Prejudicii și abateri financiar-contabile stabilite de Camera de Conturi după auditul desfășurat la Consiliul Județean Constanța. Mihai Lupu spune își asumă acest raport(DOCUMENTE)
Prejudicii și abateri financiar-contabile stabilite de Camera de Conturi după auditul desfășurat la Consiliul
15 Apr, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
2460
Marime text
- În perioada 10.05.2021 -30.06.2021, inspectorii Camerei de Conturi Constanța au derulat un audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale unității administrativ teritoriale a județului Constanța
- În continuare vă prezentăm sinteza rezultatelor acțiunii de audit și punctul de vedere al președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu cu privire la rezultatul acțiunii Curții de Conturi
- Inspectorii Camerei de Conturi au identificat prejudicii de prejudicii în valoare de 1.255.000 lei și abateri financiar-contabile în sumă de 1.157.000 lei
În perioada 10.05.2021 -30.06.2021, inspectorii Camerei de Conturi Constanța au derulat un audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale unității administrativ teritoriale a județului Constanța.
În continuare vă prezentăm sinteza rezultatelor acțiunii de audit și punctul de vedere al președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu cu privire la rezultatul acțiunii Curții de Conturi.
Inspectorii Camerei de Conturi au identificat prejudicii de prejudicii în valoare de 1.255.000 lei și abateri financiar-contabile în sumă de 1.157.000 lei.
Informații privind exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare
Potrivit raportului, inspectorii au identificat pe timpul auditului, neconstituirea, neînregistrarea în contabilitate și neraportarea în situațiile financiare centralizate, a provizioanelor în sumă totală de 1.157 mii lei, reprezentând datorii ce decurg din drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului, câștigate prin sentințe judecătorești.
Inspectorii au mai constatat angajarea, ordonanțarea, plata și raportarea eronată a unor drepturi de natură salarială pentru perioade anterioare, câștigate prin hotărâri judecătorești.
În raportul de control se mai arată că în anul 2020, Consiliul Județean Constanța a fost obligat prin sentință civilă la plata unor diferențe salariale personalului său.
„Plățile acestor drepturi au fost evidențiate în mod eronat în categoria salariilor de bază, supradimensionând în mod artificial bugetul și contul de execuție la art. 10.01.01, ”salarii de bază ”, astfel că utilizatorii situațiilor financiare nu au primit informații reale cu privire la nivelul salarial înscris în contractele individuale de muncă/raporturile de serviciu ale personalului contractual/funcționarilor publici.
În fapt, atât în anul 2019, cât și în anul 2020, la elaborarea și fundamentarea bugetului ar fi trebuit să fie prevăzute sume pentru plata drepturilor câștigate prin sentințe judecătorești la articolul bugetar 10.01.30 - ”Alte drepturi salariale„ iar pentru obligațiile sociale ale angajatorului la bugete, ar fi trebuit să fie prevăzute sume la articolul bugetar 10.03.01, 10.03.02, 10.03.03, 10.03.04, respectiv 10.03.06, după caz, conform clasificației economice de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articole și aliniate în baza contului de execuție a bugetului instituțiilor publice, pentru reflectarea unitară a cheltuielilor efectuate", se arată în sinteza auditului.
Evaluarea sistemelor de management șl control intern (inclusiv audit intern) la entitățile verificate
Inspectorii Camerei de Conturi au mai descoperit neimplementarea în totalitate a sistemului de control intern managerial conform prevederilor O.S.G.G. privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice și neexercitarea auditului public intern asupra tuturor activităților desfășurate la nivelul Consiliului Județean Constanța.
În ceea ce privește modul de stabilire,evidențiere si urmărire a încasării veniturilor bugetului general consolidat, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege, identificarea cauzelor care au determinat nerealizarea acestora, a fost constatată neaplicarea tuturor măsurilor de executare silită prevăzute de Codul de procedură fiscală, inclusiv de declarare a stării de insolvabilitate a debitorilor care nu dețin bunuri urmăribile.
Calitatea gestiunii economico-financiare
În ceea ce privește gestiunea economico-financiară, auditul Camerei de Conturi a constatat nepunerea în executare a hotărârii definitive a instanței privind anularea unui contract de cumpărare de către Consiliul Județean Constanța a unui imobil, în sensul, revenirii acestuia în proprietatea publică a statului și recuperarea pagubei produsă în patrimoniul instituției reprezentând contravaloarea imobilului achiziționat.
„În anul 2009 Consiliul Județean Constanța a cumpărat un imobil - estacadă cheu în suprafață de 17.000 mp, la un preț stabilit în urma licitației deschise de 1.255 mii lei, însă în urma unui audit public extern al Camerei de Conturi Constanța, s-a constatat că imobilul în cauză aparține proprietății publice a statului și nu putea fi vândut, astfel că instanța supremă a hotărât revenirea imobilului în proprietatea publică a statului și recuperarea pagubei reprezentând contravaloarea imobilului achiziționat.
Până în prezent, Consiliul Județean Constanța nu a pus în executare hotărârea instanței, nu a procedat la evidențierea pagubei în evidența contabilă și nici nu a făcut demersuri pentru recuperarea acesteia - 1.255 mii lei", se mai arată în nota de control.
Inspectorii Camerei de Conturi au mai identificat prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor netemeinic justificată,în cazul unui eșantion de proceduri de achiziție publică care au fost anulate, fapt care a condus la întârzierea finalizării procedurilor, contrar prevederilor legale.
Au fost constatate opt cazuri în care comisia de evaluarea a ofertelor a solicitat ordonatorului de credite extinderea perioadei de evaluare a
ofertelor, însă contrar prevederilor legale, nu a prezentat cauzele temeinic justificate care au determinat aceste extinderi, cu consecințe în afectarea procedurilor de achiziții publice prin întârzierea nejustificată a evaluării ofertelor tehnice și financiare, iar în final au determinat anularea procedurilor inițiate.
Nepunerea în executare a deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor și crearea unor circumstanțe artificiale de anulare a procedurii de atribuire.
„CNSC a adoptat în anul 2020 o decizie prin care a dispus, în mod imperativ, ca în termen de 12 zile de la primirea deciziei, autoritatea contractantă să reevalueze ofertele depuse, însă, aceasta nu a pus în aplicare decizia, ci, Comisia de evaluare a emis raportul de anulare a procedurii, contrar deciziei CNSC și a prevederilor legii privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, potrivit cărora Decizia Consiliului este obligatorie pentru părțile cauzei", reiese din raportul de audit.
Inspectorii Curții au mai identificat aspecte de nerespectare a principiului transparenței în utilizarea fondurilor publice determinată de netransmiterea trimestrială în SICAP a notificărilor cu privire la achizițiile directe realizate în perioada 2019-2020, supradimensionarea valorii estimate în cazul contractelor de achiziție publică de bunuri, servicii și lucrări și cheltuieli dar și angajarea, ordonanțarea și plata unor cheltuieli de personal, reprezentând drepturi salariale pentru personalul nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile, fără respectarea principiilor economicității, eficacității și eficienței în utilizarea fondurilor publice.
„Deși există rapoarte generale privind activitățile care s-au derulat până înprezent în cele 11 proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile, întocmite de către personalul Direcției de Proiecte, angajamentul legal al cheltuielilor (art.10 Cheltuieli de personal ) nu a avut la bază identificarea exactă a activităților derulate în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene pentru fiecare persoană - parte a echipei conform unui calendar zilnic, nefiind inițiată o procedură operațională privind formarea echipelor de proiect, oportunitatea numărului de persoane din fiecare proiect în funcție de importanță și complexitate, al timpului necesar diferitelor activități, așa încât activitatea de bază a instituției să nu fie afectată, cu atât mai mult cu cât există în organigramă 49 de posturi dedicate exclusiv activităților legate de proiectele finanțate din fonduri europene
nerambursabile, ceea ce relevă o posibilă suprapunere a atribuțiilor de realizare a proiectelor de către Direcția de proiecte cu cele ale personalului care are atribuții suplimentare de realizarea proiectelor", atrag atenția inspectorii Curții de Conturi.
Alte deficiențe constatate:
- Nerespectarea prevederilor legale referitoare la organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii și nevalorificarea rezultatelor inventarierii, astfel încât situațiile financiare anuale nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare și a performanței entității pentru exercițiul financiar 2020.
- Cu privire la organizarea și efectuarea inventarierii, cât și la reflectarea rezultatelor acestei operațiuni în situațiile financiare întocmite pentru anul2020. Totodată, s-a constatat nerespectarea prevederilor Codului administrativ, sens în care nu a fost întocmit inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public și privat al U.A.T.J. Constanța de către o comisie specială, constituită conform prevederilor legale.
- Nerespectarea prevederilor legale referitoare la reevaluarea activelor fixe corporale în cazul unor bunuri aflate în patrimoniul U.A.T.J. Constanța.
- Din documentele prezentate de entitate se constată că, în anul 2020 au fost reevaluate numai o parte dintre activele fixe corporale deținute de entitate, pentru bunurile aflate în domeniul public al U.A.T.J. Constanța și concesionate către o regie autonomă, în baza Contractului de delegare de gestiune a serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare prin concesiune și actele adiționale), nefiind efectuată reevaluarea.
- Din situațiile prezentate de entitate au fost identificate mijloace fixe (conducte, branșamente), dar și o clădire (cod inventar 201153) înregistrate în evidența contabilă a entității la valoarea de 0,01 lei fiecare. Totodată, au fost identificate un număr de 360 de terenuri din domeniul public al U.A.T.J. Constanța concesionate unei regii autonome, care nu au fost reevaluate și a căror valoare din contabilitate este de 44.347 mii lei.
-Neurmărirea respectării disciplinei în domeniul autorizării executării lucrărilor de construcții.
Din documentele puse la dispoziție s-a constatat că nu au fost îndeplinite de către entitatea verificată cerințele prevăzute de legea privind
autorizarea executării lucrărilor de construcții în sensul urmăririi respectării disciplinei în domeniul autorizării executării lucrărilor de
construcții pe teritoriul administrativ al județului.
- În aceste condiții Camera de Conturi Constanța, prin sondaj, a solicitat unui număr de 18 primarii comunale, să precizeze modalitatea în care
este organizat compartimentul de specialitate în domeniul amenajării teritoriului și urbanismului.
Din răspunsurile prezentate a rezultat că un număr de 3 UATC-uri au încheiate Convenții de colaborare cu structura de specialitate constituită în cadrul Consiliului Județean Constanța, restul de 15 UATC-uri nu au organizată aceasta activitate conform prevederilor legale.
- Neurmărirea de către entitatea verificată a desfășurării activității de transport public de persoane privind neconcordanța între numărul de curse efectuate de operatorii de transport județean și numărul de salariați transmis de către operatorii de transport în Revisal.
Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate
În timpul auditului, persoanele cu atribuții în domeniul achizițiilor publice au fost atenționate asupra abaterilor constatate, respectiv, nerespectarea principiului transparenței, drept pentru care în anul 2021, au procedat întocmai cu prevederile legale.
Au fost analizate procedurile de achiziție publică în desfășurare din punct de vedere al termenelor de evaluare de către comisiile de evaluare, fiind dispuse măsuri de stopare a acestor practici de extindere fără just temei a termenelor legale.
Constituirea și înregistrarea în contabilitate a provizioanelor în sumă totală de 157mii lei. Astfel,au fost întocmite note contabile privind înregistrarea operațiunii de constituire provizioane la nivelul instituției.
Entitatea a dispus măsuri privind clarificarea unor aspecte constatate de echipa de audit. În acest sens, prin două adrese, Comisia de inventariere nr. 1 a transmis către Comisia Centrală de inventariere anuală, demersurile întreprinse în cazul lipsurilor constatate la două entități din subordinea U.A.T.J. Constanța. Pentru lipsurile constatate se precizează că „ nu au fost comunicate informații despre persoana/persoanele care răspund de gestiunea acestora", în timp ce în cazul obiectelor de inventar și mijloacelor fixe neidentificate în teren, s-a constatat că bunurile menționate în procesul-verbal fac, parte din valoarea construcției, fapt pentru care s-a procedat la modificarea evidenței financiar-contabile, în sensul transferului valorilor mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar asupra valorii construcției. În ceea ce privește alte lipsuri constatate la unele primării, au fost transmise e-mailuri în data de 11.06.2021 către fiecare primărie, în vederea recuperării bunurilor constatate lipsă.
Totodată, entitatea a prezentat adrese emise de Societatea profesională de executori judecătorești și de Biroul executorului judecătoresc, prin care se comunică stadiul măsurilor întreprinse în vederea recuperării prin executare silită a dosarelor încredințate de către U.A.T.J. Constanța.
Opinia de audit
A fost exprimată o opinie contrară, întrucât datorită denaturărilor semnalate și prezentate în Raportul de audit financiar, precum si modului de administrare a patrimoniului public și privat al statului și al unității administrativ-teritoriale, care nu este în concordanță cu scopul, obiectivele și
atribuțiile prevăzute în actele normative prin care a fost înființată entitatea, cât și datorită faptului că situațiile financiare în ansamblul lor, nu prezintă fidel performanța financiară a C.J. Constanța la data de 31.12.2020.
Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi
Înlăturarea neregulilor în activitatea financiar-contabilă controlată, astfel:
1. Ordonatorul principal de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune luarea măsurilor legale necesare astfel: în funcție de tipul, valoarea și complexitatea fiecărei achiziții/contract în parte, persoana din cadrul autorității contractante cu atribuții în achiziții publice privind evaluarea și estimarea va proceda la realizarea acestora prin parcurgerea a acelor activități, prevăzute în actele normative în materia achizițiilor publice, considerate ca fiind de natură să certifice o apropiere cât mai mare de valoarea reală a achiziției și astfel să sprijine activitatea autorității contractante în vederea atingerii scopului urmărit de către aceasta prin realizarea respectivei achiziții.
2. Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale necesare care să conducă la identificarea de soluții în desfășurarea atribuțiilor comisiilor de evaluare astfel încât să nu se întârzie nejustificat derularea procedurilor de atribuire și va aproba Notele de extindere a perioadei de evaluare a ofertelor doar în cazuri temeinic justificate, potrivit legii.
3. Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale necesare care să conducă pe viitor la: punerea în executare a deciziilor C.N.S.C. în termenul stabilit de acesta, potrivit prevederilor legale; identificarea unor norme de management în vederea întăririi controlului în domeniul achizițiilor publice, inclusiv în analizarea riguroasă (înaintea aprobării) a rapoartelor de anulare a procedurii care invocă prevederile legale.
4. În vederea înlăturării abaterii de la legalitate și regularitate, ordonatorul de credite va dispune pe viitor, luarea măsurilor legale necesare care să conducă la: angajarea, ordonanțarea, plata și înregistrarea următoarelor tranșe aferente drepturilor salariale câștigate în instanță, conform reglementărilor legale în vigoare; pentru reflectarea unitară a cheltuielilor efectuate pe articolele și alineatele prevăzute în
clasificația economică, ordonatorul de credite va elabora un îndrumar.
5. Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale necesare, care să conducă la: elaborarea de proceduri interne privind activitatea echipelor de proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile și modalitatea de plată ; analizarea numărului de persoane din echipele de proiect, în funcție de importanța și complexitatea proiectului, precum și monitorizarea timpului efectiv alocat activităților, pentru fiecare persoană - parte a echipei, cu încadrarea în numărul maxim de ore prevăzute în legislația muncii, conform unui calendar zilnic (de ex. introducerea unui formular lunar pentru activitatea din proiecte care să includă atât timpul afectat activității din proiecte, cât și timpul afectat celorlalte activități prestate pentru funcția de bază), așa încât activitatea de bază a instituției să nu fie afectată.
6. Ordonatorul de credite al UATJ Constanța va dispune măsurile legale ce se impun pentru: implementarea tuturor standardelor de control intern managerial prevăzute de lege la nivelul aparatului de specialitate al U.A.T.J. Constanța, precum și la nivelul tuturor entităților subordonate. O importanță deosebită se va acorda elaborării procedurilor operaționale și de sistem pentru toate activitățile procedurale din entitate, cu precizarea expresă în cadrul acestora, a atribuțiilor și responsabilităților tuturor persoanelor implicate; selectarea misiunilor de audit conform prevederilor Normelor generale privind exercitarea activității de audit public intern, concomitent cu identificarea, analizarea și înlăturarea tuturor cauzelor care au generat imposibilitatea auditării tuturor activităților desfășurate la nivelul UATJ Constanța.
7. Ordonatorul de credite al UATJ Constanța va dispune măsurile legale ce se impun pentru: finalizarea inventarierii și valorificarea rezultatelor acesteia, inclusiv prin recuperarea lipsurilor constatate și înlăturarea tuturor deficiențelor identificate; identificarea debitorilor de la care se vor recupera creanțele entității înregistrate în contul 461 debitori;inventarierea și întocmirea inventarului domeniului public și privat al U.A.T.J. Constanța de către Comisia specială constituită conform prevederilor legale, cu respectarea tuturor prevederilor legale; elaborarea și implementarea procedurilor scrise privind realizarea inventarierii și valorificarea rezultatelor acesteia, care să cuprindă atribuții și responsabilități clare pentru toate persoanele implicate în activitatea de inventariere, atât ale Comisiei centrale de inventariere care are sarcina să organizeze, să instruiască, să supravegheze și să controleze modul de efectuare a operațiunilor de inventariere, cât și atribuțiile și responsabilitățile tuturor comisiilor de inventariere.
8. Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale ce se impun pentru reevaluarea tuturor activelor fixe corporale aflate în patrimoniul entității, cu respectarea tuturor prevederilor legale.
9. Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale ce se impun pentru: actualizarea fișelor posturilor cu toate atribuțiile specifice organelor de executare silită pentru persoanele desemnate de executori fiscali conform prevederilor Codului de procedură fiscală; organizarea unei evidențe informatizate la nivelul compartimentului impozite, taxe și executare silită, care să permită gestionarea informatică a tuturor titlurilor de creanță/titlurilor executorii primite în vederea aplicării procedurii de executare silită, emiterea tuturor actelor de executare silită din aplicația informatică, emiterea de rapoarte/situații centralizatoare privind activitatea de executare silită în ansamblul ei.
Aplicarea de măsuri pentru stabilirea întinderii prejudiciilor și recuperarea acestora,conform prevederilor art. 33 alin. (3) din Legea nr. 94/1992, republicată și ale pct. 174 din RODAS:
Ordonatorul de credite al U.A.T.J. Constanța va dispune măsurile legale necesare care să conducă la: punerea în executare a hotărârii definitive a instanțelor, rectificarea actelor cadastrale la OCPI cu înscrierea dreptului de proprietate a statului și predarea imobilului Ministerului Finanțelor Publice și întreprinderea măsurilor legale pentru recuperarea pagubei produsă C.J. Constanța și înregistrarea acesteia în contabilitate.
Ce spune președintele CJ, Mihai Lupu despre acțiunea de audit?
„Raportul Camerei de Conturi Constanța, a fost unul obiectiv ce a avut și o componentă care a privit anumite aspecte nefavorabile. Ne-am asumat acest raport, pe care nu îl vom ataca în instanță, deoarece sunt măsuri ce vor fi luate pentru a respecta toate neconformitățile identificate în urma controlului. De alftfel, o serie de neconcordanțe, au fost clarificate și rezolvate, încă din timpul controlului, față de care inspectorii nu au mai avut obiecții. În același timp au fost și anumite sesizări și aspecte la care lucrăm pentru a fi soluționate. Acestea sunt sub urmărire, deoarece sunt aspecte legate de ducerea la îndeplinire a unor hotărâri ale instanțelor de judecată. Ele necesită un timp mai îndelungat de rezolvare, dar cu sigurață le vom finaliza și pe acestea” – Mihai Lupu
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Camera de Conturi Constanța. Sinteza rezultatelor acțiunii de audit desfășurate la RAEDPP (DOCUMENTE)
Tags: Mihai Lupu
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii