Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
11:50 27 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum se va schimba circulația rutieră! Un proiect important pentru Constanța, aprobat de Guvernul României! Este vizată zona de nord a Portului (DOCUMENTE)

ro

09 Jun, 2022 00:00 2326 Marime text
Drum Poarta 7 - Poarta 9
 
  • Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 179.263 mii lei.
  • Durata totală de realizare a investiției este de 51 luni, din care 45 luni pentru realizarea lucrărilor de construcții montaj și 9 luni pentru proiectare, din care 3 se suprapun cu perioada de execuție.
 

Guvernul a aprobat ieri, 08 iunie 2022, indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Extinderea a 4 benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a portului Constanța”, estimat la o valoare totală de peste 179 milioane de lei cu TVA.

Investiția se va derula pe o perioadă de 4 ani. 

Obiectivului de investiții urmărește extinderea la 4 benzi și reabilitarea drumului principal de acces în zona de nord a portului Constanța, realizarea unui pasaj denivelat peste calea ferată de acces în zona de nord a portului Constanța și peste drumul de acces la P9, precum și regeometrizarea sensului giratoriu existent din capătul estic al autostrăzii A4.

De asemenea, pentru realizarea obiectivului de investiții se va elabora o hotărâre de guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional.

Investiția era necesară ca urmare a faptului că infrastructura de acces rutier dintre autostrada A4 și portul Constanța este deficitară, conducând la întârzieri majore în transportul mărfurilor, la accidente și la un nivel ridicat de emisii poluante în zonă.

Finanțarea proiectului se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, Programul Operațional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. 
 

Durata totală de realizare a investiției este de 51 luni, din care 45 luni pentru realizarea lucrărilor de construcții montaj și 9 luni pentru proiectare, din care 3 se suprapun cu perioada de execuție.
 
Descrierea situaţiei actuale

Compania Națională “Administrația Porturilor Maritime“ – S.A. Constanța (APMC) a fost înființată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 517/1998, cu modificările și completările ulterioare.
 
 APMC este societate comercială, funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), acționarii fiind statul roman, reprezentat de MTI, care deține 80% din acțiuni și Fondul Proprietatea SA care deține 20% din acțiuni.
 
 Infrastructura portuară din porturile maritime Constanța (incluzând zonele de Nord și de Sud și zona Midia) și Mangalia, cum ar fi: terenuri portuare, construcții hidrotehnice, fronturi de acostare, acvatorii, etc., aparține domeniului public al statului și este concesionată companiei de către MTI, pe bază de contract de concesiune, în vederea administrării.

 
 APMC are ca principal obiect de activitate întreţinerea, repararea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii portuare ce i-a fost concesionată, precum și punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a acestei infrastructuri, în mod liber şi nediscriminatoriu.
 
Portul Constanța este cel mai important port maritim al României și cel mai mare port la Marea Neagră, reprezentând totodată un nod de tranzit major ce face legătura între Europa de Vest și Est-Centrală cu Asia Centală și Orientul Îndepărtat și având o amplasare geografică strategică, beneficiind de conexiunea cu Dunărea, cu rețeaua rutieră și cu rețeaua de cale ferată.
 
 În scopul asigurării unei conexiuni rutiere spre portul Constanța (zonele de Nord și de Sud) care să asigure devierea traficului greu din interiorul municipiului Constanța, în ultimii ani s-au realizat 2 proiecte importante: - autostrada București – Constanța (A2) și varianta de ocolire a municipiului Constanța (A4); - podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră.
 
 Din cauza vecinătăţii cu oraşul Constanța, porţile de acces existente în zona de Nord a portului Constanța, cu intrare prin oraș, sunt utilizate pentru accesul persoanelor: pietonal sau cu mijloace specifice de transport persoane, a autovehiculelor utilitare şi a autovehiculelor fără încărcătură și, în condiții speciale, şi cu încărcătură, cu masa totală mai mică de 3,5 t.
 
 Această situaţie se va menţine şi în continuare deoarece autovehiculele grele pentru transport mărfuri nu au acces pe trama stradală a oraşului. Astfel, în prezent, autovehiculele grele destinate transportului de marfă care au ca destinaţie zona de Nord a portului Constanța au acces numai prin porţile P7 şi P9.  Accesul traficului dinspre A4 în portul Constanța se realizează printr-un sens giratoriu (la intersecția dintre A4, noul pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră și drumul care asigură legătura între porțile P7 şi P9 ale portului Constanța).
 
 Poarta P7 – reprezintă accesul principal pentru autovehiculele grele de transport marfă şi în special pentru transportul cerealelor. În acelaşi timp, poarta P7 asigură accesul şi pentru transportul persoanelor cu mijloace de transport adecvate.
 
 Întregul drum exterior pe care se asigură legătura între porțile P7 şi P9 are îmbrăcămintea degradată, congestionează traficul iar viteza medie de circulație pe acesta este sub 20 km/h. Acesta a fost realizat inițial ca drum tehnologic de şantier şi utilizat pentru transportul materialelor necesare execuţiei lucrărilor pentru extinderea portului Constanţa.
 
 Acest drum face parte din mijlocul fix denumit „Drum de legătură Poarta 6 la Dig de Sud Agigea” și este inclus în inventarul bunurilor din domeniul public al statului și prevăzut în anexa la contractul de concesiune nr. LO 4113/2008 încheiat între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și APMC.
 
 Acest drum este în cvasipermanenţă degradat, deoarece lucrările de reparaţii executate la îmbrăcămintea drumului nu rezistă mai mult de 2 (două) sezoane. În concluzie, în ultimii ani, acest drum este într-un proces continuu de reparaţii.
 
 Din punct de vedere al circulaţiei trebuie menţionat că banda de circulaţie pe sensul de intrare în port pe la poarta P7 este de cele mai multe ori blocată în timpul campaniei agricole şi, în acest caz, circulaţia altor autovehicule care doresc să intre în port pe la poarta P7 este extrem de dificilă.
 
 În ceea ce priveste sensul giratoriu existent (autostrada A4) deficienţele constau în: - diferenţe mari de nivel între sensul giratoriu şi terenul din jurul acestuia ( cea 9 ÷ 10 m spre est); - degradări ale îmbrăcăminţii sistemului rutier din sensul
giratoriu.
 
Luând în considerare cele de mai sus rezultă că infrastructura de acces rutier dintre autostrada A4 și portul Constanța este deficitară, conducând la întârzieri majore în transportul mărfurilor, la accidente și la un nivel ridicat de emisii poluante
în zonă.
 
 Aceste deficiențe estompează beneficiile legate de existența unei autostrăzi până în apropierea portului Constanța, creând blocaje pe ultimul sector de drum spre port. Traficul în continuă creștere nu poate fi asigurat de capacitatea drumurilor existente în prezent, iar trecerea la nivel cu căile ferate creează un blocaj suplimentar.
 
 Prin urmare, pe lângă extinderea și reabilitarea drumului principal de acces în zona de Nord a portului Constanța, este necesară și realizarea unui pasaj denivelat peste căile ferate, precum și regeometrizarea sensului giratoriu.
 
 Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 179.263 mii lei.
 
 Durata totală de realizare a investiției este de 51 luni, din care 45 luni pentru realizarea lucrărilor de construcții montaj și 9 luni pentru proiectare, din care 3 se suprapun cu perioada de execuție.
 
 Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, Programul Operaţional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în limita sumelor aprobate anual
cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
 
Investiția se va realiza pe teritoriul localităților Constanța și Agigea, în afara zonei Nord a portului Constanța, între sensul giratoriu existent din capătul estic al autostrăzii A4 și porțile P7 și P9 de acces în port.
 
Drumul existent care se va extinde se află în general între calea ferată (poziționată la vest de drum) și împrejmuirea portului sau împrejmuirile altor parcele (poziționate la est de drum).
 
 Poziționarea drumului în apropierea căii ferate existente a ținut seama de condițiile impuse în avizul Regionalei CF Constanța nr. 7/2/347/02.02.2021.
 
 Extinderea drumului se va realiza în general spre port, fiind necesară și mutarea parțială a împrejmuirii portului, pe o lungime de cca. 800 m, ceea ce impune și mutarea unor rețele de utilități existente.
 
 Prin extinderea la 4 (patru) benzi a drumului actual vor fi afectate terenurile pe care sunt amplasate două cazărmi. Teritoriul afectat prin realizarea investiției va fi reîntregit prin preluarea suprafețelor respective de la APMC.
 
Cheltuielile generate de reamplasarea, dezafectarea și refacerea unor construcții aparținând respectivelor cazărmi au fost incluse în devizul general al prezentei investiții. Pentru aceste lucrări a fost obținut avizul Statului Major General nr. DT-5327/28.09.2020, actualizat prin avizul nr. DT- 45122/20.10.2021.
 
 La marginea drumului existent, spre port, există conducta de refulare a apelor menajere aparținând APMC, care va fi afectată de extinderea drumului, fiind necesară relocarea.
 
 Pasajul denivelat propus începe din sensul giratoriu existent, va traversa cele două linii de cale ferată care intră în port, drumul de acces la P9 și se va termina cu un sens giratoriu nou din care se desprind drumul de acces spre P7 și drumul de acces spre P9.
 
 Amplasamentul pasajului denivelat a fost ales ținând seama de obstacolele din teren, cu afectarea cât mai redusă a proprietăților particulare din zonă.
 
 Ca urmare a faptului ca cele două linii de cale ferată de sub pasaj sunt electrificate, este necesară și mutarea unor stâlpi ai liniei de contact, conform condițiilor din avizul Regionalei CF Constanța nr. 7/2/347/02.02.2021.
 
 Investiția cuprinde:
 
regeometrizarea sensului giratoriu existent din capătul estic al autostrăzii A4;
realizarea unui pasaj rutier denivelat peste calea ferată de acces în sudul zonei Nord a portului Constanța și peste drumul de acces la P9;
realizarea unei noi intersecții giratorii la joncțiunea pasajului cu drumul de legătură dintre porțile P7 și P9;
extinderea la 4 (patru) benzi a drumului existent între noul sens giratoriu și poarta P7 de acces în port;
reabilitarea drumului existent cu 2 (două) benzi între noul sens giratoriu și poarta P9 de acces în port;
alte lucrări conexe (racorduri / devieri de rețele, relocări de obiecte, etc).
 
Pentru realizarea investiției sunt necesare exproprieri în localitatea Agigea și în municipiul Constanța, județul Constanța, prin hotărâre de Guvern.
 
În anul 2017 poarta P7 a fost tranzitată de 691.255 de autovehicule, iar în anul 2019 a fost tranzitată de 814 011 de unități. Având în vedere amplasamentul acestei porţi, raportat la incinta portuară, considerăm că cca. 90% din  autovehiculele care au ca destinație zona de Nord a portului Constanța au tranzitat
această poartă (P7).
 
 Poarta P9 – este cel mai sudic acces în zona de Nord a portului Constanța. În cursul anului 2017 prin această poartă au trecut 168.239 de autovehicule, în condiţiile în care în 2017 APMC a luat decizia ca pe perioada campaniei agricole această poartă să fie utilizată şi pentru accesul autovehiculelor grele care transportă cereale. În anul 2019 această poartă a fost tranzitată de 153 635 de unități de transport.
 
 Sensul giratoriu din capătul de est al autostrăzii a fost tranzitat în anul 2017 de min. 1.957.169 de autovehicule, numai de autovehiculele care au intrat/ieşit în/din port pe la porţile P7, P9 şi P10bis. Numărul autovehiculelor care au tranzitat acest sens giratoriu având ca destinație zonele de Nord și de Sud ale portului Constanța, a fost de 1.978.187 în anul 2019. Dacă la acestea se mai adaugă şi autovehiculele care au intrat/ ieşit în/ din port pe la poarta P10, cele care merg spre zona de Sud a litoralului, în special în sezonul estival, precum şi riveranii de la drumul dintre porţile P7 şi P9, considerăm că la sensul giratoriu din capătul estic al autostrăzii A4 numărul total depăşeşte cu mult 2,0 milioane de unităţi.
 
 Obiectivul de investiții “Extinderea la 4 benzi a drumului dintre Poarta 7 şi joncţiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 şi Poarta 8 spre zona de Nord a portului Constanţa” este inclus în Master Planul General de Transport al României aprobat prin HG nr. 666/2016, pentru a fi realizat în perioada de programare financiară 2014 - 2020.
 
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, Programul Operaţional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

În secțiunea Documente pot fi citite caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici, nota de fundamentare și hotărârea pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului.

 
Sursa: gov.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și

Constanța
Administrația Porturilor Maritime a modernizat drumul dintre Poarta 7 și Poarta 9 (GALERIE FOTO)


 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii