Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:00 07 02 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Taxa de promovare, încasată fără avizul din partea Ministerului Turismului Curtea de Conturi a publicat rezultatul auditului financiar de la Primăria Mangalia (DOCUMENT)

ro

07 Feb, 2025 17:00 213 Marime text
 
 
 
 
 
 
  • Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra situațiilor financiare consolidate ale Municipiului Mangalia pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023
  • În opinia auditorilor, situațiile financiare consolidate anexate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil
  • Primăria are termen tot până pe 1 octombrie 2025 să realizeze proceduri specifice operațiunilor privind activele fixe, să stabilească documentele justificative în baza cărora să se efectueze înregistrarea activelor, să instruiască personalul și să implementeze o procedură internă privind circuitul documentelor
 
 
 
 
Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra situațiilor financiare consolidate ale Municipiului Mangalia pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilorproprii; conturile de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare,inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politicicontabile și note explicative.
 
În opinia auditorilor, situațiile financiare consolidate anexate nu oferă o imagine fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil.
 
 
Situațiile financiare consolidate ale Municipiului Mangalia au inclus, pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 7(șapte) unități de învățământ preuniversitar de pe raza municipiului care se află în coordonareaacestuia, precum și a celor 2 (două) entități subordonate (ordonatori terțiari de credite caredesfășoară activități în domeniile: sănătate, cultură) și 2 (două) societăți aflate în coordonarea UATM Mangalia, al căror acționar majoritar este Consiliul Local al Municipiului Mangalia.

 
Raportul a fost publicat pe portalul Curții de Conturi a României.

Potrivit acestuia, termenul de implementarea unor măsuri menite să ducă la remedierea situațiilor este 1 octombrie 2025, vezi secțiunea „documente".
 
Opinie contrară
 
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Municipiul Mangalia pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificativeasupra situațiilor financiare, după cum urmează:
 

C.1. Cu privire la nerespectarea de către UATM Mangalia a tuturor prevederilor legale prevăzute de Legea nr 152/1998, aferente locuințelor construite de către Agenția Națională pentru Locuințe (ANL) pe raza unității administrativ teritoriale Mangalia, ce le deținea în administrare
 
S-a constatat că, în perioada 2021 – 2023, UATM Mangalia nu a respectat toate prevederilelegale5 cu privire la locuințele construite de către Agenția Națională pentru Locuințe (ANL) peraza unității administrativ teritoriale municipiul Mangalia, pe care le deținea în administrare, însensul că nu a virat în integralitate către ANL, contravaloarea recuperării investiției efectuate,precum și penalitățile de întârziere aferente.
 
C.2. Nerespectarea prevederilor legale privind înregistrarea contabilă a activelor fixe
 
Din verificarea efectuată asupra rulajelor conturilor de active necorporale și corporale,precum și a soldurilor conturilor de active fixe, rezultă că au fost efectuate înregistrări contabile și corecții fără a avea la bază documente justificative și fără a conduce la o corelare a soldurilor conturilor din evidența contabilă și sintetică, cu valorile operate în registrul de mijloace fixe la datade 31.12.2023.
Deficiențele identificate evidențiază faptul că valorile activelor fixe nu suntcorelate din cauza unor operațiuni care nu au fost realizate la data la care a avut loc mișcareabunurilor din patrimoniul instituției, concomitent cu nerespectarea reglementărilor contabile.
 
C.3. Nerespectarea prevederilor legale privind inventarierea bunurilor din domeniul public și
privat al UATM Mangalia și înregistrarea în evidența contabilă a acestora
 
S-a constatat că nu s-a realizat inventarierea bunurilor din domeniul public al municipiuluiMangalia și nici nu au fost evaluate și înregistrate în evidența contabilă o serie de terenuri și clădiri,contrar prevederilor legale7â.
 
C.4. Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea reevaluării tuturor activelor fixe
corporale de natura construcțiilor și terenurilor în ultimii ani
 
S-a constatat că bunurile ce aparțin domeniului public și privat al UATM Mangalia, nu aufost supuse reevaluării, conform prevederilor legale care stabilesc că reevaluarea trebuie să serealizeze de regulă la trei ani.
 
C.5. Nerespectarea reglementărilor financiar-contabile, privind înregistrările prin conturile de
regularizare, conturile privind decontările cu subunitățile si alte conturi de creanțe sau datorii
 
Din verificarea efectuată asupra conturilor contabile din clasa 4, s-a constatat înregistrarea unor operațiuni ce privesc exerciții viitoare sau trecute, prin conturi de creanțe sau obligații, caregenerează cheltuieli sau venituri, dar care nu au fost clarificate în termenul prevăzut de lege pentrua fi reflectate în clasele de conturi corespunzătoare, contrar prevederilor legale.
 
C.6. Nestabilirea, neinregistrarea în evidența financiar contabilă a valorii debitelor provenite
din contractele cu plata în rate, neoperarea în programul informatic a acestora, cu consecința
necalculării dobânzilor de întârziere și neînregistrarea garanțiilor ipotecare
 
Din verificările efectuate asupra vânzărilor de bunuri cu plata în rate, a fost identificat undebit neînregistrat în evidența contabilă, provenit din neoperarea corespunzătoare, conformprevederilor legale, a obligațiilor financiare aferente contractelor de vânzare-cumpărare cu plataîn rate pentru 26 apartamente situate pe strada Oituz.
 
 
C.7. Menținerea nejustificată în soldul contului 462 “Creditori, analitic diversi” a unor sume
reprezentând garanții participare la licitație, indemnizații pentru votare neridicate de persoane
fizice, ajutoare de urgență la persoane fizice, ajutoare încălzire, indemnizații la persoanele cu
handicap, precum și a unor sume reprezentând drepturi salariale pentru care s-a prescris
dreptul titularilor de a solicita restituirea.
 
Din analiza soldului contului 462“Creditori diverși” au rezultat datorii cu o vechime mai mare de 36 luni, față de care s-a prescris dreptul titularilor de a solicita restituirea sumelor11, învaloare totală de 38.520 lei.
 
 
C.8. Neînregistrarea în evidența financiar-contabilă, a unor creanțe provenite din concedii
medicale depuse de UATM Mangalia la Casa Județeană de Sănătate Constanța
 
 
Urmare analizării rulajului debitor al contului 461.01.09.A.4 - Debitori sub 1 an, alte creanțeale bugetului local, provenite din cereri de restituire sume din concedii medicale depuse la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Constanța, în termenul legal de 90 de zile, s-a constatatca soldul contului 461.01.09, la 31.12.2023, nu reflectă situația reală a debitelor de încasat de laCJAS Constanța.
 
 
C.9. Neînregistrarea dobânzilor și dobânzilor penalizatoare datorate bugetului de stat pentru
neplata în termen a contribuțiilor sociale, a impozitului pe venitul din salarii și a contribuției
asiguratorii pentru muncă
 
S-a constatat că obligațiile de plată restante față de bugetul de stat, înregistrate de UAT Mangalia la data de 31.12.2023, nu reflectă realitatea cuantumului obligațiilor fiscale datoratebugetului, ca urmare a neefectuării înregistrării lunare a dobânzilor și penalităților, generate prinfișa de plătitor emisă de ANAF.
 
 
C.10. Cu privire la realitatea și exactitatea sumelor constituite în contul de evidență a provizioanelor pentru litigiile în care UATM Mangalia este parte procesuală
 
În urma analizării balanței de verificare încheiată la 31.12.2023, corelată cu dateleînregistrate în situația litigiilor în care este implicată UATM Mangalia, solicitată în timpulauditului, s-au constatat deficiențe cu privire la evidențierea valorii provizioanelor care ar trebuianalizate și constituite în acest scop, nerespectându-se astfel reglementările contabile.
 
 
C.11. Cu privire la efectuarea inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor
și capitalurilor proprii, în vederea prezentării unei imagini reale și fidele a situațiilor financiare
încheiate de UATM Mangalia la 31.12.2023
 
În urma verificării rezultatelor inventarierii elementelor patrimoniale de natura activelor,datoriilor și capitalurilor proprii ale UATM Mangalia la data de 31.12.2023, s-a constatat căordonatorul principal de credite a emis două dispoziții pentru organizarea inventarierii patrimoniului UATM Mangalia iar, ulterior, a dispus prelungirea perioadei de desfășurarea aprocedurilor de inventariere până la data de 30.06.2024, situație care contravine actelornormative13 în vigoare.
 
C.12. Cu privire la evidențierea în contabilitate a situației activelor fixe în curs de execuție
 
Din analiza situațiilor financiare încheiate de UATM Mangalia la data de 31.12.2023, s-auconstatat abateri cu privire la tipul și valoarea activelor fixe în curs de execuție înregistrate însoldul debitor al contului 231, rezultând menținerea unor sume în mod nejustificat în contul deactive fixe în curs de execuție la data de 31.12.2023,denaturându-se astfel situația patrimonială entității.
 
 
C.13. Cu privire la reflectarea creanțelor bugetului local în contabilitate și monitorizarea acestora
 
 
Din analiza bilanțului contabil încheiat la 31.12.2023 s-a constatat că valoarea creanțelorentității a scăzut semnificativ în anul 2023, fiind generată de programul informatic SOBIS pentruraportul centralizator al sumelor datorate la zi, aspect care a fost sesizat administratorului softuluiinfomatic abia la data de 10.04.2023. În sensul aspectelor negative identificate, s-a constatat că situația creanțelor bugetului local nu a fost prezentată și detaliată în Notele explicative la situațiile financiare încheiate de UATM Mangalia la 31.12.2023, conform cerințelor legale.
 
 
C.14. Cu privire la bunurile transmise în administrarea societății GOLDTERM MANGALIA
SA, societate al cărei acționar este UATM MANGALIA
 
 
S-a constatat că la nivelul UATM MANGALIA nu s-a efectuat inventarierea15 bunurilor transmise de UATM Mangalia în administrarea GOLDTERM MANGALIA, în baza contractului de delegare a gestiunii serviciului de furnizare agent termic, acestea nefiind confirmate reciproc la fiecare final de an, cu atât mai mult cu cât o serie de investiții în sistemul de termoficare al municipiului Mangalia au fost derulate de-a lungul anilor, din fonduri alocate de la bugtul local.
 
 
C.15. Neefectuarea viramentului veniturilor din chiriile încasate de Școala gimnazială „GALA GALACTION” Mangalia, în cuantum de 50% din încasările realizate în anul 2023, la bugetul local al UATM Mangalia din închirierea unor spații aferente imobilelor ce aparțin domeniului public al municipiului
 
 
C.16. Neefectuarea viramentului veniturilor din chiriile încasate de Școala gimnazială „SFÂNTUL ANDREI” Mangalia în cuantum de 50% din încasările realizate în anul 2023, la bugetul local al UAT-ului din închirierea unor spații aferente imobilelor ce aparțin domeniului public al municipiului
 
 
 Alte aspecte
 
F.1. Cu privire la elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli
 
S-a constatat că în bugetul UATM Mangalia, întocmit pentru anul 2023, nu a fostaprobat distinct prin anexă, fondul de salarii de bază și numărul de personal, potrivit prevederilor legale aplicabile.
 
F.2. Cu privire la aprobarea salariilor de bază majorate pentru angajații UATM Mangalia,
nominalizați în echipele care implementează proiecte din fonduri europene nerambursabile
 
S-a constatat că, în cazul angajaților nominalizați în echipele de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene, nu a fost aprobat prin HCL dreptul acestora de a beneficia de salariide bază majorate, în conformitate cu prevederile legale.
 
F.3. Cu privire la neelaborarea unor proceduri de management şi control care să asigure
corectitudinea acordării și utilizării fondurilor externe nerambursabile
 
Din analiza documentelor puse la dispoziție referitoare la atribuirea și derularea unorproiecte finanțate din fonduri europene, s-a constatat că în cadrul UATM Mangalia, în perioadaauditată nu au fost elaborate și aplicate proceduri de management şi control care să asigure corectitudinea acordării şi utilizării fondurilor respective, cu consecința apariției unor riscuri înprocesul de atribuire a unor proiecte.
 
F.4. Cu privire la modul de atribuire și contractare a serviciului de transport de agrement în
stațiunile din sudul litoralului:

F.4.1. Cu privire la documentația de atribuire a contractului de concesiune
 
Din analiza documentatiei de atribuire si contractului de concesiune a serviciului de transport de agreement a rezultat că procedura de atribuire a contractului a fost afectată, constatându-se nerespectarea principiilor atribuirii contractului de concesiune, respectiv tratamentul egal și nediscriminatoriu de care trebuie să beneficieze toți ofertanții.
 
 
F.4.2. Cu privire la contractul de concesiune a serviciului de transport de agrement în stațiunile
turistice din sudul litoralului
 
S-a constatat că angajamentul legal analizat nu a fost urmărit sub aspectul derulării/executării lui, existând riscuri mari ca aceste servicii să nu fie corespunzătoare, raporta tla cerințele de calitate, confort și mediu, asumate prin caietul de sarcini și contractul de concesiune.
 
 
F.5 Nerespectarea prevederilor Codului administrativ privind menținerea, în continuare a unor contracte de asociere care au expirat, pentru care nu s-a încheiat un contract de închiriere sau
un contract de superficie pentru folosința terenului utilizat
 
Au fost identificate 13 contracte de asociere cu termenul de valabilitate expirat, dar pentru care au fost percepute, fără un temei legal, în continuare, aceleași tarife, contrar prevederilor Codului Civil și Codului Administrativ, care reglementează în mod concret situația contractelor și formele de administrare legale.
 
F.6. Neurmărirea și neevidențierea garanțiilor de bună execuție constituite pe bază de scrisoare
de garanție bancară, în conturile de ordine și evidență afara bilanțului, pentru contractele de
servicii și lucrări încheiate de Primăria Municipiului Mangalia
 
Urmare verificării modului de respectare a prevederilor legale cu privire la evidențierea garanțiilor de bună execuție, s-a constatat că în cazul unor contracte de execuție lucrări, încheiate în anul 2023, dar și pentru unele contracte de prestări servicii, pentru care garanția de bună execuțies-a constituit pe bază se scrisoare de garanție, valoarea acestora nu a fost înregistrată în conturile de evidență contabilă, conform cerințelor legale.
 
F.7. Cu privire la modul de derulare a contractului de execuție lucrări în cadrul proiectului
“EXTINDERE ȘI DOTARE AMBULATORIU, SPITAL MUNICIPAL MANGALIA”
 
În urma inspecției obiectivului de investiții, efectuată în teren, s-a constatat că lucrărilecontractate cu executantul XXXXXXX XXXXXXX XXXX XX XXX XXXXX pentru construcțiaunui corp de clădire cu regim de înălțime P+3E, nu sunt finalizate nici la data auditului, exteriorul imobilului, construit ca extindere a clădirii în care funcționează spitalul, este realizat în proporție de aprox. 70%, dar acestea sunt abandonate de constructor din luna decembrie 2023, dată de la care constructorul nu a mai desfășurat nicio activitate pe șantier și nici nu a mai dat cursnotificărilor transmise de entitate.
 
 
F.8. Cu privire la recepția lucrărilor aferente investiției „Construcție depou autobuze electrice
aferent planului de mobilitate urbană durabilă”
 
În urma observării fizice a stadiului lucrărilor aferente investiției „Construcție depou autobuze electrice aferent planului de mobilitate urbană durabilă”, deși Procesul Verbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor (PVRTL), a fost înregistrat la UATM Mangalia sub nr.90182/28.12.2023, acesta a fost încheiat fără consemnarea vreunui aspect neconform cu privirela execuția lucrărilor, deși se impunea acest lucru.
 
F.9. Cu privire la modul în care este efectuată cheltuirea taxei speciale de promovare de către
XXXXXXXXXX XX XXXXXXXXXX XX XXXXXXXXXX (XXX) XXXXXXX S-a constatat că, deși XXX XXXXXXXX a fost înființată în anul 2019 și, atât în aniianteriori, cât și în perioada auditată a primit fonduri de la bugetul UATM Mangalia, ca urmarea colectării taxei de stațiune la bugetul local, în primul semestru al anului 2023, XXXXXXXXXXX încă nu primise avizul din partea Ministerului Turismului, care să ateste statutul de utilitate publică, conform prevederilor legale.
 
În timpul auditului, echipei de audit nu i-au fost puse la dispoziție de către XXX XXXXXXXX, raportul anual de activitate, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, planul anual de activităţi şi bugetul previzional aferente perioadei auditate,situații reglementate conform legii.
 
F.10. Cu privire la modul de acordare și derulare a contractelor de închiriere/concesiune
terenuri și spații comerciale
 
Din analiza unui eșantion de 10 contracte de închiriere/concesiune, pentru care au fostemise HCL24 în cursul anului 2023, s-a constatat că, în cazul a 3 agenți economici, deși au participat la licitație pentru atribuirea unor spații comerciale pentru activități de restaurante/cafenele și au fost desemnați câștigători, totuși, în foarte scurt timp, aceștia au cesionat contractul către alți agenți economici cu care UATM Mangalia a încheiat ulterior contracte de închiriere pentru perioade îndelungate, de 20 ani, evitându-se astfel participarea acestora din urmă la licitație. (...)
 
 
Buna guvernanță
 
G.1. Măsurile și recomandările de la misiunea de audit precedentă
 
Până la data prezentului audit, s-a constatat că Municipiul Mangalia a implementat doar parțial măsurile dispuse pentru înlăturarea abaterilor consemnate în Raport de audit 40928/30.05.2023, aferente misiunii de audit financiar efectuată asupra exercițiului financiar 2022. De asemenea, a implementat doar parțial măsurile stabiliteprin deciziile  emise în anii anteriori de către conducerea Camerei de Conturi Constanța.
 
G.2. Au fost constatate deficiențe cu privire la asigurarea unei bune guvernanța și funcționarea
eficientă a sistemului de control intern managerial (SCIM)
 
În urma auditului s-a constatat că o serie de deficiențe s-au produs ca urmare a inexistenței unor proceduri de sistem/operaționale care să asigure circuitul corect al informațiilor în vederea consolidării acestora în situațiile financiare. La nivelul Municipiului Mangalia există Serviciu deaudit public intern în care activează doi auditori interni, astfel încât în anul 2023 a fost desfășurată activitatea de audit intern, conform Raportului anual privind activitatea de audit intern pentru anul 2023, în cuprinsul căruia au fost consemnate o serie de neconformități pentru care au fost dispuse măsuri de implementare.
 
 
Pentru abaterile consemnate în prezenta scrisoare care au determinat producerea unor prejudicii, potrivit art.37 din Regulamentul privind activitatea de audit public extern, aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi nr. 629/20.12.2022, conducerea entității auditate are obligația stabilirii întinderii prejudiciului și dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestuia.
 
Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de
conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată.
 
Raportul de audit financiar rezultat în urma misiunii efectuate de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra stuațiilor financiare consolidate ale Municipiului Mangalia poate fi studiat integral în secțiunea „documente".
 
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, denaturări generalizate Raport de audit financiar al Camerei de Conturi Constanța la primăria comunei Lumina (DOCUMENT)
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii