Curtea de Conturi Raport de audit financiar asupra finanțelor orașului Năvodari. Entitatea a fost sancționată cu avertisment pentru unele achiziții (DOCUMENT)
Curtea de Conturi: Raport de audit financiar asupra finanțelor orașului Năvodari. Entitatea a fost sancționată
08 Nov, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
184
Marime text
- Situațiile financiare ale orașului Năvodari pentru anul 2023 au fost supuse auditului Curții de Conturi
- Din verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la evidențierea, stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului local, s-a constatat că la finele anului 2023, la nivelul UATO Năvodari, existau creanțe ale unor contribuabili persoane fizice și juridice
- Din verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la evidențierea veniturilor bugetului local, s-a constatat că obligațiile contribuabililor privind taxele speciale au fost evidențiate în contul 461 „Debitori”
- Valoarea abaterii constatate este de 9.169.138 lei și provine din taxa specială pentru promovarea turismului a fost datorată de persoanele care beneficiază de servicii de cazare prin unitățile de cazare clasificate, care își desfășoară activitatea în zona Stațiunii Mamaia Nord
- În perioada august-septembrie 2023, UATO Năvodari, a inițiat un număr de 38 de achiziții în catalogul electronic pus la dispoziție prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziții Publice, achiziții care au fost acceptate de operatorii economici
- În fapt, au fost contractate și achiziționate doar un număr de 19 repere. Celelalte 19 au fost dubluri ale acestora, care au fost anulate în SEAP
- În această situație, rezultă că s-a determinat greșit valoarea achiziției și implicit nu s-a respectat procedura de achiziție legală motiv pentru care entitatea a fost sancționată cu avertisment
Situațiile financiare ale orașului Năvodari pentru anul 2023 au fost supuse auditului Curții de Conturi. Acestea au fost aprobate de către Chelaru Florin, în calitate de ordonator principal de credite, și au fost depuse la Agenția Județeană de Administrare Fiscală Constanța cu numărul 521/08.02.2024.
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare ale UATO Năvodari au inclus informațiile financiare de la cele 9 entități subordonate cu personalitate juridică.
Opinie CU REZERVE
Au fost auditat situațiile financiare consolidate ale Orașului Năvodari pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia auditorilor, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Orașul Năvodari pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, după cum urmează:
C.1. Din verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la evidențierea, stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului local, s-a constatat că la finele anului 2023, la nivelul UATO Năvodari, existau creanțe ale unor contribuabili persoane fizice și juridice, (în principal amenzi), pentru care, deși s-au întreprins măsuri de urmărire și executare a acestora, acestea nu au putut fi recuperate, debitorii în cauză fiind insolvabili sau de negăsit. Valoarea totală a debitelor este de 2.057.197,70 lei. Aceste sume figurează în continuare în soldul contului 464.
Conform reglementărilor contabile, debitorii insolvabili sau dispăruți, se înregistrează în contul de ordine și evidență 8034 „Debitori scoși din activ, urmăriți în continuare”,2 până la împlinirea termenului de prescripție, urmând ca ulterior, să fie evidențiați în contul în afara bilanțului 8058 "Creanțe fiscale pentru care s-a declarat starea de insolvabilitate a debitorului", urmând ca, în cazul revenirii debitorilor la starea de solvabilitate, sumele să fie reactivate.
Alte aspecte
F.1 Din verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la evidențierea veniturilor bugetului local, s-a constatat că obligațiile contribuabililor privind taxele speciale au fost evidențiate în contul 461 „Debitori”.
Ori, potrivit planului de conturi, aprobat prin OMFP nr.1917/2005, și a operațiunilor prin care se debitează, acest cont este utilizat pentru a ţine evidenţa decontărilor cu terțe persoane privind creanţele pe baza de titluri executorii, precum şi a celor care provin din alte operaţii decât cele privind creanțele bugetului local. Conform pct. 3.1.7. 3 din ordinul ministrului finanțelor menționat anterior, evidenţa creanţelor bugetare ale bugetelor locale, se realizează pe baza declarațiilor fiscale sau deciziilor emise de organul fiscal iar evidenţa analitică se ţine pe tipuri de impozite şi pe plătitori, pe structura clasificaţiei bugetare prin intermediul contului 464 „Creanțe ale bugetului local”.
Valoarea abaterii constatate este de 9.169.138 lei, dar nu influențează situațiile financiare deoarece în bilanț, acestea sunt prezentate împreună în grupa „creanțe bugetare” (cod 01023).
F.2. În anul 2023, Taxa specială pentru promovarea turismului a fost datorată de persoanele care beneficiază de servicii de cazare prin unitățile de cazare clasificate, care își desfășoară activitatea în zona Stațiunii Mamaia Nord.
Astfel, agenții economici care gestionează structurile de cazare, au obligația de a încasa și vira la bugetul local, sumele încasate de la turiști sub forma taxei speciale, inclusă în tariful de cazare. Referitor la gradul de încasare a taxei pentru promovarea turismului, s-a constatat că din 1287 de agenți economici clasificați la ministerul turismului cu structuri de cazare deci potențiali ca plătitori de taxă, doar 126 (9,79%) au colectat și plătit această taxă.
Cauzele care au condus la procentul foarte mic de evidențiere și colectare a acestei taxe au fost neinformarea operatorilor economici din turism la introducerea, prin hotărâre de consiliu local, a taxei speciale de promovare a turismului, neconstituirea la nivelul organelor fiscale locale a unei baze de date cu operatorii din turism care, potrivit hotărârilor de consiliu local, datorează această taxă specială, fapt care a condus la neurmărirea și neîncasarea acesteia și nesolicitarea de către organele fiscale locale a documentelor care să certifice realitatea sumelor declarate prin declarațiile decont.
Dar, având în vedere numărul mare de plătitori de taxă specială și numărul relativ mic de funcționari publici angrenați în activitatea de inspecție fiscală, probabilitatea ca toți plătitorii de taxă să fie incluși în acțiunile de inspecție fiscală este foarte mică.
F.3. În perioada august-septembrie 2023, UATO Năvodari, a inițiat un număr de 38 de achiziții în catalogul electronic pus la dispoziție prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziții Publice, achiziții care au fost acceptate de operatorii economici.
Urmare acestor anunțuri, în baza HCL nr. 235/2015, actualizată prin HCL nr. 207/2022, entitatea a achiziționat ghiozdane și rechizite școlare destinate elevilor din localitate. În fapt, au fost contractate și achiziționate doar un număr de 19 repere. Celelalte 19 au fost dubluri ale acestora.
De altfel, acestea au fost anulate în SEAP, urmare solicitării primăriei Năvodari transmisă prin Adresa nr. 126417/28.12.2023. Deși achiziția s-a inițiat pentru coduri CPV diferite, iar utilizarea acestora este diferită, acestea sunt rechizite școlare.
În această situație, rezultă că s-a determinat greșit valoarea achiziției și implicit nu s-a respectat procedura de achiziție legală motiv pentru care entitatea a fost sancționată cu avertisment.
Termenul de remediere a deficiențelor constatate este 31.12.2024, vezi secțiunea „documente”.
Măsuri și recomandări
Orașul Năvodari nu a implementat în totalitate recomandările formulate urmare auditului financiar precedent. Din cele 6 recomandări formulate, 2 au fost implementate integral și 4 recomandări au fost implementate parțial.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Opinie cu rezerve Camera de Conturi a publicat raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale orașului Năvodari (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii