Raport de audit al Curții de Conturi asupra situațiilor financiare încheiate de către Primăria Crucea, județul Constanța (DOCUMENT)
Raport de audit al Curții de Conturi asupra situațiilor financiare încheiate de către Primăria Crucea, județul
25 Feb, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
194
Marime text



- Situațiile financiare consolidate ale UATC Crucea supuse auditului, au inclus pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare de la o entitate subordonată cu personalitate juridică, ordonator terțiar de credite aflată în subordinea sa
- În opinia auditorilor, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România
- Au fost constatate deficiențe cu influențe asupra situațiilor financiare, prin nerespectarea regulilor bugetare privind fundamentarea și elaborarea Bugetului de venituri si cheltuieli aferent exercițiului financiar auditat și nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale ale UATC Crucea la termenul prevăzut de lege
INTRO:
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra situațiilor financiare încheiate de către UATC Crucea din județul Constanța.
Acestea au fost aprobate de către primar, în calitate de ordonator principal de credite și au fost depuse la MFP-ANAF-DGRFP Galati-AJFP Constanța sub nr.368/01.02.2024.
Situațiile financiare consolidate ale UATC Crucea supuse auditului, au inclus pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare de la o entitate subordonată cu personalitate juridică, ordonator terțiar de credite aflată în subordinea sa.
Opinia CU REZERVE
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale UATC Crucea pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia auditorilor, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Crucea pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe asupra situațiilor financiare, după cum urmează:
C.1 Nerespectarea regulilor bugetare privind fundamentarea și elaborarea Bugetului de venituri si cheltuieli aferent exercițiului financiar auditat
Entitatea nu a respectat prevederile legale cu privire la modul de fundamentare a proiectului de buget propriu, în sensul că prevederile bugetare inițiale ale veniturilor proprii aprobate pentru anul 2023 în valoare de 8.122.600 lei, au depășit cu 633.242 lei încasările veniturilor proprii din anul 2022 care au fost în sumă de 7.489.358 lei, condiție care trebuia respectată, întrucât în ultimii doi ani gradul de încasare pentru acest indicator-venituri proprii, s-a situat sub 97%.
Din analiza datelor prezentate de entitate și contul de execuție bugetară la 31.12.2023, rezultă că bugetul inițial de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al UATC Crucea a fost aprobat prin HCL nr. 15/02.02.2023, fiind prevăzute venituri proprii în sumă de 8.122.600 lei, suferind rectificări ulterioare, astfel bugetul definitiv pe anul 2023 a fost aprobat prin HCL 121/29.12.2023 fiind aprobate venituri proprii ăn valoare de 8.596.600 lei, cu un grad de realizare la 31.12.2022 în proporție de 88,88%.
Indicatorul privind gradul de realizare a veniturilor proprii programate pe ultimii 2 ani anteriori anului 2023, de către UATC Crucea a fost de 88,88% în anul 2022 și de 87,81% în anul 2021.
C.2 Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale ale UATC Crucea la termenul prevăzut de lege
În urma verificării modului în care au fost prezentate elementele de natura activelor în situațiile financiare, s-a constatat că entitatea nu a procedat la reevaluarea activelor fixe corporale potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, cu modificările şi completările ulterioare și ale prevederilor Normelor metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe corporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.471/2008.
Bună guvernanță
G.1. La nivelul UATC Crucea nu este organizata activitatea de audit public intern într-un compartiment distinct. În prezent postul de auditor intern prevazut in organigrama este vacant.
Activitatea de audit intern a fost organizată prin intermediul Serviciului de Audit Public Intern din cadrul ACor, dar activitatea financiară din anul 2023 care face obiectul misiunii de audit public extern nu a fost evaluată. Recomandările și concluziile auditului intern nu asigură un grad satisfăcător de suficientă pentru misiunea de audit financiar, iar echipa de audit nu s-a bazat pe munca auditului intern.
Echipa de audit concluzionează că, în condițiile in care la nivelul entității nu este organizat si nu funcționează un compartiment de audit public intern, exista riscul ca nu toate activitățile desfășurate de entitate sa poată fi auditate în cadrul termenului legal de prescripție și în consecință conducerea UATC Crucea nu poate obține o asigurare asupra eficacității formelor de control intern ale entității și a unității de învățământ subordonate.
G.2. Conducătorul entității publice a luat unele măsuri în vederea asigurării cadrului organizatoric necesar implementării sistemului de control intern. Astfel, au fost definite obiective, au fost identificate resursele necesare pentru asigurarea implementării sistemului de control intern, a fost îmbunătățit sistemul informațional, dar nu au fost elaborate proceduri operaționale care să reglementeze toate activitățile derulate de entitate, si nu au fost dezvoltate și implementate activități de control care să contribuie la prevenirea și depistarea fraudelor și erorilor.
Conducerea entității nu a dezvoltat și aplicat instrumente adecvate de supervizare şi control al proceselor și activităților specifice direcțiilor/compartimentelor/serviciilor și entității subordonate, în scopul realizării acestora în condiții de economicitate, eficiență, eficacitate, siguranță și legalitate. Procedurile operaționale elaborate și aprobate, la nivelul entității si la entitatea subordonata, nu asigură in toate cazurile o separare a funcțiilor de inițiere, realizare, verificare, avizare și aprobare a operațiunilor, astfel încât acestea să fie încredințate unor persoane diferite, pentru a reduce considerabil riscul de apariție a erorilor, fraudelor, încălcării legislației, precum și riscul de nedetectare a problemelor pe fluxul unui proces sau al unei activități. În consecință, conducerea UATC Crucea nu a obținut o asigurare asupra eficacității controalelor interne ale entității proprii și a entităților subordonate.
Termenul de implementare a deficiențelor constatate este 30.06.2025.
Raportul de audit rezultat în urma misiunii efectuate de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra stuațiilor financiare la Primăria Crucea, județul Constanța poate fi studiat integral în secțiunea „documente".
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Raport al Curții de Conturi Audit de conformitate ad-hoc la Primăria Eforie din județul Constanța pe verificarea utilizării resurselor financiare (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii