Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:38 26 02 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raportul Curții de Conturi Situațiile financiare ale UAT Fântânele, județul Constanța nu reflectă o imagine reală și fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor (DOCUMENT)

ro

26 Feb, 2025 17:00 185 Marime text
INTRO:

Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța.
Situațiile financiare consolidate ale Primăriei comunei Fântânele au inclus, pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 2 (două) unități de învățământ (grădiniță și liceu) aflate într-un centru bugetar denumit Școala Gimnazială nr.1 Fântânele (Școala), precum și a celor 2 (două) entități subordonate (ordonatoriterțiari de credite care desfășoară activități în domeniile: sport și servicii publice locale, respectivClubul Sportiv Viitorul Fântânele (Club sportiv) și Serviciul Public de Apă (SPAC), entități aflate în subordinea Consiliul Local al comunei Fântânele.
 
Opinia CONTRARĂ

Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale comunei Fântânele pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.

În opinia auditorilor, din cauza importanței aspectului descris în secțiunea „Baza opiniei contrare” din raportul nostru, situațiile financiare consolidate întocmite, nu reflectă o imagine reală și fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil.

Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Fântânele pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare întocmite, după cum urmează:

C.1. Nerespectarea reglementărilor contabile privind utilizarea conturilor de active fixe imobilizate, de active financiare și a conturilor pentru reflectarea drepturilor asupra garanției de bună execuție UATC Fântânele nu a respectat toate prevederile legale din domeniul contabil, nerespectând Legea contabilității, Instructiunile de utilizare a conturilor contabile și Monografia privind înregistrarea în contabilitate a principalelor operatiuni, în legătură cu conturile de active necurente înscrise în bilanțul încheiat de UATC Fântânele la data de 31.12.2023 (nerespectând corelațiile impuse de lege, între soldurile conturilor contabile 211, 212, 213 și 214 pe de o parte și soldul conturilor 103, 104 pe de altă parte, existând o diferență neclarificată rezultată din drumuri cadastrate și neînregistrate, bunuri fară valoare), conturile de active financiare (neînregistrarea părților sociale deținute la Util Adsic SRL Fântânele), aspecte care denaturează semnificativ indicatorii de bilanț.


S-a constatat deasemenea neînscrierea prin conturile din clasa 8 a drepturilor asupra garanției de bună execuție constituită pentru contractele de lucrări aflate în derulare.

C.2. Nerespectarea reglementărilor contabile privind înregistrarea în evidența contabilă a obligațiilor rezultate din sentințe și decizii definitive, în cazurile soluționate nefavorabil unității administrativ teritoriale

Urmare analizei efectuate asupra situației litigiilor finalizate, s-a constatat lipsa inventarierii drepturilor și obligațiilor instituției izvorâte din dispozitivul sentințelor pronunțate de instanțele de judecată competente până la data de 31.12.2023 și lipsa înregistrării obligațiilor datorate față de operatorii din domeniul energiei electrice ce utilizează eoliene (este interzisă deținerea de datorii, cu orice titlu, fără să fie înregistrate în contabilitate), aspect ce conduce la denaturarea semnificativă a situațiilor financiare întocmite la 31.12.2023, contrar reglementărilor contabile aplicabile.

C.3. Nerespectarea prevederilor legale privind inventarierea bunurilor din domeniul public și privat al UATC Fântânele, neefectuarea reevaluării activelor fixe și nefinalizarea acțiunii de completare a registrului agricol în corespondență cu registrul de rol fiscal

Nu s-a realizat inventarierea bunurilor din domeniul public și privat al UATC Fântânele (nu sunt evaluate și înregistrate în evidența contabilă un număr semnificativ de terenuri și clădiri), reevaluarea activelor fixe (ultima actualizare a valorii s-a realizat în anul 2020) și finalizarea acțiunii de completare a registrului agricol în corespondență cu registrul de rol (datorită nerealizării unor verificări cu privire la moduł de completare a registrului agricol și neasigurării concordanței Legea contabilității nr. 82/1991, republicată;  dintre datele din registrul agricol și datele din registrul de rol nominał unic, corespondența cu bilanțul patrimonial din vechiul PUG-ul aprobat la nivelul comunei), contrar prevederilor legale.


C.4. Menținerea nejustificată în contul 231” Active fixe corporale in curs de execuție” a unor sume reprezentând valoarea unor lucrări pentru obiective de investiții care au fost finalizate/recepționate precum și unui sold cu vechime, neclarificat

S-a constatat menținerea nejustificată în soldul contului 231-Investiții în curs, a sumei de 34.202.028,54 lei, din care 30.516.299.10 lei lucrări pentru obiective de investiții finalizate cu procese-verbale de recepție în perioada 2020-2023, precum 3.685.729,22 lei plăți pentru realizarea unor active fixe, în perioada 2017-2021, valoare care trebuie clarificată, deaorece nu se știe la ce obiectiv de investiții a fost alocat costul, pentru că la momentul înregistrării nu s-au operat distinct sumele în conturi analitice, pe fiecare obiectiv de investiții și categorie de cheltuieli în parte (consultanță, asistență, proiectare, avize-autorizații, lucrările de construcții montaj), influențând valoarea indicatorilor patrimoniali din bilanț, contrar prevederilor legale.

C.5. Nedeclararea valorii în vederea stabilirii și încasării impozitului datorat, de către contribuabilii titulari ai autorizațiilor și proprietari ai construcțiilor, în termenul legal de 15 zile de la data terminării efective a lucrărilor și a întocmirii procesului verbal de recepție

În anul 2022 s-au emis 2 autorizații de construire pentru ”Amenajare instalații de stocare a energiei și integrarea acesteia în sistemul de control al parcului Eolian Fântânele Vest și parcului Eolian Fântânele Est, investiții a căror lucrări de execuție s-au finalizat în anul 2023 (AC nr.12/25.07.2022- xxxxx xxxx xx București, în valoare de 950.000 lei fără tva, proces-verbal de recepție nr.RO60/147/29.03.2023 și AC nr.13/25.07.2022- xx xxxx xxxxxx xxx București, în valoare de 932.971 lei fără tva, proces-verbal de recepție nr.RO70/43/29.03.2023), dar pentru care nu s-a realizat obligația legală a depunerii declarațiilor fiscale de impunere pentru clădirile edificate, până la data finalizării misiunii de audit. Nu au fost înștiințați sau notificați acești contriuabili în vederea îndeplinirii obligației de declarare, nu s-au impus din oficiu, nu s-au întocmit și transmis contribuabililor debitori înștiințări de plată, iar urmare a nerealizării acestor demersuri s-a diminuat masa impozabilă, contrar prevederilor legale.

C.6. Neurmărirea stingerii creanțelor din amenzi contravenționale prin transformarea acestora în muncă în folosul comunității prin hotărâre judecătorească, nerealizarea dosarelor de insolvabilitate pentru contribuabilii care nu dețin bunuri și venituri

S-a constatat existența în evidența nominală fiscală și contabilă la 31.12.2023, a unor creanțe restante din amenzi contravenționale (în număr de 201 roluri în valoare totală de 72.974 lei, din perioada 2013 -2018, dintre care 148 roluri în sumă de 47.062 lei la persoane care nu au bunuri în Patrimven și în evidența fiscală a UATC, precum și 53 roluri la persoane cu bunuri declarate și cu amenzi neplătite în sumă de 25.912 lei), pentru care în perioada 2013-2023 nu s-a solicitat instanței de judecată transformarea amenzii contravenționale în muncă în folosul comunității și nici nu au fost adoptate alte măsuri de încasare sau măsuri de executare silită la cei cu bunuri, contrar prevederilor legale.

C.7. Neinvestigarea situației fiscale a contribuabililor care figurează în evidența analitică pe plătitor cu sume achitate în plus la bugetul local -suprasolviri

S-a constatat neverificarea și necompensarea cu alte obligații de plată a sumelor achitate în plus în perioada 2020-2023 de către contribuabili (suprasolviri la impozit si taxa teren și clădiri), ceea ce a condus la menținerea nelegală a sumei de 38.365 lei, în evidența organului fiscal și după expirarea termenului de prescripție. Au fost analizate aceste roluri, au fost efectuate corecțiile contabile prin nota de contabilitate nr.2818/30.09.2024, din care au rezultat compensări în timpul auditului în suma de 23.189 lei, iar pentru 7 roluri s-a stabilit că sunt suprasolviri mai vechi de 6 ani calendaristici, nesolicitate la restituire, prescrise pentru care s-a adoptat măsura înregistrării pe venituri a acestor sume în valoare de 15.176 lei, conform prevederilor legale.

C.8. Nerespectarea tuturor prevederilor legale referitoare la modul de urmărire și încasare a creanțelor fiscal, nerealizarea procedurii de executare silită

Din verificarea datelor și informațiilor înscrise în evidența fiscală și evidenta financiar contabilă, respectiv lista de ramașițe anexă la situațiile financiare ale anului 2023 și pozitiile de rol, s-a constatat că la nivelul entității figurează contribuabili persoane fizice și juridice, care înregistrează debite din impozite și taxe locale, neachitate în termenul legal prevăzut de art.467 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Din verificarea înscrisurilor existente la dosarele fiscale ale celor 10 contribuabili verificați (10 roluri, din care 2 PJ și 8 PF), a rezultat că entitatea nu a procedat la aplicarea măsurilor de executare silită în vederea încasării debitelor din impozitele și taxele datorate și neachitate în termenul legal (valoarea acestor debite fiind în sumă de 232.302 lei la data de 31.12.2023, valoare care s-a majorat la data de 08.10.2024 la 244.068 lei), contrar prevederilor legale.

C.9. Nerespectarea principiului contabilității de angajamente și a principiului separării exercitiilor financiare, la Școala Gimanzială nr.1 Fântânele

Tranzacțiile și evenimentele au fost înregistrate în contabilitatea unității de învățământ, pe măsura plăților realizate către furnizorii-prestatori, contrar prevederilor legale13 care stabilesc că, contabilitatea de angajamente presupune ca efectele tranzacţiilor şi ale altor evenimente să fie recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele se produc, pentru a fi înregistrate în contabilitate şi raportate în situaţiile financiare ale perioadelor aferente (nu au rezultat furnizori diverși de plătit, în balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2023, deoarece nu s-a urmărit înregistrarea consumurilor cu facturile de utilități, achizițiile de consumabile, mentenanță echipamente IT, consumurile cu serviciile de utilități și telefonie, în luna în care s-au prestat efectiv serviciile, fiind amânate la momentul plății, fiind depășit anul calendaristic, în cazul facturilor de servicii), astfel că s-au denaturat situațiile financiare întocmite anual, încălcându-se astfel atât principiul contabilității de angajamente cât și principiul separării exercițiilor financiare, prevăzut de legea contabilității.

C.10. Nerealizarea corecțiilor contabile pentru debitul neîncasat din concedii medicale, urmare refuzului CJP de a plăti CM, rezultat din depunerea cu întârziere a cererii de plată la CJS teritorială (debite prescrise cu vechime mai mare de 5 ani)

S-a constatat menținerea în sold a unei sume provenite din cerere refuzată la plată de CJS Constanța (concediu medical eliberat de medic în luna iulie 2019, centralizat și solicitat la decontare la CJAS în luna noiembrie 2019), cu vechime mai mare de 5 ani, pentru care nu s-a analizat refuzul și nu s-a efectuat reglarea contabilă, contrar prevederilor legale.

C.11. Nerespectarea clasificației indicatorilor privind finanțele publice în vigoare, de către Școala Gimnazială nr.1 Fântânele și SPAC

S-a constatat realizarea de cheltuieli de către Școala Fântânele și SPAC, conform prevederilor legale de înființare și funcționare, dar care nu au fost înregistrate și decontate de la articolul bugetar care indică natura cheltuielilor aprobate și prestate, astfel că nu s-a respectat clasificația indicatorilor privind finanțele publice, așa cum este reglementată, situație care contravine actelor normative în vigoare.

C.12. Neadoptarea măsurilor legale de încasare a debitelor provenite din neplata facturilor de apă

Din verificarea efectuată asupra indicatorilor de bilanț raportați de către SPAC, la data de 31.12.2023, prevăzuți în balanța de verificare a ordonatorului terțiar de credite SPAC Fântânele, rezultă că sunt înregistrate creanțe cu vechime, reflectate în contul 411-Clieți în valoare de 62.774,32 lei, a căror valoare s-a majorat la data de 30.09.2024 la suma de 84.548 lei.

Această situație se datorează neadoptării măsurilor legale de încasare, contrar prevederilor legale. Nu s-au emis notificări la plata debitelor restante, nu s-au emis titluri executorii și somații la plată, de la data înființarii serviciului și până în prezent.

F. Alte aspecte

F.1. Nerespectarea reglementărilor financiare privind constituirea Fondului de rezervă bugetară la dispoziția autorităților locale, în BVC-ul anului 2023

UATC Fântânele nu a respectat toate prevederile legale cu privire la fundamentarea BVC, deoarece nu a prevăzut la TITLUL V, articolul bugetar 50.04 Fondul de rezervă bugetară la dispoziția autorităților publice locale, în cotă de până la 5 % din totalul cheltuielilor, respectiv de 22.033.106 *5%, adică 1.101.655 lei, contrar prevederilor art.36 alin (1-2) din legea nr.273/29.06.2006 privind finanțele publice locale

F.2. Nerealizarea corespunzătoare a inventarierii patrimoniului Școlii Gimnaziale nr.1 Fântânele.

Neactualizarea valorii bunurilor primite de la UATC Fântînele în administrare, pe fondul lipsei actelor de transmitere în administrare a imobilelor în care îți desfășoară activitatea elevii unității de învățământ.

UATC Fântânele nu a realizat inventarierea activelor curente, obligațiilor și pasivelor bilanțiere la data de 31.12.2023, contrar prevederilor legale, urmare aplicării necorespunzătoare a legislației specifice, dar și urmare neimplicării ordonatorului principal de credite în prezentarea valorii reale, corecte și complete a tuturor bunurilor administrate în fapt de unitățile de învățământ din subordine, ce ar fi trebuit înregistrate de ambele instituții și confirmate reciproc, la finele operațiunilor de inventariere anuală a patrimoniului.

Nu s-a adoptat un HCL de dare în administrare a bunurilor din domeniul public, nu s-a încheiat un contract de administrare a bunurilor imobile, conform prevederilor Codului Administrativ, cu înregistrarea distinctă a datelor de identificare și a valorilor reevaluate ale clădirilor și terenurilor aparținând domeniului public al UATC Fântânele, precum și a celorlalte echipamente tehnice (centrale termice) transmise în administrare; nu s-a promovat un HCL de dare în folosință gratuită sau altă formă prevăzută de lege, a bunurilor din domeniul privat al comunei, utilizate de Școală(centrală termică, sistem video, active fixă-table inteligente și alte obiecte de inventar); nu s-a înregistrat distinct în evidența contabilă valoarea activelor, deținute în administrare si/sau folosință gratuită, pe categorii de bunuri, în conturi distincte, în conformitate cu prevederile legale.

F.3. Neelaborarea unor proceduri de management şi control care să asigure corectitudinea acordării și utilizării fondurilor externe nerambursabile și a programelor naționale derulate de UATC Fântânele, nerespectarea fazelor ALOP și CFPP

Din analiza documentelor puse la dispoziție referitoare la atribuirea și derularea unor proiecte finanțate din fonduri naționale și fonduri europene, s-a constatat că în cadrul UATC Fântânele, în perioada auditată nu au fost elaborate și aplicate proceduri de management şi control care să asigure corectitudinea înregistrării acordării şi utilizării fondurilor respective, nu s-a organizat controlul financiar-preventiv, Formularele "Propunere de angajare a unei cheltuieli în limita creditelor bugetare" și "Ordonanțare la plată" nu poartă viza și semnătura persoanei desemnate să aplice viza compartimentului de specialitate prin care operațiunile efectuate sunt certificate în privința realității, regularității și legalității operațiunilor ale căror documente justificative le-au certificat și viza CFPP; achizițiile entității nu au fost vizate de CFPP în anul 2023, contrar prevederilor legale.

F.4. Nestabilirea, neînregistrarea, nefacturarea și neîncasarea apei consumate din subteran și a canalizării, de la utilizatorii serviciului public, beneficiari direcți aflați pe raza comunei Fântânele, datorită inexistenței unui ROF al serviciului public de alimentare cu apă și canal (SPAC)

Instituția publică de subordonare locală- SPAC, a facturat către PJ și PF în anul 2023, și a înregistrat în anul 2023 prin debitul contului 461-Debitori, creanțe rezultate din abonamente/contracte, în sumă de 216.060.60 lei, în intervalul ianuarie-decembrie 2023, ca urmare a facturării unui număr de numai 72085 mc apă, reprezentând (49,29%) din totalul de 146.259 mc recepționați pe bază de proces-verbal semnat cu reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral în anul 2023, astfel că 74,174 miimc apă potabilă *96,50 lei*109% , respectiv valoarea de 7809,27 lei la preț de cost, nu a fost facturată și încasată de la populație în această perioadă, contrar prevederilor legale.

Aceste diferențe sunt cauzate de nestabilirea concretă a modalității de citire a contorilor, de facturare a citirilor trimestriale și facturare lunară a consumului mediu, de facturare la paușal a celor fără contori sau care nu declară sau nu permit citirea indexului, a modului de stabilire a cantităților de apă uzată, a pierderilor tehnologice, de rețea și avarii, aspecte nereglementate printr- un Regulament de organizare si funcționare (ROF) al SPAC.
 
F.5. Neîntocmirea programului anual de achiziții publice la SPAC și la Clubul Sportiv Viitorul Fântânele

Autoritatea contactantă SPAC și Clubul Sportiv Viitorul Fântânele, entități publice de subordonare locală, ordonatori terțiari de credite, nu au respectat cadrul legal de elaborare al progamului anual de achiziții publice (PAAP), neasigurând organizarea și optimizarea sistemului de achiziție publică prin elaborarea unui program anual de achiziții publice, care să respecte formatul și conținutul stabilit de cadrul legal specific domeniului achizițiilor publice.

S-a constatat efectuarea de achiziții offline, care nu au fost planificate, aprobate și realizate în mod trasparent. Entitățile publice de subordonare locală nu s-au înrolat în platforma electronică de achiziții publice SEAP, până la finalizarea misiunii de audit financiar.

G. Buna guvernanță

G.1. Măsurile și recomandările de la misiunea de audit precedent UATC Fântânele a implementat doar parțial măsurile dispuse prin Decizia 7/2-22 pentru înlăturarea abaterilor consemnate în Raportul de audit nr.4242/07.12.2021, aferente misiunii de audit financiar efectuată asupra exercițiului financiar 2020.

G.2. Au fost constatate deficiențe cu privire la asigurarea unei bune guvernanțe și funcționarea eficientă a sistemului de control intern managerial (SCIM).

În urma auditului s-a constatat că o serie de deficiențe s-au produs ca urmare a inexistenței unor proceduri de sistem/operaționale care să asigure circuitul corect al informațiilor în vederea consolidării acestora în situațiile financiare.
La nivelul Comunei Fântânele nu există un compartiment de audit public intern care să asigure conducătorul asupra aplicării corespunzătoare a cadrului organizatoric și funcțional. În anul 2024 au fost derulate două misiuni de audit intern, de către structura asociativă din care comuna face parte. Au fost consemnate o serie de neconformități pentru care au fost dispuse măsuri de implementare; perioada supusa auditării a fost 01.01.-31.12.2023, atât pentru misiunea “venituri fiscale” cât și pentru misiunea pe „activitatea de resurse umane”. S-au formulat astfel 3 recomandari pentru venituri si 4 recomandări generale/SRUS, unele dintre acestea având termen de implementare permanent, dar și la data de 30.05.2024 .
Ordonatorul principal de credite va dispune măsurile ce se impun pentru remedierea deficiențelor până a 31.08.2025.
 
Raportul de audit rezultat în urma misiunii efectuate de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra stuațiilor financiare la Primăria Fântânele, județul Constanța poate fi studiat integral în secțiunea „documente".
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Citește și:

Raport de audit al Curții de Conturi asupra situațiilor financiare încheiate de către Primăria Crucea, județul Constanța (DOCUMENT)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii