Catastrofă în județul Constanța. Aeronave prăbușite. Cronologia accidentelor aviatice din Dobrogea (GALERIE FOTO)
Catastrofă în județul Constanța. Aeronave prăbușite. Cronologia accidentelor aviatice din Dobrogea (GALERIE
04 Mar, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
3583
Marime text
- Dublul accident aviatic este un eveniment unic în istoria accidentelor aviatice din zona Dobrogei
- Pe 2 martie 8 militari și-au pierdut viața
- Cei opt militari care au decedat în cele două tragedii aviatice din județul Constanța vor fi înaintați în grad post-mortem
Opt militari români și-au pierdut viața în seara de 2 martie în județul Constanța, după ce un avion și un elicopter s-au prăbușit. Din nefericire, nu au existat supraviețuitori. Dublul accident aviatic este un eveniment unic în istoria accidentelor aviatice din zona Dobrogei.
Miercuri, 2 martie, ora 20.00, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac si Gura Dobrogei. Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Vasile Dîncu a confirmat pentru cotidianul ZIUA de Constanța că evenimentul s-a soldat cu morți. După ore de căutări pentru identificarea epavelor, cât și după modificarea numărului de victim, dublul eveniment tragic s-a soldat cu 1 mort din avionul MiG și 7 morți din elicopterul PUMA.
Cine sunt victimele
Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.
Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.
Maistrul militar Banu Gelu, angajat din anul 1993 în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.
Caporal Lateș Cătălin, operator căutare salvare, 29 de ani, angajat din 2021, căsătorit și avea doi copii.
Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls II Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005.
Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în judeţul Constanța, şi-a pierdut viaţa, a confirmat MApN într-un comunicat de presă. Conform MApN, pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcţia de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.
Cei opt militari care au decedat în cele două tragedii aviatice din județul Constanța vor fi înaintați în grad post-mortem. Informația a fost confirmată de către ministrul apărării Vasile Dîncu.
Cronologia accidentelor aviatice din proximitate
Chiar dacă nu este în Dobrogea, unul din evenimentele tragice din proximitate s-a petrecut la doar câțiva kilometri de județul Constanța. Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbușit, sâmbătă, 7 iulie 2018, la Baza Aeriană Borcea de lângă Fetești, în cadrul unui show aviatic. O aeronavă MiG 21 LanceR din cadrul Bazei 86 Aeriană Fetești s-a prăbușit sâmbătă, 7 iulie, în jurul orei 13.30, la aproximativ 10 km nord de locația bazei aeriene. Aeronava participa la un miting aerian organizat la Baza 86 Aeriană. Locotenent-comandorul Florin Rotaru, pilotul aeronavei MiG 21 LanceR prăbușită la Fetești, și-a pierdut viața. Ofițerul era în vârstă de 36 de ani și îndeplinea funcția de pilot-șef în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă, Baza 86 Aeriană. Era pilot clasa I, avea la activ peste 400 de ore de zbor, din care aproximativ 250 pe MiG-21.
Locotenent-comandorul Adrian Stancu, pilot pe o aeronavă MiG 21 LanceR a Forțelor Aeriene Române, s-a catapultat la data de 12 iunie 2017, în jurul orei 11.15, în apropiere de aeroportul Mihail Kogălniceanu, în zona localității Nazarcea, județul Constanța, în timpul executării manevrelor de aterizare. Aeronava, care se afla în dotarea Bazei 86 Aeriană ”Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești, decolase în jurul orei 10.00 de pe baza aeriană din Mihail Kogălniceanu pentru a executa o misiune de antrenament în cadrul exercițiului ”Thracian Eagle 2017”, care se desfășura împreună cu forțele aeriene bulgare. După executarea misiunii, la întoarcerea către Mihail Kogălniceanu, pe timpul executării manevrelor de aterizare, pilotul a raportat o defecțiune majoră la motor, cu deteriorarea parametrilor de funcționare ai acestuia.
În ziua fatidică de 15 decembrie 2014 elicopterul SMURD în care se aflau cei patru s-a prăbuşit în apele lacului Siutghiol după ce transportase de la Tulcea la Spitalul Judeţean Constanţa un pacient cu embolie pulmonară. Elicopterul se întorcea de la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu“, unde alimentase, şi se îndrepta spre Tuzla. În jurul orei 16.10, aparatul de zbor s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. Pentru salvarea echipajului a fost demarată o amplă operaţiune de salvare. Cu toate acestea, membrii echipajului au sfârşit în apele aproape îngheţate ale lacului. La faţa locului au ajuns fostul ministrul de Interne Gabriel Oprea şi secretarul de stat în MAI Raed Arafat. Ulterior evenimentului, Gabriel Oprea viceprim-ministrul pentru Securitate Naţională de la acea vreme, a dispus schimbarea din funcţie a şefului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa, colonel Viorel Jianu. La scurt timp a fost schimbat din funcţie şi prefectul judeţului Constanţa, Radu Volcinschi, care era şi preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. Tot după acest accident a fost schimbat şi şeful Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne, Dorel Grădinaru. Pilotul elicopterului, comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani, căsătorit, un copil), era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de zece ani. Absolvise Şcoala Militară în urmă cu 23 de ani. Avea la activ 2.900 de ore de zbor, dintre care aproximativ 2.000 pe elicoptere de tip EC 135. Pilotul Petre Cătuneanu era din Buzău, iar soţia sa era profesor la Liceul pentru nevăzători din oraş. Pilotul era tatăl unei fete, Miruna, studentă la SNSPA, la vremea respectivă. Copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 de ani, căsătorit, un copil minor), avea la activ 1.600 de ore de zbor, dintre care 500 pe acest tip de elicopter. Era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de şapte ani şi absolvise cursurile Şcolii Militare în urmă cu 18 ani. Copilotul devenise cetăţean de onoare al oralului său natal, Mioveni, pentru meritele sale în salvarea vieţilor. Acesta era căsătorit cu o educatoare de la grădiniţa din oraş. Laura Vizireanu, medicul din cadrul SMURD Constanţa, avea 39 de ani. A fost căsătorită cu şeful Inspectoratului de Poliţie a judeţului Brăila. Asistenta medicală Gabriela Camelia Harton avea 38 de ani şi lucra în cadrul SMURD din anul 2008.
Catastrofa aviatică de la Tuzla rămâne în istorie. 12 militari ai Forțelor Aeriene şi ai Forțelor Navale şi-au pierdut viața. Tragedia a avut loc luni, 5 iulie 2010, în jurul orei 17.40, pe aerodromul Tuzla. În urma prăbuşirii avionului Antonov, aparţinând Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene Boboc, care executa o misiune de zbor pentru antrenamente de paraşutare, au pierit: comandor Nicolae Jianu, locotenent-comandor Cătălin Vicențiu Antoche, locotenent Lavinia Guită, maistrul militar principal Răzvan Rîngheţ, locotenent Liviu Antim (Constanța), maistrul militar clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu, maistrul militar clasa a II-a Cătălin Rădoi, maistrul militar clasa a III-a Băduţ Papuc, fruntaşul Constantin Vlăduţ Sărman, fruntaşul Marius Cătălin Chioveanu, fruntaşul Cosmin Furtună (Constanța) şi soldatul Cosmin Florescu. Prin ordin al ministrului Apărării Naţionale, pe data de 7 iulie 2010, la ora 8.00, în toate unităţile militare din ţară şi din teatrele de operaţii au fost organizate ceremonii militare şi religioase, în semn de respect şi preţuire pentru militarii decedaţi.
Tragedia de acum 5 decenii. La 7 decembrie 1970, primul avion BAC 1-11 care a intrat în dotarea companiei TAROM (YR-BCA), având indicativul Bravo-Charly-Alfa, s-a prăbuşit din cauza vizibilităţii reduse în apropierea aeroportului Mihail Kogălniceanu, în cursul manevrelor de aterizare. Avionul a decolat de pe aeroportul Lod, de lângă Tel-Aviv, şi s-a îndreptat spre Bucureşti cu 20 de pasageri la bord şi 7 membri ai echipajului. În accidentul respectiv şi-au pierdut viaţa 15 pasageri şi trei membri ai echipajului.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Trei ani de la moartea salvatorilor Petre Cătuneanu, Ginel Crăcănel, Laura Vizireanu şi Gabriela Harton (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii