Plata nelegală a indemnizației de concediu pentru primarul comunei Raportul de audit financiar al Camerei de Conturi Constanța la Primăria Mereni (DOCUMENT)
Plata nelegală a indemnizației de concediu pentru primarul comunei:Raportul de audit financiar al Camerei de
12 Dec, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
196
Marime text
INTRO:
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare supuse auditului Curții de Conturi au fost încheiate de către UATC Mereni cu sediul în comuna Mereni. Acestea au fost aprobate de către primar în calitate de ordonator principal de credite, și au fost depuse la M.F.P.-A.N.A.F.-D.G.R.F.P. Galați A.J.F.P. Constanța sub nr. de înregistrare 323 din 29.01.2024.
Situațiile financiare ale UATC Mereni au inclus informațiile financiare de la Școala Gimnazială Nichita Stănescu Mereni entitate subordonată cu personalitate juridică.
Opinia auditorilor Camerei de Conturi este una cu REZERVE
Inspectorii Camerei de Conturi au auditat situațiile financiare consolidate ale UATC Mereni pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia acestora, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATC Mereni pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, dar care nu sunt generalizate, după cum urmează:
C.1. Trecerea eronată pe cheltuieli a unor materiale de natura obiectelor de inventar și a unor active necurente (aparatură birotică) cu consecințe asupra realității datelor raportate prin situațiile financiare ale UATC Mereni
În urma auditării cheltuielilor efectuate de entitate în anul 2023 de la titlul 20 „Cheltuieli cu bunuri și servicii”, s-a constatat că UATC Mereni a efectuat plăți în valoare de 17.417,98 lei reprezentând achiziție aparatură birotică (o Multifuncțională CANON, o Multifuncțională HP) și materiale de natura obiectelor de inventar (piedestal multifuncțională și două fișete metalice), care au fost înregistrate in mod eronat direct pe cheltuieli.
Abaterea a fost remediată integral în timpul auditului prin înregistrarea obiectelor de inventar și a activelor necurente în conturile corespunzătoare cu notele contabile nr. 6675/JN din 16.08.2024 și nr. 6672/JN din 07.08.2024.
C.2. Menținerea în mod nejustificat in contul 231"Active fixe corporale în curs de execuție” a unor active corporale finalizate si recepționate.
La data de 31.12.2023, in soldul contului 231 „Active fixe corporale in curs de execuție” figura in mod eronat înregistrată suma de 246.173,98 lei, reprezentând contravaloarea unei lucrări de investiții (pietruire străzi), care a fost finalizată si recepționată prin procesul verbale de recepție la terminarea lucrărilor nr. 6456 din 07.11.2022, fără ca aceasta să fie înregistrată în contul aferent, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
Astfel prin prezentarea eronata a valorii elementelor patrimoniului, situațiile financiare anuale întocmite de către UATC Mereni nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare și a performanței entității pentru exercițiu financiar auditat.
Abaterea a fost remediata integral în timpul auditului prin înregistrarea operațiunii respective în contul aferent cu Nota contabilă nr.6674/JN din 14.08.2024.
C.3. Nerespectarea tuturor prevederilor legale privind urmărirea si încasarea debitelor din impozite si taxe locale neîncasate la data de 31.12.2023
Din verificarea datelor și informațiilor înscrise în evidența fiscală și evidența financiar contabilă a UATC Mereni, respectiv lista de rămășițe anexă la situațiile financiare și pozițiile de rol, s-a constatat că la nivelul entității figurează un număr de 61 contribuabili persoane fizice care înregistrează debite din impozit pe clădiri, teren intravilan, teren extravilan și mijloace de transport neachitate în termenul legal prevăzut de art.467 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
C.4. Menținerea nejustificată în evidența fiscală și contabilă a UATC Mereni, a unor creanțe restante ale unui contribuabil persoană juridică care a fost radiată de la Oficiul Registrului Comerțului precum și a unor amenzi ale persoanelor fizice decedate
Din intersecția bazelor de date comunicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului Constanța (ONRC) pentru perioada 2022-2023 cu privire la societățile radiate cu sediul sau puncte de lucru pe raza teritoriala a comunei Mereni, cu baza de date din evidența fiscală a entității respective contribuabili persoane juridice (PJ) care figurează cu debite restante înscrise în lista de rămășițe la 31.12.2023 si raportate în soldul contului 464”Creanțe ale bugetului local”, a rezultat o persoană juridică care figurează radiată la ONRC, si anume societatea XXXX XXXX SRL, radiată în data de 03.07.2022, cu debite restante în suma totală de 288.674,19 lei reprezentând contravaloare concesiune și chirie conform contract nr. 73/21.01.2008 și majorări de întârziere aferente perioadei 2016 – 2017 precum și cheltuieli de executare silită.
De asemenea în evidența fiscală a entității (lista de roluri si rămășiță) sunt menținute nejustificat debite restante în suma de 13.120 lei reprezentând amenzi aparținând unui număr de 5 contribuabili persoane fizice care sunt decedate.
Având în vedere prevederile art.23, coroborat cu art.27 și prevederile art.266 din Legea nr.207/2015, debitele restante reprezentând amenzi ale celor 5 contribuabili persoane fizice care erau decedate până la data de 31.12.2023, trebuiau anulate din evidența fiscală și contabilă a entității.
Abaterea a fost remediată integral în timpul auditului prin scăderea din evidența fiscală și contabilă a debitului în sumă de 301.794,19 lei, în baza HCL nr.50 din 04.09.2024 și a notei contabile nr.6678/06.09.2024.
C.5. Nestabilirea, neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea impozitul pe clădiri, aferent construcțiilor noi edificate in baza autorizațiilor de construire depășite ca termen, în lipsa recepțiilor și a declarațiilor de impunere
Nu a fost stabilit, evidențiat, urmărit și încasat impozitul aferent clădirilor a căror autorizație de construire a expirat și pentru care fie s-au finalizat lucrările de construcție, fie acestea au elementele constitutive ale unei clădiri.
Din verificările efectuate asupra datelor din registrul de autorizații de construire din perioada 2019-2022, cât și a inspecției din teren efectuate de către serviciul abilitat al entității, s-a constatat că pentru un număr de 5 autorizații cu termenul de finalizare depășit.
C.6. Nerespectarea de către UATC Mereni a prevederilor legale privind înregistrarea și raportarea serviciului datoriei publice locale
Din verificarea documentelor puse la dispoziția auditorilor publici externi, s-au constatat următoarele aspecte:
- Contractul de leasing financiar, ca și instrument al datoriei publice locale, nu a fost autorizat și raportat în conformitate cu prevederile legale. Conform dispozițiilor Legii 273/2006 privind finanțele publice locale, leasingul financiar este un instrument al datoriei publice locale și se supune reglementărilor legale aplicabile în ceea ce privește autorizarea, garantarea și raportarea serviciului datoriei publice locale. În fapt entitatea nu a solicitat avizul comisiei de autorizare a împrumuturilor locale din cadrul Ministerului Finanțelor, nu a întocmit și raportat registrul datoriei publice.
Neraportarea informațiilor privind serviciul datoriei publice are consecințe directe asupra situațiilor financiare anuale întocmite de către UATC Mereni în sensul că acestea nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare şi a performanţei entităţii pentru exerciţiu financiar auditat, având în vedere că valoarea totală a datoriei contractate de către autoritatea administrației publice locale se raportează anual prin situațiile financiare.
Abaterea a fost remediată în timpul misiunii de audit prin transmiterea către AJFP Constanța – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică, prin Adresa nr.3893 din 26.08.2024 înregistrată la ANAF sub nr.8223 diin 26.08.2024, a documentației privind contractul de leasing financiar nr.20217831 din 04.08.2022 și situația privind finanțarea rambursabilă contractată, conform prevederilor legale în vigoare.
C.7. Plata nelegală a indemnizației de concediu pentru ordonatorul principal de credite al UATC Mereni
Din verificarea legalității și exactității sumelor din soldurile conturilor înregistrate în evidența financiar contabilă respectiv în balanța de verificare întocmita la 31.12.2023, s-a constata că în soldul debitor al contului 425 "Avansuri acordate personalului" este înregistrată suma de 4.867 lei reprezentând plată unui număr de 22 de zile concediu de odihnă neefectuat aferent anului 2021.
Facem precizarea că prin plata concediului de odihnă neefectuat entitatea a angajat cheltuieli nelegale în sumă brută de 8.320 lei (sumă netă de 4.867 lei) cu încălcarea prevederilor art. 146, alin. (2) din Legea nr.53/2003 privind Codul muncii.
Abaterea a fost remediată în timpul auditului prin restituirea sumei de 4.867 lei, reprezentând contravaloarea concediului de odihnă plătit nelegal.
Alte aspecte
F.1. Nerespectarea regulilor bugetare privind fundamentarea și elaborarea Bugetului de Venituri si Cheltuieli aferent exercițiului financiar auditat.
F.2. Nerespectarea de către UATC Mereni a prevederilor legale privind implementarea controlului intern managerial și lipsa controlului inopinat al casieriei la UATC Mereni.
F.3. Nerespectarea de către UATC Mereni a prevederilor legale privind inventarierea la data de 31.12.2023 a elementelor aflate în patrimoniul entității.
F.4. Neîntreprinderea măsurilor în vederea ocupării postului de consilier clasa 1, grad profesional asistent din cadrul Compartimentului achiziții-publice.
Bună guvernanță
G.1. Deși în structura organizatorică pentru aparatul de specialitate al primarului Comunei Mereni pentru anul 2023 este prevăzut un compartiment de Audit intern, postul este vacant. În baza acordului cu ACOR, în anul 2023 la nivelul entității a fost efectuată o misiune de audit public intern având ca obiect : Activitatea de achiziții publice" concluziile fiind înscrise Raport de audit nr.577/15.11.2023 (înregistrat la entitate sub nr.6114/15.11.2023).
G.2.Conducerea entității nu a dezvoltat și aplicat instrumente adecvate de supervizare și control al proceselor și activităților specifice direcțiilor/compartimentelor/serviciilor și entităților subordonate, în scopul realizării acestora în condiții de economicitate, eficientă, eficacitate, siguranță și legalitate.
G.3 La nivelul UATC Mereni sunt încheiate și se află în derulare următoarele contracte de finanțare cum ar fi:
- Modernizare străzi localitatea Osmancea, comuna Mereni – prin programul de finanțare PNRR;
- Renovare - Reziliență Casa Agronomul comuna Mereni – prin programul de finanțare Sud Est 2020 – 2024.
Având în vedere derularea contractelor menționate anterior, orice abatere de la condițiile de eligibilitate a proiectelor poate conduce la dificultăți în asigurarea finanțării din contribuția proprie, și implicit la o întârziere în implementarea proiectelor. Astfel, entitatea trebuie să urmărească termenele și să respecte duratele de realizarea a activităților aprobate prin cererile de finanțare, precum si obligația și responsabilitatea asigurării managementului proiectelor în concordanță cu prevederile contractelor de finanțare încheiate, ale legislației europene și naționale aplicabile fiecărui proiect în parte, pentru a evita corecții financiare sau reduceri procentuale ale finanțării eligibile si pentru a facilita absorbția fondurilor nerambursabilă de la Uniunea Europeană.
Raportul integral al misiunii de audit financiar efectuată de către Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța la UAT Mereni, județul Constanța poate fi consultată integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Opinie cu rezerve Curtea de Conturi la Primăria Albești din județul Constanța. Viceprimarul cu atribuții de primar și-a acordat spor de dificultate! (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii