Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
18:24 21 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Dobrogea - File de istorie Pasagerul „Regele Carol I“. Partea I

ro

11 Jan, 2018 00:00 10463 Marime text
Succesul obţinut de Serviciul de Navigaţie pe Dunăre (fondat în 1895) a determinat guvernul să hotărască înfiinţarea unui Serviciu de Navigaţie Maritim (SMR).
 
Prin inaugurarea, în 1895, a Podului de la Cernavodă, s-a legat Constanţa direct de interiorul ţării, cu căile ferate europene (în Dobrogea exista deja o cale ferată, construită de englezi în 1860: DBSR). Ca urmare, linia Constanţa-Constantinopol constituia o continuare firească a drumului spre Orient.
 
Acesta este primul articol dintr-o serie despre SMR (1895 - 1944).
 
 
[Cap. 1] SMR: 1895 - 1898

Conştient de necesitatea înfiinţării unei marine naţionale comerciale, în contextul situării porturilor româneşti la întretăierea principalelor căi de tranzit, de călători şi mărfuri, între Orient şi Occident, energicul şi întreprinzătorul director general al Regiei Monopolurilor Statului, Gr. N. Manu, ca urmare a referatului nr. 8656 din 19 mai 1895, întocmit în baza unei hotărâri a guvernului din 25 aprilie, obţine însărcinarea organizării unui serviciu de navigaţie maritimă.
 
Serviciul maritim român a fost inaugurat cu vaporul „Medea“, cumpărat de la DDSG Triest (manager L. Pellegrini), la 18 mai 1895, pentru 150.000 de lei. Prima călătorie pentru SMR a făcut-o „Medea“, plecând în prima sa cursa de la Brăila (la 14 august 1895, ora 18.00) spre Constantinopol; după care face, pe 16 august, o escală la Constanţa, unde, după cum consemna un ziar al vremii, „a debarcat 40 de pasageri şi 800 de saci cu făină, restul caricului, făină şi alte mărfuri, fiind destinat pentru Cospoli [n.n. „Cospoli“ era denumirea prescurtată folosită în presa vremii pentru Constantinopol]“.
 
Odată cu achiziţionarea navelor, SMR înfiinţează agenţii la Cospoli, Constanţa şi Brăila - ce aveau ca scop reprezentarea intereselor navelor sale în porturile respective.
 

Fişa vaporului „Medea“ [4]:


O imagine cu „Erissos“ ex SMR „Medea“, în portul Pireu:



A urmat imediat vaporul „Meteor“: cumpărat la 21 mai 1895 de la J.&G. Thompson, Glasgow, pentru 800.000 de lei.
 

Fişa vaporului: [4]




La 26 august 1895, „Meteor“ îşi începe cursele, tot bilunare, pe linia Constanţa-Cospoli, având la bord 72 de pasageri, iar în magazii, diferite mărfuri generale.
 
Deschiderea oficială a liniei Constanţa-Cospoli are loc însă pe 14 septembrie 1895, odată cu inaugurarea Podului de la Cernavodă. La puţin timp după începutul curselor, „Meteor“, din cauza maşinilor, a trebuit să fie scos din exploatare de mai multe ori, astfel că SMR nu mai putea asigura, în mod curent, linia poştală Constanţa-Cospoli.
 
În această situaţie, se închiriază, la 29 octombrie 1895, vaporul cu zbaturi „Cobra“, de la Ballins Dampfschiffs-Rhederei, Hamburg, pentru şase luni, costând 15.000 de lei / lunar. Închiriere prelungită pentru încă un an, la 16 martie 1896, costând 32.500 de lei lunar.
 
Fişa vaporului: [4]



Nu se cunoaşte dacă vaporul „Cobra“, în perioada când a navigat pentru SMR, a fost dotat cu cabine pentru pasageri (vasul fiind construit de fapt pentru pasageri de o zi - fără cabine).
 
Alăturat: pasagerul „Cobra“ (pictură originală în ulei, fotografiată de mine la muzeul maritim din insula Heligoland):



O imagine rară cu „Cobra“ văzută de sus (la Nice / Coasta de Azur):




Putem încerca să datăm imaginea; se pot vedea două vase („Cobra“ şi „Meteor“), care circulau în acel moment pentru Serviciul Maritim Român. Intervalul de timp când au fost folosite împreuna de S.M.R. a fost octombrie 1895 - aprilie 1897.
 
30 octombrie 1895, consiliul de miniştri a hotărât trecerea SMR în administraţia Cailor Ferate Române, iar prin legea din 3 mai 1896 s-a creat un serviciu special însărcinat cu exploatarea navigaţiei maritime, deschizându-se totodată şi un credit de 10 milioane de lei pentru cumpărarea de vapoare şi acoperirea cheltuielilor de exploatare.
 
Cu introducerea, la 1 decembrie 1895, a celui de-al doilea tren rapid Ostende-Express (primul fiind Orient-Express), importanţa portului Constanţa în tranzitul de mărfuri, călători şi poştă spre Orient creşte considerabil.
 
La sfârşitul anului 1896, vaporul „Meteor“ a necesitat o reparaţie capitală - fiind scos din serviciu pentru trei luni. Pentru a menţine în funcţiune linia Constanţa - Cospoli, s-a închiriat, la 3 decembrie 1896, vaporul „Ignazio Florio“; închiriat de la societatea Florio e Rubatino, pentru trei luni, la un preţ de 45.000 de lei / lună.
 
„Ignazio Florio“ a început serviciul la 1 decembrie 1896 - în locul vaporului „Meteor“, care a intrat în reparaţie la şantierul de la Pola (Croaţia).



Vapoarele de călători şi poştale „Ignazio Florio“ şi „Cobra“, în perioada decembrie 1896 - aprilie 1897, au circulat pe linia Constanţa-Cospoli, de trei ori pe săptămână, făcând legătura cu trenurile Orient Express, Ostende-Express şi acceleratul de Bucureşti.
 
La începutul anului 1897, s-au demarat negocieri cu societatea italiană Florio e Rubatino pentru vaporul „Ignazio Florio“, care a fost cumpărat pentru suma de 1,5 milioane de lei, primind numele „Principesa Maria“. La sfârşitul lui aprilie 1897, SMR returnează „Cobra“ armatorilor ei.
 
Alăturat, fişa vaporului „Principesa Maria“, ex „Ignazio Florio“: [4]



În a doua jumătate a anului 1897, nava „Principesa Maria“ serveşte singură linia Constanţa - Cospoli, efectuând două curse pe săptămână.
 
Una avea plecarea din Constanţa joi seară, iar cealaltă luni spre prânz, ambele curse fiind în corespondenţă cu trenurile Orient-Express de la Paris şi, respectiv, Ostende-Express de la Londra.
 
La înapoiere, vaporul şosea la Constanţa marţi seară şi duminică dimineaţă, debarcând călătorii direct în trenurile ce erau trase la chei.
 
În aceeaşi perioadă, navele „Medea“ şi „Meteor“ efectuau serviciul de cabotaj Brăila - Cospoli, de trei ori pe lună fiecare, primul circulând direct, iar al doilea cu escală la Constanţa.



Necesităţile crescânde ale traficului de călători, precum şi eşuarea, la 22 februarie 1898, la Capul Șabla, a navei „Meteor“, au fost argumente hotărâtoare în decizia SMR de a comanda la şantierul din Fairfield / Glasgow vaporul poştal şi de călători:
 
[Cap. 2] Vaporul poştal şi de pasageri „Regele Carol I“: 1898 (construcţia lui la Fairfield, Govan - şi până la sosirea să la Constanţa la 28 iunie 1898)
 
Se apropia însă acum luna martie 1897, când expirau contractele de închiriere pentru vapoarele „Cobra“ şi „Ignazio Florio“. Era necesar acum un vapor, care, împreună cu „Medea“ şi „Meteor“, să poată deservi mulţumitor linia Constanţa - Cospoli.
 
Din creditul de 10 milioane de lei pus la dispoziţie pentru cumpărarea de vapoare, s-a comandat la şantierele scoţiene de la Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Govan, Scotland vaporul de pasageri „Regele Carol I“ - pentru linia Constanţa - Cospoli. Costul navei a fost de 2.444.770 de lei.
 
Este prima nava modernă a SMR. Nava a fost o reuşită deplină atât din punctul de vedere al liniei construcţiei, supleţei şi eleganţei formelor, cât şi din punctul de vedere al performanţelor sale deosebite.
 
Viteza de 18 Nd., pe care o atingea „Regele Carol I“, era accesibilă la începutul secolului XX numai navelor de război foarte rapide şi cu tonaj relativ redus, rezistenţa la uzură a maşinilor sale devenind proverbială în SMR.
 
 Fişa navei: [4]



Alăturat sunt copii fotografiate / scan-uri după planurile originale Fairfield, Govan; planurile descrise aici sunt:
 
A.  „Main Deck“
B.  „Lower Deck“
C.  „Bridge Deck“
D.  „Flying Bridge“
E.  „Shade Deck“
F.  „Rigging Plan“
G.  „Midship Section“
 
Toate la scara / scale 1/8" = 1 foot.
 
Pentru comparaţie: fotografia personală după primul plan: A+B. „Main / Lower Deck“ (pentru a exemplifica mărimea planşei, am pus un pix sus în stânga):



A+B: „Main & Lower Deck“ (scan):



Detaliu din planşa „Main Deck“: 

C+D+E. „Shade & Bridge Deck“ & „Flying Bridge“ (scan): 



Detaliu din planşa Bridge Deck: (alăturat, fotografia făcută pe „puntea bărcilor“ / „Bridge Deck“; săgeata albastră arată direcţia în care s-a făcut fotografia - spre cabina căpitanului)
 
„Bridge Deck“ este etajul superior al navei - în care se află:
-  cabina căpitanului
-  „wheel house“ / „flying bridge“ (cabina timonierului)



O fotografie cu „Bridge Deck“ / „puntea bărcilor“ a lui „Regele Carol I„; alăturat este „Imperatul Traian“ / „Dacia“ (livrat în 1907).


 

  1. Rigging Plan“ (scan):



Detalii din planşa Rigging Plan & Bridge Deck / Flying Bridge; etajul cel mai de sus al vaporului - deasupra „Bridge Deck“. Aici era cabina timonierului, dotată cu timonă şi compas:



G.Midship Section“ (secţiune transversală la jumătatea vasului):



Detaliu din „Midship Section“



De asemenea, au circulat în epocă imagini / cărţi poştale cu diverse interioare ale vaporului „Regele Carol I“.
 
De exemplu, aceste încăperi; detaliu din planul Shade Deck. Se pot vedea:
-  1st class „Smoke Room“, cu patru dormitoare adiacente „State Rooms“; scări care coborau spre „MainDeck“
-  1st class „Drawing Room“, cu două „Special Sitting Rooms“ şi două „Bedrooms“adiacente



Aceste încăperi se pot vedea în diferite cărţi poştale din această perioadă; de exemplu, aici (circulată în 1899):



De asemenea, au circulat imagini şi cu alte interioare ale vaporului „Regele Carol I“. De exemplu:



 Se plimbau pe „Shade Deck“; alăturat, un detaliu al acestei punţi:



Iar „1st Class Dining Saloon“ este în acest detaliu din „Main Deck“:



Și, în sfârşit, un desen cu vaporul SMR „Regele Carol I“ (sursa: „Modelism“ nr. 2, 1993):



Urmează imagini care arată vaporul „Regele Carol I“ în diverse faze de construcţie la şantierul Fairfield (1898):



La pupa se observa cele două elice si cârma „patent Brown“.
 
Detaliu pupa - cu stema regală:



Alăturat: bazinul de montaj final Fairfield; „Regele Carol I“ este cel din dreapta / detaliu:





Imagini cu vaporul „Regele Carol I“: marşuri de testare, pe fluviul Clyde, Glasgow:




În 1899, din iniţiativa SMR, cazanele vasului au fost modificate pentru a folosi păcură în loc de cărbuni. Iar în 1905, „Regele Carol I“ a primit la Constanţa o staţie radio & telegraf TFF (fabricată de firma românească Popp).
 
Aceste modificări au făcut necesar ca „Regele Carol I“ să viziteze şantierul Fairfield din nou, în 1912. Aici el a fost „măsurat“ din nou şi a primit următoarele date tehnice noi:


- in 1898 avea un deplasament de 2,369 BRT / 839 NRT
- in 1912 are un deplasament de 2,653 BRT / 1,194 NRT
 
„Regele Carol I“ primise intre timp (in 1909) si un nou numar de:
„Cod Distinctiv“ / „Distinctive Number“ „Unterscheidungssignal“; codul vechi „HBRV“ a devenit acum „PFBK“.

Acest nou „Distinctive Number“ era necesar, după ce vasul a primit nouă staţie TFF; pentru că acest cod este şi semnalul de identificare al vasului în transmisiile radio.
 
 La Fairfield, în 1912:
-  „Regele Carol I“ este al patrulea vas, văzut din stânga
-  în stânga / dreapta lui sunt: „Fairy“, „Argonaut“, „Hermes“, „Carisbrook Castle“



În anul 1912, o reclamă a SMR prezenta avantajele călătoriei cu acest vapor astfel:
 
„Pe vapor se găsesc la dispoziţia călătorilor restaurante de primă ordine, frumoase, saloane pentru dame, cabinete speciale pentru familii, iluminat electric, calorifer, băi, telegrafie fără fir, coafor, medic“.
 
[Cap. 3] Sosirea vasului şi botezul său la Constanţa


„Regele Carol I“ a sosit la Constanţa la 28 iunie 1898; la 1/13 iulie 1898 a avut loc botezul său - împreună cu botezul vasului „Principesa Maria“.

 
Evenimentul a avut loc în prezenţa întregii case domnitoare, a miniştrilor şi a reprezentanţilor corpurilor legiuitoare - dovadă a importanţei ce se acordă noului Serviciu Maritim pentru a spori „propăşirea economică şi prestigiul naţional“.
 
Alăturat, imagini de la sosirea oficialilor cu trenul regal la gara Constanţa - pavoazată festiv:







Cortegiul oficial, în frunte cu orchestra marinei, în centrul oraşului: 



Oficialităţi transportate cu un remorcher cu aburi, portul Constanţa:



Imagini de la ceremonia de botez; puntea principală pavoazată:



În imagine: Principesa Maria la botezarea vaporului cu acelaşi nume:



Principesele Elisabeta si Maria - jucându-se în gurile de aerisire ale vasului:



Acest eveniment a fost descris în detaliu aici: [2]



Acest exemplar al volumului are o dedicaţie către:
 
„Veteranului Serg. major Dim. Farcaş din Marină, unul din bunii luptători de la 6 Noembre 1877, din bateria de mortiere de sus de Canapa «Perseverenţa», cari au scufundat monitorul turc «Podgoritza», remorcherul «Socrate» şi a ... slepuri, lupta condusă de Lt. Comandor N.D. Maican Comandantul bateriilor ...  având că ofiţeri pe locot. Perticari, subloc. ... şi Manenu.
 
Amintire de glorie bravului marinar ... patriot Fărcaş, din partea autorului
 
Cpt. Comandor Ciuchi (semnătura sa originală)“
  
D. Farcaş a notat dedesubt:
 
„Primit in luna Iunie 1913
Veteran Serg. Major
D.  Farcaş“
 
Alăturat, textul discursului M.S. Regelui Carol I - extras din volumul lui Ciuchi:



În încheiere, meniul festiv servit seara, cu ocazia:
„Serbarea Botezului vapoarelor «Regele Carol I» şi «Principesa Maria»“ / detaliu:



La sfârşit - diverse steaguri arborate de vasele SMR:
 
-  steagul arborat de vasele poştale SMR
-  stema regală aRomâniei
-  steagul României, pentru vasele comerciale



 

Bibliografie:

 
1.Valentin Ciorbea, Carmen Atanasiu: „Flota Maritimă Comercială Română - Un secol de istorie modernă, 1895 - 1995“. Editura Fundaţiei „Andrei Şaguna“, Constanţa, 1995;
 
2. Nicolae Bârdeanu, Dan Nicolaescu: „Contribuţii la istoria Marinei Române - vol. I, din cele mai vechi timpuri până în 1918“. Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1979;
 
3. Locot. Comandor C. Ciuchi: „Istoria Marinei Române, în curs de 18 secole. De la Împaratul Trajan pana în al 40-lea an de domnie a Regelui Carol“. Constanţa, Tipografia „Ovidiu“ H. Vurlis, 1906;
 
4. Revista „Strandgut“. Herausgeber: Reinhart Schmelzkopf. D-2747 Cuxhaven.
 
Despre Dan-Eugen Șambra

S-a născut în Constanţa, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ şi Facultatea de Automatică şi Calculatoare Bucureşti. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat şi a pus în funcţiune proiecte de automatizare şi software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.
 
facebook.com/Dan.Sambra.1/ 
facebook.com/Dan.Sambra.2
 
Citeşte şi:
 
Dan Şambra şi file de istorie dobrogeanã
 
Dobrogea - File de istorie
 
Dobrogea - File de istorie Istoria Teatrului de Stat Constanţa - partea I (1948-1958) - galerie foto​
 
 






 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii