#sărbătoreşteDobrogea. ZIUA de Constanţa, partener într-un proiect în premieră Napoleon Tiron, despre „Gestul în desen“ - „Secunda include gestul, iar gestul are o semnificaţie spirituală, ducând fiinţa la întrebări“
#sărbătoreşteDobrogea. ZIUA de Constanţa, partener într-un proiect în premieră: Napoleon Tiron, despre
11 Jun, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
4353
Marime text
Cotidianul ZIUA de Constanţa este partener al proiectului cultural „Gestul în desen“ / „Desenul pe pânză“ - o expoziţie-experiment care va fi vernisată pe 14 iunie la Muzeul de Artă din Constanţa. În fiecare zi, până pe 13 iunie, îi veţi cunoaşte, rând pe rând, pe toţi expozanţii portretizaţi de Florin Stoiciu, prin intermediul cotidianului ZIUA de Constanţa, care vă va oferi posibilitatea nu numai de a le studia CV-ul, ci şi de a-i descoperi şi altfel, într-un scurt interviu la care au fost „supuşi” de organizatorul expoziţiei, în drd. Anastasia Stoiciu.
- Care este legătura ta cu Florin Stoiciu şi cu expoziţia-eveniment „Gestul în desen/Desenul pe pânză”, la care participi?
- Florin Stoiciu este o personalitate distinsă a graficii româneşti. Prin expoziţiile şi participările personale, ocupă un loc de frunte în cultura europeană. Florin Stoiciu, ca profesor al Academiei de Artă din Bucureşti şi apoi la Facultatea de Artă din Constanţa, a pus în funcţie gravura, îndrumând mulţi studenţi în această direcţie a artei: gravură în metal, piatră şi lemn. Pentru mine este o onoare să particip alături de Florin Stoiciu şi în acest eveniment de la Constanţa.
Despre „Gestul în desen”: secunda include gestul, iar gestul are o semnificaţie spirituală, ducând fiinţa la întrebări. Linia dreaptă, pentru orice om, are două capete şi o lungime. Pentru mine, linia dreaptă verticală are o semnificaţie, linia oblică are o altă semnificaţie şi linia orizontală are cu totul altă semnificaţie. Iar grosimea liniei are o altă semnificaţie.
- Ce reprezintă pentru tine Dobrogea?
- Vizitând Delta, ai în suflet o parte a Raiului din ţara noastră.
- Un mesaj pentru Constanţa...
- Constanţa reprezintă istorie. Continuaţi să o scrieţi!
- În final, lansează o invitaţie la vernisajul de pe 14 iunie!
- Invitaţie la expoziţie: gândiţi-vă la copiii voştri!
Despre Napoleon Tiron
S-a născut în 1935, în comuna Oasele, din judeţul Galaţi. La vârsta de 6 ani, în plin război, Napoleon Tiron a devenit copil de trupă. După război, urmează gimnaziul, în comuna Pechea. Înainte cu 4 luni de a termina Şcoală Normală, a fost exmatriculat pentru 10 ani. După trecerea celor 10 ani, în 1964, s-a reînscris la şcoală şi a absolvit-o. Ajuns în Bucureşti, dă examen la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secţia pictură, nu reuşeşte, iar anul următor este admis la sculptură.
După absolvire, au urmat numeroase expoziţii personale şi de grup :1976 – Galeria „Simeza”, Bucureşti; 1986 – Sala „Dalles”, Bucureşti; Galeria „City Thoughts”, Amsterdam; 2012 – Galeria „Calina”, Timişoara; Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional, Sibiu.
În expoziţii de grup, sculpturile sale au fost prezente în mari oraşe ale lumii ca Praga, Budapesta, Belgrad, Hamburg , Karlovy Vary, Varşovia, Sofia, Montreal, Moscova, Detroit, Barcelona, Stuttgart, Atena, Londra, Amsterdam, Beratzhausen, Regensburg.
Anul trecut, la vârsta de 83 de ani, Napoleon Tiron câştigă o Bursă Brâncuşi oferită de Institutul Cultural Român, cu lucrarea „Traseele existenţiale ale sculptorilor români în Franţa”.
„Este unul dintre cei mai importanţi, mai extravaganţi sculptori din România. Tiron are un mod individual, aproape personal de a aborda teoriile sculpturii. Cu o sensibilitate particulară, abandonează orice fel de solemnitate. Concis, elegant, aduce cu sine teoria folosindu-se de un minimalism implicit, afectiv. Domină criticismul şi decide uşor ce să folosească şi ce să ignore. La Tiron, sculptura şi desenul absorb lumina, nu o reflectă şi culoarea este mai mult un material. Tiron lucrează cu senzaţii, aşteptări, intenţii şi rămâne permanent interesat de intensitatea locului şi a contextului.
Cu o operă provocatoare şi inovatoare, Tiron radicalizează şi extinde definiţia sculpturii, punând mereu accentul pe materialitate, desen, pe legătura dintre operă şi privitor, operă şi context.
Învaţă cu Boris Caragea, de la care preia textura extravaganţei şi devine el însuşi profesor la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti, unde pregăteşte câteva generaţii de artişti de la Aurel Vlad la Patricia Teodorescu.
Tiron mediază între un trecut extrem/logica sculpturii inseparabilă de logica monumentului, logica sculpturii ca reprezentare comemorativă, piedestalul ca parte importantă a structurii/şi prezent/disoluţia modernistă a noţiunii de sculptură ca personificare a formei plastice, logica monumentului distrusă gradual, accent pe instalaţie şi expunere. Cu o corecţie, dimensiunea emergentă cultivată cu grijă de Tiron.
Au rămas ca reper câteva expoziţii intitulate strict Sculptura -1976, Galeria Simeza, curator Anca Arghir, 1986; Sala Dalles, curator Dan Hăulică;1988, Pavilionul României, Bienala de la Veneţia, comisar Dan Hăulică”. (Liviana Dan)”.
Sursa text: Galeria Calina, spaţiul de artă contemporană str. Mărăşeşti 1-3 Timişoara
galeria@calina.ro
www.calina.ro
Citeşte şi:
- Care este legătura ta cu Florin Stoiciu şi cu expoziţia-eveniment „Gestul în desen/Desenul pe pânză”, la care participi?
- Florin Stoiciu este o personalitate distinsă a graficii româneşti. Prin expoziţiile şi participările personale, ocupă un loc de frunte în cultura europeană. Florin Stoiciu, ca profesor al Academiei de Artă din Bucureşti şi apoi la Facultatea de Artă din Constanţa, a pus în funcţie gravura, îndrumând mulţi studenţi în această direcţie a artei: gravură în metal, piatră şi lemn. Pentru mine este o onoare să particip alături de Florin Stoiciu şi în acest eveniment de la Constanţa.
Despre „Gestul în desen”: secunda include gestul, iar gestul are o semnificaţie spirituală, ducând fiinţa la întrebări. Linia dreaptă, pentru orice om, are două capete şi o lungime. Pentru mine, linia dreaptă verticală are o semnificaţie, linia oblică are o altă semnificaţie şi linia orizontală are cu totul altă semnificaţie. Iar grosimea liniei are o altă semnificaţie.
- Ce reprezintă pentru tine Dobrogea?
- Vizitând Delta, ai în suflet o parte a Raiului din ţara noastră.
- Un mesaj pentru Constanţa...
- Constanţa reprezintă istorie. Continuaţi să o scrieţi!
- În final, lansează o invitaţie la vernisajul de pe 14 iunie!
- Invitaţie la expoziţie: gândiţi-vă la copiii voştri!
Despre Napoleon Tiron
S-a născut în 1935, în comuna Oasele, din judeţul Galaţi. La vârsta de 6 ani, în plin război, Napoleon Tiron a devenit copil de trupă. După război, urmează gimnaziul, în comuna Pechea. Înainte cu 4 luni de a termina Şcoală Normală, a fost exmatriculat pentru 10 ani. După trecerea celor 10 ani, în 1964, s-a reînscris la şcoală şi a absolvit-o. Ajuns în Bucureşti, dă examen la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secţia pictură, nu reuşeşte, iar anul următor este admis la sculptură.
După absolvire, au urmat numeroase expoziţii personale şi de grup :1976 – Galeria „Simeza”, Bucureşti; 1986 – Sala „Dalles”, Bucureşti; Galeria „City Thoughts”, Amsterdam; 2012 – Galeria „Calina”, Timişoara; Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional, Sibiu.
În expoziţii de grup, sculpturile sale au fost prezente în mari oraşe ale lumii ca Praga, Budapesta, Belgrad, Hamburg , Karlovy Vary, Varşovia, Sofia, Montreal, Moscova, Detroit, Barcelona, Stuttgart, Atena, Londra, Amsterdam, Beratzhausen, Regensburg.
Anul trecut, la vârsta de 83 de ani, Napoleon Tiron câştigă o Bursă Brâncuşi oferită de Institutul Cultural Român, cu lucrarea „Traseele existenţiale ale sculptorilor români în Franţa”.
„Este unul dintre cei mai importanţi, mai extravaganţi sculptori din România. Tiron are un mod individual, aproape personal de a aborda teoriile sculpturii. Cu o sensibilitate particulară, abandonează orice fel de solemnitate. Concis, elegant, aduce cu sine teoria folosindu-se de un minimalism implicit, afectiv. Domină criticismul şi decide uşor ce să folosească şi ce să ignore. La Tiron, sculptura şi desenul absorb lumina, nu o reflectă şi culoarea este mai mult un material. Tiron lucrează cu senzaţii, aşteptări, intenţii şi rămâne permanent interesat de intensitatea locului şi a contextului.
Cu o operă provocatoare şi inovatoare, Tiron radicalizează şi extinde definiţia sculpturii, punând mereu accentul pe materialitate, desen, pe legătura dintre operă şi privitor, operă şi context.
Învaţă cu Boris Caragea, de la care preia textura extravaganţei şi devine el însuşi profesor la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti, unde pregăteşte câteva generaţii de artişti de la Aurel Vlad la Patricia Teodorescu.
Tiron mediază între un trecut extrem/logica sculpturii inseparabilă de logica monumentului, logica sculpturii ca reprezentare comemorativă, piedestalul ca parte importantă a structurii/şi prezent/disoluţia modernistă a noţiunii de sculptură ca personificare a formei plastice, logica monumentului distrusă gradual, accent pe instalaţie şi expunere. Cu o corecţie, dimensiunea emergentă cultivată cu grijă de Tiron.
Au rămas ca reper câteva expoziţii intitulate strict Sculptura -1976, Galeria Simeza, curator Anca Arghir, 1986; Sala Dalles, curator Dan Hăulică;1988, Pavilionul României, Bienala de la Veneţia, comisar Dan Hăulică”. (Liviana Dan)”.
Sursa text: Galeria Calina, spaţiul de artă contemporană str. Mărăşeşti 1-3 Timişoara
galeria@calina.ro
www.calina.ro
Citeşte şi:
Cotidianul ZIUA de Constanţa, partener într-un proiect cultural în premieră „Gestul în desen“ / „Desenul pe pânză“ - o expoziţie-experiment ce resuscitează viaţa artistică a Constanţei
„Gestul în desen“ / „Desenul pe pânză“ - Argument expoziţional (document)
„Gestul în desen“ / „Desenul pe pânză“ - un festival al artei la Constanţa (document)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii