Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:52 15 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Originar din Constanța Ion Codrescu, scriitorul cu afinitate pentru poezia japoneză, la ceas aniversar!

ro

15 Dec, 2024 17:00 265 Marime text
Ion Codrescu. Sursa foto: ZIUA de Constanța
  • Mâine, 16 decembrie 2024, Ion Codrescu aniversează împlinirea vârstei de 73 de ani
  • În anul 2014, Ion Codrescu a acordat un interviu cotidianului Ziua de Constanța în care a povestit despre cum a ajuns să fie atras de arta japoneză
 
Scriitorul Ion Codrescu venea pe lume într-o zi de 16 decembrie 1951, în satul Viișoara, comuna Cobadin, județul Constanța.
 
Ion Codrescu și-a terminat studiile la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București în anul 1973.

Trei ani mai târziu, acesta debuta în primul număr al revistei „Atelier”. Poemele, eseurile, prefețele, recenziile, articolele și desenele sale au fost publicate în reviste, ziare și cărți din România, dar și în țări precum: Japonia, SUA, Canada, Franța, Belgia, Marea Britanie, Germania, Columbia, Croația, Irlanda, Iugoslavia, Slovenia, Grecia, Australia și Noua Zeelandă.

În anul 1995 devenea membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Dobrogea. Lui i se datorează înființarea Societății de Haiku din Constanța, revistei „Albatros”, Festivalului Internațional de Haiku din Constanța (1992) și a Colocviului Național de Haiku de la Constanța (1993).

În privința organizațiilor din străinătate, Ion Codrescu este membru al Societății de Haiku din America (1991), al Asociației Internaționale de Haiku din Japonia (1994), al Asociației de Renku din Japonia (1998) și al Academiei Internaționale de Litere, Arte și Știință „Greci-Marino” din Verbano, Italia (1999). A fost inclus în volumul „Who’s Who in poetry and Poets’ Encyclopaedia”, publicat la Cambridge, Marea Britanie, în 1999.

Câteva dintre cărțile scrise de Ion Codrescu sunt: „Desene printre haiku“, „Constanţa - Antologie de Haiku“ (ambele apărute în 1992); „L’Abricotier change de visage“, Editura Voix d’Encre, Montélimar, Franţa, 1994; „Ocolind iazul“ (antologie, 1994); „Flori nevândute“, Editura Hub, Marea Britanie, 1995; „Oaspete străin“ (1999); „Mountain Voices / Vocile muntelui“ (haiku, haibun, renku, Editura AMI-NET International Press, Marea Britanie, 2000). În total, autorul a publicat 13 cărți de eseuri și poezie în România, Franța, Marea Britanie, Olanda și Slovenia. A obținut premii în Marea Britanie, SUA, Japonia, Bulgaria, România, Serbia și Muntenegru pentru activitatea sa în domeniul poeziei, prozei și picturii. A semnat lucrări de grafică, sumi-e și haiga.

Pe site-ul Uniunii Scriitorilor din România, filiala Dobrogea au apărut mai multe recenzii critice despre scrierile sale, cum ar fi:
„Tehnica lui Ion Codrescu de a scrie haiku este una dintre cele mai bune, deoarece el înţelege în profunzime atât forma, cât şi spiritul acestui poem. Ochiul său de pictor găseşte imaginile cele mai sugestive, iar sufletul său de artist presară în fiecare poem o bucurie tainică, reţinută. Toate acestea creează stilul său unic“ (Jane Reichhold – SUA „Mirros”, 1992).

O altă analiză asupra lucrărilor lui Ion Codrescu a fost făcută de H.F. Noyes.
„Haiku-urile lui Ion Codrescu sunt notabile, în special pentru claritate şi naturaleţe (…). Iar Codrescu are puterea de a permite unui atât de insignifiant lucru, cum este o frunză de toamnă, să vorbească despre problema existenţială a singurătăţii noastre umane” (SUA, „Albatros”, 1993).


În anul 2014, Ion Codrescu a acordat un interviu cotidianului Ziua de Constanța în care a povestit despre cum a ajuns să fie atras de arta japoneză.
„Întâlnirea cu arta japoneză s-a petrecut în timpul liceului, când am împrumutat de la biblioteca Liceului de Artă din Constanţa un album cu arta japoneză. Reproducerile din acel album mă trimiteau la un spaţiu cultural diferit faţă de cel pe care-l învăţasem în şcoală, un spaţiu în care omul nu mai era în centrul atenţiei, el devenea o parte infimă a peisajului. În principiu, este vorba despre cele două concepţii diferite, care stau la baza culturii din Europa şi din Extremul Orient, adică acea concepţie antropocentristă, când omul este în centrul universului, şi concepţia cosmocentristă, când fiecare element din lume are importanţa lui în univers”, a spus Ion Codrescu.

Despre momentul în care a început să scrie haiku, artistul a declarat că:
„Am început să scriu haiku după 1974, când am descoperit acest poem într-o antologie care a apărut în România. Mi-a plăcut acest poem prin simplitatea lui şi prin puterea de sugestie pe care o degajă conţinutul poeziei. Se spune că un haiku sugerează doar 10%, iar 90% trebuie să fie completat de cititor. După cum se ştie, în stil tradiţional, haiku-ul nu are decât 17 silabe, dar în stil occidental, poeţii l-au preluat într-o formă liberă, respectând spiritul său, şi nu forma”.

De asemenea, acesta a explicat și ce înseamnă termenul de „haiga”.
„Alături de câteva cuvinte care au intrat în vocabularul occidentalului, cum ar fi kamikaze, tsunami, ikebana, karate, haiga face parte acum din vocabularul artiştilor, deoarece este o formă de pictură care a pătruns în spaţiul din afara Japoniei şi care acum face parte din limbajul unui artist, care doreşte să-şi îmbogăţească creativitatea în privinţa căutărilor în soluţii plastice. Haiga este format din două cuvinte: hai şi ga, primul venind de la poemul haiku, iar al doilea cuvânt înseamnă imagine, pictură sau desen. Prin urmare, haiga înseamnă pictura care însoţeşte un poem haiku. Haiga este o artă complexă, deoarece include în acelaşi spaţiu caligrafia poemului, imaginea care ar sugera atmosfera din poezie şi sigiliile, semnătura artistului. Este o artă care uneşte atât literatura, cât şi pictura. Poate de aceea este atât de căutată de artiştii occidentali, pentru faptul că experienţa europeană în pictură permitea mai puţin includerea unui text în suprafaţa picturală”.

În anul 2004, artistul a fondat revista inernațională de poezie  „Hermitage”, pe care condus-o până în 2007. Tot atunci și-a terminat teza de doctorat în arte vizuale la Universitatea Națională de Arte din București. Tema abordată a fost imagine și text în haiga.  

Ion Codrescu a fost și conferențiar universitar doctor la Facultatea de Arte din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța.


El a fost distins cu Placheta de Cristal pentru cea mai bună comunicare științifică – „Pictura haiga japoneză și artiștii occidentali”. Premiul l-a primit în cadrul Conferințelor Internaționale Științifice Multidisciplinare „Științe Sociale și Arte” de la Albena, Bulgaria.

La finalul lunii decembrie 2014, Ion Codrescu a publicat volumul „Something out of Nothing” la Editura Red Moon din Statele Unite ale Americii. Potrivit autorului, munca la acest volum a început în toamna lui 2013, atunci când a primit o invitație din partea editurii americane de a realiza un volum de autor cu creația sa în domeniul de nișă: pictura haiga. Volumul a apărut sub formă de album și cuprinde un studiu critic asupra picturii haiga și 75 de reproduceri color după creațiile de pictură în tuș semnate de autor. Acestea din urmă sunt inspirate din creația unor poeți contemporani din SUA și Canada. Prefața volumului este semnată de criticul și istoricul literar Ito Isao, profesor la Universitatea Aichi din Japonia.
 
Anul trecut, pe 14 decembrie 2023, la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța, în calitate de editor, Ion Codrescu a prezentat cartea „Epistole către Ovidiu / Letters to Ovid / Lettres à Ovide”, în prezența invitaților Ioan Stanomir, Angelo Mitchievici și Ovidiu Dunăreanu, toți prezenți în volum cu câte un text.
 
Citește și:
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii