primăria municipiului Tulcea (DOCUMENTE)

ro

17 Oct, 2024 17:00 491 Marime text
 
 
 
 
INTRO:
 
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Tulcea.

În anul 2024, urmare misiunii de audit de conformitate desfășurată în perioada februarie - martie 2024, având ca temă: „Controlul regularității și corectitudinii atribuirii, urmăririi și executării contractelor de execuție lucrări, precum și a modului de recepție și evidențiere a obiectivelor de investiții finanțate prin programe guvernamentale” la nivelul U.A.T. Municipiul Tulcea, au fost identificate unele erori pentru a căror remediere au fost formulate recomandări, din care o eroare financiar-contabilă, cu influență semnificativă ca valoare, asupra situațiilor financiare întocmite la 31.12.2023, constând în subevaluarea creanțelor de încasat în sumă de 3.241.046 lei, provenite din subvenții de la bugetul de stat – Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), aferente unui obiectiv de investiții aflat în curs de execuție, prin nerespectarea principiului contabilității bazat pe angajamente (documentația privind solicitarea sumei de la MDLPA a fost transmisă în luna noiembrie 2023, fără ca acestea să fie înregistrată în evidența financiar-contabilă la momentul realizării venitului și nu la momentul încasării numerarului, care a avut loc în cursul anului 2024).

Raportul de audit de conformitate, Scrisoarea către conducerea entității și Planul de măsuri, au fost aprobate de către Plenul Curții de Conturi prin Hotărârea nr. 393/07.05.2024 și au fost înregistrate sub nr. 38559/22.05.2024, respectiv sub nr. 38560/22.05.2024, fiind transmise entității verificate cu adresa nr.3857/22.05.2024.

Au fost constatate și consemnate un număr de patru aspecte neconforme, din care unul a fost remediat în timpul acțiunii, fiind formulate un număr de trei recomandări, pentru care s-a stabilit ca termen de realizare cel mai îndepărtat data de 31.12.2024.
 
Au fost auditate situațiile financiare centralizate ale entității U.A.T. Municipiul Tulcea, pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv notele explicative privind situațiile financiare și un rezumat al principalelor politici contabile.


În opinia auditorilor Camerei de Conturi Tulcea, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
 
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către U.A.T. Municipiul Tulcea pentru anul 2023, au fost constatate erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, după cum urmează:

Veniturile din subvențiile de la bugetul de stat, derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală, nu sunt înregistrate la momentul realizării lor, respectiv la momentul recunoașterii dreptului la încasare, într-un cont de creanță, pe baza Solicitărilor de finanțare/Cererilor de plată, însoțite de documentele justificative, transmise către minister, ci la momentul încasării lor, direct în contul de venituri, nerespectându-se astfel principiul contabilității pe bază de angajamente.

Urmare acțiunii de audit de conformitate desfășurate în anul curent 2024, ce a avut ca obiectiv „Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor de execuție lucrări, precum și a modului de recepție și evidențiere a obiectivelor de investiții finanțate prin programe guvernamentale”, realizate în perioada 2018-2023, s-a constatat că veniturile din subvențiile de la bugetul de stat derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), nu sunt înregistrate la momentul realizării lor, respectiv la momentul recunoașterii dreptului la încasare, într-un cont de creanță, aferent categoriei de venituri din subvenții de la bugetul de stat, pe fiecare proiect/obiectiv de investiții, pe baza Solicitărilor de finanțare/Cererilor de plată, însoțite de documentele justificative, transmise către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), ci la momentul încasării lor, direct în contul de venituri, nerespectându- se astfel principiul contabilității pe bază de angajamente.
Astfel, la finele anului 2023 creanțele provenite din subvenții de la bugetul de stat – PNDL, aferente obiectivului de investiții „Îmbunătățirea capacității de preluare a apelor meteorice din Municipiul Tulcea”, obiectiv aflat în curs de execuție, pentru care a fost transmisă documentația privind solicitarea de sume la MDLPA, în luna noiembrie 2023, au fost subevaluate cu suma de 3.241.046 lei, sumele fiind încasate în anul curent 2024.


Pentru aspectul constatat nu vor mai fi formulate recomandări, deoarece au fost deja formulate în urma auditului de conformitate efectuat.
Nu au fost identificate alte aspecte cheie care să necesite o atenție semnificativă în auditarea situațiilor financiare din perioada curentă, altele decât cele prezentate anterior la secțiunea C ,,Baza pentru opinia cu rezerve”- se mai arată în raport.
Urmare auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate pentru anul 2023, au fost constatate și alte erori, ale căror valori individuale sunt situate sub nivelul pragului de semnificație și afectează mai mulți indicatori din situațiile financiare, după cum urmează:
 
La nivelul Primăriei Municipiului Tulcea

Au fost majorate nelegal cheltuielile cu programele pentru tineret, reprezentând finanțări nerambursabile, alocate de la bugetul local al U.A.T. Municipiul Tulcea, pentru activități sportive.

În anul 2023 a fost efectuată o plată în valoare de 80.000 lei, către Asociația Clubul Sportiv Municipal Delta Aegyssus Tulcea, având CUI 32235200, în baza contractului de finanțare nerambursabilă nr.24864/13.06.2023, având ca obiect „Participarea în campionatul național de juniori under 19 și respectiv under 17”.

Contul în care a fost virată suma nu aparține beneficiarului din contract, ci unei alte persoane juridice - S.C. Delta Gaz SRL Tulcea. În mod eronat contul aparținând terțului a fost înscris de către reprezentantul asociației în Formularul de cerere de finanțare, fiind preluat și înscris în contractul de finanțare semnat și asumat de ambele părți, viramentul fiind efectuat în contul bancar din contract.

Se menționează în raport că președintele Asociației este aceeași persoană cu administratorul S.C. Delta Gaz SRL Tulcea.

În timpul misiunii de audit financiar a fost inițiată acțiune în instanță pentru recuperarea prejudiciului produs.

La nivelul entităților subordonate Primăriei municipiului Tulcea Ansamblul Artistic Profesionist „Baladele Deltei” Tulcea

Menținerea în evidența contabilă și raportarea în situația financiară a unor creanțe comerciale necurente care la finele anului 2023 nu mai sunt reale, certe și exigibile.

Din verificarea efectuată, s-a constatat menținerea în evidența contabilă a unor creanțe necurente care nu mai sunt reale, certe și exigibile în sumă de 18.570 lei, ce reprezintă facturi emise în anul 2019 pentru prestări de servicii (spectacole) către două societăți comerciale (suma de 16.170 lei și suma de 2.400 lei).

În timpul misiunii de audit s-a constatat că, în cazul creanței de 16.170 lei, suma a făcut obiectul executării silite prin intermediul unui executor judecătoresc, care nu a identificat disponibilități sau bunuri ce ar fi putut fi valorificate. În acest sens, entitatea a solicitat și primit încheierea din data de 13.05.2024, în dosarul 2832/2019, din care rezultă că executorul judecătoresc a dispus încetarea executării silite pornite împotriva primei debitoare, întrucât executarea nu poate fi efectuată din cauza lipsei bunurilor urmăribile ale debitoarei. În cazul al doilea, societatea este activă fiscal/economic și au fost efectuate demersuri pentru recuperarea creanței, creanța fiind recuperată în timpul misiunii de audit financiar.

Școala gimnazială „Bălășescu Nifon” Tulcea

Înregistrarea eronată pe cheltuieli la bunuri și servicii în loc de cheltuieli de capital a unor servicii de proiectare.

În anul 2023 la Școala gimnazială Bălășescu Nifon, s-a efectuat o plată în valoare de 19.074 lei reprezentând servicii de proiectare teren multifuncțional de sport, gazon sintetic, care deși a fost bugetată și achitată de la art. 71 ”Cheltuieli de capital/active nefinanciare”, în mod eronat s- a înregistrat pe cheltuieli la bunuri și servicii, în contul 602 ”Cheltuieli cu materialele consumabile", în loc de contul 231 ”Imobilizări corporale în curs de execuție ”4.

Deficiența a fost remediată în timpul misiunii de audit.

Liceul Tehnologic Agricol ,,Nicolae Cornățeanu” Tulcea

Efectuarea achizițiilor/procedurilor de atribuire prin platforma dedicată, pe un cod unic de înregistrare eronat.

Urmare analizei achizițiilor publice efectuate în anul 2023, derulate prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), s-a constatat în cazul Liceului Tehnologic Agricol ,,Nicolae Cornățeanu” Tulcea (CUI 4321577), că acesta nu figurează cu nicio achiziție/procedură de atribuire, dar a efectuat plăți pentru cheltuieli cu bunuri și servicii de valori relativ mari.

În urma verificării aspectului constatat a rezultat că toate achizițiile/procedurile de atribuire au fost derulate pe CUI 43215777, care în realitate nu există. Din informațiile primite de la administratorul financiar, acest cod a fost creat la momentul înregistrării pe platforma SEAP de către un terț colaborator/informatician, justificat de faptul că, codul unic corect format din 7 cifre nu era acceptat de sistem, alegând ca soluție practică să mai adauge o cifră la finalul codului unic de înregistrare, respectiv cifra 7, astfel că pe codul de înregistrare fiscală format din 7 cifre nu sunt înregistrate operațiuni în SEAP, ci numai pe codul declarat format din 8 cifre.

În timpul auditului, entitatea verificată a contactat administratorul platformei SEAP, și corecția a fost efectuată în anul curent 2024.

Bună Guvernanță

La nivelul U.A.T. Municipiul Tulcea:

- nu a fost monitorizat corespunzător modul de aplicare a instrumentelor de control al proceselor și activităților specifice compartimentelor, în scopul realizării acestora în condiții de economicitate, eficiență, eficacitate și legalitate, în vederea obținerii asigurării că procedurile sunt respectate de către salariați în mod efectiv și continuu (Standardul 10 – Supravegherea).

- activitățile de supraveghere exercitate de conducătorii compartimentelor nu au implicat revizuiri ale activității realizate de salariați, care să confirme respectarea procedurilor de către aceștia (Standardul 10 – Supravegherea), având în vedere aspectele neconforme constatate prezentate mai sus la capitolul C și capitolul F.

- în cazul ordonatorului principal de credite, la capitolul 51.02. - Autorități executive, pentru cheltuielile de personal aferente anului 2023, s-a constatat că au fost proiectate controale care privesc activitatea de angajare, lichidare, ordonanțare și plată a cheltuielilor și că acestea au fost implementate, cu excepția activității de lichidare unde s-a constatat că acesta nu funcționează eficient, deoarece persoana care întocmește statul de plată aplică și viza de ”Bun de plată”, iar verificarea privind legalitatea, regularitatea și realitatea se realizează formal. Astfel, s-a constatat că în mod frecvent sunt efectuate corecții ale statelor de salarii și ale declarației 112, urmare a modificărilor/completărilor intervenite în documentele justificative care au stat la baza întocmirii statelor de plată inițiale, corecții reflectate și în evidența contabilă a cheltuielilor de personal.

Controalele IT

Acestea s-au concentrat pe asigurări legate de integralitatea și fiabilitatea datelor care stau la baza întocmirii situațiilor financiare.
Situațiile financiare centralizate ale U.A.T. Municipiul Tulcea cuprind situațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și situațiile financiare individuale ale celor 27 de unități subordonate, finanțate din bugetul local al U.A.T. Municipiul Tulcea. Centralizarea situațiilor financiare s-a realizat cu ajutorul unei aplicații informatice, care este utilizată atât de ordonatorul principal de credite, cât și de cinci unități subordonate; celelalte unități subordonate în număr de 22, utilizează o altă aplicație informatică. Pentru centralizarea informațiilor la nivelul ordonatorului principal de credite, celor 22 unități subordonate li s-au pus la dispoziție modulul aferent folosit de ordonatorul principal de credite, în care se face importul, datele fiind transmise/ preluate și centralizate.
 
Raportul auditului asupra situațiilor financiare centralizate ale entității U.A.T. Municipiul Tulcea, pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023 poate fi consultat integral în secțiunea „documente".

 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Audit Camera de Conturi la Termoficare Constanța SRL Neconformități în modul de înregistrare în contabilitate a pachetului de creanțe cumpărat de la fostul RADET (DOCUMENT)
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii