Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
00:17 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

9 ianuarie 1888 În România este promulgată legea pentru înfiinţarea unui serviciu de navigaţie fluvială şi maritimă

ro

09 Jan, 2022 13:56 2804 Marime text
  • Corabia „Mariţa“ a fost prima navă sub pavilion naţional ce a intrat la Constantinopol, fiind lansată în anul 1834.

În urmă cu 133 de ani se înființa oficial Serviciul de Navigație Fluvială și Maritimă.

Transportul naval a apărut în antichitate şi s-a dezvoltat de-a lungul timpului datorită avantajelor pe care le-a avut cu celelalte categorii de transport. Constantin Brîncoveanu (n. 1654 – d. 1714), domn al Țării Românești între anii 1688 – 1714, rămâne primul om din ţară care a dispus de o flotă de caiace, nave cu prova şi pupa sau, altfel spus, nave armate cu tunuri, pe Dunăre.

În anul 1837 a avut loc un eveniment inedit, atunci când a intrat pe Dunăre prima navă cu aburi, sub pavilion austriac, ce a venit de la Constantinopol şi a urcat pe braţul Sulina până la Brăila. Acest gen de navigaţie, cu aburi, a vrut să îl aducă şi la noi, în anul 1857, negustorul Nicolae Ciocan din Bucureşti, care s-a ocupat de transport de sare din Serbia, Bulgaria şi Turcia. De la Târgul Ocna până la Galaţi se aduceau căruţe, unde se îmbarcau pe „ceamuri cu vele“ pentru Dunăre sau în corăbii pentru Turcia.
 
Nava „Ştefan cel Mare“ cu zbaturi şi vele a fost comandată în anul 1864 la Linz. Această navă a fost reamenajată în anul 1888 în şantierul din Galaţi ca iaht domnesc.
 
Corabia „Mariţa“ a fost o premieră în spațiul românesc, fiind prima navă sub pavilion naţional care a intrat la Constantinopol. A fost lansată la Giurgiu în anul 1834. În aceeaşi perioadă exista şi o altă corabie ce îi aparţinea lui Barbu Serbeia, care aducea din Franţa doage de stejar.
 
Anul 1887 aduce prima lege pentru înfiinţarea unui serviciu de navigaţie fluvială română în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, deoarece tot mai mulţi armatori străini au oferit material naval şi echipaje în schimbul unor subvenţii importante din partea Statului Român.

Grigorie Manu a propus guvernului, printr-un memoriu, înfiinţarea unui serviciu de navigaţie fluvială şi maritimă pe Dunăre pentru asigurarea transportului, fapt care s-a și întâmplat în 1888.
 

Serviciul Maritim Român a fost înfiinţat în anul 1895, pe baza legii din 1888, navele sale fiind bazate la Constanţa. Compania de navigaţie de stat deservea rutele maritime Constanţa-Istanbul-Izmir-Pireu-Alexandria-Haifa-Beirut, cu vapoare vopsite tradiţional în alb, şi din acest motiv au fost poreclite „lebedele albe ale Mării Negre“.

Sursă foto: ZIUA de Constanța

Citește și:

131 de ani de când a fost promulgată legea pentru înfiinţarea unui serviciu de navigaţie fluvială şi maritimă în România
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii