Ce a descoperit Curtea de Conturi la Goldterm Mangalia SA. Raportul auditului de conformitate (DOCUMENT)
Ce a descoperit Curtea de Conturi la Goldterm Mangalia SA. Raportul auditului de conformitate (DOCUMENT)
08 Feb, 2025 16:34
ZIUA de Constanta
258
Marime text
![](/static/www_v2/img/logo.jpg)
![](images/stories/2025/02/08/goldterm-casa-alb.jpg)
![](https://www.ziuaconstanta.ro/images/stories/2025/02/08/goldterm-casa-alb.jpg)
- Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța, a desfășurat o misiune de audit de conformitate privind verificări ca urmare a unor informații apărute în mass media, a unor sesizări primite de Curtea de Conturi sau din alte surse, la SC Goldterm Mangalia SA
- În cadrul ședinței de deschidere din data de 02.09.2024 au fost discutate aspectele cuprinse în Scrisoarea de misiune
- Obiectivul auditului de conformitate l-a reprezentat obținerea unei asigurări limitate referitoare la respectarea prevederilor legale de către entitate, în ceea ce privește activitatea desfășurată privind modul în care s-au realizat investițiile legate de reabilitarea rețelei termice
Camera de Conturi Constanța a efectuat un audit de conformitate la SC Goldterm Mangalia SA.
Subiectul de audit constă în verificarea unor aspecte cu privire la respectarea prevederilor legale de către entitate, în ceea ce privește activitatea desfășurată privind modul în care s-au realizat investițiile legate de reabilitarea rețelei termice ca urmare a unor informații apărute în mass media, a unor sesizări primite de Curtea de Conturi sau din alte surse.
SC Goldterm Mangalia SA este o persoană juridică română organizată ca societate pe acțiuni, în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, având ca asociat unic Consiliul Local Mangalia, care desfășoară activitate de interes public local, respectiv producerea, transportul și distribuția energiei termice în Municipiul Mangalia, pe bază de licențe, conform legii.
Rezumat executiv și concluzia auditului
Principalele aspecte rezultate din misiunea de audit:(i) Neînregistrarea în evidența extracontabilă a garanțiilor de bună execuție aferente contractelor de lucrări (pct. 5.1);
(ii) Menținerea eronată în contul 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție” a unor cheltuieli efectuate pentru proiecte de investiții a căror realizare a fost sistată (pct. 5.2);
(iii) Nerespectarea principiului transparenței în utilizarea fondurilor publice determinat de netransmiterea trimestrială în SEAP a notificărilor pentru achiziții directe (pct. 5.3).
Concluzia de audit - concluzie cu rezerve
Misiunea de audit s-a desfășurat în perioada 02.09.2024 – data aprobării raportului.Obținerea probelor de audit s-a realizat prin tehnici specifice de audit, respectiv proceduri de fond (teste de detaliu). După evaluarea riscurilor, stabilirea pragului de semnificație și gradul de asigurare urmărit a fost stabilit un eșantion de audit prin metode nestatistice.
Constatări și recomandări
5.1. Neînregistrarea în evidența extracontabilă a garanțiilor de bună execuție aferente contractelor de lucrăriDin verificarea documentelor puse la dispoziție, s-a constatat că entitatea nu a înregistrat în evidența extracontabilă în contul 8011 „Giruri și garanții acordate” contravaloarea garanțiilor de bună execuție, aferente contractului de achiziție publică de proiectare și execuție lucrări nr. 118/21.10.2022 și contractului de achiziție sectorială execuție de lucrări nr. 70/26.10.2023, fiind încălcate prevederile legale în vigoare.
Cauza: Neaplicarea corespunzătoare a prevederilor legale din domeniul financiar-contabil și exercitarea defectuoasă a controlului intern managerial.
Consecința: Neevidențierea în situațiile financiare a garanțiilor de bună execuție constituite în favoarea entității, determină lipsa informațiilor necesare cu privire la lucrările prestate, astfel încât să poată fi monitorizată perioada de garanție de bună execuție, de la data terminării lucrărilor.
Recomandare: Nu se impun a fi formulate recomandări, având în vedere corecțiile efectuate operativ în timpul controlului, respectiv au fost evidențiate în contul 8011 „Giruri şi garanţii acordate” garanțiile de bună execuție pentru cele 2 contracte de lucrări verificate.
5.2. Menținerea eronată în contul 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție” a unor cheltuieli efectuate pentru proiecte de investiții a căror realizare a fost sistată
Din verificările efectuate, s-a constatat că în soldul contului 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție” la 31.12.2023, contrar prevederilor legale aplicabile2, a fost menținută eronat suma de 24.024,32 lei, reprezentând cheltuieli efectuate pentru investiții, în perioada 2017-2018, respectiv avize, autorizații, sub denumirea „Contorizare și branșare la apă și energie electrică pentru centrale termice de la instituțiile de învățământ”, pentru bunuri din domeniul public al UATM Mangalia, primite în administrare de Goldterm Mangalia SA conform HCL nr. 117/14.12.2012, întrucât bunurile pentru care au fost realizate aceste cheltuieli au fost retrase din administrarea societății conform HCL nr. 174/18.07.2022, fiind date în administrarea directă a instituțiile de învățământ respective.
Cauza: Neclarificarea sumelor ce se mențin nejustificat în contul 231, din partea serviciului financiar-contabil, precum și exercitarea defectuoasă a controlului intern managerial.
Consecința: Raportarea în situațiile financiare a unor date care nu oferă o imagine fidelă și exactă, prin diminuarea valorii cheltuielilor luate în considerare la calcularea rezultatului patrimonial raportat pentru exercițiului financiar 2023.
Recomandare: Nu se impun a fi formulate recomandări, având în vedere corecțiile efectuate operativ în timpul controlului (nota contabilă de reglare nr. 10001102/10.10.2024), măsuri ce au condus la remedierea integrală a aspectelor constatate.
5.3. Nerespectarea principiului transparenței în utilizarea fondurilor publice determinat de netransmiterea trimestrială, în SEAP, a notificărilor pentru achiziții directe
Din analiza datelor publicate în platforma SEAP online, la secțiunea „Achiziții directe – notificări centralizate pentru achiziții publice”, din documentele verificate și discuțiile purtate cu
reprezentanții entității verificate, a rezultat faptul că au fost inițiate, derulate și finalizate mai multe achiziții directe, în perioada octombrie 2022 - martie 2023, pentru care nu au fost transmise notificările trimestriale centralizate în platforma electronică SEAP.
Aceste achiziții directe, realizate în perioada octombrie 2022 - martie 2023, trebuiau încărcate în sistemul electronic SEAP, pentru respectarea principiului transparenței în utilizarea fondurilor publice de către întreprinderile publice, grupate pe necesitate și să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV, fiind încălcate astfel prevederilor legislative în vigoare.
Cauza: Ineficiența controlului intern în domeniul achizițiilor publice.
Consecința: Consecințele economico-financiare ale abaterii de la regularitate au constat în afectarea sistemului de achiziții publice al entității prin neîndeplinirea tuturor obligațiilor privind transparența și tratamentul egal.
Recomandare: Nu se impun a fi formulate recomandări, având în vedere corecțiile efectuate operativ în timpul controlului, respectiv publicarea pe platforma online SEAP a notificărilor centralizate financiare anuale consolidate, funcțiunea contului 231 „Imobilizări corporale în curs de execuţie" pentru achizițiile publice directe, pentru perioada octombrie 2022 - martie 2023, măsuri ce au condus la remedierea integrală a aspectelor constatate.
Bună guvernanță
În structura organizatorică a entității este prevăzut un Compartiment de audit intern, direct subordonat Consiliului de administrație.Cu toate că pentru funcționarea acestui compartiment este prevăzut un post de auditor, acesta a fost neocupat în toată perioada verificată.
Această situație confirmă existența riscului ca activitatea de audit intern să nu își atingă scopul definit de lege, respectiv de asigurare și consiliere, de îmbunătățire și creștere a valorii activităților societății, precum și de sprijin al proceselor de guvernanță.
În ultimii ani situația economico-financiară a societății Goldterm Mangalia SA a înregistrat un trend descendent, ca urmare a reducerii cantității de energie termică produsă și vândută, activitate care asigură 95% din veniturile totale.
Factorii care au influențat în mod negativ evoluția economico-financiară a societății sunt reprezentați de:
Eliminarea de către Consiliul Local a subvenționării prețului de producție pentru populația Municipiului Mangalia începând cu data de 01 noiembrie 2022, conform HCL nr. 175/18.07.2022, fapt ce a dus la debranșarea masivă a populației de la sistemul centralizat.
Astfel că, la sfârșitul sezonului de furnizare 2023-2024 numărul consumatorilor de energie termică alimentați din SACET, dintr-un total de 10.899 de apartamente, este următorul:
- 3.142 sunt branșate la căldură, rezultând un grad de branșare de 29%;
- 553 sunt branșate la apă caldă menajeră, rezultând un grad de branșare de 5%.
Retragerea dreptului de administrare a societății Goldterm Mangalia SA asupra centralelor termice aferente instituțiilor de învățământ din Municipiul Mangalia, conform HCL nr. 174/18.07.2022, ce a avut ca efect o scădere a producției totale cu aproximativ 4.000 gigacalorii/an. Ținând cont că în anul 2023, energia termică vândută a fost în cuantum de 17.411 Gcal, această scădere înseamnă aproximativ 23% din producția totală vândută.
Cuantumul redus al investițiilor în modernizarea SACET (Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică), pentru perioada verificată, în condițiile opțiunilor crescânde ale populației pentru încălzirea individuală a locuințelor, orientată în special către centralele individuale de apartament, fapt ce a dus treptat și la dezechilibrarea sistemului centralizat de distribuție care nu a suferit modernizări în conformitate cu schimbarea structurii de consum.
Cu privire la investițiile referitoare la reabilitarea rețelei termice, realizate din bugetul propriu al Goldterm Mangalia SA, potrivit Anexei 4 la Bugetul de venituri și cheltuieli al entității, aprobat de către Consiliul Local Mangalia, societatea a înregistrat cheltuieli pentru investiții, după cum urmează: în anul 2021, suma de 377 mii lei, în anul 2022, suma de 334 mii lei și în anul 2023, suma de 862 mii lei.
De asemenea, se precizează faptul că, potrivit balanței de verificare analitice la data de 31.12.2023, societatea a înregistrat un sold final debitor al contului 231 „Imobilizări corporale în curs”, în cuantum de 102.960 lei. La data de 10.10.2024, contul 231 prezintă un sold final debitor în cuantum de 48.723,69 lei. Soldul debitor al contului reprezintă valoarea activelor corporale în curs de execuție nerecepționate (investiții neterminate).
Cu privire la investițiile referitoare la reabilitarea rețelei termice, realizate de către asociatul unic al societății verificate, a fost întocmită adresa nr. 65797/02.10.2024 și transmisă către UATM Mangalia.
Potrivit răspunsului acestora cu nr. 67540/10.10.2024, rezultă faptul că, în perioada 2018-2023, nu au fost înregistrate investiții cu privire la reabilitarea rețelei termice, ci doar au fost angajate cheltuieli bugetare în valoare totală de 392 mii lei, pentru elaborarea unor studii de oportunitate, fezabilitate și cerere finanțare cu privire la reabilitarea și modernizarea infrastructurii de termoficare.
Prețul de vânzare al energiei termice este ridicat raportat la nivelul de suportabilitate al populației din Municipiul Mangalia. În prezent, conform HCL nr. 146/16.09.2024, prețul de facturare pentru populația din Municipiul Mangalia este de 918,21 lei/gcal, exclusiv TVA, pentru perioada septembrie-octombrie 2024, respectiv de 807,38 lei/gcal, exclusiv TVA, pentru perioada noiembrie-decembrie 2024, fiind echivalent cu prețul de producție, ca urmare a eliminării subvenției începând cu data de 01 noiembrie 2022.
Precizăm faptul că, anterior eliminării subvenției, populația din Municipiul Mangalia a plătit 323,53 lei/gcal (din prețul total de 798,27 lei/gcal, subvenția de la bugetul local a fost în cuantum de 474,74 lei/gcal), așa cum rezultă din HCL nr. 93/20.04.2022.
Supradimensionarea sistemului față de consumatorii actuali alimentați, situație rezultată în urma numărului mare de debranșări și deconectări din ultimii ani, atât din cauza considerentului eliminării subvenției de preț cât și din considerentul preț-calitate serviciu, consumatorii existenți racordați în prezent la SACET reprezentând circa 30% în raport cu capacitatea proiectată a întregului sistem.
Ca urmare a înrăutățirii situației financiare, conducerea executivă, cu aprobarea Consiliului de administrație al societății (HCA nr. 4/21.07.2023 și HCA nr. 8/28.06.2024) și a acționarului unic, Consiliul Local Mangalia, a decis implementarea unor măsuri de limitare a pierderilor financiare care într-o primă etapă s-au concretizat prin închiderea centralelor termice de cartier unde numărul consumatorilor era extrem de redus raportat la capacitatea de producție proiectată a centralelor termice.Astfel în anul 2023, prin HCL nr. 191/04.12.2023, a fost decisă închiderea centralelor termice CT 15 și CT 18, iar în anul 2024, prin HCL nr. 147/16.09.2024, a fost decisă închiderea centralelor termice CT 14 și CT 17.
În anul 2022 prin HCL nr. 176/18.07.2022 s-a aprobat acordarea unui sprijin financiar persoanelor ce se află în situații de dificultate sau vulnerabilitate economică și socială, care sunt branșate la sistemul centralizat, prin acordarea unor compensații procentuale din valoarea facturii de energie termică, condiționat de îndeplinirea unor criterii de eligibilitate.
Această hotărâre a fost completată ulterior prin HCL nr. 322/13.10.2022. Din numărul total de clienți racordați la sistemul de termoficare de 6.058, au beneficiat de acest sprijin financiar un număr de aproximativ 850 de clienți, reprezentând aproximativ 14% din totalul clienților branșați la SACET, restul clienților plătind prețul întreg al gigacaloriei.
În anul 2023 s-a adoptat HCL nr. 179/31.08.2023 privind acordarea unui sprijin financiar din bugetul local persoanelor cu domiciliul stabil în Municipiul Mangalia pentru încălzirea locuinței cu energie termică din sistemul centralizat, pentru sezonul rece 2023-2024.
Din numărul total de clienți racordați la sistemul de termoficare de 3.142, au beneficiat de acest sprijin financiar un număr de aproximativ 886 de clienți, reprezentând aproximativ 28% din totalul clienților branșați la SACET, restul clienților plătind prețul întreg al gigacaloriei.
Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse de aceasta
Conducerea SC Goldterm Mangalia SA nu a formulat puncte de vedere divergente. În timpul desfășurării misiunii de audit entitatea a luat măsurile necesare de remediere integrală a abaterilor constatate.Instituția auditată a corectat/remediat abaterile constatate în timpul misiunii de audit, se mai arată în raportul auditului de conformitate misiunii desfășurat ca urmare a unor informații apărute în mass media, a unor sesizări primite de Curtea de Conturi sau din alte surse, la SC Goldterm Mangalia SA, care poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Dorinel Colgiu, directorul societății se află în arest preventiv Se cere falimentul Goldterm Mangalia SA! (DOCUMENT)
Curtea de Conturi Constanța face audit la societate abia anul acesta! Consilierul județean Semiran Abdurefi a avertizat încă din 2023 asupra stării Golderm Mangalia și cerea demisia lui Doru Colgiu, pus sub control judiciar (DOCUMENTE)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii