Camera de Conturi Constanța, misiune de audit de conformitate la CT BUS SA Constanța. Iată ce au constatat inspectorii (DOCUMENT)
Camera de Conturi Constanța, misiune de audit de conformitate la CT BUS SA Constanța. Iată ce au constatat inspectorii
21 Aug, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
3669
Marime text
- Camera de Conturi Constanța a efectuat o misiune de audit de conformitate la CT BUS SA Constanța.
- A fost evaluată regularitatea și corectitudinea activității agentului economic, pentru perioada 2021-2023, pe baza documentelor și informațiilor puse la dispoziție.
- Temeiul pentru modificarea concluziei de audit CT BUS SA Constanța a asigurat parțial funcționalitatea sistemului de control intern managerial, ceea ce a generat unele neconformități.
Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța, a efectuat o misiune de audit de conformitate la CT BUS SA Constanța, fiind o misiune de raportare directă cu asigurare rezonabilă.
Astfel, a fost evaluată regularitatea și corectitudinea activității agentului economic cu capital aparținând Unității administrativ-teritoriale a Municipiului Constanța, pentru perioada 2021-2023, pe baza documentelor și informațiilor puse la dispoziție de entitatea auditată și s-a obținut o asigurare rezonabilă pentru a exprima o concluzie de audit.
Raportul de audit este destinat conducerii CT BUS SA Constanța, precum și societății civile și altor părți interesate. Temeiul pentru modificarea concluziei de audit CT BUS SA Constanța a asigurat parțial funcționalitatea sistemului de control intern managerial, ceea ce a generat unele neconformități, sintetizate în cele ce urmează:
- Neactualizarea tarifelor de transport prin indexarea cu indicele de creştere a preţurilor de consum;
- Neîntreprinderea de către entitatea auditată a tuturor măsurilor legale în vederea
acoperirii pierderii contabile înregistrată în situațiile financiare;
- Nereglementarea tuturor modalităților de vânzare a titlurilor de călătorie utilizate în cadrul entității.
Din analiza documentelor puse la dispoziție, s-a constatat că în perioada ianuarie 2023 până în prezent, în cadrul entității auditate nu au fost formulate cereri către UATM Constanța, în calitate de autoritate locală cu atribuții în domeniu, în vederea actualizării periodice a tarifelor de călătorie prin indexarea acestora cu indicele de creștere a prețurilor de consum publicat de Institutul Național de Statistică la data solicitării.
Potrivit prevederilor legale aplicabile, ajustarea tarifelor de transport public local se face la cererea operatorului de transport pe baza tuturor documentelor de fundamentare a nivelurilor solicitate în conformitate cu normele legale.
Mai mult decât atât, s-a mai reținut că la nivelul entității auditate nu a fost întocmită o procedura de lucru aprobată în condițiile legii, prin care să se stabilească modalitățile de punere în aplicare, în baza competențelor, a tuturor prevederilor referitoare la actualizarea tarifelor de călătorie prin indexarea periodică a acestora cu indicele de creștere a preturilor de consum.
Neîntreprinderea tuturor măsurilor în vederea acoperirii pierderii contabile
Din analiza documentelor puse la dispoziția echipei de audit, s-a reținut că, în cadrul entității auditate nu au fost întreprinse măsuri în vederea asigurării acoperirii pierderii contabile, ce figura înregistrată în situațiile financiare întocmite la finele anului 2023, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
Astfel, potrivit balanțelor de verificare, anexă la situațiile financiare anuale ale entității, a rezultat faptul că societatea a înregistrat, în debitul contului 117 „Rezultat reportat”, pierdere contabilă reportată, la data de 31.12.2023, în sumă 9.517.103,34 lei.
Mai mult decât atât, declarația fiscală privind impozitul pe profit, aferentă anului 2020, a fost modificată în anul 2022 prin depunerea unei declarații rectificative, prin care societatea a diminuat profitul înregistrat aferent anului 2020, de la suma de 11.448.641 lei la suma de 1.169.917 lei, iar impozitul pe profit plătit în plus a fost compensat cu obligațiile curente ale societății din anul 2022.
Despre modalitățile de vânzare a titlurilor de călătorie
Din analiza documentelor puse la dispoziția echipei de audit, referitoare la modalitățile de vânzare a biletelor și titlurilor de călătorie, s-a reținut că, entitatea a stabilit prin procedura internă, în vederea exercitării controlului financiar de gestiune, doar 3 modalități de vânzare a biletelor și titlurilor de călătorie, respectiv chioșcuri (tonete), portofel electronic MobilPay și SMS, care sunt prevăzute și în Anexa 6.1 la Contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate în Municipiul Constanța (CSP). În fapt, entitatea a utilizat 6 modalități de vânzare a biletelor și titlurilor de călătorie, regăsite și pe site-ul https://www.ctbus.ro/e-ticketing/, astfel că pentru cele 3 categorii de operațiuni de vânzare online a titlurilor de călătorie, utilizate și neprevăzute în CSP, respectiv card CT BUS, card bancar și 24Pay, nu au fost întreprinse măsuri de reglementare a acestora, respectiv actualizarea CSP-ului cu cele 3 metode utilizate, precum și actualizarea procedurilor interne referitoare la modalitățile de vânzare a biletelor și titlurilor de călătorie, în vederea exercitării controlului intern.
Măsurile luate de entitatea verificată în timpul controlului
În timpul misiunii de audit, conducerea entității, din proprie inițiativă, a aprobat în data de 12.03.2024 procedura operațională nr. POAISM10, ediția 2/03.2024, privind „Modalitățile de vânzare și încasare a titlurilor de călătorie”, procedura operațională nr. POAISM11, ediția 1/03.2024, privind „Cadrul general de eliberare și decontare a facilităților la transportul public local de călători” și de asemenea a formulat și transmis către Direcția servicii publice din cadrul Primăriei Municipiului Constanța solicitarea nr. 2165/08.02.2024, înregistrată la PMC sub nr.
27417/08.02.2024, pentru modificarea Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate în Municipiul Constanța.
În secțiunea Documente puteți consulta raportul Camerei de Conturi Constanța.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Ce nereguli au găsit auditorii de la Camera de Conturi Constanța la DGASPC Constanța (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii