Raportul auditului financiar al Curții de Conturi la Primăria Mihail Kogălniceanu, județul Constanța (DOCUMENT)
Raportul auditului financiar al Curții de Conturi la Primăria Mihail Kogălniceanu, județul Constanța (DOCUMENT)
14 Feb, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1378
Marime text



- În opinia auditorilor, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea C. - Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România
- Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATC Mihail Kogălniceanu pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, dar care nu sunt generalizate
- Termenele de implementare pentru deficiențele constatate au fost stabilite pentru perioada 31.03.2025 - 30.05.2025
INTRO:
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare ale UATC Mihail Kogălniceanu supuse auditului, au inclus pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare de la 2 entități de interes local cu personalitate juridică, ordonatori terțiari de credite aflați în subordinea UAT.
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale UATC Mihail Kogălniceanu pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; contul de execuție bugetară și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia auditorilor, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea C. - Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil în România.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATC Mihail Kogălniceanu pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, dar care nu sunt generalizate, după cum urmează:
C.1. Abateri cu privire la organizarea și ținerea la zi a evidenței patrimoniului unității administrativ teritoriale Mihail Kogălniceanu, contrar prevederilor legale
Echipa de audit a constatat subevaluarea soldului subgrupelor de active fixe corporale ca urmare a neefectuării, din anul 2019, a reevaluării activelor fixe, cel puțin o dată la 3 ani, și a nereflectării valorii actualizate în evidența contabilă a entității, fapt ce contravine reglementărilor legale privind contabilitatea instituțiilor publice și afectează prezentarea prin situațiile financiare a unei imagini fidele asupra patrimoniului UAT.
Cu toate că abaterea nu poate fi cuantificată valoric, aceasta are influență semnificativă asupra valorii juste a activelor fixe corporale și asupra reprezentării corecte a acestora în bilanțul contabil, cu consecința denaturării situațiilor financiare încheiate în anul 2023 de ordonatorul de credite verificat, se arată în raport.
C.2. Modul de formare, înregistrare și încasare a veniturilor din taxa pentru eliberarea de licențe și autorizații de funcționare
Din verificarea modului de formare, înregistrare și încasare a veniturilor din taxa pentru eliberarea de licențe și autorizații de funcționare în anul 2023, s-a constatat că, la nivelul Comunei Mihail Kogălniceanu, o parte din agenții economici desfășoară activități economice în afara cadrului legal, fără deținerea autorizației de funcționare eliberată de UAT.
Acest fapt a generat situația ca societăți comerciale să funcționeze fără autorizare, limitând astfel încasarea de către entitate a veniturilor proprii.
Necesitatea autorizării se impune tuturor comercianților, care desfășoară activități în sectorul comercial sau al serviciilor de piață, în condițiile legii.
Aspectele constatate au influență asupra datelor raportate în situațiile financiare prin afectarea contului de execuție venituri cu nivelul veniturilor proprii nerealizate, dar și asupra modului de desfășurare de activități economice fără autorizare, respectiv în afara cadrului legal, cu consecințe chiar în ocuparea domeniului public în mod abuziv, fără respectarea reglementărilor legale în domeniu și a reglementărilor urbanistice aprobate la nivelul UAT Mihail Kogălniceanu.
C.3. Cu privire la nerespectarea disciplinei de casă, pentru operațiunile de încasări efectuate în numerar prin casieria UAT
Din verificarea tranzacțiilor derulate în anul 2023 prin casieria entității, echipa de audit a constatat că în cadrul operațiunilor de anulare a chitanțelor, la nivelul UAT nu s-a asigurat o separare a atribuțiilor privind efectuarea de operațiuni între persoane, astfel încât atribuțiile de înregistrare, control și aprobare să fie, într-o măsura adecvată, încredințate unor persoane diferite.
Au fost efectuate verificări asupra unui eșantion de chitanțe anulate în anul 2023 și s-a constatat, în cazul unora dintre acestea, reprezentând încasări din venituri nefiscale, respectiv taxe administrative, că serviciile de eliberare documente au fost prestate solicitanților de către compartimentele responsabile din cadrul UAT, cu toate că taxa pentru acest serviciu nu a fost încasată (anulare chitanță aferentă).
Prin aplicarea necorespunzătoare a legislației privind operațiunile și disciplina de casă, au fost denaturate situațiile financiare la 31.12.2023 prin nerealizarea veniturilor proprii din încasările realizate prin casierie, cuvenite bugetului local.
C.4 Abateri privind modul de urmărire/execuție a contractelor încheiate la nivelul UATC Mihail Kogălniceanu
În cazul auditării eșantionului de plăți efectuate de entitate în anul 2023 la categoria de cheltuieli - Bunuri și servicii, echipa de audit a constatat, în cazul unui contract de furnizare motorină încheiat pentru asigurarea consumului microbuzelor școlare de pe raza UAT, că furnizorul nu a respectat condițiile de preț asumate prin oferta prezentată în vederea selecției în cadrul procedurii de atribuire, iar persoanele responsabile din cadrul UAT cu urmărirea modului de derulare a contractului în cauză, nu au verificat executarea acestuia în condițiile contractuale stabilite de cele două părți semnatare.
Aspectele constatate au condus la efectuarea de plăți nelegale, în dauna bugetului entității aferent anului 2023, cu afectarea situațiilor financiare la încheierea exercițiului.
C.5 Angajarea de cheltuieli pentru achiziția de furnituri de birou, cu nerespectarea prevederile legale cu privire la încheierea de noi angajamente la Titlul 20
S-a constatat că în anul 2023, după data de 27.10.2023, entitatea a încheiat angajamente legale noi pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la articolele de cheltuieli bugetare: Bunuri și servicii, alineatul Furnituri de birou, contrar restricțiilor pentru această categorie de cheltuieli.
Aspectele constatate au condus la angajarea unor categorii de cheltuieli interzise de legislația în domeniu.
Conform prevederilor Art. XXVII din OUG nr. 90/2023, încheierea de angajamente legale și efectuarea de plăți cu nerespectarea prevederilor din ordonanță, constituie contravenție, pentru care echipa de audit va aplica avertisment, în baza unui Proces verbal de constatare și sancționare contravenții, ce va fi înaintat entității auditate odată cu raportul de audit financiar.
Aspecte cheie ale auditului
Nu au fost identificate aspecte cheie care să necesite o atenție semnificativă din partea noastră în auditarea situațiilor financiare din perioada curentă, altele decât cele prezentate anterior la secțiunea C – „Baza pentru opinia cu rezerve”.
Alte aspecte
F.1 Au fost constatate abateri, urmare verificării unor tranzacții reprezentând lucrări detăiere, toaletare, corecție arbori efectuate în anul 2023
Din verificarea unor tranzacții privind lucrări de tăiere/corecție arbori, s-a constatat că materialul lemnos rezultat, transportat și predat în urma lucrărilor efectuate, nu este înregistrat în gestiunea UAT, neexistând o evidență a intrărilor, ieșirilor, afectând astfel situația stocurilor de materiale din patrimoniu. În lipsa unei proceduri privind înregistrarea și valorificarea materialului lemnos rezultat din executarea lucrărilor de tăiere/corecție arbori, volumul de material rezultat nu a fost înregistrat în evidența contabilă a UAT și nici nu a fost inventariat.
Cu privire la operațiunile de tăiere, toaletare, corecție arbori, s-a constatat că entitatea nu are elaborate și aprobate instrucțiuni tehnice în acest sens, instrucțiuni care să reglementeze modul de identificare arbori supuși lucrărilor, dar și condițiile impuse pentru asigurarea calității operațiunilor efectuate. Toate acestea, în contextul global în care calitatea mediului înconjurător constituie una din cele mai stringente probleme, din care importanța spațiilor verzi urbane nu trebuie subestimată.
Aspectele constatate au drept consecințe: date raportate în situațiile financiare care nu oferă o imagine reală a activelor aflate în patrimoniul entității; neînregistrarea în gestiune a materialului lemnos care poate genera riscul de nedetectare a eventualelor sustrageri ale acestor materiale din depozitul entității; riscul afectării procesului de conservare a arborilor, a infrastructurii verzi existentă pe raza Comunei, prin întârzierea adoptării unor regulamente/instrucțiuni de îngrijire aspațiilor verzi.
F.2. Neactualizarea Regulamentului de Organizare și Funcționare și a fișelor posturilor corespunzătoare funcțiilor de conducere și de execuție, în conformitate cu prevederile legale
Echipa de audit a constatat neactualizarea din anul 2015 a Regulamentului de Organizare și Funcționare a UAT - aprobat prin HCL nr. 68/28.05.2015, conform noii structuri organizatorice modificată și aprobată de Consiliul Local, în baza prevederilor art. XVII alin. (8) din Legea nr. 296/2023 și OUG nr. 115/2023. În consecință, s-a identificat necesitatea actualizării și a
Regulamentul intern, după aprobarea noului ROF. Totodată, din verificarea actelor și documentelor existente la dosarele de personal s-a constatat existența unor fișe de post care nu au fost actualizate în conformitate cu cerințele legale.
Aspectele constatate au drept consecință posibilitatea apariției riscului realizării unui management al resurselor umane defectuos, în special din perspectiva calitativă a organizării activității și pentru evaluarea performanțelor.
Bună guvernanță
G.1 Au fost constatate aspecte și vulnerabilități ale sistemului de control intern managerial pentru care au fost formulate unele sugestii în scrisoarea de la finalizarea etapei de planificare
Din documentele prezentate de entitate, echipa de audit a constatat unele vulnerabilități în implementarea și funcționarea sistemului de control intern managerial care pot conduce la riscul ca acesta să nu prevină apariția unor neconformități semnificative sau să nu le detecteze/corecteze în timp util.
La nivelul UAT și a entităților subordonate se impune dezvoltarea sistemului de control intern managerial prin instituirea unor controale relevante și eficiente care să asigure implementarea/dezvoltarea standardelor de control intern managerial reglementate prin lege.
Aspectele semnalate conduc la nerealizarea obiectivului controlului, respectiv, nerealizarea la un nivel corespunzător de calitate, a atribuțiilor instituției publice, stabilite în concordanță cu propria ei misiune, în condiții de regularitate, eficacitate, economicitate și eficiență. Funcționarea necorespunzătoare a activității de control intern poate genera riscuri operaționale și nu poate asigura îmbunătățirea rezultatelor activității desfășurate în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite.
G.2 Modul de ducere la îndeplinire a măsurilor și recomandărilor stabilite în cadrul acțiunilor anterioare desfășurate de Curtea de Conturi
Entitatea a întreprins acțiuni pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse anterior prin deciziile emise de Camera de Conturi Constanța, astfel că abaterile constatate în cadrul auditurilor precedente nu impactează situațiile financiare auditate în cadrul misiunii curente de audit.
Termenele de implementare pentru deficiențele constatate au fost stabilite pentru perioada 31.03.2025 - 30.05.2025.
Raportul de audit financiar rezultat în urma misiunii efectuate de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra stuațiilor financiare consolidate ale Primăriei Mihail Kogălniceanu poate fi studiat integral în secțiunea „documente".
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Neraportarea arieratelor și neplata impozitului pe venit pentru contractele de la Clubul Sportiv Farul Tuzla Curtea de Conturi a publicat rezultatul auditului financiar de la Primăria Tuzla (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii