Ce deficiențe au constatat auditorii Curții de Conturi la Primăria Cobadin din județul Constanța (DOCUMENT)
Ce deficiențe au constatat auditorii Curții de Conturi la Primăria Cobadin din județul Constanța (DOCUMENT)
12 Feb, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
153
Marime text
![](/static/www_v2/img/logo.jpg)
![](images/stories/2025/02/13/primaria-cobadin.jpg)
![](https://www.ziuaconstanta.ro/images/stories/2025/02/13/primaria-cobadin.jpg)
INTRO:
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare consolidate ale Comunei Cobadin au inclus, pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 2 (două) entități subordonate (ordonatori terțiari de credite care desfășoară activități în domeniile: învățământ și sport).
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale Comunei Cobadin pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia auditorilor, din cauza importanței aspectului descris în secțiunea “Baza opiniei contrare” din raportul acestora, situațiile financiare consolidate anexate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Cobadin pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulat, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare, după cum urmează:
C.1. Cu privire la evidențierea în contabilitate a valorii amortizării activelor fixe corporale și necorporale
Din analiza situațiilor financiare încheiate de UATC Cobadin la data de 31.12.2023 și a fișelor mijloacelor fixe inventariate la 31.12.2023, s-a constatat că pentru o serie de active fixe de natura mijloacelor de transport și echipamentelor, nu s-a procedat, conform prevederilor legale, la clasificarea mijlocului fix și la înregistrarea corespunzătoare a valorii amortizării lunare, începând cu luna imediat următoare punerii acestuia în funcțiune.
În mod similar, s-a constatat că, deși entitatea deține active fixe necorporale în valoare totală de 1.662.043,99 lei, nici pentru acestea nu s-a calculat amortizare, încălcându-se astfel prevederile legale aplicabile.
Având în vedere deficiențele constatate, s-a concluzionat că situațiile financiare încheiate la 31.12.2023 au fost afectate semnificativ prin neînregistrarea amortizării în valoarea totală de 2.373.228,22 lei.
C.2. Cu privire la evidențierea în contabilitatea UATC Cobadin a situației furnizorilor de bunuri și servicii și a furnizorilor de imobilizări la 31.12.2023
S-a constatat că balanța furnizorilor de bunuri și servicii este denaturată din cauza evidențierii eronate de plăți către o serie de persoane fizice, în calitate de furnizori, care de fapt sunt angajați ai UATC Cobadin, cu diverse sume de bani reprezentând contravaloarea unor cheltuieli de deplasare sau achiziții de bunuri și servicii cu caracter funcțional, în valoare de 9.769 lei (sumă extrasă din balanța furnizorilor de bunuri și servicii (cont 401)), în condițiile în care decontarea cheltuielilor de deplasare, precum și cele privind achiziția bunuri și servicii de către personalul entității, în legătură cu activitatea UATC Cobadin, ar fi trebuit efectuată strict cu respectarea reglemetărilor legale în vigoare3, prin intermediul conturilor 542 “Avansuri spre decontare” și prin justificarea avansului printr-un cont de cheltuieli din clasa 6XX.
De asemenea, s-a constatat că, în mod eronat, printre furnizorii de bunuri și servicii ai UATC Cobadin, este evidențiată și Parohia Cobadin cu suma plătită de la bugetul local, de 77.598,10 lei, pentru cheltuielile de funcționare ale parohiei, fără obținerea aprobării respectivelor cheltuieli prin adoptarea unei hotărâri a Consiliului Local, conform prevederilor legale.
C.3. Cu privire la efectuarea inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor prorpii, în vederea prezentării unei imagini reale și fidele a situațiilor financiare încheiate de UATC Cobadin la 31.12.2023
În urma analizării situației elementelor patrimoniale de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale UATC Cobadin la data de 31.12.2023, s-a constatat că nu au fost inventariate corespunzător toate soldurile conturilor, conform cerințelor legale5, iar activele fixe în curs de execuție nu au fost evidențiate pe liste de inventariere distincte, în care să se consemneze stadiul execuției fiecărui obiectiv de investiție în parte.
C.4. Cu privire la efectuarea unor cheltuieli cu achiziționarea unor programe informatice utilizate în cadrul mai multor compartimente din cadrul UATC Cobadin, fără respectarea principiilor economicității, eficacității și eficienței în utilizarea fondurilor publice
S-a constatat că UATC Cobadin avea în derulare în anul 2023 o serie de programe informatice pentru diverse activități, furnizate în baza unor contracte de prestări servicii cu un număr de 8 (opt) furnizori de aplicații informatice, pentru care a plătit suma totală de 137.444 lei, fără a se asigura de buna gestiune a fondurilor publice.
C.5. Necalcularea și neînregistrarea amortizării mijloacelor fixe aflate în proprietatea Clubului Sportiv „VIITORUL” Cobadin
Din analiza situațiilor financiare încheiate de Clubul Sportiv „VIITORUL” Cobadin la data de 31.12.2023 și a fișelor mijloacelor fixe inventariate la 31.12.2023, s-a constatat că pentru două active fixe de natura echipamentelor (mașina de tuns iarba și porți fotbal), nu s-a procedat la clasificarea mijlocului fix și la înregistrarea corespunzătoare a valorii amortizării lunare, începând cu luna imediat următoare punerii acestuia în funcțiune.
C.6. Cu privire la modul de respectare a principiilor eficienței și economicității în cheltuirea fondurilor publice pentru prestarea serviciilor din domeniul IT la Liceul Cobadin
S-a constatat că Liceul COBADIN a achiziționat două contracte de furnizare servicii IT pentru evidența contabilă, în valoare totală de 11.566 lei, acțiune prin care nu s-a asigurat respectarea principiului bunei gestiuni financiare, motivat de faptul că s-a urmărit gestionarea modului de funcționare a aceluiași soft informatic de evidență financiar-contabilă, atât de furnizorul softului, XXX- XXX XXXX SRL, cât și de prestatorul care asigură asistența tehnică a softului, XXXX XXXXXXXX XXXXXXXXXX SRL.
Totodată, s-a constatat că imobilele clădiri și imobilele terenuri, aparținând domeniului public al UATC Cobadin, administrate de Liceul Cobadin, nu au fost inventariate pe liste de inventariere distincte, care să conțină strict numai bunurile aparținând domeniului public al UATC Cobadin, detaliile privind suprafețele și valorile de inventar ale imobilelor la data încheierii situațiilor financiare, distinct, pe fiecare loc în parte, confirmate reciproc la încheierea operațiunilor de inventariere, cu UATC Cobadin, în calitate de proprietar al acestor imobile.
Alte aspecte
F.1. Cu privire la aprobarea salariilor de bază majorate pentru angajații UATC Cobadin, nominalizați în echipele care implementează proiecte din fonduri europene nerambursabile
S-a constatat că salariații nominalizați de conducerea UATC Cobadin în echipele de implementare a proiectelor cu finanțate din fonduri externe nerambursabile, au beneficiat pe perioada derulării activității în cadrul proiectelor aflate în implementare la nivelul UATC Cobadin, de alte salarii de bază decât cele stabilite inițial de către angajator pentru funcția ocupată, motiv pentru care se impunea aprobarea distinctă, prin Hotarare de Consiliu Local, a acordării noilor salarii de bază, rezultate urmare aplicării tuturor prevederilor legale.
F.2. Cu privire la monitorizarea creanțelor bugetului local și aplicarea măsurilor de executare silită a persoanelor fizice și juridice
Din analiza debitelor înregistrate de persoanele fizice și juridice de pe raza UATC Cobadin, s-a constatat că pentru monitorizarea și încasarea acestora nu au fost aplicate toate măsurile de executare silită pentru obligațiile fiscale datorate bugetului local, precum și pentru obligațiile aferente veniturilor din proprietate, ce fac obiectul contractelor de concesiune și închiriere încheiate cu UATC Cobadin.
F.3. Neprezentarea valorii bunurilor primite de la UATC Cobadin în folosința gratuită a Clubului Sportiv „Viitorul” Cobadin și neidentificarea separată a valorii imobilelor terenuri și a imobilelor clădiri, neinventarierea pe liste distincte și neconfirmarea reciprocă a listelor de inventariere cu UATC Cobadin la 31.12.2023
S-a constatat că bunurile care aparțin domeniului public al UATC Cobadin, transmise în folosința gratuită a Clubului sportiv “Viitorul” Cobadin, nu au fost inventariate și evidențiate pe listă deinventariere distinctă, conform cerințelor Normelor de aplicare a OMFP nr.2861/2009 și ale Legii contabilității nr.82/1991.
F.4. Cu privire la modul de întocmire și monitorizare a Programului Anual al Achizițiilor Publice(PAAP) și a Strategiei anuale de achiziții la Liceul Cobadin
S-a constatat că planificarea achizițiilor publice și strategia anuală a achizițiilor publice de bunuri și servicii finanțate de la bugetul local, nu s-a întocmit și aprobat în ultimul trimestru al anului 2022, pentru anul 2023; estimarea achizițiilor în PAAP nu a avut la bază cea mai relevantă apreciere a contravalorii bunurilor ce urmau a fi achiziționate și a serviciilor ce urmau a fi prestate la nivelul tuturor unităților de învățământ arondate Liceului Cobadin, conform cerințelor legale, iar modul de prezentare a PAAP nu a respectat forma legal aprobată.
Bună guvernanță
G.1.Măsurile și recomandările de la misiunea de audit precedentă
Comuna Cobadin a implementat parțial cele 8 măsuri dispuse prin Decizia nr.6 din 15.02.2022, emisă ca urmare a identificării unor abateri financiar-contabile constatate în cadrul misiunii de audit financiar asupra exercițiului financiar 2021.
Având în vedere că masurile dispuse pentru înlăturarea abaterilor financiar-contabile au fost implementate parțial, acest aspect poate influența prezentarea elementelor patrimoniale din situațiile financiare încheiate la 31.12.2023.
Raport de audit financiar poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Ce a descoperit Curtea de Conturi la Goldterm Mangalia SA. Raportul auditului de conformitate (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii