Entitatea auditată nu este conformă, sub toate aspectele semnificative Raportul Curții de Conturi după misiunea de audit la Primăria comunei Casimcea, județul Tulcea (DOCUMENT)
Entitatea auditată nu este conformă, sub toate aspectele semnificative: Raportul Curții de Conturi după misiunea
20 Feb, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
373
Marime text



Misiunea de audit de conformitate a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Tulcea la Unitatea Administrativ Teritorială a Comunei Casimcea.
Subiectul auditului îl reprezintă „Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării angajamentelor legale concretizate în plăți pentru bunuri și servicii de către unitățile administrației publice locale” la UATC Casimcea în perioada 01.01.2021 – 31.12.2023.
U.A.T. Comuna Casimcea are în componența sa un număr de 6 sate, respectiv Casimcea, Corugea, Rahman, Războieni, Cișmeaua Nouă și Haidar.
Principalele aspecte rezultate din misiunea de audit
Urmare evaluării respectării diferitelor legi, norme și reglementări privind regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării angajamentelor legale concretizate în plăți, pentru un eșantion de bunuri și servicii din perioada 01.01.2021-31.12.2023, s-a constatat că anumite operațiuni derulate de entitate nu au fost în conformitate cu prevederile legale în vigoare, constatându-se următoarele neconformități:
1.Înregistrarea eronată a veniturilor și cheltuielilor pentru cadastrare- în sumă estimată de 534.310 lei; acestea au fost efectuate de la Titlul II ,,Bunuri și servicii”, în condițiile în care, conform prevederilor legale ar fi trebuit efectuate de la Titlul XV ,,Active nefinanciare”.
2. Efectuarea de cheltuieli cu schimbarea destinației legale, respectiv efectuarea de cheltuieli de capital din cheltuieli curente, reprezentând tribună stadion în Comuna Casimcea, modernizare Parc Central în localitatea Casimcea, județul Tulcea - livrarea, configurarea, montarea și punerea în funcțiune a unui sistem de irigații în Parcul Central Casimcea, amenajarea trotuarelor din parc cu pavele, amenajare curte exterioară la Sala de Evenimente din localitatea Războieni, comuna Casimcea, județul Tulcea, în sumă estimată de 827.696,42 lei;
3. Efectuarea de cheltuieli cu schimbarea destinației legale, respectiv efectuarea de cheltuieli de capital din cheltuieli curente, pentru lucrări de construcții parcare Primărie din localitatea Casimcea, județul Tulcea, în sumă estimată de 173.145 lei;
4. Prejudicierea entității cu suma totală de 36.960 lei, prin efectuarea de cheltuieli nelegale pentru diverse activități care nu au legătură cu obiectul de activitate al entității și efectuarea de cheltuieli/plăți către o societate pentru același serviciu prestat atât de aceasta, cât și de către Asociația Comunelor din România (A.C.o.R.), cu care entitatea are încheiat un acord de cooperare.
Concluzia de audit
Echipa de audit a exprimat o Concluzie contrară argumentată de următoarele aspecte: pe baza activității de audit întreprinse, s-a constatat că subiectul auditat nu este conform, sub toate aspectele semnificative, cu criteriile aplicate privind legislația în vigoare, iar neconformitatea este generalizată.
Constatări și recomandări
Constatare:
Înregistrarea eronată a veniturilor și cheltuielilor pentru cadastrare - în sumă estimată de 534.310 lei; acestea au fost efectuate de la Titlul II ,,Bunuri și servicii”, în condițiile în care, conform prevederilor legale ar fi trebuit efectuate de la Titlul XV ,,Active nefinanciare”.
Urmare verificărilor efectuate asupra exercițiilor financiare 2021-2023, pentru un eșantion aferent categoriei de operațiuni ,,Bunuri și servicii”, s-a constatat că sumele primite de la Oficiul
de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI), aferente lucrărilor de cadastrare, au fost bugetate și înregistrate eronat, la secțiunea de funcționare, iar plățile pentru decontarea serviciilor de
cadastrare au fost efectuate de la titlul II ,,Bunuri și servicii”, cu încălcarea prevederilor legale în vigoare.
Astfel, au fost identificate lucrări/servicii reprezentând active imobilizate cu o valoare de 534.310 lei, care au fost decontate eronat de la capitolul 51.02 ,,Autorități publice si acțiuni externe”, titlul II ,,Bunuri și servicii”, alineatul 20.01.30 ,,Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”, înregistrarea acestora în contabilitate fiind făcută pe cheltuieli – cont 628 ,,Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți”.
Cauză
Cauza producerii acestei abateri o constituie cunoașterea insuficientă de către personalul din cadrul compartimentului financiar contabil a prevederilor legale referitoare la înregistrarea cheltuielilor cu imobilizările necorporale, precum și funcționarea defectuoasă a formelor de control intern.
Consecință
Situațiile financiare nu prezintă fidel toate operațiunile economice efectuate de entitate, în condiții de legalitate şi regularitate, respectiv contul de execuție al bugetului local prezintă o imagine denaturată a structurii cheltuielilor efectuate de entitate din fonduri publice în perioada 2021-2023, în sensul supraevaluării cheltuielilor cu bunuri și servicii cu valoarea estimata de 534.310 lei şi subevaluării cheltuielilor de capital cu aceeași valoare.
Bilanțul contabil, la partea de active necurente, nu exprimă realitatea, deoarece aceste sume nu au fost înregistrate în evidența patrimonială şi nu au fost raportate în activele entității ca active imobilizate (necorporale).
Recomandare
Având în vedere că în timpul auditului de conformitate, entitatea a procedat la regularizarea sumelor decontate de la cheltuieli curente, și nu de la cheltuieli de capital, pentru lucrările de înregistrare sistematică (servicii cadastrale/ topografice/ cartografie digitală), nu se mai impune emiterea de recomandări.
Constatare:
Efectuarea de cheltuieli cu schimbarea destinației legale, respectiv efectuarea de cheltuieli de capital din cheltuieli curente, reprezentând tribună stadion în Comuna Casimcea; modernizare Parc Central în localitatea Casimcea, județul Tulcea - livrarea, configurarea, montarea și punerea în funcțiune a unui sistem de irigații în Parcul Central Casimcea, - amenajarea trotuarelor din parc cu pavele; amenajare curte exterioară la Sala de Evenimente din localitatea Războieni, comuna Casimcea, județul Tulcea, în sumă estimată de 827.696,42 lei.
Urmare verificărilor efectuate asupra exercițiilor financiare 2021-2023, pentru un eșantion aferent categoriei de operațiuni ,,Bunuri și servicii”, au fost identificate lucrări/servicii reprezentând active imobilizate cu o valoare de 827.696,42 lei, care au fost decontate eronat de la capitolul 67.02 ,,Cultură, recreere și religie”, titlul II ,,Bunuri și servicii”, alineatul 20.02 ,,Reparații curente”, alineatul 20.01.30 ,,Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare” și alineatul 20.30.30 ,,Alte cheltuieli cu bunuri și servicii”.
De asemenea, se constată că înregistrarea acestora, în contabilitate, s-a făcut direct pe cheltuieli – cont 611 ,,Cheltuieli cu întreținerea și reparațiile” și cont 628 ,,Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți”.
Conform prevederilor legale, aceste lucrări ar fi trebuit înregistrate la nivelul aceluiași capitol, dar la nivelul Titlului -70- Cheltuieli de capital. Aceste lucrări nu au fost aprobate în listele de investiții de către Consiliul Local.
Cauză
Cauza producerii acestei abateri o constituie cunoașterea insuficientă de către personalul din cadrul compartimentului financiar contabil a prevederilor legale referitoare la înregistrarea cheltuielilor cu imobilizările corporale, precum și funcționarea defectuoasă a formelor de control intern.
Consecință
Situațiile financiare nu prezintă fidel toate operațiunile economice efectuate de entitate, în condiții de legalitate și regularitate, respectiv contul de execuție al bugetului local prezintă o imagine denaturată a structurii cheltuielilor efectuate de entitate din fonduri publice în perioada 2022-2023, în sensul supraevaluării cheltuielilor cu bunuri și servicii cu valoarea estimata de 827.696,42 lei și subevaluării cheltuielilor de capital cu aceeași valoare.
Bilanțul contabil, la partea de active necurente, nu exprimă realitatea, deoarece aceste sume nu au fost înregistrate în evidența patrimonială și nu au fost raportate în activele entității ca active imobilizate (corporale).
Recomandare
Având în vedere că în timpul auditului de conformitate, entitatea a întreprins măsuri de regularizare a sumelor, reprezentând cheltuieli de capital decontate de la cheltuieli curente, pentru fiecare lucrare de investiții (tribună stadion în Comuna Casimcea; modernizare Parc Central în localitatea Casimcea, județul Tulcea; amenajare curte exterioară la Sala de Evenimente din localitatea Războieni, comuna Casimcea, județul Tulcea), și până la data ședinței de conciliere,
entitatea a întocmit Procedura Operațională privind bugetarea și efectuarea cheltuielilor de capital și monitorizarea modului de implementare a acestora.
Constatare:
Efectuarea de cheltuieli cu schimbarea destinației legale, respectiv efectuarea de cheltuieli de capital din cheltuieli curente, pentru lucrări de construcții parcare Primărie din localitatea Casimcea, județul Tulcea, în sumă estimată de 173.145 lei.
Urmare verificărilor efectuate asupra exercițiilor financiare 2021-2023, pentru un eșantion aferent categoriei de operațiuni ,,Bunuri și servicii”, au fost identificate lucrări/servicii reprezentând active imobilizate cu o valoare de 173.145 lei, care au fost decontate eronat de la capitolul 84.02 ,,Transporturi”, titlul II ,,Bunuri și servicii”, alineatul 20.02 ,,Reparații curente”.
De asemenea, se constată că înregistrarea acestora, în contabilitate, a fost făcută direct pe cheltuieli – cont 611 ,,Cheltuieli cu întreținerea și reparațiile”. Conform prevederilor legale, aceste lucrări ar fi trebuit înregistrate la nivelul aceluiași capitol, dar la nivelul Titlului -70-
Cheltuieli de capital. Aceste lucrări nu au fost aprobate în listele de investiții de către Consiliul Local.
Cauză
Cauza producerii acestei abateri o constituie cunoașterea insuficientă de către personalul din cadrul compartimentului financiar contabil a prevederilor legale referitoare la înregistrarea cheltuielilor cu imobilizările corporale, precum și funcționarea defectuoasă a formelor de control intern.
Consecință
Situațiile financiare nu prezintă fidel toate operațiunile economice efectuate de entitate, în condiții de legalitate și regularitate, respectiv contul de execuție al bugetului local prezintă o imagine denaturată a structurii cheltuielilor efectuate de entitate din fonduri publice în anul 2022, în sensul supraevaluării cheltuielilor cu bunuri și servicii cu valoarea estimata de 173.696,42 lei și subevaluării cheltuielilor de capital cu aceeași valoare.
Recomandare
Având în vedere că în timpul auditului de conformitate, entitatea a întreprins măsuri de regularizare a sumelor reprezentând cheltuieli de capital, decontate de la cheltuieli curente pentru lucrarea de investiție construcție parcare Primărie din localitatea Casimcea, județul Tulcea, și până la data ședinței de conciliere, entitatea a întocmit Procedura Operațională privind bugetarea și efectuarea cheltuielilor de capital și monitorizarea modului de implementare a acestora, Cod:
PO 06.29, Ediția:1, Revizia: 0, termenul propus de entitate pentru implementarea acesteia fiind permanent, nu se mai impune emiterea de recomandări.
Constatare:
Prejudicierea entității cu suma totală de 36.960 lei, prin efectuarea de cheltuieli nelegale pentru diverse activități care nu au legătură cu obiectul de activitate al entității și efectuarea de cheltuieli/plăți către o societate, pentru același serviciu prestat atât de aceasta, cât și de către Asociația Comunelor din România (A.C.o.R.), cu care entitatea are încheiat un acord de cooperare.
Urmare verificărilor efectuate asupra categoriei de operațiuni ,,Bunuri și servicii”, s-a constatat decontarea nelegală în anii 2021-2023 a unor cheltuieli în sumă totală de 36.960 lei, reprezentând:
a) - asigurarea serviciilor de implementare a Sistemului de Control Intern Managerial (SCIM) în cadrul U.A.T. Comuna Casimcea; etapele implementării SCIM în cadrul UAT Comuna Casimcea, în sumă de 15.000 lei;
b) - achiziția de produse alimentare (dulciuri) în sumă totală de 21.960 lei, pentru acordarea unor cadouri angajaților (pachete de Crăciun), cu ocazia sărbătorilor de iarnă.
Alte aspecte/Bună guvernanță
Chiar dacă la nivelul U.A.T.C. Casimcea sunt instituite mecanisme de control în scopul prevenirii sau detectării și corectării neconformităților, având în vedere deficiențele constatate, sistemul de control intern nu poate indentifica eventualele erori, abateri de la legalitate și regulariate.
Cu scopul reducerii riscurilor identificate și îmbunătățirii sistemului de control intern în cadrul entității, echipa de audit sugerează conducerii entității să asigure implementarea recomandărilor propuse.
Termenul de implementare aprobat este 30.06.2025.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Neraportarea arieratelor și neplata impozitului pe venit pentru contractele de la Clubul Sportiv Farul Tuzla Curtea de Conturi a publicat rezultatul auditului financiar de la Primăria Tuzla (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii