Erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, denaturări generalizate Raport de audit financiar al Camerei de Conturi Constanța la primăria comunei Lumina (DOCUMENT)
Erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, denaturări generalizate: Raport de audit financiar
05 Feb, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
226
Marime text
![](/static/www_v2/img/logo.jpg)
![](images/stories/2025/02/06/lumina-poza.jpg)
![](https://www.ziuaconstanta.ro/images/stories/2025/02/06/lumina-poza.jpg)
- Curtea de Conturi a României a desfășurat misiunea de audit financiar asupra situațiilor financiare centralizate ale UATC Lumina, întocmite pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023
- În cadrul ședinței de deschidere din data de 02.10.2024 au fost discutate aspectele cuprinse în Scrisoarea de misiune
- În opinia Camerei de Conturi, din cauza importanței aspectelor descrise în secțiunea „Baza opiniei contrare” din raportul acestora, situațiile financiare consolidate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România
- Printre problemele constate de auditori se numără: supradimensionarea creanțelor, a veniturilor cuvenite bugetului local, subdimensionarea veniturilor bugetului local prin neurmărirea contractelor de concesiune și vânzare terenuri, subdimensionarea valorii activelor în contabilitatea Primăriei și în situațiile financiare la 31.12.2023
- Alte aspecte problematice țin de raportarea eronată a cheltuielilor de personal, nerespectarea prevederilor Codului Administrativ, cu privire la întocmirea inventarului bunurilor din domeniul public al UATC, supraestimarea valorii proiectelor finanțate din PNRR
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare supuse auditului Curții de Conturi au fost încheiate de către UATC Lumina, județul Constanța și au fost aprobate de cătreChiru Dumitru, primar cu atribuții de ordonator principal de credite și au fost depuse la Trezoreria Constanța.
Situațiile financiare ale UATC Lumina, au inclus și informațiile financiare pentru Școala gimnazială nr.1 Lumina, Grădinița cu program prelungit Lumina, unități de învățământ preuniversitar aflate în coordonarea acestuia, Clubul sportiv Lumina și Serviciul public de salubrizare.
OPINIA CONTRARĂ:
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale UATC Lumina pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; contul de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv un rezumat al principalelor politici contabile.
În opinia Camerei de Conturi, din cauza importanței aspectelor descrise în secțiunea „Baza opiniei contrare” din raportul acestora, situațiile financiare consolidate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATC Lumina pentru anul 2023 au fost constatate erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, denaturări generalizate care nu conduc la o imagine reală și fidelă după cum urmează:
C.1: Supradimensionarea creanțelor fiscale aflate în soldul contului 464-crențe fiscal cuvenite bugetului local, pe de o parte, prin menținerea creanțelor aferente unor societăți radiate, transferate la alte organe fiscale, dublate sau creanțe contribuabili declarați insolvabili fără bunuri
S-au menținut în evidența fiscală și în contul 464, creanțe fiscale, cu încălcarea prevederilor legale: creanțe pentru contribuabili declarați insolvabili în număr de 83 din perioada 2019-2023, în valoare de 269.704 lei, fără ca, conducătorul organului de executare silită să dispună scoaterea creanței din evidența curentă și trecerea ei într-o evidență separată pe baza procesului-verbal de insolvabilitate; creanțe pentru un contribuabil radiat, în valoare de 143.262 lei, nefiind atrasă răspunderea altor
persoane, potrivit legii, pentru un contribuabil transferat la UATO Năvodari, în valoare de 17.131 lei, și creanțe dublate în 6 cazuri în care contribuabilii au decedat și există moștenitori, acestea nefiind anulate.
C.2: Subdimensionarea veniturilor cuvenite bugetului local în condițiile în care s-a încălcat principiul contabilității de angajamente, astfel că, sumele solicitate la rambursare din FEN sau din fonduri naționale nu sunt reflectate în contabilitate la momentul solicitării lor de la Autoritatea de management în contul 458.03, ci la momentul rambursării sumei
Nu s-a procedat la înregistrarea veniturilor din FEN, fiind încălcat principiului contabilității de angajamente, la solicitarea de sume la rambursare din FEN sau din fonduri naționale, nefiind reflectate în contabilitate la momentul solicitării de la Autoritatea de management3, ci la momentul încasării lor, după cum urmează: în trei Proiecte finanțate din PNRR, cererile transmise în anul 2023 sunt rambursate în anul 2024; pentru o cerere de rambursare transmisă în data de 27.11.2022, suma nu a fost rambursată până la data auditului și nu a fost înregistrată în contabilitate; pentru toate celelalte Proiecte în curs, în număr de 7(șapte), sumele rambursate, nu au fost înregistrate prin contul 458.03- sume de primit de la Autoritatea de management, ci direct în contul de disponibil, la data rambursării, în sumă totală de 1.359.543,29 lei.
C. 3: Subdimensionarea veniturilor bugetului local prin neurmărirea contractelor de concesiune terenuri cu privire la actualizarea redevenței cu indicele de inflație, obligația obținerii autorizației de construire și punerea în aplicare a pactului comisoriu de reziliere de plin drept
Nu au fost respectate prevederile contractuale cu privire la actualizarea redevenței cu indicele de inflație, la obligația obținerii autorizației de construire în termen de un an și la punerea în aplicare a pactului comisoriu de reziliere de plin drept, conform clauzelor contractuale4, după cum urmează: pentru un număr de 411 contracte de concesiune, din perioada 2021-2023, evidențiate în două module, 375 contracte în modulul contabilitate și 36 contracte în modulul utilități, pentru care nu s-a calculat redevența actualizată cu indicele de inflație, în valoare totală de 279.316,64 lei; s-a identificat o persoană fizică, având încheiate 2 contracte de concesiune, cu o restanță totală de 87.838,11 lei, reprezentând redevență pentru perioada 2015-2023 și pentru care nu s-a solicitat eliberarea autorizației de construire în toată această perioadă, față de care nu au fost luate măsurile legale care se impun; pentru contractele de concesiune încheiate în perioada 2022-2023, au fost identificate 10 cazuri de contracte pentru care nu au fost depuse documente pentru emiterea autorizației de construire în termenul de 12 luni, situație în care, se impunea rezilierea contractelor.
C.4: Subdimensionarea veniturilor cuvenite bugetului local ca urmare a neurmăririi și neîncasării veniturilor din vânzarea de terenuri din domeniul prival al Comunei Lumina
La verificarea modului de urmărire a contractelor de vânzare terenuri, se constată faptul că, la vânzarea de terenuri în rate, înregistrarea în contabilitate a veniturilor se face la momentul încasării (93.853,29 lei pentru un număr de 6 contracte), iar ratele lunare nu se facturează conform scadențarului, fiind încălcate astfel, prevederile legale privind contabilitatea de angajamente.
În fapt, în contractele de vânzare terenuri încheiate la notar, în număr de 41, se prevede că, „în cazul neachitării consecutive a trei rate lunare, contractul de vânzare cumpărare își încetează aplicabilitatea, conform prevederilor din HCL al Comunei Lumina”. Ori, cum facturarea ratelor se face la plata acestora, nu se poate urmări dacă este respectată această obligație contractuală.
C.5: Subdimensionarea valorii activelor necurente reflectate în contabilitatea Primăriei și în situațiile financiare la 31.12.2023
În contul 103-bunuri din domeniul public al UATC, activele necurente nu sunt reflectate fidel, deoarece: există diferențe între evidența contabilă și cea tehnic operativă din Inventarul domeniului public al UATC, respectiv, valoarea din contabilitate este de 185.100.781,37 lei și cea din Inventarul Domeniului public statuat prin HCL, este de 183.422.419,40 lei; reevaluarea bunurilor de natura construcțiilor şi terenurilor al UATC, din 31.12.2022 prin aplicarea indicelui de inflație nu a condus la stabilirea valorii juste, deoarece unele bunuri au valori semnificativ de mici, raportat la valoarea bunurilor similare și la valoarea de piață.
C.6: Supradimensionarea datoriilor curente ale bugetului local înregistrate în conturile contabile 448, 462 și subdimensionarea datoriilor curente ale bugetului local înregistrate în contul 458
Datoriile curente din soldul contului 462-creditori, soldul contului 448-alte datorii față de buget și soldul contului 458- avansuri primite de la Autoritatea de management, nu reflectă realitatea datelor, în condițiile în care, inventarierea anuală nu a identificat faptul că, aceste datorii nu există pentru că nu au fost efectuate înregistrările contabile corespunzătoare: în soldul contului 462-creditori și ale contului de disponibil 552-disponibil pentru sume de mandat și sume în depozit, se menține suma de 56.841,50 lei, reprezentând ”taxe de participare la licitație”, sume din perioada anterioară anului 2018 și netrecute în contul de venituri 7517; soldul contului 448-alte datorii față de buget de 69.051,70 lei, reprezintă sume încasate pentru Uniunea Arhitecților din România în sumă de 53.173,70 lei, sub titlul de timbru arhitectură8 și nevirată în termenul legal la UAR, și suma de 15.878 lei, reprezintă sume omise a fi virată la ISU Dobrogea, ca sumă nedatorată; în soldul contului 458.05-avansuri primite de la Autoritatea de management la 31.12.2023 de 1.257.814,50 lei, figurează avansul primit și utilizat în perioada 2022-2023 pentru Proiectul Modernizare străzi și Proiectul LESS, însă, fără a se proceda la înregistrarea corespunzătoare în contul 458.03- sume de rambursat de Autoritatea de Management.
Alte aspecte:
F.1: Raportarea eronată a cheltuielilor de personal în contul de execuție, cu nerespectarea clasificației indicatorilor privind finanțele publice
Din verificările efectuate cu privire la cheltuielile de personal, echipa de audit a constatat că entitatea a efectuat în anul 2023, plăți reprezentând majorări salariale aferente echipelor de proiecte cu finanțare rambursabilă și diferite sporuri și indemnizații comisii de concurs, în sumă totală de 249.019 lei, fără utilizarea alineatelor bugetare dedicate acestor drepturi de personal, decontarea fiind efectuată eronat de la alte alineate bugetare, respectiv, articolul bugetar 10.01.06, cu consecințe asupra raportării cheltuielilor în execuția bugetară.
F.2: Neevidențierea garanției de bună execuție în conturi în afara bilanțului (contul 8049 sau contul 8050) și neconstituirea garanției pentru serviciile de proiectare achiziționate
Din verificările efectuate, s-a constatat că din totalul de 33 contracte de lucrări și proiectare au fost identificate vulnerabilități precum:garanția de bună execuție prevăzută în contractele de achiziție în procent de 5% și 10% din valoarea achiziției fără TVA, nu a fost înregistrată în contabilitate în conturi din afara bilanțului, respectiv, contul 8049-garanţie bancară pentru buna execuție și contul 8050- Disponibil din garanția constituită pentru buna execuție; nu s-a prevăzut și nu s-a constituit garanție de bună execuție în 7 contracte de proiectare, din care: pentru 3 contracte din fonduri PNRR, pentru 3 contracte din fonduri naționale Anghel Saligny și un contract cu finanțare din bugetul local, conform prevederilor legale11.
F.3: Nerespectarea prevederilor Codului Administrativ, cu privire la întocmirea Inventarului bunurile din domeniul public al UATC și cu privire la evidența financiar contabilă a bunurilor date în administrare
Au fost identificate neconformități cu privire la respectarea prevederilor Codului Administrativ, în ce privește inventarierea bunurilor din domeniul public al UATC și cu privire la evidența financiar- contabilă a bunurilor date în administrare la entitățile publice subordonate: 13,43% din valoarea bunurilor din domeniul public al UATC și 23,71% din domeniul privat al UATC, inventarul bunurilor publice nu este însoţit de extrase de carte funciară, din care să reiasă înscrierea dreptului de proprietate în cartea funciară şi faptul că bunul în cauză nu este grevat de sarcini; bunurile date în administrare la cele patru entități din subordine, sunt înregistrate în contabilitatea Primăriei în conturile de capitaluri și active, respectiv, conturile 103/211 și 2012, deși evidența contabilă se ține de titularul dreptului de administrare.
Bună guvernanță
G.1: Supraestimarea valorii Proiectului Little Energy Super Stars(LESS), prin elaborarea a două proiecte tehnice, de către același Proiectant care a elaborat DALI, cu valori diferite și peste valoarea din DALI și fără reluarea procedurii de aprobare a indicatorilor tehnico-economic
În contractul de proiect/Scrisoarea de ofertă de grant înregistrat sub nr.512275/22.09.2020, se precizează că în cadrul Proiectului Little Energy Super Stars(LESS) ce face parte din Granturi SEE și Norvegia 2014-2021, se acordă o subvenție financiară pentru finanțarea proiectului, costurile eligibile fiind de 181.000 euro, și reprezintă 84,75%, diferența de 15,25% de la bugetul local. Termen de finalizare- 31.12.2023, pentru trei școli și un cămin cultural în valoare totală de 213.569,32 euro(echivalent cu 1.067.846,60 lei).
Prin HCL nr.142/21.12.2020 se aprobă indicatorii tehnico-economici, respectiv, valoarea totală a Proiectului de 1.832.512,81 lei fără TVA și valoarea C+M de 1.445.564,29 lei fără TVA, valoare ce rezultă din Devizul general al DALI întocmit în luna februarie 2020.
În luna martie 2021 se întocmește proiectul PR 771/2021, însă au fost prezentate două Devize generale de cheltuieli în dosare diferite, pentru autorizare -Etapa III din Anexa 11 din HG 907/2016 și ”confidențial”, cu valori diferite, nejustificate: 1.922.583,97 lei fără TVA, din care, pentru investiția de bază 1.605.108,77 lei, document identificat în dosar pentru autorizare(etapa a 3-a din Anexa 11 din HG 907/2016); 2.355.015,21 lei fără TVA, din care, pentru investiția de bază 2.024.779,63 lei, document identificat în dosar-Documentație confidențială (neprevăzută în HG 907/2016), valoare care a stat la baza achiziției lucrărilor de C+M.
Diferența de valoare între cele două Devize ale PT raportat la DALI sunt numai la cap.4-cheltuieli pentru investiția de bază, și anume, de 159.544,48 lei pentru PT I și de 427.814,86 lei față de valoarea PT II confidențial.
În fapt, nu s-a luat măsura de reluare a procedurii de aprobare a indicatorilor tehnico-economici la momentul în care s-au modificat valorile prin elaborarea Proiectului (martie 2021)13, față de valorile din DALI (februarie 2020), se arată în raportul Curții de Conturi.
Având în vedere faptul că, antreprenorul nu a solicitat ajustări de preț în conformitate cu prevederile OG 47/04.2022 privind ajustarea prețurilor la contractele de achiziție publică, din recalcularea prețului contractului cu indicii prețurilor de cost din construcții, pentru cele șapte situații de lucrări din perioada aprilie 2022-aprilie 2023, s-a constatat că sumele facturate și decontate se situează sub valoarea ajustată a contractului.
G.2: Supradimensionarea valorii de Proiect din contractele de finanțare, prin încheierea de contracte de execuție și proiectare peste valoarea de Proiect, fiind încheiate ulterior acte adiționale la contractele de finanțare care cuprind cheltuielile neeligibile pentru 2 proiecte din trei, după un an de zile; nefinalizarea lucrărilor contractate în termenul încheiat și necalcularea de penalități de întârziere conform clauzei din contract
a) Depășirea valorii de Proiect din contractele de finanțare din PNRR în trei Proiecte finanțate din PNRR în anul 2023, valoarea de C+M adjudecată depășește valoarea finanțată, deși prin HCL se aprobă valoarea maximă eligibilă a proiectului conform precizărilor din secțiunea 2.5 din ghidul specific, respectiv, suprafața proiectului înmulțită cu cost standard/mp conform ghidului, astfel: în toate contractele de finanțare pentru proiectele de Reabilitare moderată- Serviciul de asistență socială, Renovare energetică Club de vară și Renovare integrată sediu ad-tiv- Serviciul de Salubrizare, valoarea totală a proiectului este egală cu valoarea maximă a finanțării nerambursabile a proiectului și cu valoarea eligibilă din PNRR inclusiv valoare aferentă TVA, fără cheltuieli neeligibile.
În fapt, în DALI întocmit de proiectant, ulterior încheierii contractelor de finanțare, cheltuielile cuprinse la cap.4.1-construcții și instalații, depășesc cheltuielile din contractul de finanțare, cu cheltuielile neeligibile a căror valoare nu este cuprinsă în contractele de finanțare.
Ulterior, după 9 luni de la încheierea contractului de proiectare și execuție, se solicită și se aprobă de către Ministerul dezvoltării, suplimentarea valorii a două Proiecte, cu cheltuieli neeligibile, prin AA ce a fost încărcat în platforma MDLPA numai pentru Proiectul Renovare energetică Club de vară; pentru Proiectul Reabilitare Serviciul de asistență socială, s-a încărcat în timpul auditului.
Pentru Proiectul de Renovare integrată sediu administrativ- Serviciul de Salubrizare, nu s-a solicitat actualizarea valorii contractului de finanțare, decât în timpul auditului.
b) Nerespectarea prevederilor contractuale cu privire la termenul de execuție pentru Obiectivul de reabilitare moderată - serviciul de asistență socială
Contractul de execuție încheiat pentru o durată de execuție de un an cu Asociația XXX XXXXXXXXXX XXXX -XXXXXXX XXXXXXXXX XX XXX XXXXXXX, la valoarea de 2.136.705,02 lei cu TVA, s-a prelungit cu trei luni prin AA 1/06.06.2024.
Conform situațiilor de lucrări nr.1-5/11.04.2024, gradul de realizare a lucrărilor a fost de 55,43%, la data auditului, lucrările fiind suspendate, iar entitatea nu a calculat penalități de întârziere contractuale de 0,01% pe zi de întârziere și nu a luat măsuri pentru continuarea și finalizarea lucrărilor, sau de încetare și reziliere a contractului cu preaviz de 15 zile în cazul în care, ”executantul nu execută Contractul în conformitate cu obligațiile asumate”, conform prevederilor art.27.4 din contract.
G.3- Consiliul Local al Comunei Lumina, ca asociat unic al SC Gospodărie Lumina SRL, nu și-a îndeplinit obligațiile legale cu privire la conducerea societății, în condițiile în care, două HCL de suspendare a activității societății și de încetare a activității administratorului, nu au fost înscrise la Registrul Comerțului, respectiv, 31.12.2023 și 30.06.2024; CL nu a solicitat pentru aprobare, situațiile financiare ale societății la 31.12.2023 și pentru trimestrele 1 și 2 din anul 2024, când societatea a înregistrat operațiuni(în contul 5311-casa există înregistrată în contabilitate suma de 4389 lei, sumă nevirată la trezorerie din data de 31.03.2024); CL nu a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2023/2024;
G.4- Neauditarea tuturor activităților desfășurate de către entitate în cadrul termenului legal de 4 ani, deoarece în perioada 2020-2023 au fost auditate 7 activități din totalul de 15 și în consecință, conducerea UATC Lumina nu poate obține o asigurare asupra eficacității formelor de control intern ale entității și a entităților subordonate.
Apariția acestui risc este determinată de lipsa unui program de audit anual și multianual ce trebuia întocmit de structura de audit din cadrul ACOR-filiala Constanța.
G.5- Nu au fost luate măsuri de implementare în totalitate a măsurilor din Decizia nr.47/2017 și Decizia nr.45/2020, existând un risc de denaturare a contului de execuție venituri/cheltuieli pe anul 2023, ca urmare a faptului că entitatea a implementat parțial, 4 măsuri din Decizia nr.47/2017 și 15 măsuri din Decizia nr.45/2020, decizii emise de Camera de Conturi Constanța;
UAT Lumina a primit termene diferite, care se întind pe tot parcursul anului 2025 pentru soluționarea abaterilor consemnate care au determinat producerea unor prejudicii, vezi secțiunea „documente”.
Raportul integral al Curții de Conturi asupra situațiilor financiare consolidate ale UATC Lumina pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023 poarte fi consultat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Dezastru pe toate planurile Raport de audit al Camerei de Conturi la Primăria Cogealac din județul Constanța asupra situațiilor financiare pentru 2023 (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii