Camera de Conturi Constanța, misiune de audit la Primăria Medgidia. Au fost evidențiate mai multe abateri (DOCUMENT)
Camera de Conturi Constanța, misiune de audit la Primăria Medgidia. Au fost evidențiate mai multe abateri (DOCUMENT)
22 Aug, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
1993
Marime text
- Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale UATM Medgidia pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023
- În opinia inspectorilor de la Camera de Conturi Constanța, din cauza importanței aspectelor descrise în secțiunea “Baza pentru opinia contrară”, situațiile financiare consolidate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor, creanțelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil
- Urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către primărie pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare ale UAT Medgidia
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța. Acestea au fost aprobate de către primar, în calitate de ordonator principal de credite și au fost depuse la MFP-ANAF-DGRFP Galați-AJFP Constanța sub nr.384/02.02.2024.
Opinia: CONTRARĂ
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale UATM Medgidia pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia inspectorilor de la Camera de Conturi Constanța, din cauza importanței aspectelor descrise în secțiunea “Baza pentru opinia contrară”, situațiile financiare consolidate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor, creanțelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil.
Raportul auditului a fost postat recent pe pagina web a Curții de Conturi a României.
Baza pentru opinia contrară
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATM Medgidia pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare, după cum urmează:
Abateri privind acordarea și utilizarea subvențiilor prin Programul Național de Dezvoltare Locală PNDL
Din auditarea situațiilor de lucrări pe anul 2023, întocmite de executantul care și-a adjudecat contractul de construire creșă, lucrare finanțată din subvenții PNDL, s-a constatat că s-a solicitat în plus suma de 23.716,62 lei. Suma a fost cuprinsă în solicitarea nr.5663/16.02.2023, în valoare de 407.571,01 lei, decontată furnizorului cu ordin de plată (OP) nr. 219/08.02.2023.
Aspectele constatate influențează situațiile financiare întocmite pentru exercițiul financiar auditat.
Plata nelegală a unor mese servite și facturate pentru un număr mai mare participanți la Tabăra Internațională de Pictură, ediția 2024, perioada 17-25 august 2023
Pentru asigurarea meselor pentru participanții la tabăra de pictură „Lucian Grigorescu”, ediția XIX-a, a fost încheiat Contractul subsecvent nr. 258/31.07.2023, în valoare de 24.825 lei fără TVA.
Abateri cu privire la obligația virării integrale a veniturilor colectate din închirierea unor spații, cu destinație economică, date în administrarea unor școli și Spitalului Municipal Medgidia
Din verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind închirierea unor spații, cu destinație economică, date în administrarea unor școli și Spitalului Municipal Medgidia, s-a constatat că entitățile publice care administrează bunurile proprietatea UAT Municipiul Medgidia, și au închiriat unele spații în care se desfășoară activitate economică (chioșcuri, săli se sport, cantina, cabinet medicale de specialitate), deși aveau obligația virării întegrale a veniturilor colectate din această sursă către proprietarul de drept, în perioada auditată nu au respectat această obligație legală.
Aspectele constatate de catre echipa de audit au influență asupra datelor raportate în situațiile financiare prin diminuarea veniturilor proprii ale bugetului local cu suma de 174.187,23 lei.
Abateri privind evidența, raportarea și plata sumelor către Agenția Națională pentru Locuințe (ANL), reprezentând recuperarea veniturilor prin ,,Programul Construcții locuințe pentru tineri destinate închirierii”
În urma auditării situației privind evidența, raportarea și plata sumelor către Agenția Națională pentru Locuințe (ANL), s-au constatat următoarele:
- conform adresei ANL nr. 13999/06.07.2023, (înregistrată la entitate cu nr. 7985/07.07.2023), UATM Medgidia datorează un sold estimat de 1.646.548.90 lei, din care 1.261.701.56 lei debit și penalități de 384.847,34 lei;
- în urma recalculării soldului datorat către ANL, s-a stabilit suma datorată până la decembrie 2023, de 640.634,94 lei, reprezentând debite datorate conform art. 4 al. (7^2) din Legea nr. 152 din 15 iulie 1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, și penalități stabilite conform pct. (7^3), în sumă de 213.545 lei, calculate la 31.12.2023;
- s-a constatat că UATM Medgidia, până la data prezentului audit, nu a constituit debitele din chiriile pentru locuințele ANL, datorate către Agenția Națională pentru Locuințe, conform prevederilor legale. (constituirea debitului se efectua la data plății parțiale.
Debitul datorat ANL la data efectuării auditului, în valoare totală de 829.478,54 lei (620.995,56 lei debit și 208.482,98 lei penalități) nu este înregistrat în evidența contabilă a UATM Medgidia, ca datorie.
Începând cu ianuarie 2023, entitatea a demarat plata parțială a debitului restant și a plăților lunare, iar prin referatul 10733/12.03.2024, avizat de persoanele responsabile din cadrul UATM Medgidia, a propus aprobarea plății eșalonate a debitului, pe o perioadă de 96 de luni, începând cu martie 2024.
Până la data efectuării prezentei misiuni de audit, nu s-a primit niciun răspuns la această solicitare.
Neînregistrarea în evidența contabilă a amortizării aferente locuințelor ANL
Din auditarea modului de stabilire și înregistrare în evidența contabilă a patrimoniului privat al statului, administrat de UATM Medgidia, reprezentat de locuințele ANL, s-a constatat că deși entitatea are înregistrate în patrimoniu apartamentele, este condusă evidența tehnic-operativă a acestora, drepturile de încasat se înregistrează la momentul facturării chiriei, în evidența financiar contabilă nu este înregistrată amortizarea aferentă acestor immobile (desi la stabilirea chiriei, se ia în calcul recuperarea investiţiei, în funcţie de durata normată stabilită potrivit prevederilor legale).
Astfel, la data efectuării auditului, aceste bunuri din domeniul privat al statului, reprezentând locuințe ANL, primite în administrare de entitate, figurează ca bunuri neamortizabile și ca urmare, nu au fost constituite și nici înregistrate cheltuieli cu amortizarea.
Aspectele constatate influențează situațiile financiare în sensul stabilirii si raportării eronate a rezultatului patrimonial al exercițiului financiar auditat prin diminuarea cheltuielilor cu amortizarea cu sumă de 184.086,38 lei.
În timpul misiunii de audit au fost întocmite NC nr. 16056 /18.04.2024 și nr. 16110/18.10.2024 prin care a fost remediată abaterea; a fost stabilită amortizarea aferentă locuințelor ANL administrate de entitate și s-a înregistrat pe cheltuieli amortizarea aferentă perioadei ianuarie 2023- martie 2024. Nu se impun alte recomandări.
Raportarea eronată a creanțelor UATM Medgidia față de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Constanța (CJAS)
Abaterea a fost remediată în timpul misiunii de audit; au fost verificate înregistrările contabile, deconturile reprezentând solicitările de sume aferente concediilor medicale suportate de CNAS, depuse la CJAS și au fost întocmite note contabile de regularizare- NC 1-8/02.04.2024. Nu se impun alte recomandări.
Înregistrarea eronată pe cheltuieli a sistemului de irigații din cadrul contractului ,,Lucrări de reabilitare și modernizare sistem irigații - Parc Intim”
Astfel valoarea acestor lucrări în sumă de 540.818,35 lei înregistrate eronat pe cheltuieli (cont 628_Alte cheltuieli), a majorat nejustificat cheltuielile de funcționare, diminuând categoria de active necurente, raportate la finele anului 2023 în situațiile financiare.
Abaterea a fost remediată integral în timpul misiunii de audit.
Neînregistrarea în evidența contabilă a veniturilor din donații reprezentând tablouri realizate în timpul desfășurării Taberei internaționale de Pictură ,,Lucian Grigorescu”, în valoare de 404.228,10 lei.
Referitor la perioada auditată, a rezultat că nu au fost înregistrate niciodată aceste donații, deși ele există expuse în diferite locații ale entității, și nici nu au fost inventariate.
Aspectele constatate influențează situațiile financiare prin diminuarea valorii activelor raportate în bilanțul contabil întocmit pentru exercițiul financiar 2023.
Menținerea nejustificată în contul 231” Active fixe corporale în curs de execuție” a unor sume reprezentând valoarea unor lucrări de investiții si mijloace fixe achiziționate, care au fost finalizate/recepționate/puse în funcțiune, precum și documentații, studii, proiecte, aferente unor investiții care nu s-au mai realizat.
Abaterea a fost remediată integral în timpul misiunii de audit.
Menținerea nejustificată în evidența financiar contabilă a unor sume cu titlul de avansuri acordate unor furnizori dar care în fapt au fost justificate prin lucrări executate/servicii prestate precum si nejustificarea până la închiderea exercițiului financiar
al anului 2023 a tuturor avansurilor acordate furnizorilor.
În balanța de verificare încheiată la 31.12.2023 în soldul debitor al contului 409” Furnizori debitori” figurează suma de 1.371.168,07 lei, cu titlul de avansuri acordate furnizorilor pentru execuția unor lucrări sau prestarea unor servicii.
Aspectele constatate au condus la prejudicierea bugetului local cu sumele acordate ca avans pentru efectuarea unor lucrări dar nejustificate în termenul legal prin efectuarea acestora sau restituirea sumelor acordate cu titlu de avans precum și raportarea eronată a datelor în situațiile
financiare la indicatorul bilanțier creanțe comerciale.
Preluarea eronată și menținerea nejustificată în soldul contului 426 “Drepturi de personal neridicate” a unor sume reprezentând ajutoare încălzire cu lemne care în fapt au fost acordate de către entitate unor persoane fizice precum și a unor sume reprezentând drepturi salariale pentru care s-a prescris dreptul titularilor de a solicita restituirea.
În balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2023, contul 426 “Drepturi de personal neridicate” prezintă un sold creditor în sumă totală de 38.448,68 lei.
Această eroare a fost menținută nejustificat în perioada 2018-2023 prin preluarea de la an la an a valorii eronate a contului, influențand negativ situațiile financiare.
Abaterea au fost remediate integral în timpul misiunii de audit.
Menținerea nejustificată în soldul creditor al contului 472” Venituri înregistrate în avans” a unor sume reprezentând venituri din impozite și taxe încasate prin sistemul POS aferente exercitiului financiar 2018
În balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2023, în soldul creditor al contului 472” Venituri înregistrate în avans” figurează înregistrată suma de 266.824,26 lei.
Nerespectarea tuturor prevederilor legale referitor la modul de evidentiere, urmărire și încasare a creanțelor fiscal
Din verificarea datelor și informațiilor înscrise în evidența fiscală și evidenta financiar contabilă, respectiv lista de rămășițe anexă la situațiile financiare și pozițiile de rol, s-a constatat ca la nivelul entității figurează contribuabili persoane fizice care înregistrează debite din impozit pe teren extravilan, neachitate în termenul legal prevăzut de art.467 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Din verificarea datelor și informațiilor existente în baza de date cât și în dosarele fiscale ale acestor contribuabili, s-au constatat urmatoarele: menținerea nejustificată a sumei totale de 58.203 lei reprezentand impozit teren extravilan și majorări de intârziere aferente, nedatorat de catre un număr de 37 contribuabili persoane fizice întrucât, potrivit datelor înscrise în evidența cadastrală a entității terenurile respective nu mai sunt în proprietatea acestor contribuabili din perioada 2002 - 2023.
Pentru terenurile cumparate, contribuabilii cumpărători au deschise poziții de rol distinct, a fost stability înca de la data contractelor de vânzare cumparare impozitul pe teren extravilan datorat de către aceștia și nu figureaza cu debite neachitate în lista de ramașite întocmită la 31.12.2023.
Alte aspecte
Nerespectarea regulilor bugetare privind fundamentarea și elaborarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli (BVC) aferent exercițiului financiar auditat
Din verificările efectuate, echipa de audit a constatat că modul de fundamentare a proiectului de buget propriu pe anul 2023 nu a respectat regulile bugetare de bază la partea de venituri proprii, astfel că prevederile inițiale (bugetate la valoarea de 123.916.640 lei) nu au fost dimensionate cel mult la nivelul încasărilor din anul anterior, respectiv la valoarea de 60.512.777 lei, urmare faptului că în excercițiile financiare anterioare anului auditat (2021 și 2022) acestea nu au fost realizate în
proporție de 97%.
Astfel în BVC inițial întocmit pentru exercițiul financiar 2023, aprobat prin HCL nr.3/31.01.2022, entitatea a programat ca venituri proprii de realizat suma de 123.916.640 lei, cu 63.403.863 lei mai mult față de veniturile realizate în anul 2022, fără a se raporta la gradul de realizare al veniturilor în anii 2021 si 2022, nerespectându-se astfel prevederile art.14, alin.(7) din
Legea nr.273/2006 a finanțelor publice locale.
Nerespectarea prevederilor legale în cadrul operațiunilor de inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii
Neconcordanța valorilor înregistrate în evidența extracontabila a entităților subordonate (unitățile de învățământ, spital) pentru activele de natura clădirilor și terenurilor primite în administrare de la UATM Medgidia și valorile contabile ale acestora înregistrate în evidența unității administrativ teritoriale.
În secțiunea Documente puteți consulta raportul Camerei de Conturi Constanța.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Camera de Conturi Constanța, misiune de audit de conformitate la CT BUS SA Constanța. Iată ce au constatat inspectorii (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii