Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:15 17 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Deposedare de 18 hectare Acțiune a Avocatului Poporului împotriva viceprimarului cu atribuții de primar al comunei Dobromir, județul Constanța și a Comisiei locale de fond funciar! (DOCUMENTE)

ro

17 Jul, 2024 17:00 305 Marime text
 
  • Acțiunea vizează obligarea autorităților competente în vederea îndeplinirii obligațiilor legale referitoare la stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor (fond funciar)
  • Dosarul cu număr unic 3.978 se află pe rolul Tribunalului Constanța, secția de contencios-administrativ și fiscal. Judecătorii nu au stabilit deocamdată un termen pentru judecarea acestei spețe
  • În cererea de chemare în judecată, Avocatul Poporului solicită instanței să admită cererea și să constate refuzul viceprimarului cu atribuții de primar al comunei Dobromir și al comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a comunei Dobromir de a-și realiza atribuțiile legale și să dispuneți obligarea viceprimarului cu atribuții de primar de a înainta spre soluționare Comisiei locale de fond funciar cererea petentului
  • Acesta a solicitat Primăriei comunei Dobromir restituirea în natură a suprafeței de 18,00 ha teren arabil, dar nu a primit nicio informație referitor Ia restituirea în natură a suprafeței solicitate, motiv pentru care a solicitat în mod expres Comisiei locale îndeplinirea procedurii necesare înscrierii în Anexa nr. 22 și radierea din Anexa nr. 23
  • Din informațiile obținute de către acesta de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanță rezultă fără dubiu că nu este justificată menținerea înscrierii în Anexa 23, deoarece, în urma verificării documentației au fost identificate un număr de 32 suprafețe de teren, aflate în rezerva comisiei locale, fiindu-i pus la dispoziție, în copie, tabelul parcelar al T 118 - A 1059 UAT Dobromir
  • Primăria comunei Dobromir nu a comunicat la ce poziție se află petentul în ordinea de înregistrare a cererilor inițiale de restituire, informație care ar fi reieșit din situația centralizatoare a cererilor de restituirea, pe care comisia ar fi trebuit să o întocmească în termenul prevăzut de art. 8 din Legea nr. 165/2013



 
Avocatul Poporului a formulat o acțiune împotriva viceprimarului cu atribuții de primar al comunei Dobromir, județul Constanța, Ismail Sebai și Comisiei Locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a comunei Dobromir, reprezentată legal prin viceprimarul cu atribuții de primar al comunei Dobromir.
 
Acțiunea în contencios-administrativ a fost înregistrată pe rolul Tribunalului Constanța.

În cererea de chemare în judecată, Avocatul Poporului solicită instanței să admită cererea și să constate refuzul viceprimarului cu atribuții de primar al comunei Dobromir și al comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a comunei Dobromir de a-și realiza atribuțiile legale și să dispuneți obligarea viceprimarului cu atribuții de primar al comunei Dobromir, județul Constanța, Ismail Sebai de a înainta spre soluționare Comisiei locale de fond funciar cererea petentului ca, împreună cu ceilalți moștenitori ai defunctei , să fie înscriși în Anexa nr. 22 și de a fi radiați din Anexa nr. 23 la Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 890/20051 și pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de constituire, atribuțiile și funcționarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului și modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum și punerea în posesie a proprietarilor.
 
Viceprimarul cu atribuții de primar al localității, Ismail Sebai a preluat atribuțiile în 2021, după ce în luna februarie a aceluiași an, judecătorii de la Tribunalul Constanța l-au condamnat pe fostul primar, Iusein Visel la 3 ani de închisoare cu suspendare pentru fraudarea unor fonduri europene. 
Ulteiror, Curtea de Apel Constanța a decis, definitiv, la începutul lunii aprilie 2023, că primarul beneficiază de prescrierea faptelor.
 
Un scurt istoric al situației
 
Prin petiția înregistrată sub nr. 23641/29.09.2023, un locuitor al județului Constanța a sesizat instituția Avocatul Poporului în contextul prevederilor art. 51 și ale art. 44 din Constituție, referitoare la dreptul de petiționare și dreptul de proprietate.

Astfel, în acest context, reclamantul și-a exprimat nemulțumirea legată de nesoluționarea de către Comisia locală de fond funciar a comunei Dobromir, județul Constanța a cererii adresate la data de 12.07.2023, prin care a solicitat îndeplinirea procedurii necesare înscrierii în Anexa 223 și radierii din Anexa 234, prevăzute de Regulamentul aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 890/2005.

În vederea soluționării acestei petiții, au fost întreprinse demersuri pe lângă Primăria comunei Dobromir de instituția Avocatul Poporului, care, prin adresa nr. 32193/20.11.2023, a comunicat că, în prezent, se efectuează demersurile necesare pentru finalizarea aplicării dispozițiilor Legii nr. 165/2013, și pentru realizarea măsurătorilor cadastrale la nivelul U.A.T. Dobromir.

Ulterior comunicării petentului a informațiilor primite din partea Primăriei Comunei Dobromir, bărbatul a depus la instituția Avocatul Poporului, petiția nr. 34581/12.12.2024, prin care a arătat că se tergiversează excesiv procedura restituirii în natură a suprafeței de 18 ha teren, la care este îndreptățit, și a solicitat instituției noastre sesizarea instanței de contencios administrativ, potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 
Demersurile și constatările realizate de către Avocatului Poporului în cauză
 
Din examinarea petiției adresată instituției Avocatul Poporului rezultă că, după intrarea în vigoare a Legii nr.l65/20135, cu modificările și completările ulterioare, petentul a solicitat Primăriei comunei Dobromir restituirea în natură a suprafeței de 18,00 ha teren arabil, întrucât, până la acea dată, figura înscris la poziția 48 din Anexa 23. Ulterior acestei cereri, petentul nu a primit nicio informație referitor Ia restituirea în natură a suprafeței solicitate, motiv pentru care, la data de 12.07.2023, a solicitat în mod expres Comisiei locale îndeplinirea procedurii necesare înscrierii în Anexa nr. 22 și radierea din Anexa nr. 23.

Din informațiile obținute de către acesta de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanță rezultă fără dubiu că nu este justificată menținerea înscrierii în Anexa 23, deoarece prin adresa nr. 7051/23.08.2023 i s-a comunicat că, în urma verificării documentației întocmite conform Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, au fost identificate un număr de 32 suprafețe de teren, aflate în rezerva comisiei locale, fiindu-i pus la dispoziție, în copie, tabelul parcelar al T 118 - A 1059 UAT Dobromir, unde la dispoziția comisiei locale se află suprafața de 26,85 ha.

În urma demersurilor întreprinse pe lângă Primăria Comunei Dobromir, prin adresa nr. 32193/20.11.2023, instituției Avocatului Poporului i s-a comunicat că „există posibilitatea reconstituirii dreptului de proprietate prin acordarea de teren în echivalent, însă cu condiția ca la soluționarea cererii să se respecte o anumită ordine (cea a înregistrării cererilor) și ca în rezerva unității administrativ-teritoriale să mai existe teren la dispoziția Comisiei Locale de Fond Funciar. În măsura în care terenul este epuizat, cererile se vor soluționa prin acordarea de despăgubiri.
Primăria Comunei Dobromir prin Comisia Locala de Fond Funciar procedează în acest moment la demersurile necesare pentru finalizarea aplicării dispozițiilor nr. 165/2013, cât și măsurătorile cadastrale la nivelul U.A. T. Dobromir".

„Primăria comunei Dobromir nu a comunicat la ce poziție se află petentul în ordinea de înregistrare a cererilor inițiale de restituire, informație care ar fi reieșit din situația centralizatoare a cererilor de restituirea, pe care comisia ar fi trebuit să o întocmească în termenul prevăzut de art. 8 din Legea nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, această autoritate nu a comunicat nicio informație petentului privind terenurile care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate, lăsând să se înțeleagă că nu a fost îndeplinită obligația comisiei de inventariere în termenul prevăzut de art. 6 din Legea nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare.

Însă, din informațiile puse la dispoziție de către O.C.P.I. Constanța rezultă că la nivelul U.A.T. Dobromir a fost întocmită documentația conform Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, și au fost recepționate și introduse în baza de date a acestei instituții planurile parcelare al terenurilor aflate la dispoziția comisiei locale. Pentru lămurirea acestei inadvertențe au fost continuate demersurile pe lângă Instituția Prefectului - Județul Constanța căreia i-am solicitat să ne comunice dacă:

1. Au fost transmise de către Comisia locală pentru inventariere a comunei Dobromir, situațiile terenurilor care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate, respectiv dacă au fost întocmite anexele nr. 1-8 prevăzute de Normele de aplicare ale Legii nr. 165/2013, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2013 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, iar în cazul nerespectării termenului prevăzut de lege, dacă a fost constatată săvârșirea contravenției prevăzute de art. 36 lit. a) și b) din Legea nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare;
2. În cazul în care nu există suprafața de teren necesară în vederea finalizării procesului de restituire, dacă Comisia județeană de fond funciar a solicitat Agenției Domeniilor Statului să pună la dispoziția comisiilor locale de fond funciar terenurile care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate;
3. În considerarea atribuțiilor de îndrumare și control al comisiilor locale, dacă Comisia județeană de fond funciar poate solicita Comisiei locale Dobromir să i se înainteze propunerea de înscriere a petentului în Anexa 22 și radierea corespunzătoare din Anexa 23, fiind dovedită existența terenului în rezerva comisiei locale, motiv pentru care nu poate fi întocmită Anexa nr. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 401/2013 și, prin urmare, nu ar putea fi transmisă propunerea de acordare de măsuri compensatorii.

Prin răspunsul transmis cu adresa nr. 6022/15.03.2024, înregistrat la instituția noastră cu nr. 9990/26.03.2024, Instituția Prefectului - Județul Constanța ne-a comunicat, punctual, următoarele:

1. Comisia locală de fond funciar Dobromir a constituit și depus în termenele fondului funciar anexele conform prevederilor Hotărârea Guvernului nr. 401/2013, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, drept urmare nu se poate face vorbire de constatarea și aplicarea vreunei sancțiuni ca urmare a săvârșirii unei contravenții;

2. La acest moment nu există nicio solicitare de aplicare a dispozițiilor art. 13 din Norma din 2013 de aplicare a Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2013;

3. Comisia Județeană de Fond Funciar poate uza de prevederile art. 6 lit. b) din Regulamentul privind procedura de constituire, atribuțiile și funcționarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum și punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 890/2005, respectiv de a asigura îndrumarea și controlul comisiilor comunale”, notează Avocaul Poporului în cererea de chemare în judecată.

Constatări
 
„Petentul, împreună cu ceilalți moștenitori ai defunctei, în prezent, figurează înscriși în Anexa nr. 23 a comunei Dobromir, intitulată Tabel nominal cuprinzând persoanele fizice pentru care nu există suprafețe de teren suficient agricol pentru restituirea integral a proprietății solicitate prin cerere, cărora li se vor acorda diferența de teren/despăgubiri pentru diferența de teren neretrocedată, precum și în cazurile în care nu sunt terenuri agricole disponibile pentru a fi reconstituite in conformitate cu prevederile art. 3 din Legea nr. 1/2000, cu modificările și completările ulterioare.
În consecință, Comisia locală de fond funciar a Comunei Dobromir, ar fi trebuit să îndeplinească procedura prevăzută la art. 19 din Norma din 2013 de aplicare a Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2013, care prevede că: „În situația în care la nivelul unității administrativ-teritoriale, al localității învecinate sau, după caz, al județului nu există disponibil de teren în vederea reconstituirii dreptului de proprietate, comisia locală de fond funciar întocmește tabelul nominal prevăzut în anexa nr. 11, pe care o înaintează, împreună cu întreaga documentație, Comisiei județene de fond funciar, respectiv a municipiului București, în vederea analizării și transmiterii unei propuneri de acordare de măsuri compensatorii, potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013.

Însă, din informațiile obținute de către petent de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanța, prin adresa nr. 7051/23.08.2023, a rezultat că, în urma verificării documentației întocmite conform Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, au fost identificate un număr de 32 suprafețe de teren aflate în rezerva comisiei locale. De asemenea, petentului i s-a pus la dispoziție, în copie, tabelul parcelar al T 118 - A 1059 UAT Dobromir, unde, numai în această solă, la dispoziția comisiei locale se află suprafața de 26,85 ha, rezultând fără dubiu că există teren disponibil pentru restituirea în natură.

Ca atare, în mod temeinic și motivat, petentul a solicitat Comisiei locale Dobromir să înainteze Comisiei județene propunerea de radiere din Anexa 23 și înscrierea corespunzătoare în Anexa 22, pentru a se putea dea eficiență principiului prevalenței restituirii în natură așa cum este reglementat de Legea nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare.

De altfel, petentul relata în cererea din data de 15.12.2022, adresată comisiei locale că: „Pe data de 29.11.2022 am fost în audiență la Comisia județeană de fond funciar, unde am prezentat și adresa pe care am primit-o de la O.C.P.I. Constanța în care se arată că U.A.T. Dobromir a inventariat în anexa 1, coloana 6 (rezerva retrocedabilă) suprafața de 593,6998 ha. În urma discuției mi s-a spus să iau legătura cu U.A. T. Dobromir și să le spun să întocmească Anexa 22 la Regulamentul aprobat prin HG nr. 890/2005(...). De asemenea, se va cere radierea din Anexa nr. 22 a persoanelor trecute în Anexa nr. 22 pentru restituire”.

Din această situație de fapt relatată de către petent rezultă că soluția procedurală pentru a fi posibilă restituirea în natură a fost identificată la nivelul comisiei județene, motiv pentru care o eventuală propunere înaintată de comisia locală ar fi avut toate șansele de a fi validată de comisia județeană.

Cu toate acestea, prin petiția adresată instituție Avocatului Poporului, înregistrată cu nr. 23641/29.08.2023, petentul a relatat că solicitările sale adresate Comisiei locale a comunei Dobromir au rămas fără răspuns, deși această autoritate avea ca atribut potrivit art. 5 lit. d) din Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 890/2005, obligația de a completa corespunzător, în urma verificărilor efectuate, anexele la acest regulament cu persoanele fizice și juridice îndreptățite.

În consecință, în exercitarea atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 35/1997, Avocatul Poporului a solicitat primarului comunei Dobromir, în calitate de președinte al comisiei locale, să comunice modalitatea de soluționarea a cererii formulate de domnul cu privire la înscrierea corespunzătoare în Anexa nr. 22.

Însă, deși atributul cu privire la înscrierea corespunzătoare în anexele la regulament revenea comisiei locale de fond funciar, răspunsul la solicitarea adresată a fost formulat cu adresa (înregistrată la instituția noastră cu nr. 32193/20.11.2023) emisă de U.A.T. comuna Dobromir și semnată de reprezentantul legal al acesteia, viceprimar cu atribuții de primar, domnul Ismail Sebai, document prin al cărui conținut nu ni se transmit informațiile solicitate, ci doar se formulează o apreciere generică, lacunară și chiar eronată din punct de vedere administrativ, care menționează că: „Primăria Comunei Dobromir prin Comisia Locală de Fond Funciar procedează în acest moment la demersurile necesare pentru finalizarea aplicării dispozițiilor nr. 165/2013, cât și măsurătorile cadastrale la nivelul UAT Dobromir”, constată Avocatul Poporului.
 
În ceea ce privește această justificare a întârzierii procedurilor de reconstituire a dreptului de proprietate, Avocatul Poporului consideră întemeiată aprecierea petentului referitoare la tergiversarea cauzată de Comisia comunală Dobromir, așa cum susține în petiția nr. 34581/12.12.2024, prin care a solicitat instituției A.P. sesizarea instanței de contencios administrativ, potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004, deoarece întârzierea măsurătorilor cadastrale în comună se datorează exclusive pasivității și lipsei de interes a autorităților locale.

În acest sens, este de menționat că lucrările de înregistrare sistematică a imobilelor din această U.A.T, realizate în cadrul Programul Național de Cadastru și Carte Funciară, au început în baza aprobării date prin Ordinul Directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 1663/2018.

Din informațiile publicate pe site-ul www.ancpi.ro, comuna Dobromir a încheiat primul contract în vederea realizării înregistrării sistematice abia în anul 2020, valoarea acestor servicii fiind de 10.143 lei. Următorul contract a fost semnat în anul 2022 și avea o valoare de 46.851 lei.
Sumele necesare prestării acestor servicii proveneau din contractele de finanțare încheiate de unitățile administrativ teritoriale cu O.C.P.I. Constanța.

Din comunicatul de presă publicat pe pagina de internet a instituției la data de 6.05.2022, reiese că pentru U.A.T. Dobromir a fost alocată în anul 2022 suma de 160.000 lei, rezultând deci că administrația publică locală a acestei comune a cheltuit doar un sfert din alocarea bugetară pe care o avea la dispoziție.

De asemenea, pe site-ul A.N.C.P.I. este publicată o listă de 21 de U.A.T. din Județul Constanța care au fost interesate și de finanțare nerambursabilă prin proiectul major „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, finanțat din axa prioritară 11 din Programul Operațional Regional, însă din această listă lipsește U.A.T. Dobromir.


 
Dosarul cu număr unic 3.978 se află pe rolul Tribunalului Constanța, secția de contencios-administrativ și fiscal. Judecătorii nu au stabilit deocamdată un termen pentru judecarea acestei spețe.


 
În secțiunea „documente” puteți studia în detaliu obiectul demersului Avocatului Poporului vs. viceprimarul cu atribuții de primar al comunei Dobromir și Comisia Locală de fond funciar.
 
Sursa documentare: Avocatul Poporului, Tribunalul Constanța
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

 
Citește și:

Consiliul Local Constanța, dat în judecată de Avocatul Poporului, legat de Campusul Social Henri Coandă! Vizate, penalitățile pentru neplata la timp a chiriei și utilităților (DOCUMENTE)
 
Au fost stabilite și acordate indemnizații nelegale Prefectura Constanța vrea să anuleze mai multe dispoziții emise de viceprimarul cu atribuții de primar din comuna Dobromir, județul Constanța
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii