La ce trebuie să fiți atenți în perioada de reduceri Black Friday. Sfaturi de la ANPC
La ce trebuie să fiți atenți în perioada de reduceri Black Friday. Sfaturi de la ANPC
29 Oct, 2024 15:10
ZIUA de Constanta
424
Marime text
Se apropie Black Friday și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului atrage atenția celor care vor să cumpere în perioada reducerilor de prețuri să se asigura că beneficiază cu adevărat de aceste oferte.
Iată anunțul făcut de Paul Anghel (ANPC)
Se aplica regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri (Black Friday,…)?
Regulile privind garanțiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există doua tipuri: garanția legala de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzatorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar exista și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garantia legală poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanșia va fi valabilă pentru acea perioadă.
• în cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel putin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producatorul, cât si vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anuleaza garanția legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defecteaza sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteti alege între reparare și inlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul in care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau vanzatorul a refuzat sa aduca în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vanzare;
• vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioara contractului. Prin urmare, veți primi suma platita pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vanzatorului.
Contactati vânzătorul daca aveți o problemă!
Ce este foarte important, chiar daca in practica vi se spune sa luati legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu aveti niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legal sal comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.
Citește și:
Atenție la țepele de Black Friday! Precizări ale președintelui ANPC
Iată anunțul făcut de Paul Anghel (ANPC)
Se aplica regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri (Black Friday,…)?
Regulile privind garanțiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există doua tipuri: garanția legala de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzatorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar exista și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garantia legală poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanșia va fi valabilă pentru acea perioadă.
• în cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel putin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producatorul, cât si vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anuleaza garanția legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defecteaza sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteti alege între reparare și inlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul in care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau vanzatorul a refuzat sa aduca în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vanzare;
• vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioara contractului. Prin urmare, veți primi suma platita pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vanzatorului.
Contactati vânzătorul daca aveți o problemă!
Ce este foarte important, chiar daca in practica vi se spune sa luati legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu aveti niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legal sal comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.
Citește și:
Atenție la țepele de Black Friday! Precizări ale președintelui ANPC
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii