Asociaţia „Eco Dobrogea“, despre reabilitarea străzilor Termele Romane şi Traian „Vor fi tăiaţi copaci, nu este prevăzut tranzitul velo, trotuarele dispar, ruinele arheologice sunt ignorate!“
Asociaţia „Eco Dobrogea“, despre reabilitarea străzilor Termele Romane şi Traian: „Vor fi tăiaţi copaci,
24 Apr, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
3631
Marime text
Asociaţia „Eco Dobrogea“ a solicitat Primăriei Constanţa pentru consultare, conform Legii 544/2001, planşele desenate parte a proiectului „Lucrări de reparaţii şi modernizare strada Termele Romane + strada Traian , pe sectorul Poarta 1 Port Constanţa - bulevardul Tomis“.
După o analiză atentă a soluţiei împreună cu reprezentanţii de la Centrul de Resurse Civice, au rezultat câteva nereguli şi probleme care nu au fost luate în considerare în cadrul proiectului care urmează să fie aprobat în şedinţa de Consiliu Local Municipal din 25 aprilie. În acest context, Asociaţia „Eco Dobrogea“ a depus o sesizare la Primăria Constanţa. Totodată, aceştia precizează că eliminarea unor arbori a fost constatată în urma analizei planşelor desenate, acest lucru nefiind inclus în memoriul înaintat către Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa în data de 6.03.2018.
De asemenea, „Eco Dobrogea“ face apel către Primăria Constanţa să pună la dispoziţia publicului, pe site-ul propriu, planşele desenate ale fiecărui proiect de reabilitare a spaţiului public, pentru a putea fi consultate. Asociaţia subliniază că, până în acest moment, niciun proiect realizat sau aflat în execuţie în municipiu nu este în totalitate prietenos cu oamenii şi mediul, nu respectă principiile mobilităţii durabile şi accesibilizarea spaţiului public.
Iată memoriul adresat Primăriei Constanţa şi firmei Confort Urban SRL, societatea Consiliului Local Municipal şi administratorul de drumuri al municipalităţii!
„În urma analizării documentaţiei proiectului «Lucrări de reparaţii şi modernizare str. Termele Romane + str. Traian, pe sectorul Poarta 1 Port Constanţa - bd, Tomis», solicitată spre consultare, conform Legii 544/2001, de către organizaţia «Eco Dobrogea», am constatat diferenţe majore între soluţia propusă şi obiectivele proiectului Portis (http://www.portis-constanta.ro/), care a generat lucrările de modernizare şi în care Primăria Constanţa şi Portul Constanta sunt parteneri.
De asemenea, am constatat diferenţe majore între soluţia propusă şi obiectivele Planului de Mobilitate Urbană Constanţa, care guvernează (ar trebui să guverneze) asupra soluţiilor tuturor proiectelor de reabilitare a străzilor din Constanţa. În continuare, facem abstracţie de oportunitatea măririi capacităţii de tranzit prin Poarta 1, aflată în cea mai sensibilă zonă a Constanţei, şi neluarea în calcul a direcţionării traficului prin celelalte porţi, precum şi folosirea infrastructurii rutiere din interiorul portului.
Constatările noastre sunt următoarele:
Din soluţia prezentată în proiect rezultă afectarea/eliminarea unor arbori în zona Poarta 1; în proiect nu există prevăzute niciun fel de facilităţi pentru mobilitatea velo; infrastructura rutieră este supradimensionată în defavoarea pietonilor, contrar principiilor Planului de Mobilitate Urbană Durabilă; nu există soluţii de punere în evidenţă şi facilitare a accesului pietonal la ruinele de la Poarta 1, în condiţiile în care zona este atractivă pentru turişti.
Ca urmare a acestor constatări, vă lansăm următoarele întrebări şi solicitări: Ce se va întâmpla cu arborii aflaţi în zona intervenţiei şi argumentarea soluţiei alese? De ce nu sunt prevăzute facilităţi pentru acces şi tranzit velo în cadrul proiectului, ţinând cont că zona Poarta 1 este intens frecventată atât în scop de agrement, cât şi utilitar? Conform căror studii aţi ajuns la concluzia că nu există angajaţi în Portul Constanţa care să se deplaseze către locul de muncă pe bicicletă, şi, prin urmare, nu aţi considerat necesară asigurarea unor condiţii (sigure) de acces pentru biciclete la Poarta 1? Ce soluţii prevede proiectul pentru asigurarea mobilităţii active pe Valea Portului sau strada Termele Romane, înspre şi dinspre Poarta 1? Ce obiective urmăreşte Primăria prin îngustarea trotuarelor în dreptul sensului giratoriu de la Poarta 2 - strada Traian, în dreptul staţiei de autobuz de la Poarta 2, sau prin «gâtuirile» trecerilor de pietoni care nu permit traversarea simultană a două mame cu cărucioare pentru copii, a doi oameni aflaţi în scaun cu rotile?
Cum doresc autorităţile constănţene să crească atractivitatea şi să accesibilize obiectivele de interes turistic dacă păstrează ruinele arheologice de la Poarta 1, într-o insulă aflată în mijlocul unui deşert alambicat de carosabil? Cum şi când a fost cooptată societatea civilă în acest proiect? Au existat consultări sau măcar solicitarea unor puncte de vedere din partea Asociaţiei Peisagiştilor din România, a Asociaţiei Profesionale a Urbaniştilor din România, a Ordinului Arhitecţilor din România şi a Direcţiei Judeţene pentru Cultură Constanţa?“
Obiectivele Programului „Civitas Portis“, care a generat lucrările de modernizare
Obiectivul global al proiectului este să identifice la nivelul oraşelor-port din Europa soluţii inovative cu privire la modul în care sunt folosite măsurile de mobilitate şi accesibilitate, pentru a spori coeziunea funcţională şi socială dintre oraş şi port într-un mod complet durabil şi, în acelaşi timp, realizând creşterea economică în oraş şi zona sa funcţională.
Obiective specifice ale proiectului: îmbunătăţirea guvernanţei pentru o cooperare sporită între oraşe şi porturi în vederea planificării şi implementării de soluţii inovative de mobilitate şi a unor structuri integrate de amenajare a teritoriului şi urbanism. Crearea unui mediu oraş-port mai durabil şi mai sănătos. Crearea unei infrastructuri de transport şi a unui sistem de mobilitate integrată, care să atragă rezidenţi şi să susţină diversificarea activităţilor economice. Eficientizarea transportului urban de marfă la nivelul oraşelor şi în relaţia cu portul.
Citeşte şi:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii