Adevărul despre testele PISA, spus de un apreciat profesor constănţean de matematică - „Îi facem roboţi care doar pot reproduce“
Adevărul despre testele PISA, spus de un apreciat profesor constănţean de matematică - „Îi facem roboţi
09 Dec, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
6071
Marime text
Săptămâna trecută a fost marcată, în plan educaţional, de şocul rezultatelor de la faimoasele teste PISA, despre care mai aflăm din an în... Crăciun cam cum stă România cu sistemul de învăţământ. Că despre testele de la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a habar nu avem la ce nivel sunt.
Trecând peste valul de comentarii din plan naţional, care ridică, evident, o serie de probleme ale modului cum se mai face... „România Educată”, ne-a atras atenţia opinia prof. Ioana Steluţa Manea, catedra de matematică a Liceului Teoretic „Emil Racoviţă” Techirghiol, declarată profesor MERITO 2019.
„Nu mă miră deloc rezultatele testării PISA. Și nu cred că pot mira pe vreun profesor care interacţionează zilnic cu elevi. Și nu mă refer acum la elevii de la liceele de elită.
Maniera examenelor de la noi e făcută parcă a scoate roboţi pe bandă rulantă. La română au comentarii de tocit, nu contează dac-au citit sau nu opera, cât timp pot memora un comentariu e OK.
Cu o mamă profesoară de română am mâncat gramatica pe pâine. Iubeam schemele acelea de la gramatică, iubeam analiza frazei. Credeţi că mai ştiu ceva din ele? Nicidecum. Consider că puteam să-nvăţ să scriu corect gramatical şi fără ele şi că locul lor ar fi prin liceu sau mai bine prin facultate, fiind chestii teoretice de fineţe.
Asemenea şi la matematică, programa e foarte densă pentru vremurile pe care le trăim.
Ideea e că-n loc să-i învăţăm să scrie şi să se exprime corect în limba română, în loc să-i învăţăm să-şi spună opinia despre o operă, în loc să le insuflăm dragostea de a citi, în loc să avem timpul de a-i învăţa cum să gândească logic, în loc să poposim asupra unei probleme chiar şi trei ore şi să problematizăm, noi trecem ca tancul prin materia stufoasă, căci e mult de predat şi trebuie musai predată întrucât îi aşteaptă un examen important, îi facem roboţi care doar pot reproduce ceva distrugându-le dorinţa de a mai citi vreo carte de literatură, uniformizându-i cât se poate.
Nu ştiu cum e cu evaluările la clasele a doua şi a patra, dar pot spune că cele de la clasa a şasea sunt privite ca fiind inutile. Nimeni nu dă doi bani pe ele, când maniera examenului e cu totul alta. Și pe bună dreptate asta, având în vedere cum e programa noastră şi cum este examenul de evaluare naţională. Și totuşi, ele sunt cele importante, iar cele dintr-a opta inutile în contextul actual. Căci acolo, la acel examen dintr-a şasea, elevul are un text lung din care trebuie să extragă esenţialul. Acolo poate aplica teoria. Acolo se poate verifica analfabetismul funcţional, precum în testele PISA.
Estonia a ieşit pe primul loc din Europa. În Estonia învăţământul e gratuit, adică auxiliarele, mâncarea şi transportul sunt gratuite, acolo nu există evaluări naţionale standardizate, profesorii au libertate în a-şi alege formatul lecţiilor, în plus totul este digitalizat: note, manuale, teme etc.
Dacă nu ar exista acel examen dintr-a opta, sau dacă maniera lui ar fi precum a celui dintr-a şasea, sunt convinsă că nu ar mai exista acest procent mare de analfabetism funcţional. În plus, elevul ar face mult mai bine corelaţii între teorie şi practică. Căci dacă nu ştie s-aplice, degeaba ştie”.
Citeşte şi:
Ministrul Monica Anisie şi reacţia la testele PISA
Anca Evelina Cîrligeanu - Premiul MERITO pentru excelenţă în educaţie „Profesoara de limba şi literatura română din Constanţa care îi învaţă pe liceeni să trăiască sincer starea de a întreba“ (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Camelia-Isabela 09 Dec, 2019 10:15 Mda! Felicitari ptr curajul dnei prof de matematica, de a nuanta greselile perene construite cu sarg de catre MEN. Daca nu doar unul iti spune ca esti beat, ci 7 oameni, atunci fugi si dormi, dar trezeste-te din prostie ca beatul e mai valoros decat un prost fudul (care nu se trezeste din prostie/fudulie!), ptr ca se poate trezi dupa betie. Rusia, Finlanda, Japonia, Franta,etc. sunt state care nu au “obligat” parintii sa-si dea mancarea de la gura ptr meditatiile copiilor, ptr promovarea evaluarii nationale si a bacalaureatului. Aceste 2 examane nu sunt concursuri dar practic s-au transformat in competitii. Competitia s-a dovedit a nu fi de folos nimanui. Profesorul trebuie sa fie atent la abilitatile/deprinderile copilului/puberului/adolescentului, ptr a i le valorifica ACUM si AICI, nu maine. La clasele mele (a XI/XII-a), elevii se invoiesc, motivand ca au ore de meditatii in particular. Directorul liceului a fost demis in 2017 din functie, ptr ca a lasat programul aprobat de ISJ C-ta, din schimbul 2, normal (14:00-20:00), profesorii instigand elevii la protest ptr reducerea programului pana la 19:30. Motivul declarat de elevi in curtea scolii, reporterului Neptun TV, a fost: ”avem meditatii si trebuie sa ne pregatim inca din cls a XI-a ptr Bac, iar dna director ne incurca cu acest program”(facut/aprobat de ISJ). Vinovatii nu sunt doar decidentii din MEN, ci sunt in special partile complice (angajati ISJ-functii de management/indrumare si cotrol/asociatii parinti/agenti economici/primarii, consilieri/profesori/ARACIP/CEAC, etc). Cand am hotarat in liceu, in urma sesizarilor verbale ale parintilor, sa realizam un grafic cu zile/ore de meditatii gratuite in scoala, profesorii au comentat ca: “distrugi imaginea liceului vorbind asa direct-agresiv ca ar exista mediocritate in gandurile anumitor pseudointelectuali colegi de catedra!”. In concluzie, apreciez ca o asa mentalitate a unora pentru indestularea anumitor buzunare profitand de lipsa de vigilenta voita/nevoita, a ministerului, a dus tara in pragul saraciei, alaturi de alte ministere (politici din mediul economic/politic), cu copii ai caror parinti sunt plecati in strainatate, sa le poata asigura bani ptr meditatii/transport/internat (nevoi fiziologice chiar, ca sa mai vorbim de piramida lui Maslow-nevoi de autodepasire). Integrala din dx/cos x/tg/ctg si comentariul unui roman, nu-i mai trebuie adolescentului, decat la bac si apoi la o munca intelectuala de cercetare la universitate. I