O nouă întâlnire în casa ZIUA de Constanţa „Suntem ai Constanţei, facem spectacole pentru constănţeni. Trebuie să fim ajutaţi de constănţeni“ (galerie foto)
O nouă întâlnire în casa ZIUA de Constanţa: „Suntem ai Constanţei, facem spectacole pentru constănţeni.
24 Apr, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
7239
Marime text
Consecvent misiunii sale de a informa şi de a sprijini prin fapte autentice cultura locală, cotidianul ZIUA de Constanţa arată recunoştinţă artiştilor tomitani de ieri şi de astăzi, care, prin eforturile şi dăruirea lor constante, înnobilează urbea de la malul Mării Negre.
A doua întâlnire din cadrul acestui proiect de suflet, după cea din 25 martie, a avut loc sâmbătă, 22 aprilie, în... casa ZIUA de Constanţa, în ajunul unei alte zile cu impact cultural mondial, Ziua Cărţii şi a Drepturilor de Autor.
La întâlnirea moderată de jurnalista Aurelia Lăpuşan şi dedicată celor şase decenii de la înfiinţarea Teatrului Liric Constanţa, fondat în baza unui decret guvernamental în toamna lui 1957, au participat, sâmbătă, directorul Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) „Oleg Danovski“, soprana Daniela Vlădescu, consultantul artistic Mircea Tegzeşiu, coregraful şi prim-solistul Horaţiu Cherecheş şi doi artişti care şi-au asumat frumoasa misiune de a şlefui voci şi talente dincolo de scenă, la Facultatea de Arte a Universităţii „Ovidius“: soprana de talie internaţională Nicoleta Ardelean, cadru didactic asociat la catedra Interpretare muzicală - canto, şi compozitorul prof. univ. dr. Dumitru Lupu.
Pe lângă pregătirile care se fac pentru a fi marcată, în luna mai, aşa cum se cuvine această sărbătoare a Operei, întâlnirea de la redacţia ZIUA de Constanţa a fost şi un prilej pentru a privi în urmă - păstrând în amintire grădinile de vară de pe litoral, arhipline, cu public venit să asculte opere în limba germană -, dar şi de a privi prezentul şi, mai ales, viitorul. Pentru că un teatru care are doar 130 de angajaţi, dintre care opt solişti vocali şi 14 balerini, şi care are în repertoriu operă, operetă, balet, concerte simfonice, seri lirice şi camerale întâmpină o serie de probleme: îşi desfăşoară activitatea cu un buget minim pentru salarii, premiere şi pentru longevivul Festival Internaţional al Muzicii şi Dansului, ajuns la cea de-a 43-a ediţie! Sume incredibil de mici comparativ cu ale celorlalte instituţii de profil!
„Acest oraş merită cultură, merită educaţie, pentru că este un oraş cu oameni frumoşi, care ştiu că au valori, care au cel mai bun balet al României, de la înfiinţare (n.r. - Ansamblul de Dans Clasic şi Contemporan „Fantasio“, înfiinţat în 1978 de maestrul Oleg Danovski, cu sprijinul lui Aurel Manolache, şi a cărui tradiţie este dusă mai departe prin strădaniile cuplului Monica şi Horaţiu Cherecheş), o Operă care împlineşte 60 de ani, care a avut un teatru de revistă (n.r. - Teatrul „Fantasio“, desfiinţat în urma evenimentelor nefaste din 2004 care au afectat cultura constănţeană)“, a spus directorul Teatrului „Oleg Danovski“, Daniela Vlădescu.
Întâlnirea a fost „animată“ şi de prezentarea unor fotografii din colecţia ZIUA de Constanţa cu care este ilustrată rubrica „Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea. Pe scena vieţii. Marii artişti ai Constanţei“, susţinută de jurnalista Aurelia Lăpuşan.
„Ideea de a scoate în evidenţă istoria şi cultura din Constanţa este extraordinară. Toate fotografiile pe care le adunaţi şi pe care le veţi expune cândva au o greutate. Constanţa a avut şi are foarte multe de spus, fiind şi oraş-port. Este însă inacceptabil să nu avem săli adecvate de spectacole. Constanţa, Mamaia şi portul au nevoie de aşa ceva“, a apreciat soprana Nicoleta Ardelean.
Cei care se întreabă de ce clădirea TNOB nu se prezintă la standardele la care ar trebui să fie o instituţie de asemenea anvergură, „casă“ şi pentru Operă, şi pentru Balet, dar şi pentru orchestră, trebuie să ştie că această clădire se află într-o situaţie delicată, imobilul, administrat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, fiind scos din evidenţa teatrului constănţean, la recomandarea Curţii de Conturi. „Noi acum nu mai putem să batem niciun cui, să dăm o bidinea (...). Teatrul trebuie reabilitat. Are cea mai frumoasă acustică. Eu nu am mai întâlnit astfel de teatre, în afară de Opera din Iaşi, care are o acustică excepţională“, a precizat Daniela Vlădescu. Asupra acestui subiect vom reveni detaliat în ediţiile viitoare.
La ceas aniversar, artiştii constănţenii de la Teatrul „Oleg Danovski“ îşi doresc să-şi continue menirea, să încânte publicul, dar pentru acest lucru trebuie să fie sprijiniţi, nu doar de Ministerul Culturii, ci şi de autorităţile locale şi judeţene, urmând exemplul marilor teatre din ţară. Pentru că ei aparţin acestui oraş, iar arta lor se adresează, înainte de toate, comunităţii tomitane. Şi ar putea să se adreseze şi lumii întregi venite vara pe litoral, aşa cum o făcea cu succes odinioară.
„Noi aparţinem ministerului din punct de vedere administrativ, dar, de fapt, suntem ai Constanţei, facem spectacole pentru constănţeni. Trebuie să fim ajutaţi de constănţeni. Constanţa e un oraş spre care toată lumea priveşte“, a spus Mircea Tegzeşiu.
În pofida greutăţilor întâmpinate în doi ani de mare cumpănă pentru cultura tomitană, în 2004 şi 2010, cu repercusiuni până în prezent, artiştii Constanţei se dedică neobosit publicului pentru care există. De exemplu, îşi doresc ca în toamnă să găsească fonduri pentru a monta, în cadrul Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului, lucrarea maestrului Dumitru Lupu „Adio, Chiustenge“, recent premiată de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România.
Până atunci, pe 11 şi 12 mai, ei pregătesc două momente speciale, dedicate oamenilor care şi-au pus cei mai frumoşi ani ai vieţii în slujba teatrului. Primul dintre ele, programat pe 11 mai, va avea în prim-plan o personalitate a vieţii lirice tomitane, dar nu numai, soprana Aida Abagief, pe care ZIUA de Constanţa o va celebra aşa cum se cuvine, şi un spectacol de gală, opereta „Liliacul“, de Strauss, cu un invitat special, tenorul Florin Diaconescu, fost partener de scenă al frumoasei artiste aniversate. Iar pe 12 mai, atmosfera de sărbătoare va continua printr-un alt moment de gală prin care Teatrul „Oleg Danovski“ îşi va onora artiştii. Detalii despre aceste evenimente veţi afla în curând.
Sursă foto: ZIUA de Constanţa
Citeşte şi:
Câteva probleme, multe neputinţe şi semne de întrebare. Artiştii au nevoie de implicarea autorităţilor locale şi judeţene
Ziua Mondială a Teatrului, acasă la ZIUA de Constanţa (galerie foto)
A doua întâlnire din cadrul acestui proiect de suflet, după cea din 25 martie, a avut loc sâmbătă, 22 aprilie, în... casa ZIUA de Constanţa, în ajunul unei alte zile cu impact cultural mondial, Ziua Cărţii şi a Drepturilor de Autor.
La întâlnirea moderată de jurnalista Aurelia Lăpuşan şi dedicată celor şase decenii de la înfiinţarea Teatrului Liric Constanţa, fondat în baza unui decret guvernamental în toamna lui 1957, au participat, sâmbătă, directorul Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) „Oleg Danovski“, soprana Daniela Vlădescu, consultantul artistic Mircea Tegzeşiu, coregraful şi prim-solistul Horaţiu Cherecheş şi doi artişti care şi-au asumat frumoasa misiune de a şlefui voci şi talente dincolo de scenă, la Facultatea de Arte a Universităţii „Ovidius“: soprana de talie internaţională Nicoleta Ardelean, cadru didactic asociat la catedra Interpretare muzicală - canto, şi compozitorul prof. univ. dr. Dumitru Lupu.
Pe lângă pregătirile care se fac pentru a fi marcată, în luna mai, aşa cum se cuvine această sărbătoare a Operei, întâlnirea de la redacţia ZIUA de Constanţa a fost şi un prilej pentru a privi în urmă - păstrând în amintire grădinile de vară de pe litoral, arhipline, cu public venit să asculte opere în limba germană -, dar şi de a privi prezentul şi, mai ales, viitorul. Pentru că un teatru care are doar 130 de angajaţi, dintre care opt solişti vocali şi 14 balerini, şi care are în repertoriu operă, operetă, balet, concerte simfonice, seri lirice şi camerale întâmpină o serie de probleme: îşi desfăşoară activitatea cu un buget minim pentru salarii, premiere şi pentru longevivul Festival Internaţional al Muzicii şi Dansului, ajuns la cea de-a 43-a ediţie! Sume incredibil de mici comparativ cu ale celorlalte instituţii de profil!
„Acest oraş merită cultură, merită educaţie, pentru că este un oraş cu oameni frumoşi, care ştiu că au valori, care au cel mai bun balet al României, de la înfiinţare (n.r. - Ansamblul de Dans Clasic şi Contemporan „Fantasio“, înfiinţat în 1978 de maestrul Oleg Danovski, cu sprijinul lui Aurel Manolache, şi a cărui tradiţie este dusă mai departe prin strădaniile cuplului Monica şi Horaţiu Cherecheş), o Operă care împlineşte 60 de ani, care a avut un teatru de revistă (n.r. - Teatrul „Fantasio“, desfiinţat în urma evenimentelor nefaste din 2004 care au afectat cultura constănţeană)“, a spus directorul Teatrului „Oleg Danovski“, Daniela Vlădescu.
Întâlnirea a fost „animată“ şi de prezentarea unor fotografii din colecţia ZIUA de Constanţa cu care este ilustrată rubrica „Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea. Pe scena vieţii. Marii artişti ai Constanţei“, susţinută de jurnalista Aurelia Lăpuşan.
„Ideea de a scoate în evidenţă istoria şi cultura din Constanţa este extraordinară. Toate fotografiile pe care le adunaţi şi pe care le veţi expune cândva au o greutate. Constanţa a avut şi are foarte multe de spus, fiind şi oraş-port. Este însă inacceptabil să nu avem săli adecvate de spectacole. Constanţa, Mamaia şi portul au nevoie de aşa ceva“, a apreciat soprana Nicoleta Ardelean.
Cei care se întreabă de ce clădirea TNOB nu se prezintă la standardele la care ar trebui să fie o instituţie de asemenea anvergură, „casă“ şi pentru Operă, şi pentru Balet, dar şi pentru orchestră, trebuie să ştie că această clădire se află într-o situaţie delicată, imobilul, administrat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, fiind scos din evidenţa teatrului constănţean, la recomandarea Curţii de Conturi. „Noi acum nu mai putem să batem niciun cui, să dăm o bidinea (...). Teatrul trebuie reabilitat. Are cea mai frumoasă acustică. Eu nu am mai întâlnit astfel de teatre, în afară de Opera din Iaşi, care are o acustică excepţională“, a precizat Daniela Vlădescu. Asupra acestui subiect vom reveni detaliat în ediţiile viitoare.
„Constanţa e un oraş spre care toată lumea priveşte“
În discuţie a fost adusă şi soarta Baletului constănţean, un brand al Constanţei, care lucrează cu colaboratori din străinătate, din Japonia, în special. „Dacă acum cinci-şase ani media de vârstă a companiei era de 32-35 de ani, acum este de 23-24 de ani. Compania este foarte tânără. Adevărul este că nu ne mai putem baza deloc pe ceea ce scot liceele de coregrafie din România“, a punctat coregraful Horaţiu Cherecheş.La ceas aniversar, artiştii constănţenii de la Teatrul „Oleg Danovski“ îşi doresc să-şi continue menirea, să încânte publicul, dar pentru acest lucru trebuie să fie sprijiniţi, nu doar de Ministerul Culturii, ci şi de autorităţile locale şi judeţene, urmând exemplul marilor teatre din ţară. Pentru că ei aparţin acestui oraş, iar arta lor se adresează, înainte de toate, comunităţii tomitane. Şi ar putea să se adreseze şi lumii întregi venite vara pe litoral, aşa cum o făcea cu succes odinioară.
„Noi aparţinem ministerului din punct de vedere administrativ, dar, de fapt, suntem ai Constanţei, facem spectacole pentru constănţeni. Trebuie să fim ajutaţi de constănţeni. Constanţa e un oraş spre care toată lumea priveşte“, a spus Mircea Tegzeşiu.
În pofida greutăţilor întâmpinate în doi ani de mare cumpănă pentru cultura tomitană, în 2004 şi 2010, cu repercusiuni până în prezent, artiştii Constanţei se dedică neobosit publicului pentru care există. De exemplu, îşi doresc ca în toamnă să găsească fonduri pentru a monta, în cadrul Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului, lucrarea maestrului Dumitru Lupu „Adio, Chiustenge“, recent premiată de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România.
Până atunci, pe 11 şi 12 mai, ei pregătesc două momente speciale, dedicate oamenilor care şi-au pus cei mai frumoşi ani ai vieţii în slujba teatrului. Primul dintre ele, programat pe 11 mai, va avea în prim-plan o personalitate a vieţii lirice tomitane, dar nu numai, soprana Aida Abagief, pe care ZIUA de Constanţa o va celebra aşa cum se cuvine, şi un spectacol de gală, opereta „Liliacul“, de Strauss, cu un invitat special, tenorul Florin Diaconescu, fost partener de scenă al frumoasei artiste aniversate. Iar pe 12 mai, atmosfera de sărbătoare va continua printr-un alt moment de gală prin care Teatrul „Oleg Danovski“ îşi va onora artiştii. Detalii despre aceste evenimente veţi afla în curând.
Sursă foto: ZIUA de Constanţa
Citeşte şi:
Câteva probleme, multe neputinţe şi semne de întrebare. Artiştii au nevoie de implicarea autorităţilor locale şi judeţene
Ziua Mondială a Teatrului, acasă la ZIUA de Constanţa (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- un constantean 24 Apr, 2017 13:20 Am citit atent articolul dar nu am gasit implicarea edililor Constantei, ce fac alesii ? cum se implica? Primarul si viceprimarii Constantei vin des la spectacole?